Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:59
Ik ben op zoek naar een nieuwe (denk) systeemcamera.
Ik heb zelf met veel plezier gebruik gemaakt van een Canon EOS 80D, de opties TV/AV/M werden veelvuldig gebruikt om het beste uit het plaatje te halen.
Daarbij heb ik verschillende lenzen varierend van 10-28mm, 50mm 1.8, 18-100mm tot aan 70-300mm.

Wat ik jammer vond aan deze camera, maar dat komt wellicht door gebrek aan de juiste filters, is dat de lucht vaak grouw en grijs overkwam, ook al was het best een prima heldere lucht.

De reden dat ik nu écht wil en moet switchen is omdat deze camera niet meer kan voldoen aan onze eisen.
Mijn vrouw heeft slijtage in de rug en de camera is simpelweg te zwaar
Ik heb dusdanig slechte ogen en de camera dusdanig matige auto focus dat veel van mijn foto's op dit punt mislukken. Ook is het voor mij erg moeilijk geworden om door het kleine priegelgaatje te kijken.

Wat zoek ik?
Een lichte camera met toch een groot zoombereik, goed in scherpte-diepte, mooie heldere kleuren (HDR?), veel punten AF met AF selectie op een touch screen. (eventueel zoom op touch screen voor details)

APS-C is prima, stiekem geniet ik meer van de extra zoom dan het gebrek aan groothoek.
Wellicht is verwisselbare lenzen beter om de combinatie laag gewicht en zoom te kunnen waarborgen, de hoge zoom is niet continu nodig.

Welke foto's maak ik?
Veel van van alles. Van donkere attracties tot landschappen. Van portretjes van de kinderen tot vlinders. Van olifanten tot zons ondergangen.

externe flitser is een must

Filmen vind ik minder boeiend, als er een full HD filmpje gemaakt kan worden op 24FPS ben ik al tevreden. Een externe microfoon zou daarbij wel prettig zijn.

Budget, ik hoop toch wel onder de €2000 te blijven voor een basis set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:12
een 80D weegt 739g. een 70-300 nog eens zoiets. Laat het bij mekaar anderhalve kilo zijn. Met een lichte 50mm van 150g zit je op 900g voor de set. De hamvraag gaat denk ik worden hoeveel voor je vrouw wél draagbaar is, en hoeveel schermgrootte jij nodig hebt om iets te kunnen zien. Heb je daar een idee van?

Een mogelijke oplossing is een high-end compact(sony RX100 bv - ~300g). Ik dacht dat de nieuwere versies daarvan best goede AF hebben, en touchscreen. Wil je wisselbare lenzen dan zit je voor de hele set al gauw aan het dubbele qua gewicht voor zover ik kan nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
De slijtage is dusdanig 'erg' dat 2kg geen probleem is, zolang het maar niet te lang duurt (max een minuut of 2-3)
Dus de hele dag een camera mee slepen is voor haar sowieso geen optie, maar even kunnen pakken en foto's klikken moet nog steeds leuk en haalbaar bljiven.
De mobiel heeft gewoon te weinig opties en kwaliteit.
Als ze daar lang genoeg mee rond loopt krijgt ze zelfs daar last van.

Het scherm van de 80D is in principe groot genoeg om het algemene beeld te zien, maar heeft te weinig pixels om voor focus te kunnen gebruiken.

Bedankt voor je suggestie! Ziet er op zich goed uit maar de camera die je aangaf zie ik geen optie voor een externe flitser aan te sluiten, dus deze valt dan af. Er zijn nou eenmaal situaties waarbij (in) flitsen en spelen met licht de foto zo veel beter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Waarom niet een Canon systeem camera? Kan je met een adapter je lenzen nog blijven gebruiken, iets van een R8 of R10.

Laag gewicht is niet goed compatible met een goede zoomlens, veel zoom = veel glas.

