(Zelf) verwijderen van spouwmuurisolatie (witte EPS korrels)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hi,

In onze jaren '30 woning hebben we een spouw (5cm) welke gevuld is met witte EPS parels, oude meuk dus. Het lijkt er op dat het niet echt verlijmd is want bij de luchtafvoer vanuit de keuken naar buiten liggen gewoon losse korrels naast de pijp.

Nu kregen wij een offerte van ruim 4000 euro om dit te laten verwijderen. De Tweaker in mij dacht meteen: zelf doen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het idee is om te werken met pvc buizen, goede afzuiging in combinatie met het verwijderen van een aantal bakstenen op de hoek (hoekhuis) en eventueel een raam verwijderen om op die manier in de spouw te komen. Eventuele kan ik op zolder ook nog van bovenaf bij de spouw.

[ Voor 12% gewijzigd door Y0ur1 op 11-12-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:20
Wat wil je precies hiermee bereiken, Wat is je probleem, wat wil je bereiken. Veel beter ga je het niet geïsoleerd krijgen (in ieder geval niet dat het opdiept tegen de kosten/werk). Als je bang bent dat het wegwaait o.d. kan je wellicht beter richten op het afdichten van de spouw aan de bovenzijde e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Het doel is zo goed mogelijk isoleren.

We hebben geen last van wegwaaiende parels.

Het mannetje dat hier de spouw kwam bekijken zei dat het oude meuk is dat niet goed werkt. Uiteraard heeft hij daar ook een belang bij. En de werkelijk vraag is hoe slecht het werkt momenteel, dat kan ik niet beoordelen.

Als ik de spouw zelf leeg kan halen dan heb ik alleen de kosten van het isoleren, die redelijk meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
Waarmee ga je de isolatie dan vervangen, wat beter werkt dan EPS?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Richh schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:47:
Waarmee ga je de isolatie dan vervangen, wat beter werkt dan EPS?
De moderne grijze EPS korrels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 15:27

spacer

SAP nerd

Ik ga dit topic even volgen want hier precies dezelfde situatie. Isolatie dateert uit de jaren 70.
Volgens mij van die siliperl bolletjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:26
Y0ur1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:48:
[...]

Als je het op dezelfde manier aanbrengt kan het vershil toch niet zo groot zijn?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:10
Y0ur1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:48:
[...]

Die zijn slechts een fractie beter. Veel werk voor weinig winst. Tenzij de spouwmuur al half leeg is gelopen en het bovenste stuk daardoor niet meer geïsoleerd is. Maar als je het lekken kunt stoppen is bijvullen altijd nog makkelijker. Zeker als je, zoals je zegt, bij de bovenkant van de spouw kunt.

Bijna zeker dat je geld en vooral moeite elders beter besteed is.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 11-12-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:54:
[...]

Als je het op dezelfde manier aanbrengt kan het vershil toch niet zo groot zijn?
Deze vraag is of deze isolatie nog goed is na 40(?) jaar? Kwa isolatiewaarde maakt het niet heel veel uit met de moderne pares zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Paul C schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:54:
[...]

Die zijn slechts een fractie beter. Veel werk voor weinig winst. Tenzij de spouwmuur al half leeg is gelopen en het bovenste stuk daardoor niet meer geïsoleerd is. Maar als je het lekken kunt stoppen is bijvullen altijd nog makkelijker. Zeker als je, zoals je zegt, bij de bovenkant van de spouw kunt.

Bijna zeker dat je geld en vooral moeite elders beter besteed is.
Als deze isolatie nog goed is is het inderdaad veel geld en moeite voor weinig verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:00
Wat zou ermee moeten gebeuren? Het zit in een muur opgesloten. EPS vergaat niet zonder zonlicht.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
SkiFan schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:58:
Wat zou ermee moeten gebeuren? Het zit in een muur opgesloten. EPS vergaat niet zonder zonlicht.
Goede vraag, het mannetje dat hier was beweerde dat het heel oud is niet meer goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Dat lijkt me gevalletje preken voor eigen parochie. Als je het zeker wilt weten, moet je met de warmtebeeldcamera rond het huis. Dan zie je snel genoeg waar isolatie minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
SkiFan schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:22:
Dat lijkt me gevalletje preken voor eigen parochie. Als je het zeker wilt weten, moet je met de warmtebeeldcamera rond het huis. Dan zie je snel genoeg waar isolatie minder is.
Dit zou ik ook zelf kunnen doen met een infraroodthermometer denk ik? Met ubakus kan ik uitrekenen hoe warm de muur moet zijn met goede isolatie en geen isolatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Y0ur1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:59:
[...]

