Diverse kabels door de kruipruimte, advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:10
k heb een vraag cq heb advies nodig.

Tbv een warmtepomp, tzt wellicht een accu en een aansluiting van de berging op eigen groep (zit nu op het 'achterhuis') moet ik een aantal kabels doortrekken van de meterkast naar de berging. Als ik al die kabels trek, dan ook meteen maar 1 extra ‘voor het geval dat’…

Totaal dus :

1x YMCK 5x4mm (3fase voor mogelijke accu later)

3x YMCK 3x2,5mm (1x eigen groep berging, 1x voor WP, 1x omdat ik dan nog 1 losse groep over heb)

2x Cat6 S/FTP (1x netwerk,1x voor ModBus tbv WP)

De kortste route is via de kruipruimte geheel onder het huis door (van links naar rechts), daar via de fundering buiten uit laten komen en vervolgens onder de grond naar de berging en daar via de muur weer naar binnen.

Het deel onder de grond en ‘buiten’ het huis wil ik sowieso in een mantelbuis hebben. Voor het deel in de kruipruimte lijkt me dit ook wel zo netjes. Helemaal als dat met 1 buis zou kunnen en ik daar mee een geheel dicht traject aan leg.

Totale lengte is ca 15 meter, voor de mantelbuis kom ik op ca 10 meter.

Probleem is dat de kruipruimte niet of lastig toegankelijk is door een dikke isolatielaag tegen de onderzijde van de vloer. Een slank persoon kan er misschien net tijgeren.

Nu wil ik naast het huis een gat graven, vervolgens door de fundering boren, dan een dunne pvc buis door het gat steken en ‘hopen’ dat ik deze aan de andere kant van de kruipruimte weer op kan pikken.

- Totale dikte van alle kabels is ca 60mm , dus ik zal een mantelbuis van 75mm moeten gebruiken ?

- Kan ik dan met die pvc buis een mantelbuis door de kruipruimte trekken of zijn die te stug (opgerold) om dat voor elkaar te krijgen ?

- Zo niet, kan ik iets anders als mantelbuis gebruiken ? PVC aan een stuk is te kort om de hele kruipruimte te overbruggen, en dan moet ik een gat van 3 a 4 meter graven om de buis er recht door te krijgen...

- Als dit niet gaat, mag ik dan, omdat ik YMCK kabel wil gebruiken, de kabels los laten liggen/hangen in de kruipruimte en alleen het buitendeel in een mantelbuis plaatsen (ondergronds) en de doorvoer in de fundering dichtkitten ? Al heeft dit niet echt mijn voorkeur..

Johan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46
Even kijken of er wat lijn in te krijgen is.
Jpiek schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:27:
1x YMCK 5x4mm (3fase voor mogelijke accu later)

3x YMCK 3x2,5mm (1x eigen groep berging, 1x voor WP, 1x omdat ik dan nog 1 losse groep over heb)

2x Cat6 S/FTP (1x netwerk,1x voor ModBus tbv WP)
Je kan eventueel ook een kleine groepenkast in de schuur hangen. Dan kan je daar een aantal groepen voor de WP / Berging / Accu) Dan één wat zwaardere kabel trekken. Dat kan je natuurlijk overleggen met een installateur.
- Totale dikte van alle kabels is ca 60mm , dus ik zal een mantelbuis van 75mm moeten gebruiken ?
Zou meerdere mantelbuizen leggen. één voor de elektrakabels en één voor de netwerkkabels. Dan wel van een diameter van 50mm. Een gat naast de gevel waar je deze geboord wil hebben dan een betonboorder vragen of ze even komen boren. Deze jongens doen dat binnen no time. Hier waren 30 minuten bezig voor 3x 50mm. De kosten vallen dan erg mee. Voor dat geld ga ik niet zelf klooien.
- Kan ik dan met die pvc buis een mantelbuis door de kruipruimte trekken of zijn die te stug (opgerold) om dat voor elkaar te krijgen ?
Waarom een mantelbuis in de kruipruimte? Een kabel kan gewoon in de kruipruimte liggen. Eventueel met klemmen aan de muur of vloer vast maken. Of door een dunne PVC-buis en dan met klemmen aan de muur. De netwerkkabels kunnen dan ook door de PVC buis. Eventueel koppelen van de PVC-buizen is goed mogelijk.
- Zo niet, kan ik iets anders als mantelbuis gebruiken ? PVC aan een stuk is te kort om de hele kruipruimte te overbruggen, en dan moet ik een gat van 3 a 4 meter graven om de buis er recht door te krijgen...
Je hebt mantelbuizen op rol. Deze zijn 25 / 50 meter lang. Eventueel koppelbaar. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.
- Als dit niet gaat, mag ik dan, omdat ik YMCK kabel wil gebruiken, de kabels los laten liggen/hangen in de kruipruimte en alleen het buitendeel in een mantelbuis plaatsen (ondergronds) en de doorvoer in de fundering dichtkitten ? Al heeft dit niet echt mijn voorkeur..
Ja, dat mag. De doorvoer in de fundering gewoon lekker dicht purren. Geen probleem.