Waar je ook naar kan kijken is een goede strap, in combinatie met zo'n R8/R10. Standaard zoomlensje er op, best een mooie combo. Zitten de knoppen ook nog wel redelijk op de gewenste plaats.
Wat ik jammer vond aan deze camera, maar dat komt wellicht door gebrek aan de juiste filters, is dat de lucht vaak grouw en grijs overkwam, ook al was het best een prima heldere lucht.
Deze vind ik lastig te plaatsen, zo'n 80D heeft volgens mij een best redelijk dynamisch bereik, heb je hier een voorbeeld van?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
simon schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:47:
Deze vind ik lastig te plaatsen, zo'n 80D heeft volgens mij een best redelijk dynamisch bereik, heb je hier een voorbeeld van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ4xWTC4iK7zCJbC8L20HBJ6qQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stzFKIEKyyiQUV8SiHfAwg6i.jpg?f=fotoalbum_large
Canon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9QByx5DAQb5sUosnQY-3qilBwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TADBOYQtUTDkaHakG4AAEzsU.jpg?f=fotoalbum_large
iPhone 13

Hierbij komen alle kleuren van de iPhone vele malen dichter bij de werkelijkheid dan de Canon.

[ Voor 4% gewijzigd door Zilverdael80 op 11-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Dat is toch gewoon een kwestie van nabewerking? Dat zit bij die iPhone gewoon al ingebakken :+
Voordeel is vooral dat de iPhone op locatie de witbalans kan checken / meten wellicht?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
_eLMo_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:03:
Dat is toch gewoon een kwestie van nabewerking? Dat zit bij die iPhone gewoon al ingebakken :+
Voordeel is vooral dat de iPhone op locatie de witbalans kan checken / meten wellicht?
Ik ben alles behalve een nabewerker. De foto's die ik schiet moeten gewoon goed zijn en ik heb totaal geen behoefte / kunde om daarna nog eens met alle foto's aan de slag te gaan in nabewerking.
Noem het luiheid, desinteresse, of wat ook. It is what it is :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Zilverdael80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:04:
[...]

Ik ben alles behalve een nabewerker. De foto's die ik schiet moeten gewoon goed zijn en ik heb totaal geen behoefte / kunde om daarna nog eens met alle foto's aan de slag te gaan in nabewerking.
Noem het luiheid, desinteresse, of wat ook. It is what it is :)
Dan moet je geen spiegelreflex kopen, maar een camera met nabewerking / image processing erin? Een image sensor is nu eenmaal niet hetzelfde als je oog, jouw oog past zich continu aan op allerlei invloeden, en dan hangt het ook nog af van het scherm waarop je de foto bekijkt.

Imho zou je eens moeten kijken naar "simpele" nabewerkingsoftware die RAW's (het liefst) en daar een "automatische" slag overheen gooit.

Verwachten dat een dslr zonder nabewerking eenzelfde resultaat (qua kleuren) gaat geven als een iPhone (met >10 stages image processing en nabewerking) is onrealistisch.

Andere oplossingsrichting kan wellicht een polarizer filter zijn (ook al levert dat geen beeld op dat waarheidsgetrouw aan ogen is).

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 11-12-2023 15:09 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:12
Je moet denk ik op zoek naar een camera die default de jpeg op een manier bewerkt die jij mooi vind.
Elke merk doet dat anders, mijn canon komt altijd veel vlakker er uit standaard dan de Olympus van mijn vrouw.
Als je lichtgewicht wil kom je als snel bij een vaste lens camera zoals de genoemde Sony rx100 (let wel op dat je er een kiest met voldoende grote sensor, 1" of apsc minimum) of een compacte systeemcamera, denk eens aan een MFT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simon
Als jpeg je ding is, zou ik lekker voor de Fuji series camera gaan. De jpegs die daar uit komen zijn top, en kunnen het contrast hebben wat je zoekt. Bedenk wel, dat dat ook gewoon een instelling op je camera is. Dus dat je in de settings van je camera alles kan regelen, en daar comfortabel mee moet worden als je er goed resultaat uit wil halen.

