Lekkende radiatorknop tijdelijk dichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-07 13:39
Goedemiddag,

In het huis dat wij dit jaar gekocht hebben lekt 1 van de radiator knoppen. Als de radiator dicht staat lekt het nauwelijks, maar staat de radiator open dan drupt het flink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzPTj4iukimo8Ch_TQR96puh6BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIchavObuggmxBOjf9r2JGzl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de knop er even afgehaald, en toen viel me direct op dat er een scheur zit in de moer die onder de knop zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SP1XfwLy_okOYQ6Epv7c4octWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrTyHv3wr4lq8D5jc58udEPz.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien de oxidatie lijkt het mij logisch dat deze knop zijn langste tijd gehad heeft en dat die gewoon vervangen moet worden. Heeft er alleen iemand toevallig een goede tip om het lekken even een tijdje te stoppen / verminderen zodat ik niet midden in de winter de verwarming leeg moet laten lopen etc?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
Verwarming aftappen is toch geen dagen werk?

Als het binnen warm is kan je dan toch gewoon aftappen, knop vervangen en de boel weer vullen.

Je zal er weinig van in comfort merken lijkt mij of je moet in een huis wonen welke binnen een uur oid zo erg afkoelt dat je er last van zou kunnen krijgen maar dan nog een dikke trui aan ofzo en gaan met die banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
Dracula schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:46:
Verwarming aftappen is toch geen dagen werk?

Als het binnen warm is kan je dan toch gewoon aftappen, knop vervangen en de boel weer vullen.

Je zal er weinig van in comfort merken lijkt mij of je moet in een huis wonen welke binnen een uur oid zo erg afkoelt dat je er last van zou kunnen krijgen maar dan nog een dikke trui aan ofzo en gaan met die banaan.
Kwestie van risico afweging. Als alles gaat zoals het zou moeten dan ben ik het met je eens dat dit zo te fixen moet zijn. Maar doe ik wel iets fout, nieuwe knop past niet etc etc dan zitten we wel langer zonder verwarming. Daar gok ik in de winter lieverd niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zo koud is het nu niet. gewoon ff klaar maken voor het echt weer kouder wordt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:57
Zorg wel dat je het overdag doet, dan kun je nog naar een bouwmarkt/Warmteservice om evt. extra materialen te halen. Zou lullig zijn als je 5 min. voor sluitingstijd de boel lostrekt en niet weer dichtkrijgt. Bij de meeste ketels heb je ook geen warm water meer als het CV-circuit niet gevuld is dus even douchen zit er dan ook niet meer in.

Heb zelf om deze reden altijd setje koppelingen in 15 & 22mm liggen zodat ik de boel i.i.g. provisorisch kan afdoppen als daar noodzaak toe is.

Maar maak het ook niet te spannend, als je de kraan even goed opmeet dan is het waarschijnlijk een 1:1 swap en ben je nog geen 1,5u bezig incl. aftappen en weer vullen.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

ThinkPad schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:15:
Zorg wel dat je het overdag doet, dan kun je nog naar een bouwmarkt/Warmteservice om evt. extra materialen te halen. Zou lullig zijn als je 5 min. voor sluitingstijd de boel lostrekt en niet weer dichtkrijgt. Bij de meeste ketels heb je ook geen warm water meer als het CV-circuit niet gevuld is dus even douchen zit er dan ook niet meer in.

Heb zelf om deze reden altijd setje koppelingen in 15 & 22mm liggen zodat ik de boel i.i.g. provisorisch kan afdoppen als daar noodzaak toe is.

Maar maak het ook niet te spannend, als je de kraan even goed opmeet dan is het waarschijnlijk een 1:1 swap en ben je nog geen 1,5u bezig incl. aftappen en weer vullen.
Als je het zo doet is er niets aan de hand. Ik heb een dag zonder verwarming gezeten met -3 laatst omdat ik dacht dat ik een 1/2" puntstuk moest hebben en geen 3/8". :+ dag later bezoekje warmteservice en gelijk het juiste materiaal meegekregen en opgelost.

Zou het idd zoals aangegeven lekker oplossen nu het nog relatief warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 08:56
Ulic schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:55:
[...]