Als je niet goed in je kruipruimte kan zou ik juist zo dicht mogelijk bij de meterkast naar binnen gaan. Dan hoef je het minste in de kruipruimte te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Op deze afstand is vissen wel wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk.
PVC buis is overigens best flexibel, een gat buiten van 4 meter is zeker niet nodig. Lijm 3/4 PVC met moffen aan elkaar en gebruik die om vanaf buiten door te steken.
Aan het uiteinde van de buis kun je als het gat groot genoeg is een tennisbal doen, dan glijdt de buis makkelijker over de grond en 'hapt' die minder.

Als je wel een deel in de kruipruimte kunt komen richting de gewenste doorvoerplek dan scheelt dat alweer een afstand.
Als er eenmaal een trekdraad/touw ligt kun je daaraan de bundel buizen/kabels/mantelbuis erin trekken.
Leg een lege buis extra, of een touw om later er nog iets bij te kunnen trekken. Ergens iets bij in trekken is erg moeilijk.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Je kan eventueel ook een kleine groepenkast in de schuur hangen.

Sorry dat ik de quotes vernaggel, ander is reageren een heidens karwei op een smart ;)

Met een onderkast zit ik met selectiviteit toch ? Dus veel te krap voor een 3fase accu en een WP van 8kWh...

Zou meerdere mantelbuizen leggen. één voor de elektrakabels en één voor de netwerkkabels.

Waarom ? stroom en S/FTP kunnen prima in een buis.

Een gat naast de gevel waar je deze geboord wil hebben dan een betonboorder vragen of ze even komen boren. Deze jongens doen dat binnen no time.

Overweeg ik idd. Een goede diamantboor kost ook geld.

Waarom een mantelbuis in de kruipruimte? Een kabel kan gewoon in de kruipruimte liggen. Eventueel met klemmen aan de muur of vloer vast maken.

Als je iemand van 1,70 en max 55kg weet ?
Anders kom je de kruipruimte niet in...

Dus los hangen liggen ze echt los in de kruipruimte over een meter of 4. Niet handig als tóch iemand ooit de kruipruimte in moet...

Als je niet goed in je kruipruimte kan zou ik juist zo dicht mogelijk bij de meterkast naar binnen gaan.

Meterkast zit links, berging/ex-garage zit rechts en iets naar achteren tegen het huis. Er is geen echt alternatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Op deze afstand is vissen wel wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk.
PVC buis is overigens best flexibel, een gat buiten van 4 meter is zeker niet nodig. Lijm 3/4 PVC met moffen aan elkaar en gebruik die om vanaf buiten door te steken.

Is idd ook nog een optie... Geen verkeerd idee.

Aan het uiteinde van de buis kun je als het gat groot genoeg is een tennisbal doen, dan glijdt de buis makkelijker over de grond en 'hapt' die minder.

Dat wou ik dus met de eerste dunne pvc pijp doen. Er ligt waterdicht zeil op de bodem van de kruipruimte.

Als je wel een deel in de kruipruimte kunt komen richting de gewenste doorvoerplek dan scheelt dat alweer een afstand.

Ik snoep van de 5 meter kruipruimte een goede meter af, nl de gang. Vervolgens zit er een muur met gat waar ik met hoofd en 1 arm door kan. Achter de muur 4 meter onder de woonkamer.
Toen ik nog rookte (20 kilo geleden ;)) en er nog geen isolatie zat kon ik er nog wel door en zelfs op mijn hurken zitten

Leg een lege buis extra, of een touw om later er nog iets bij te kunnen trekken. Ergens iets bij in trekken is erg moeilijk.

Dat is me helaas bekend. Daarom extra kabel voor stroom én netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Jpiek schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:57:
Met een onderkast zit ik met selectiviteit toch ? Dus veel te krap voor een 3fase accu en een WP van 8kWh...
Nee, direct achter de hoofdschakelaar / hoofdzekering laten aftappen. Dan kan je een kleine groepenkast in de schuur hebben.
Als je iemand van 1,70 en max 55kg weet ? Anders kom je de kruipruimte niet in...