Die Fujis hebben wat mooie kleurprofielen, en die maken dat erg gemakkelijk. Veel (semi) professionele dSLRs en systeemcamera's optimaliseren naar wat vlakker, maar meer ruimte om er uit te halen wat je wil. Kan je ook op je canon aanpassen met Picture Styles btw, maar dat komt niet in de buurt van wat Fuji kan.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]
Canon

[Afbeelding]
iPhone 13

Hierbij komen alle kleuren van de iPhone vele malen dichter bij de werkelijkheid dan de Canon.
Dat is met een goede witbalans waarschijnlijk al opgelost. Dwz beter weten wat je doet gaat je meer helpen dan een nieuwe camera...

Witbalans beter instellen (staat nu op auto waarschijnlijk?) en jpg dan maar zoveel mogelijk door de camera aan laten passen als je dat zelf niet wil doen.

Ik schiet zelf geen canon maar blijkbaar heeft die "Shoot by Ambience", zet dat eens op vivid, of intense, of probeer de andere settings eens.

Highlight Tone Priority kun Je ook eens aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:38
Zilverdael80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:52:
Waarschijnlijk, maar controleer het gerust, zijn de foto's die jij grauw en grijs noemt in een richting genomen waarbij de zon schuin voor je stond. Dan krijg je zo'n contrast tussen voorgrond en lucht dat je dat niet op de foto krijgt zoals jouw ogen dat zien. Simpelweg een te groot dynamisch bereik tussen voor en achtergrond waar je ogen voor kunnen compenseren maar een camera niet. Tenminste, niet zonder allerei aparte trucs. Je hebt dan verloop grijsfilters nodig, HDR of andere trucs zoals computational photography.

Ligt niet aan de camera, maar is simpel gezegd een beperking in de natuurkunde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
dragon2 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:01:
[...]

Dat is met een goede witbalans waarschijnlijk al opgelost. Dwz beter weten wat je doet gaat je meer helpen dan een nieuwe camera...

Witbalans beter instellen (staat nu op auto waarschijnlijk?) en jpg dan maar zoveel mogelijk door de camera aan laten passen als je dat zelf niet wil doen.

Ik schiet zelf geen canon maar blijkbaar heeft die "Shoot by Ambience", zet dat eens op vivid, of intense, of probeer de andere settings eens.

Highlight Tone Priority kun Je ook eens aanzetten.
Ik kan mij niet voorstellen dat die witbalans er ver naast zit, en dat je het zelf beter doet dan de auto van die 80D. Ik denk wel dat die JPEG settings heel vlak staan. Een andere Picture Style zal al veel goed doen. Maar dan blijft die klacht van het gewicht nog. Daarom zou ik lekker voor een Fuji gaan, lichter dan die 80D, mooi aanbod van lenzen, met zelfs tele als je het wil.

Wat ik denk wat wel mee speelt is die 70-300, ik weet niet welke het is, maar de meeste 70-300 lenzen hebben geen fantastisch contrast out of the box. Dat vraagt wat extra contrast in post processing om echt top te zijn.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
simon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:01:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat die witbalans er ver naast zit, en dat je het zelf beter doet dan de auto van die 80D. Ik denk wel dat die JPEG settings heel vlak staan. Een andere Picture Style zal al veel goed doen. Maar dan blijft die klacht van het gewicht nog. Daarom zou ik lekker voor een Fuji gaan, lichter dan die 80D, mooi aanbod van lenzen, met zelfs tele als je het wil.

Wat ik denk wat wel mee speelt is die 70-300, ik weet niet welke het is, maar de meeste 70-300 lenzen hebben geen fantastisch contrast out of the box. Dat vraagt wat extra contrast in post processing om echt top te zijn.
Ik zou ook verwachten dat bij gewoon normale landschapsfoto wat we hier hebben de witbalans op auto gewoon prima zou moeten zijn. Echter zeker als ik naar dat witte huis kijk, lijkt er wel echt een Mexico filter overheen te zitten. Sowieso checken of die witbalans uberhaupt op auto staat, en niet vast op iets anders. Maar los daarvan is het inderdaad of het nou bij deze camera of een andere is, wel een goed idee om de instellingen goed te bekijken voor de post-processing van JPEG op de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Sissors schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:53:
[...]