Kwestie van risico afweging. Als alles gaat zoals het zou moeten dan ben ik het met je eens dat dit zo te fixen moet zijn. Maar doe ik wel iets fout, nieuwe knop past niet etc etc dan zitten we wel langer zonder verwarming. Daar gok ik in de winter lieverd niet op.
Dan laat je het toch door een loodgieter doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gewoon er tussen uit halen en meenemen naar oa Warmteservice.
alle druk hoeft ook niet van het systeem af.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 12-12-2023 08:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 16:10
daniel14 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:35:
[...]

Dan laat je het toch door een loodgieter doen?
Dat loopt echt flink in de knaken tegenwoordig.

Ik had zelf vorig jaar na een verhuizing 3 lekkende radiatoren. We zijn er meerdere dagen mee bezig geweest (tijdens het klussen, dus niet alleen daar mee bezig geweest) maar het ging niet echt lekker. Uiteindelijk lekte er nog 1 radiator en ik was zo "slim" om dat op oudejaarsdag nog even te fixen wat uiteraard niet goed ging. Halsoverkop nog om 4 uur naar de Hornbach gereden om materialen in te slaan waarmee het uiteindelijk net gelukt was voordat de visite binnen kwam.

Moraal van dit verhaal (voor mij): ik doe echt nooit meer zomaar iets van loodgieters werk, ik hou het liever bij electra.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:31
dit kan je prima zelf even fixen, mocht het helemaal fout gaan dop je de hele handel af en breng je de CV weer op druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Volgens mij zie ik op de eerste foto een afsluiter nog voor de lekkende kraan. Als er ook nog een afsluiter / voetventiel zit op de retour, dan kun je die beide dicht zetten en hoef je sowieso het systeem niet leeg te laten lopen, maar kan je de leidingen afsluiten voor de radiator en zit je hooguit met 1 radiator die even niet werkt.

Als de afsluiters er niet zitten en je laat toch je hele systeem leeg lopen, neem dan ook een paar afsluiters mee. Zet deze op strategische plekken zodat je bij eventuele problemen je systeem niet helemaal leeg hoeft te maken, maar slechts een deel. Scheelt in de toekomst weer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 11:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat op een T stuk lijkende deel voor de radiatorknop, is dat niet gewoon een afsluiter? In dat geval hoef je niet alle druk er af te halen en je verwarming uit te zetten. (mits je bij de retoer ook een afsluitmogelijkheid hebt)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
Bedankt voor alle suggesties!

Helaas heeft alleen de aanvoer leiding een afsluiter, de retour leiding niet.

Werken aan de CV installatie is voor mij niet direct dagelijkse kost, dus die gok zou ik 's winters niet nemen om zelf te gaan klussen. Tenslotte zadel ik niet alleen mijzelf maar ook de rest van het huishouden met een probleem op als ik het niet goed doe.

Dus inderdaad was de suggestie van @daniel14 helemaal niet verkeerd, als het lekken te erg wordt zou ik het 's winters liever door een loodgieter laten doen dan zelf, maar daar was het druppen ook weer niet erg genoeg voor. Vandaar mijn vraag om tips voor een tijdelijke oplossing.

Uiteindelijk heb ik gisteren gewoon wat teflon tape om de schroefdraaid gedaan en die gebarsten moer weer terug gezet. En, fingers crossed, de kraan lijkt tot nu toe niet meer te lekken, ook niet met de verwarming aan. Daarmee blijft het hopelijk even goed genoeg tot het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39
Ulic schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:03:
Vandaar mijn vraag om tips voor een tijdelijke oplossing.

Uiteindelijk heb ik gisteren gewoon wat teflon tape om de schroefdraaid gedaan en die gebarsten moer weer terug gezet. En, fingers crossed, de kraan lijkt tot nu toe niet meer te lekken, ook niet met de verwarming aan. Daarmee blijft het hopelijk even goed genoeg tot het voorjaar.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing... komend voorjaar denk je er niet aan of zijn er meer urgente dingen te doen ('het lekt niet meer, dus kan wel even wachten').

Maar verder wel eens met het advies om vervangen te doen als de Warmteservice en dergelijke open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vanaalten schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:36:
[...]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing... komend voorjaar denk je er niet aan of zijn er meer urgente dingen te doen ('het lekt niet meer, dus kan wel even wachten').

Maar verder wel eens met het advies om vervangen te doen als de Warmteservice en dergelijke open is.
Dat is wel handig, anders kom je voor een dichte deur :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
vanaalten schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:36:
[...]

Het staat al als technical debt op de kluslijst ;)
Pagina: 1