Dus los hangen liggen ze echt los in de kruipruimte over een meter of 4. Niet handig als tóch iemand ooit de kruipruimte in moet...
Hoogte in de kruipruimte is het belangrijkste. 40 - 50 cm is niet veel maar zou wel kunnen, Al word ik daar niet zo blij van. Zoveel over lengte nemen dat ze op de grond van de kruipruimte liggen. Dan tegen de muur leggen. Liggen ze niet in de weg.
Meterkast zit links, berging/ex-garage zit rechts en iets naar achteren tegen het huis. Er is geen echt alternatief...
Buiten om is bijna altijd wel een optie. Hier ook buitenom gegaan. Nieuwe schuur gezet. Deze staat achter in de tuin. De kortste weg zou rechtdoor zijn. Onder de achtergevel door. Alleen een aanbod direct op het zand. Niet echt een mogelijkheid om een kabel door te krijgen. Geen schutbuis onder het geheel door. Dus dan maar om het huis. Dus tig meters door de inrit, achterpad en terras. Iets meer meters (15 meter i.p.v. 4 meter) graafwerk en mantelbuizen . Dan nog eens 11 meter door de kruipruimte. Niet helemaal de bedoeling maar goed het ligt er nu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
.

[ Voor 99% gewijzigd door MWDKing op 11-12-2023 20:58 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
RonnieKo schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:12:
Nee, direct achter de hoofdschakelaar / hoofdzekering laten aftappen. Dan kan je een kleine groepenkast in de schuur hebben.
Dat het kan snap ik, maar mag dit ook (serieuze vraag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek

Ik heb begrepen dat dat niet mag, dus dat de 2de kast gezekerd moet zijn in de hoofdmeterkast. Dan hou ik groepen van max 10amp over. Dat wil.ik dus perse niet. Ik wil op het maximale stroomgebruik voorbereid zijn

Dan tegen de muur leggen. Liggen ze niet in de weg.

Daar kom ik niet bij. De kabels steken 4 meter kruipruimte over op ca 3,5-4 meter afstand van de voorgevel

Buiten om is bijna altijd wel een optie.

Hier in theorie ook, als ik het tuinpad opbreek en de halve geveltuin met nieuwe planten en struiken ruineer. Dat wordt een week op de bank slapen. Da's me net te lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
MWDKing schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:58:
[...]

Dat het kan snap ik, maar mag dit ook (serieuze vraag)?
Nee, als je dan een kabelbreuk krijgt in de kruipruimte is dat deel niet afgezekerd.
Zelfs als het zou mogen zou ik dat niet willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Jpiek schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:06:
[...]

Nee, als je dan een kabelbreuk krijgt in de kruipruimte is dat deel niet afgezekerd.
Zelfs als het zou mogen zou ik dat niet willen...
Nouja, wel afgezekerd door de hoofdzekeringen natuurlijk met een kortsluitstroom die veel hoger is dan de kabel aankan waarschijnlijk. Bovendien zijn de hoofdzekeringen traag. Vraag me af of dat goed gaat...
En aardlek beveiliging is er dan al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Zorgen dat de kabel van een beveiliging heeft. Dan is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
RonnieKo schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:32:
Zorgen dat de kabel van een beveiliging heeft. Dan is het geen probleem.
Ik heb je zin zeker een keer of 5 gelezen, maar ik heb nog steeds geen flauw idee wat je bedoelt. De kabel van wat, en over welke beveiliging heb je het?

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Selectiviteit achter de hoofdzekering(en) is optioneel en niet verplicht. Dat dat verplicht zou zijn is hier op het forum een hardnekkig misverstand.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Hahn schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:34:
[...]
Ik heb je zin zeker een keer of 5 gelezen, maar ik heb nog steeds geen flauw idee wat je bedoelt. De kabel van wat, en over welke beveiliging heb je het?
Een aardlek bijvoorbeeld, dat bedoel ik. Alles zit achter dezelfde hoofdschakelaar en/of een hoofdzekering van de huisaansluiting. De kabel moet voldoende diameter hebben om het vermogen van de groepen er achter aan te kunnen. De kabel kan je voorzien van een aardlek en/of zekering(automaat). De groepen in de onderverdeelkast zitten achter een hoofdschakelaar en zijn ook gezekerd en/of aardlek. Raak je de kabel bij graven dan vliegt de boel in de meterkast eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Glashelder schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:38:
Selectiviteit achter de hoofdzekering(en) is optioneel en niet verplicht. Dat dat verplicht zou zijn is hier op het forum een hardnekkig misverstand.
Is bekend, beetje zoeken hier op Tweakers en je hebt voor 2 dagen leesvoer, of moet ik zeggen een 'wellus-niettus' discussie en hoofdpijn naderhand.