Ik zou ook verwachten dat bij gewoon normale landschapsfoto wat we hier hebben de witbalans op auto gewoon prima zou moeten zijn. Echter zeker als ik naar dat witte huis kijk, lijkt er wel echt een Mexico filter overheen te zitten. Sowieso checken of die witbalans uberhaupt op auto staat, en niet vast op iets anders. Maar los daarvan is het inderdaad of het nou bij deze camera of een andere is, wel een goed idee om de instellingen goed te bekijken voor de post-processing van JPEG op de camera.
Wellicht dat dit enig inzicht geeft.. Wit balans staat op auto
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
Filename - IMG_8184.JPG
Make - Canon
Model - Canon EOS 80D
Orientation - Top left
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
DateTime - 2023:08:21 11:08:22
Artist - 
YCbCrPositioning - Co-Sited
Copyright - 
Exif-IFD-Offset - 360
GPS-IFD-Offset - 10628
ExposureTime - 1/640 seconds
FNumber - 7.10
ExposureProgram - Action program
ISOSpeedRatings - 100
Recommended Exposure Index - 100
ExifVersion - 0230
DateTimeOriginal - 2023:08:21 11:08:22
DateTimeDigitized - 2023:08:21 11:08:22
ComponentsConfiguration - YCbCr
ShutterSpeedValue - 1/664 seconds
ApertureValue - F 7.03
ExposureBiasValue - 0
MeteringMode - Multi-segment
Flash - Flash not fired, compulsory flash mode
FocalLength - 189 mm
MakerNote-IFD-Offset - 910
UserComment - 
SubsecTime - 00
SubsecTimeOriginal - 00
SubsecTimeDigitized - 00
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 6000
ExifImageHeight - 4000
InteroperabilityOffset - 10400
FocalPlaneXResolution - 6514.66
FocalPlaneYResolution - 6734.01
FocalPlaneResolutionUnit - Inch
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
White Balance - Auto
SceneCaptureType - Standard
Owner Name - 
Serial Number - 173023000751
Lens Info - 18  300  0  0
Lens Model - 18-300mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM | Contemporary 014
Lens Serial Number - 0000000000

GPS information: - 
GPSVersionID - 2.3.0.0

Maker Note (Vendor): - 
Macro mode - Off
Self timer - 1/10 sec
Quality - Normal
Flash mode - Not fired
Sequence mode - Single or Timer
Focus mode - One-Shot
Image size - Large
Easy shooting mode - Full Auto
Digital zoom - None
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Normal
ISO Value - 100
Metering mode - Center weighted averaging
Focus type - Auto
AF point selected - 63743
Exposure mode - Easy shooting
Focal length - 248.0 - 65535.0 mm
Focal units - 1/mm
Flash activity - Not fired
Flash details - 
Focus mode 2 - 21845
Auto ISO - 100
Base ISO - 3
White Balance - Auto
Sequence number - 77
Camera Temperature (EOS only) - 11137 C
AF point used - Left
Flash bias - 0.00 EV
Subject Distance - 2.24
Image Type - 
Firmware Version - �            
Owner Name - 
Camera Temperature - 80 C
Sharpness (EOS 1D) - 0
Directory index (EOS 450D) - 2048
File index (EOS 450D) - 2049
AF point selected - Off (Manual Focus)
Num AF Points - 0
Valid AF Points - 0
AF Image Width - 0
AF Image Height - 0
File number - 000 - 0000
Sharpness (A0) - 291
ColorSpace - sRGB

Thumbnail: - 
Compression - 6 (JPG)
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
JpegIFOffset - 12516
JpegIFByteCount - 7666

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Wat is "ExposureProgram - Action program"? Is dat een specifieke 'sport' setting? Wellicht dat deze invloed heeft op de bewerking van je JPGs. Ik zie verderop wel "Exposure mode - Easy shooting" langskomen en ook "Easy shooting mode - Full Auto" maar ik ben niet genoeg bekend met Canons om dit alles te kunnen vertalen. Het lijkt er mijns inziens op dat je op een volledige Auto stand met standaard settings een relatief vlakke kleurnuance krijgt. Simpelweg wat de camera hoort te leveren. Je kan in de instellingen nog een hoop tweaken als je andere kleuren wilt, maar helemaal zoals je iPhone levert gaat niet lukken omdat die veel meer rekenwerk op die foto's loslaat dan dat jouw Canon kan en wil doen.