Goede vraag, het mannetje dat hier was beweerde dat het heel oud is niet meer goed werkt.
Was het een heel oud mannetje....? >:) :+
Y0ur1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:25:
[...]

Dit zou ik ook zelf kunnen doen met een infraroodthermometer denk ik? Met ubakus kan ik uitrekenen hoe warm de muur moet zijn met goede isolatie en geen isolatie?
En eventueel een stuk leeghalen als test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Dat laatste durf ik zo niet te zeggen, nog nooit gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:00
[...]

Yup, en als je een fatsoenlijke camera hebt moet je het verschil wel kunnen zien tussen waar wel/niet korrels zitten.

Maar zoals al gezegd blijven zulke korrels hun werk gewoon doen, dus ik zou hooguit controleren of alles nog goed gevuld is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb geen ervaring met witte EPS korrels, én geen waardeoordeel of dat goed is of niet.

Ik heb wél ervaring met het verwijderen van isolatie uit de spouw. Een van de vorige eigenaren vond het een goed idee om te isoleren met Siliperl gesiliconiseerde perlietkorrels. Op zich nog best prima isolerend spul, totdat je een gaatje maakt in de spouw en de hele spouw leeg loopt. Nog leuker is het als je de kozijnen gaat vervangen en je spouw in no-time leeg gaat lopen. ;)

Omdat ik mijn huiswerk had gedaan, en een proefboring door een baksteen te verwijderen, wist ik wat voor rotzooi dit ging geven. Ik heb diverse zaken benaderd die de spouw konden leegzuigen. Daarvoor hebben ze industriële stofzuigers die met behulp van een cycloon werken. Die vullen stofzuigerzakken van één kuub, bigbags.
Om te zorgen dat alle spul bij de zuigopeningen uitkwam, hebben ze ook meerdere gaten geboord waar een joekel van een compressor op werd aangesloten. De ramen daverden door het hele huis bij iedere luchtstoot.

Vervolgens wilde de monteur ook nog met water gaan spoelen, maar om waterschade binnen in huis te voorkomen heb ik hier bij de achtergevel van afgezien. De zijgevel en voorgevel zijn wel schoon gespoeld. Maar, dit schijnt alleen nodig te zijn bij dit fijne spul dat er bij mij in zat, omdat dit de verlijmende werking van de grijze korrels zou verstoren.

Uiteindelijk ben ik voor dit alles uitgekomen bij Bameco uit Maastricht; de enige partij die in mijn geval wist wat voor fijne troep het was. Maar ik had meerdere partijen gevonden die EPS korrels konden verwijderen. Zo moeilijk zijn die niet te vinden. :)
Als je een prijsje afspreekt in combinatie met het opnieuw isoleren, valt er vast wel wat te regelen. ;)

Mijn conclusie is vooral: je moet de juiste apparatuur hebben. Een industriële afzuiging die het afgezogen materiaal ook kan opvangen., en een industriële compressor. Als je hier zelf aan weet te komen: zet hem op! d:)b

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:10:
Ik heb geen ervaring met witte EPS korrels, én geen waardeoordeel of dat goed is of niet.

Ik heb wél ervaring met het verwijderen van isolatie uit de spouw. Een van de vorige eigenaren vond het een goed idee om te isoleren met Siliperl gesiliconiseerde perlietkorrels. Op zich nog best prima isolerend spul, totdat je een gaatje maakt in de spouw en de hele spouw leeg loopt. Nog leuker is het als je de kozijnen gaat vervangen en je spouw in no-time leeg gaat lopen. ;)

Omdat ik mijn huiswerk had gedaan, en een proefboring door een baksteen te verwijderen, wist ik wat voor rotzooi dit ging geven. Ik heb diverse zaken benaderd die de spouw konden leegzuigen. Daarvoor hebben ze industriële stofzuigers die met behulp van een cycloon werken. Die vullen stofzuigerzakken van één kuub, bigbags.
Om te zorgen dat alle spul bij de zuigopeningen uitkwam, hebben ze ook meerdere gaten geboord waar een joekel van een compressor op werd aangesloten. De ramen daverden door het hele huis bij iedere luchtstoot.

Vervolgens wilde de monteur ook nog met water gaan spoelen, maar om waterschade binnen in huis te voorkomen heb ik hier bij de achtergevel van afgezien. De zijgevel en voorgevel zijn wel schoon gespoeld. Maar, dit schijnt alleen nodig te zijn bij dit fijne spul dat er bij mij in zat, omdat dit de verlijmende werking van de grijze korrels zou verstoren.