Het grote nadeel van Tweakers imho, voor je het weet zit je na een relatief eenvoudige vraag in een draadje waarin allerlei experts elkaar vliegen afvangen |:(

1 Hele dikke stroomkabel en een (volwaardige ?) 2de groepenkast zou best ideaal zijn. En zou ik ws. ook doen als het 'gewone' groepen betrof. Hier komt echter tzt een 8kWh (Weheat) warmtepomp, wellicht later een Elektrische boiler of warmtepompboiler en zelfs mogelijk nog eens een 6-10kWh accu aan te hangen.

Dus dat moet wel én dusdanig beveiligd zijn dat niet de hoofdzekering eruit knalt als er iets fout gaat (en dus de rest van het huis zonder stroom zit) én het moet het nodige aan stroom kunnen verwerken.
Als die accu er komt moet het ook voldoende zwaar zijn om het huis te voeden vanuit die accu.

Vandaar dat mijn eerste keuze dus was om de eerste en enige meterkast als centraal punt aan te houden...

Ik ga nu kabels trekken via een best lastig trace, mijn voorkeur is om dat 1x en in een keer goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Jpiek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:26:
[...]
1 Hele dikke stroomkabel en een (volwaardige ?) 2de groepenkast zou best ideaal zijn. En zou ik ws. ook doen als het 'gewone' groepen betrof. Hier komt echter tzt een 8kWh (Weheat) warmtepomp, wellicht later een Elektrische boiler of warmtepompboiler en zelfs mogelijk nog eens een 6-10kWh accu aan te hangen.
Daarom gaf ik al aan om met een installateur te overleggen. Omdat je behoorlijk wat dingen "buitenshuis" wil hebben. Kijk even hoeveel vermogen je daar wil aansluiten. Je kan rustig een goede 5 aderige kabel richting de shuur / bijgebouw leggen die voldoende zwaar is. Kan alles wat je wil met je huidige aansluiting? Is die zwaar genoeg?

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 12-12-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb hier min of meer exact die situatie. Onderverdeler vanaf de meterkast afgezekerd op 20A (B) naar de schuur waar er een warmtepompboiler en warmtepomp (ook 8 kW) op zitten. De kabel is 6 kwadraads.

Op termijn wil ik daar ook een of meerdere accu's op aan gaan sluiten :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
RonnieKo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:40:
[...]
Je kan rustig een goede 5 aderige kabel richting de shuur / bijgebouw leggen die voldoende zwaar is. Kan alles wat je wil met je huidige aansluiting? Is die zwaar genoeg?
Voor het plaatsten van de zonnepanelen heb ik de meterkast laten 'upgraden' naar 3x25A

Zonnepanelen zijn 12 stuks 410Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Glashelder schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:40:
Ik heb hier min of meer exact die situatie. Onderverdeler vanaf de meterkast afgezekerd op 20A (B) naar de schuur waar er een warmtepompboiler en warmtepomp (ook 8 kW) op zitten. De kabel is 6 kwadraads.

Op termijn wil ik daar ook een of meerdere accu's op aan gaan sluiten :)
Hoe ben je van plan die accu aan te gaan sluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Jpiek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:07:
[...]
Voor het plaatsten van de zonnepanelen heb ik de meterkast laten 'upgraden' naar 3x25A
Zou eens gaan kijken hoe je dat in de toekomst je het met alles gaat doen. Een warmtepomp van 8 kWh is al ongeveer de helft van het vermogen van je aansluiting. Ga dan eens tellen met een elektrische kookplaat, Vaatwasser, Wasmachine, Wasdroger, Quooker en eventueel een laadpaal voor een elektrische auto. Of je dan nog uitkomt. Kijk ook even naar de combinatie met de zonnepanelen en thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jpiek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:47:
[...]

Hoe ben je van plan die accu aan te gaan sluiten ?
Gewoon op de onderverdeler. Een Enphase 10T doet maar 1,2 kW per fase. Wellicht neem ik er 2, dan heb je het over max 2,4 kW per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
RonnieKo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:01:
[...]