Ga anders eens hier kijken en scroll naar beneden naar 'Color & Tonal Rendition': https://kenrockwell.com/canon/t8i.htm Ken is ook erg fan van felle kleuren en je zou eens kunnen proberen om zijn settings over te nemen voor jouw camera. Kijk of dat een voor jou acceptabeler resultaat geeft. Hij bespreekt dit ook verder naar beneden bij 'User Presets'. Volgens mij is de 'full auto' stand sowieso redelijk vlak qua kleur maar bij de Tv/Av/M/P modes kan je wel je stijl anders instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-05 14:44
Ik sluit me aan bij de reactie van @Archer_VC10 .
Full auto + Standard picture style is het 'probleem'.

Blader eens door de verschillende profiles en customize een paar.

Heb je al eens Landscape picture style geprobeerd? For vivid blues and greens, and very sharp crisp images. Effective for impressive landscapes. aldus de handleiding.

In ieder geval een kwestie van spelen met de settings als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Als ik zo de EXIF info terug lees, (had ik wellicht eerder moeten doen) klopt er niet veel van.
AF Point selected Off (Manual focus) absoluut niet het geval.
Auto shooting? Doe ik eigenlijk nooit dus ook dat lijkt me sterk.
Easy shooting mode? Zit er volgens mij niet eens op?

Maar goed, dat neemt allemaal niet weg dat deze camera alleen qua gewicht en visie niet (meer) voldoet.
Foto kwaliteit daargelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Wat is nu je vraag? Er zijn al een paar suggesties gegeven over mogelijke andere camera's, maar daar heb je (nog) niet heel erg uitgebreid op gereageerd. Ik denk dat de tips over het instellen van je huidige camera je ook kunnen helpen met het evalueren van nieuwe toestellen. Als je hiermee het gewenste resultaat uit je huidige setup kan halen, dan kan je dat waarschijnlijk uit elke camera wel en bied dat een stuk speelruimte om een shortlist op te gaan stellen voor een nieuwe camera. Wij kunnen wel uit het niets camera's gaan spuien, maar dat is niet heel constructief. Als ik je huidige eisen in de Pricewatch zet (tot 2000 euro, toestel met touchscreen en een kit met lens) dan krijg ik heel veel opties: categorie: Systeemcamera's

Het helpt voor de discussie als je hier iets meer richting in kan aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 11:51
Lichter systeem voor minder dan €2000.

Veel fotografen komen, als de grote camera's wat zwaarder worden, bij Olympus terecht. Omdat de sensor kleiner is, is er ook minder glas nodig om die helemaal te belichten. Dat maakt dingen kleiner en lichter.

Een echte budget-tip op dit moment is de Olympus M1 mark II. Veel fotografen slaan (verstandig) een generatie over bij het upgraden en omdat er net een nieuw model uit is, kun je deze vaak rond de 600 vinden.
Dan heb je een professionele camera met weathersealing, in-body-stabilization, twee kaartsloten, ingebouwde focus-stacking voor macro, pro-capture voor actie. En veel mensen zijn enthousiast over de Jpegs die eruit komen (ik ben zelf een nabewerker).
De 60mm macro lens kun je af en toe goedkoop vinden maar nieuw is-ie rond de 400 (en weegt bijna niets). Vlinders lukt prima maar als je wilt inzoomen op het oog kan het ook.
De 12-100 F4 weegt 560 gram en is een populaire lens voor 'alles' inclusief closeup. Als je alleen de vlinder wilt en niet zijn oog, prima. De lens wordt geroemd om zijn scherpte.