Uiteindelijk ben ik voor dit alles uitgekomen bij Bameco uit Maastricht; de enige partij die in mijn geval wist wat voor fijne troep het was. Maar ik had meerdere partijen gevonden die EPS korrels konden verwijderen. Zo moeilijk zijn die niet te vinden. :)
Als je een prijsje afspreekt in combinatie met het opnieuw isoleren, valt er vast wel wat te regelen. ;)

Mijn conclusie is vooral: je moet de juiste apparatuur hebben. Een industriële afzuiging die het afgezogen materiaal ook kan opvangen., en een industriële compressor. Als je hier zelf aan weet te komen: zet hem op! d:)b
Dat is wel een hele andere methode dan ik voor ogen heb. Als ik het goed is zuigen ze beneden af en geven ze een stoot lucht via geboorde openingen.

Ik vermoed dat ik met PVC en een goede afzuiging daarop die losse parels ook kan verwijderen. Maar of dat in de praktijk ook echt werkt weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat is inderdaad de methode. Maar van bovenin komt wel héél veel lucht je spouw in, dus je zuiger krijgt heel veel valse lucht mee met die laatste beetjes.

Ik ben wel benieuwd wat voor afzuigapparatuur je gaat gebruiken. Je moet immers héél veel volume afzuigen én opvangen. :)
De apparatuur waarmee ze bij mij kwamen voorrijden, zat op een kleine vrachtwagen. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
Y0ur1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:59:
[...]

Was dat hetzelfde mannetje dat zei dat het verwijderen 4k moest kosten? :+

Ik zou daar in ieder geval eens een 2nd opinion ofzoiets van opvragen. Naar wat ik zo vind zorgen nieuwere korrels voor "maximaal 20%" betere isolatie, en puur theoretisch bekeken lijkt me dat ook wel logisch. Ik denk dat het bij elkaar een aanzienlijke investering wordt voor iets wat je niet bijzonder veel energie bespaart.

Wellicht zijn andere vormen van na-isoleren en/of andere vormen van verduurzaming interessanter voor je.
Is je gasverbruik nu buitensporig hoog dat je dit overweegt, en/of wil je naar een warmtepomp?

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 11-12-2023 16:35 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:26
[...]

Met een goede infraroodcamera zie je veel meer dan met een infraroodthermometer. Ik zou er even een huren of lenen, dat kan echt uit.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Zijn die oude witte eps korrels wel brandveilig? Alleen dat zou voor mij al een reden zijn deze te vervangen door een nieuw vlamdovend type.
https://youtu.be/lIivgcIJnX8?si=mFARi5OxZZ_EjdHa
https://youtu.be/BhAal0S9BYA?si=gg4uiR0BOzm7UxGq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 10:14
Y0ur1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:27:
Hi,

In onze jaren '30 woning hebben we een spouw (5cm) welke gevuld is met witte EPS parels, oude meuk dus. Het lijkt er op dat het niet echt verlijmd is want bij de luchtafvoer vanuit de keuken naar buiten liggen gewoon losse korrels naast de pijp.

Nu kregen wij een offerte van ruim 4000 euro om dit te laten verwijderen. De Tweaker in mij dacht meteen: zelf doen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het idee is om te werken met pvc buizen, goede afzuiging in combinatie met het verwijderen van een aantal bakstenen op de hoek (hoekhuis) en eventueel een raam verwijderen om op die manier in de spouw te komen. Eventuele kan ik op zolder ook nog van bovenaf bij de spouw.
Je neemt aan dat het bij jou niet om verlijmde EPS parels gaat omdat je losse korrels aantreft. Ik woon in een in 1975 met verlijmde EPS korrels nageïsoleerd huis en vind die korrels bij iedere ventilatieopening buiten. Ik zou er dus niet zonder gedegen onderzoek vanuit gaan dat je parels niet verlijmd zijn.

Tijdens offerteaanvragen voor na-isolatie werd met een camera in de spouw gekeken. Daaruit bleek dat een (groot) deel van de parels was verdwenen, ondanks de verlijming. Er bleken grote ‘gaten’ in de isolatie te zitten; dat zag ik ook toen mijn kozijnen werden vervangen. Op veel plaatsen zat helemaal niks meer, op andere plekken was het nog aanwezig.

