Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Slimme schakelaar die internet verbinding detecteert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• x2flyer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 14:32
Voor een vakantiewoning heb ik een WiFi router (Fritzbox 4040) met een 4G dongle (Alcatel Linkkey Ik41) met een alarmsysteem (oa camera’s) af en toe valt de verbinding weg en komt dan niet meer terug. Dan dien ik de router te resetten (stroom eraf en weer aan). Om dat te kunnen doen moet ik naar de vakantiewoning rijden. Erg vervelend natuurlijk.
Ik zoek een manier om de router (en dongle) te resetten als de netwerk verbinding enige tijd weg is.
Bestaat er een slimme schakelaar die de stroom uitschakelt en weer inschakelt als de internet verbinding enige tijd weg is? Of heeft iemand een andere oplossing/idee? Vast bedankt voor jullie ideeën!
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritzbox 4040
Alcatel ik41
...

...

Alle reacties

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11 19:42
Waarom niet gewoon iedere dag even kort uit en weer aan? Dan kan het met een simpele schakelaar. Anders eventueel een esp met relais die regelmatig een ping naar buiten toe doet? Of raspberry oid.

Maar heb heb je ooit ingelogd in de router als de verbinding weg is? Of je misschien kan zien waarom hij niet vanzelf terug online komt?

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-11 20:12
Tijdschakelaar om elke nacht van stroom af te halen? Dan weet je dat het 1 dag duurt voordat het weer terugkomt.

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 14:45
Een schakelaar vinden die je met Tasmota kunt flashen. Die kan je laten pingen en indien geen response een powercycle laten doen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:23
x2flyer schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:49:
af en toe valt de verbinding weg en komt dan niet meer terug
Is er hier geen oplossing voor? :P Dat lijkt me toch de beste aanpak ;)
Bestaat er een slimme schakelaar die de stroom uitschakelt en weer inschakelt als de internet verbinding enige tijd weg is? Of heeft iemand een andere oplossing/idee?
Ik ken dat product in ieder geval niet. Maar je zou het best zelf kunnen maken.
Met bijvoorbeeld Home Assistant en een slimme stekker, zou je een script kunnen maken wat iedere X minuten kijkt of je een actieve internetverbinding hebt. Als dat niet zo is, dan laat je 'm praten naar een slimme stekker, die dan eventjes uit gaat en 5 seconden later weer aan.

Vereist wel dat je home assistant thuis aanlegt, edit: en je slimme stekker via Zigbee of Z-Wave werkt :)
Mocht je beide thuis al hebben, dan kan deze implementatie interessant zijn, anders wegen de kosten niet op tov alternatieven.

Want edit 2: een slimme stekker met Tasmota kan dit idd direct, zonder Home Assistant, dat is helemaal een simpele oplossing. Moet je wel een beetje kunnen scripten en knutselen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 11-12-2023 16:38 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 18:44
heggico schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:53:
Waarom niet gewoon iedere dag even kort uit en weer aan? Dan kan het met een simpele schakelaar. Anders eventueel een esp met relais die regelmatig een ping naar buiten toe doet? Of raspberry oid.

Maar heb heb je ooit ingelogd in de router als de verbinding weg is? Of je misschien kan zien waarom hij niet vanzelf terug online komt?
Mjah, dit zou ik ook doen.
Dagelijks een 'reboot' door slimme stekker 5 minuten uit- en in te schakelen op een bepaald tijdstip

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Richh schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:55:
[...]

Is er hier geen oplossing voor? :P Dat lijkt me toch de beste aanpak ;)

[...]

Ik ken dat product in ieder geval niet. Maar je zou het best zelf kunnen maken.
Met bijvoorbeeld Home Assistant en een slimme stekker, zou je een script kunnen maken wat iedere X minuten kijkt of je een actieve internetverbinding hebt. Als dat niet zo is, dan laat je 'm praten naar een slimme stekker, die dan eventjes uit gaat en 5 seconden later weer aan.
Dat werkt alleen als je router ook niet meteen je AP is, want de slimme stekkers die ik ken werken via wifi.

Dus het detecteren dat de internet verbinding weg is... werkt
Het uitschakelen van de router door de slimme stekker uit te schakelen... werkt
Het terug inschakelen van de router door de slimme stekker in te laten schakelen... via welk netwerk?

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:52
Druk de dongle eens in een laptop oid. misschien is er wel een firmware update beschikbaar wat de stabiliteit verbeterd, om even "outside the box" te denken. Gok dat die dingen toch wel ergens een update functie hebben.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
RiDo78 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:12:
[...]