De M1.II camera weegt ook ongeveer 570, dus een professionele camera + weathersealed zoomlens 1150 gram.

Snelle autofocus met veel AF punten: Check, dat zit erop.

Touchscreen, met de keuze alleen scherpstellen / meteen een foto maken: Check, dat zit erop.

En het past ruim binnen je budget met ruimte over voor nog één of twee andere lenzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 14-12-2023 10:43 ]

• Zilverdael80
Ik ga me hierin eens verdiepen. Dank je wel

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:46
Een Olympus E-M1 mkII moet je dan echt even goed uitproberen en niet alleen naar de specifaties kijken.
Deze camera heeft een paar goede pluspunten en ik ben er zelf blij mee, maar de EVF is prutkwaliteit en de ontwerper van de user interface heeft te veel saké gedronken.

• Tarquin
wappiewappie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:10:
Een Olympus E-M1 mkII moet je dan echt even goed uitproberen en niet alleen naar de specifaties kijken.
Deze camera heeft een paar goede pluspunten en ik ben er zelf blij mee, maar de EVF is prutkwaliteit en de ontwerper van de user interface heeft te veel saké gedronken.
... met de disclaimer dat dat een persoonlijke mening is.

Ik werk al 5 jaar met Olympus en kan het menu bijna blindelings bedienen en ik ken een hoop functies die anderen misschien missen. Ik vind 'pruts' ook niet terecht.
Het is (op dat moment) wel de flagship-camera, geen budget-model.

Maar ik haal uit je post wel drie goede ideeën:
* het is zeker een goed idee om een camera vast te houden;
* staar je niet blind op de eerste indruk van een menu, houd rekening met het leren van een nieuw apparaat
* als je een camera hebt, loop door de handleiding en probeer elke functie een keer.

[ Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 14-12-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:38
Als de Olympus quirks als de menu's en dergelijke niet bevallen, dan is Panasonic misschien ook een optie.

Een Panasonic G9 is ook weathersealed en gebruikt dezelfde lenzen als de Olympus.
Gewicht is dus ook vergelijkbaar.

• Tarquin
RobbieT schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:39:
Als de Olympus quirks als de menu's en dergelijke niet bevallen, dan is Panasonic misschien ook een optie.

Een Panasonic G9 is ook weathersealed en gebruikt dezelfde lenzen als de Olympus.
Gewicht is dus ook vergelijkbaar.
En er is net een nieuwe uit die mensen graag willen hebben, wat goed is voor de 2e hands prijs van de oudere modellen.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:52

DirtyBird

Praktiserend denker

Philip Ross schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:36:
Je moet denk ik op zoek naar een camera die default de jpeg op een manier bewerkt die jij mooi vind.
Elke merk doet dat anders, mijn canon komt altijd veel vlakker er uit standaard dan de Olympus van mijn vrouw.
Als je lichtgewicht wil kom je als snel bij een vaste lens camera zoals de genoemde Sony rx100 (let wel op dat je er een kiest met voldoende grote sensor, 1" of apsc minimum) of een compacte systeemcamera, denk eens aan een MFT.
Panasonic heeft in zn nieuwste camera's (S5.2 fullframe, G9.2 mft) een functie waarbij je je eigen LUT upload en je die standaard over elke foto heengooit. Ben je een keer aan het kutten voor de juiste settings en daarna misschien wel klaar :p

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
@DirtyBird interessant, ik had hierover gelezen maar was het weer vergeten.

Ik gebruik vaak Luts bij het nabewerken, ik vind het effect erg mooi - maar ik varieer wel hierin.

In de Olympus (en ongetwijfeld in andere camera's) heb ik ook nog 16 art-filters, en meerdere instellingen voor helderheid en verzadiging.

Als ik in raw fotografeer kan ik altijd achteraf verschillende Jpegs genereren, ook in de camera.
Pagina: 1