Geen enkel bedrijf wilde na-isoleren omdat de verlijmde parels niet goed te verwijderen zijn en ze daarom geen garantie kunnen geven dat de nieuwe isolatie overal in de spouw goed terechtkomt.
Dit speelde een jaar of 3 geleden, ik weet niet of er inmiddels toch een manier gevonden is om dit soort isolatie te verwijderen. Ben momenteel weer bezig met wat aanvragen hierover.

Zorg dus eerst dat je zekerheid hebt over de aanwezige isolatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
ButcherJF schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:31:
[...]

Je neemt aan dat het bij jou niet om verlijmde EPS parels gaat omdat je losse korrels aantreft. Ik woon in een in 1975 met verlijmde EPS korrels nageïsoleerd huis en vind die korrels bij iedere ventilatieopening buiten. Ik zou er dus niet zonder gedegen onderzoek vanuit gaan dat je parels niet verlijmd zijn.

Tijdens offerteaanvragen voor na-isolatie werd met een camera in de spouw gekeken. Daaruit bleek dat een (groot) deel van de parels was verdwenen, ondanks de verlijming. Er bleken grote ‘gaten’ in de isolatie te zitten; dat zag ik ook toen mijn kozijnen werden vervangen. Op veel plaatsen zat helemaal niks meer, op andere plekken was het nog aanwezig.

Geen enkel bedrijf wilde na-isoleren omdat de verlijmde parels niet goed te verwijderen zijn en ze daarom geen garantie kunnen geven dat de nieuwe isolatie overal in de spouw goed terechtkomt.
Dit speelde een jaar of 3 geleden, ik weet niet of er inmiddels toch een manier gevonden is om dit soort isolatie te verwijderen. Ben momenteel weer bezig met wat aanvragen hierover.

Zorg dus eerst dat je zekerheid hebt over de aanwezige isolatie!
Goed punt! Ik ben ondertussen ook al een dikkere bal isolatie tegen gekomen, samengesteld uit kleinere balletjes dus. Het is dus inderdaad wel degelijk verlijmd. Ik snap nu de hoge offerte ook wel want het is waarschijnlijk gewoon heel lastig te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:39

Aardedraadje

Met kabelschoen

Die man die aangaf dat de oude isolatie niet meer werkt... Is dat toevallig een man van een isolatiebedrijf dat eventueel nieuwe komt plaatsen?

Kon hij aantonen dat de isolatie niet meer goed werkt? Hoe veel beter is de nieuwe isolatie dan? Het klinkt als verkooppraat en ik zou hier zelf met een sterk skeptische blik in staan.

Ik begrijp de wens om betere isolatie te willen, maar houd je hoofd koel en kijk even echt naar de kosten en baten. Tenzij er inderdaad echt aantoonbare problemen zijn met je isolatie, ga je de kosten en moeite nooit terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Aardedraadje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:53:
Die man die aangaf dat de oude isolatie niet meer werkt... Is dat toevallig een man van een isolatiebedrijf dat eventueel nieuwe komt plaatsen?

Kon hij aantonen dat de isolatie niet meer goed werkt? Hoe veel beter is de nieuwe isolatie dan? Het klinkt als verkooppraat en ik zeu hier zelf met een sterk skeptische blik in staan.

Ik begrijp de wens om betere isolatie te willen, maar houd je hoofd koel en kijk even echt naar de kosten en baten. Tenzij er inderdaad echt aantoonbare problemen zijn met je isolatie, ga je de kosten en moeite nooit terugverdienen.
Dat was inderdaad dezelfde persoon, uiteraard ;) Wij hebben het project rondom de spouwmuurisolatie voorlopig op on hold gezet. Volgend jaar misschien maar eens kijken hoeveel er daadwerkelijk nog in zit en wat de staat daar van is. In ons huis is nog veel low hanging fruit dat we eerst gaan oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Jan Workum schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:06:
Zijn die oude witte eps korrels wel brandveilig? Alleen dat zou voor mij al een reden zijn deze te vervangen door een nieuw vlamdovend type.
Ik ga er vanuit dat het kwa brandveiligheid niet het allerbeste spul is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
Als je lekker zelf gaat rotzooien met witte EPS parels en ze belanden per ongeluk in de tuin, straat, sloot overal, omdat je zelfgebouwde systeem toch minder goed werkt dan je dacht. Maak dan je borst vast maar nat voor de schoonmaakkosten van de straat/boete milieudelict.