Zou eens gaan kijken hoe je dat in de toekomst je het met alles gaat doen. Een warmtepomp van 8 kWh is al ongeveer de helft van het vermogen van je aansluiting. Ga dan eens tellen met een elektrische kookplaat, Vaatwasser, Wasmachine, Wasdroger, Quooker en eventueel een laadpaal voor een elektrische auto. Of je dan nog uitkomt. Kijk ook even naar de combinatie met de zonnepanelen en thuisaccu.
Misrekening van mijn kant, die 8kWh is niet het opgenomen vermogen... Aansluiting is gewoon 1x230V/16A.. Met een COP van 4 trekt die dus maar 8/4= 2kWh..

Vaatwasser en wasmachine draaien niet gelijkertijd, wasdroger en cooker hebben we niet.
Inductiekookplaat wel, maar nooit meer dan 2 pitten en niet volluit, geen oprit dus laadpaal gaat er ook niet komen...

Alle apparatuur staat natuurlijk niet gelijktijdig aan. Als de accu levert doen de PV's niks.

In welk scenario kom ik op de grens van 17kWh ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Glashelder schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:25:
[...]

Gewoon op de onderverdeler. Een Enphase 10T doet maar 1,2 kW per fase. Wellicht neem ik er 2, dan heb je het over max 2,4 kW per fase.
Zo'n accu levert alleen op de fase waar hij op aangesloten zit neem ik aan. Dus op de ander fase(s) wordt gewoon stroom van het net gepakt ? M.a.w. ik hoef niet perse een 3 fase aansluiting daarvoor te reserveren ?

Een accu zou ik nemen om een groot deel van het jaar 24/7 op eigen opwek te kunnen draaien (uitgezonderd een stuk najaar/winter). Dat lukt niet als ik geen 3 fase aansluiting heb. maar in theorie kom ik met 2 van de 3 al een heel eind.
Warmtepomp avond/nacht is de grootste hap schat ik in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jpiek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:11:
[...]

Zo'n accu levert alleen op de fase waar hij op aangesloten zit neem ik aan. Dus op de ander fase(s) wordt gewoon stroom van het net gepakt ? M.a.w. ik hoef niet perse een 3 fase aansluiting daarvoor te reserveren ?

Een accu zou ik nemen om een groot deel van het jaar 24/7 op eigen opwek te kunnen draaien (uitgezonderd een stuk najaar/winter). Dat lukt niet als ik geen 3 fase aansluiting heb. maar in theorie kom ik met 2 van de 3 al een heel eind.
Warmtepomp avond/nacht is de grootste hap schat ik in..
Nou een Enphase 10T accu is feitelijk opgesplitst in 3 pakketten van 3 accu's en elk 4 omvormers (dus 12 omvormers in totaal). Die 3 kan je opsplitsen zodat hij op alle fases teruglevert. De meeste andere accu's zullen denk ik op 1 fase terugleveren ja. Eventueel verbruik op een andere fase komt dan van het net.

Maar je hoeft met een thuisaccu niet te leveren op fases waar je verbruikt. Als je op fase 1 2kW teruglevert met je accu en op fase 2 2 kW verbruikt, dan ziet je slimme meters dat als 0. Die saldeert intern over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Glashelder schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:25:
[...]
Nou een Enphase 10T accu is feitelijk opgesplitst in 3 pakketten van 3 accu's en elk 4 omvormers (dus 12 omvormers in totaal). Die 3 kan je opsplitsen zodat hij op alle fases teruglevert. De meeste andere accu's zullen denk ik op 1 fase terugleveren ja. Eventueel verbruik op een andere fase komt dan van het net.

Maar je hoeft met een thuisaccu niet te leveren op fases waar je verbruikt. Als je op fase 1 2kW teruglevert met je accu en op fase 2 2 kW verbruikt, dan ziet je slimme meters dat als 0. Die saldeert intern over de fases.
Da's handige info... Wellicht temeer aangezien ik een Enphase PV installatie heb ?

Maar 'intern salderen' ? Dat werkt ook nog als de saderingsregeling stopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat intern salderen blijft zeker werken, het is hoe je slimme energiemeter geprogrammeerd is. Het wordt geloof ik de ferrarismethode genoemd ofzo :P Een ferraris meter saldeert per definitie over de fases, dus is wettelijk besloten dat de slimme meter dat ook moest gaan doen.

Intern binnen de meter salderen houdt simpelweg in dat je aangeslagen wordt voor de som van de fases.

Dus, nog een voorbeeldje, als L1 op 1000W zit, L2 op 1500W en L3 op -3000W (teruglevering) dan wordt je aangeslagen voor -500W, wat netto teruglevering betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Okee, waarom hebben ze me dan een 3 fase Enphase 'aangesmeerd' ?
Hooguit op de belasting van de fase te verdelen, maar dus niet voor saldering ?
Pagina: 1