MacBook Pro 2020 scherm fading / flickering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-05 20:55
Na het ontwaken van mijn MBP 2020 uit slaapstand vertoont mijn scherm plotseling mankementen. Het scherm knippert, er zit een vage waas aan de randen/hoeken van het scherm en het scherm gaat langzaam naar een steeds witter scherm. Het lijkt erop dat enkel de backlight knippert.

Zie video: YouTube: 11 December 2023

Het knipperen is wellicht lastig te zien op de video, maar als je doorspoelt is de witte waas die ontstaat na verloop van tijd duidelijk zichtbaar.

Wat ik al geprobeerd heb zonder succes:
- shutdown / restart
- reset smc
- reset NVRAM / PRAM

Ook heb ik geprobeerd via AirPlay het scherm te delen met een andere MacBook. Het gedeelde scherm op de andere MacBook is dan naar behoren.

Ik verblijf in Nicaragua en hier is helaas geen Apple Store / reseller. Iemand met een idee waar het probleem zit en/of suggesties om dit op te lossen?

PC Specs

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05 14:37
Het lijkt mij een beeldscherm kabel te zijn, gezien dit optreed wanneer je de deksel open maakt.

Zet hem eens handmatig in slaapstand. Of stel even het tijdsschema in, gebeurd het dan ook?
Dan wellicht toch software. Anders hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
sjtienuh schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:05:
Het lijkt mij een beeldscherm kabel te zijn, gezien dit optreed wanneer je de deksel open maakt.

Zet hem eens handmatig in slaapstand. Of stel even het tijdsschema in, gebeurd het dan ook?
Dan wellicht toch software. Anders hardware
Zojuist geprobeerd en dan gebeurt het ook. Het probleem treedt continu op en gaat niet na een poosje weg nadat ik het scherm heb opengeklapt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Montu schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:19:
[...]

Zojuist geprobeerd en dan gebeurt het ook. Het probleem treedt continu op en gaat niet na een poosje weg nadat ik het scherm heb opengeklapt.
Gebeurd het echt alleen na de slaapstand of ook als je hem gewoon aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
sjtienuh schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:27:
[...]

Gebeurd het echt alleen na de slaapstand of ook als je hem gewoon aan zet?
Ook als ik hem gewoon aan zet. Zojuist diagnostics gedaan en ‘er is geen probleem gevonden’.

[ Voor 12% gewijzigd door Montu op 11-12-2023 15:31 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Maak eens een time machine back-up en zet de laptop terug naar fabrieksinstellingen zonder je data terug te zetten.
Gebeurd het dan ook? mij lijkt het een GPU issue te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
sjtienuh schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:30:
Maak eens een time machine back-up en zet de laptop terug naar fabrieksinstellingen zonder je data terug te zetten.
Gebeurd het dan ook? mij lijkt het een GPU issue te worden.
Ga ik doen. Wat betreft de backup zet ik mijn bestanden over naar een externe SSD, want voor een Time Machine backup is de wifi hier te slecht. Ik kom met een update zodra ik meer weet.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 19:36

talin

ES-MA

Montu schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:35:
[...]

Ga ik doen. Wat betreft de backup zet ik mijn bestanden over naar een externe SSD, want voor een Time Machine backup is de wifi hier te slecht. Ik kom met een update zodra ik meer weet.
je kan ook een externe schijf dan wel externe SSD als Time machine gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door talin op 11-12-2023 15:40 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
talin schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:39:
[...]

je kan ook een externe schijf dan wel externe SSD als Time machine gebruiken.
Juist dat is geen probleem, doe het niet via het netwerk dat duurt vele malen langer en zeker voor deze optie zou ik met USB back-uppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
sjtienuh schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:45:
[...]

Juist dat is geen probleem, doe het niet via het netwerk dat duurt vele malen langer en zeker voor deze optie zou ik met USB back-uppen
Zojuist de MacBook opnieuw ingesteld (erase settings and all content), maar dit heeft helaas niet geholpen. Op dit moment ben ik het OS opnieuw aan het installeren

[ Voor 7% gewijzigd door Montu op 11-12-2023 21:18 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Montu schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:10:
[...]

Zojuist de MacBook opnieuw ingesteld (erase settings and all content), maar dit heeft helaas niet geholpen. Op dit moment ben ik het OS opnieuw aan het installeren
Ik ben benieuwd, anders is een softwarematig gebrek uitgesloten. Dan is het echt hardwarematig en dan moet je toch naar apple of de reseller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobmall
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-12-2023
Hoi,
Omdat u de basisstappen voor probleemoplossing al hebt geprobeerd, zoals opnieuw opstarten, SMC opnieuw instellen en NVRAM/PRAM, volgen hier enkele andere stappen die u moet volgen:

Sluit uw MacBook aan op een extern beeldscherm om te zien of het probleem zich blijft voordoen op het externe beeldscherm. Als het externe beeldscherm goed werkt, kan dit wijzen op een beeldscherm- of grafische hardwareprobleem op uw MacBook.

Thanks

Pagina: 1