EPS vergaat niet. Huur op een koude dag een fatsoenlijke Flir camera oid en ga je gevels eens bekijken of je warmtelekken ziet. Als dat niet het geval is win je totaal niks met het uithalen en nieuw inblazen van hetzelfde materiaal maar dan met wat grafietcoating.
Dat mannetje hoopt lekker geld te verdienen aan jou door je lulkoek te verkopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Jan Workum schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:06:
Dan hecht je weinig waarde aan je geld. De brandveiligheid in dit geval komt vooruit de omvattende materialen: steen aan de binnenzijde en steen aan de buitenzijde. Daarmee haal je een meer dan uitstekende brandveiligheidsklasse.

Sowieso, bij alle plaatisolatie (EPS, PIR, XPS, etc.) haal je de brandveiligheidsklasse uit de afwerklaag.

Dat je het niet nieuw laat plaatsen is evident om meerdere redenen, maar om het actief weg te halen is weinig reden. Waarschijnlijk zijn er dan nog flink wat andere grotere risico's in en om het huis te vinden.
ButcherJF schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:31:
[...]

Ik acht het waarschijnlijker dat het nooit goed is aangebracht dan dat op magische wijze een groot deel is verdwenen.

Zie hier ook een goede reden om na het aanbrengen op een koude winternacht de warmtebeeldcamera op de gevel te richten.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 15-12-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:21:
Als je lekker zelf gaat rotzooien met witte EPS parels en ze belanden per ongeluk in de tuin, straat, sloot overal, omdat je zelfgebouwde systeem toch minder goed werkt dan je dacht. Maak dan je borst vast maar nat voor de schoonmaakkosten van de straat/boete milieudelict.

EPS vergaat niet. Huur op een koude dag een fatsoenlijke Flir camera oid en ga je gevels eens bekijken of je warmtelekken ziet. Als dat niet het geval is win je totaal niks met het uithalen en nieuw inblazen van hetzelfde materiaal maar dan met wat grafietcoating.
Dat mannetje hoopt lekker geld te verdienen aan jou door je lulkoek te verkopen.
Haha dank voor de waarschuwing. Rotzooien is sowieso niet het plan.

Die warmtecamera huren is een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:05
Y0ur1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:22:
[...]

Haha dank voor de waarschuwing. Rotzooien is sowieso niet het plan.

Die warmtecamera huren is een goed idee!
Samesame

Warmtebeeldcamera geeft een beeld ervan waar de isolatie er nog is en waar niet, het best/makkelijkst meet men opeen koude dag, stook je de woning de 2 dagen ervoor "goed op" zodat alle binnenruimtes ca. Even warm zijn.

Ook opletten dat je niet meet wanneer de zon schijnt. Liefst in de ochtend of in de avond, je wilt geen vertekend beeld door de opwarming van de gevel door de zon.

Een "voordelige" optie zou ook kunnen zijn "na-isoleren daar waar nodig".

Maar dan moet je wel weten waar het nodig is (warmtebeeldcamera...). En een bedrijf vinden die er zin in heeft daaraan mee te werken.

Daarnaast (afhankelijk van je woning) kan het ook lonen om te kiezen voor voorzetgevels (eps/pir gevels en die laten stucen oid).
--> veeeeel hogere isolatiewaarde haalbaar + veel hogere subsidie beschikbaar. (Ook duurdere methode)

Maar... Je hoeft eventueel wel de kosten van het leeghalen van je spouw niet te maken.....

Het zou zomaar eens kunnen dat de totale kost niet heel ver uit elkaar ligt (maar de isolatiewaarde daarna wel 3* zo hoog is...).

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 23:08
Het energie advies team van je gemeente hebben die dure camera's
Ze komen gratis langs, even bij je gemeente aankloppen, of op de website kijken

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Rukapul schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:06:
[...]

Dan hecht je weinig waarde aan je geld. De brandveiligheid in dit geval komt vooruit de omvattende materialen: steen aan de binnenzijde en steen aan de buitenzijde. Daarmee haal je een meer dan uitstekende brandveiligheidsklasse.

Sowieso, bij alle plaatisolatie (EPS, PIR, XPS, etc.) haal je de brandveiligheidsklasse uit de afwerklaag.

Dat je het niet nieuw laat plaatsen is evident om meerdere redenen, maar om het actief weg te halen is weinig reden. Waarschijnlijk zijn er dan nog flink wat andere grotere risico's in en om het huis te vinden.

[...]
Nope, spouwbranden komen regelmatig voor. Niet voor niets dat er brandklassen zijn.

• leeuwesteijn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08-07 21:05
Verlijmde parels en glaswol dekens uit de spouwmuur zijn te verwijderen met droogijs deze techniek bestaat nu 4 jaar
Pagina: 1