Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Aukesp
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 11:39
Ik ben bezig om een (NIBE) warmtepomp aan te schaffen en wil daarbij een grote buffervat gaan toepasssen.
Idee daarbij is dat ik tijdens uren met hoog energie tarief de warmtepomp op standby zet en de warmte gebruik uit de buffervat.
Vraag is nu: Kan de warmtepomp op standby worden gezet maar pomp werking nog wel blijft werken en daarbij de warmtegebruik uit de buffervat??

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

volgens mij is dat niet een optimale werking van een WP

Als je zoiets wilt doen, kan je beter een thuisaccu ertussen zetten en die laden op de dal momenten

of je buffervat via een alternatieve methode verwarmt(hout/pelletcv, solarverwarming oid) zal je wp minder hard moeten werken.

Al twijfel ik wel of dit rendementvol is.

Tja vanalles

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:08

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat je wil kan wel, meest makkelijke met een aparte pomp uit je buffer trekken, dan kan de WP op standby.
Of het verstandig is, is een tweede.
Stel je hebt een buffervat van 500 liter die is opgeladen met 50 graden.
Daarmee voedt je je vloerverwarming met 30 graden en een delta T van 4. (30-26).
Stel je hebt 100 m2 vloerverwarming dan kun je 43 Watt per m2 kwijt.
Dat is 0,25 liter per seconde (15 liter per minuut en 900 liter per uur).
Energie evenwicht is dan bereikt na 3,33 uur als je de thermische buffer goed gelaagd kan houden (en dat kan niemand).
Dus dat houd je denk ik maximaal 2 uur en 15 minuten vol.

Dan moet je je warmtepomp wel 50 graden water laten maken in plaats van 30 en dat kost rendement.
Dan moet de piek maximaal 2 uur en 15 minuten duren want anders moet ie toch aan
Dan moet je de warmtepomp in standby zien te krijgen op basis van een tarief
Dan moet je een buffer kwijt van 500 liter die warmteverlies heeft en dat kost rendement
Dan moet je een pomp toepassen wat energie kost, je gelaagdheid negatief beïnvloed en een keer vervangen moet worden
Dan moet je laden op goedkoopste tarief en stil zetten op duurste tarief en dat verschilt heel erg
Het verschil tussen duur en goedkoop is daarvoor te gering
Ik denk dat het meer kost dan dat het kan opleveren,.

Sorry voor het laten uiteenspatten van je idee, maar ik hou er wel van dit soort gedachten (ik heb ze ook dagelijks :-))

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Aukesp
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 11:39
Bedankt voor het meedenken, moet nog wat verder ontwikkeld worden.
Optie is om het buffervat nog verder te vergroten maar dan zal het niet meer renderen.....

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik zou het L/W topic eens raadplegen. Al veelvuldig besproken.

Als je al wil bufferen stook dan je vloerverwarming iets verder op in de goedkope daluren. Schat in dat de massa van je vloer veel beter buffert en langdurig je warmte vasthoudt en af blijft geven dan een bak water. Al zal dat denk ik dan ook weer lood om oud ijzer zijn omdat je met opstoken je Cop naar beneden haalt van je WP. Zo ook met je buffervat. En dan moet je de kosten van dat buffervat ook nog terugverdienen eerst. Een normale WP installatie ben je al even zoet met terugverdienen.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 16-12-2023 14:19 ]