Dat werkt alleen als je router ook niet meteen je AP is, want de slimme stekkers die ik ken werken via wifi.

Het terug inschakelen van de router door de slimme stekker in te laten schakelen... via welk netwerk?
Daarom iets als Tasmota gebruiken, dan draait het -als het goed is-, gewoon helemaal standalone. Even goed testen dus :)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43
Keep it stupid simple

Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/kopp-toebehoren-tijdschakelklok-dag-mini-mechanisch-met-kinderbeveiliging-korte-s-195302071.jpg

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:54

paQ

maar ben je dan ook niet sowieso 15 min zonder?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap de oplossing wel van 1 keer per 24 even aan- en uitschakelen. Maar het gaat ook om camera's, dan wil je niet 24 uur zonder zitten.

Ik zou het inderdaad autmatiseren. Een aangezien je daar geen HA of Domoticz zult hebben moet je naar een alles-in-1 oplossing. Dan is een stekker met Tasmota idd prima.

Als je meer centen wilt uitgeven of niet wilt knutselen, deze doet het out-of-the-box:
https://www.amazon.nl/Kee...reboot%2Caps%2C243&sr=8-5

Reviews op de Engelse site:
https://www.amazon.com/Co...d-Necessary/dp/B07MCRQPCS

Ik ken het product niet maar het klinkt goed. Als je hem koopt, zou je dan nog een update willen doen? Ik zou zelf ook wel geinteresseerd zijn namelijk :)

[ Voor 51% gewijzigd door FreakNL op 11-12-2023 16:21 ]

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:40
Heb je een mogelijkheid om de router te vervangen door een ander model?
Op mijn Asus router kan ik instellen dat ik de router op een bepaald moment herstart. Eventueel zou je ook een script op zo'n router kunnen draaien die bij wegvallen van het internet een reboot doet.
...en misschien treed het probleem met een andere router niet eens meer op...

Maar eerst zou ik, zoals @bramassendorp al schrijft, controleren of het probleem wortdt opgelost met een firmware update van Alcatel dongle of Fritzbox.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:23
RiDo78 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:12:
[...]

Edit, hier stond een verhaal wat natuurlijk inderdaad niet klopte 8)7

Dan moet je idd al kijken naar een Zigbee stekker. Wellicht heeft TS al iets van Hue of iets dergelijks, dan kan het mogelijk wel :P

Desalniettemin zoals ik al toegaf is de voorgestelde Tasmota oplossing cleaner :)

[ Voor 21% gewijzigd door Richh op 11-12-2023 16:37 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Een Shelly Plus zou het wellicht ook nog kunnen...

https://www.facebook.com/...t/posts/5461878673911452/

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

FreakNL schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:11:
Ik zou het inderdaad autmatiseren. Een aangezien je daar geen HA of Domoticz zult hebben moet je naar een alles-in-1 oplossing. Dan is een stekker met Tasmota idd prima.

Als je meer centen wilt uitgeven of niet wilt knutselen
Maar dat knutselen valt wel mee toch?

Een stekker met Tasmota kun je kant-en-klaar kopen van het merk Athom.
En dan lijkt het mij een kwestie van een scriptje zoals dit kopiëren en plakken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• x2flyer
heggico schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:53:
Daar heb ik ook aan gedacht, maar het alarmsysteem geeft een melding als het systeem offline is (lees niet bereikt kan worden). Dus als ik een mooiere oplossing kan maken dan wil ik dat proberen. Anders zal ik moeten accepteren dat er op het moment van resetten een melding komt dat het alarm offline is.
Dat heb ik idd nog niet gedaan. Ik ga kijken welke logging beschikbaar is.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 13:47
Kan je niet zonder schakelaar? Gewoon via API van fritzbox of met een curl call reboot aanroepen op het modem.

Freelance Drupal Developer

• x2flyer
Gizz schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:43:
[...]

En dan lijkt het mij een kwestie van een scriptje zoals dit kopiëren en plakken :)
Ik ga de stekker bestellen en kijken of ik deze oplossing werkend kan krijgen. Dit klinkt wel als de meest nette oplossing. Dank voor jullie suggesties.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Gizz schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:43:
[...]

Ah, ik heb geen ervaring met Tasmota. Ik dacht dat je een bestaand plug (bijvoorbeeld een Tuya) moest gaan flashen om Tasmota te hebben. Ik wist niet dat er pre-flashed plugs waren.. Dat scheelt al :)

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:48

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik kwam toevallig een oplossing tegen met een shelly die het internet monitort en een restart van de router uitvoert als er geen internet is.

https://github.com/shelly...ly-Smarthome-Contest-2021
Pagina: 1