Aandachtspunten/tips voor vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 18:34
Ik ben me aan het orienteren op het laten plaatsen van vloerverwarming. Het gaat om de benedenverdieping (+/- 50 m2) van een redelijk geïsoleerd jaren-70 huis. Ik verstook nu nog geen 1000m3 per jaar met de themostaat op 19 graden in de avond en het weekend.

Ik heb een betonnen vloer, die ik aan de onderkant heb laten isoleren met +/- 12 cm PU-schuim (Rd 5,2 m2K/W). Er liggen nu natuurstenen tegels op; die moeten eruit. Het idee is om daarna vloerverwarming in te laten frezen, en daarop parketlaminaat te laten leggen. De bestaande radiatoren worden verwijderd. Boven in de slaapkamers hangen nog oude plaatradiatoren, die worden vervangen door type 21 of 22. De huidige CV-ketel (TrendLine AquaPower Plus HRC 30) blijft voorlopig in gebruik. De vloer moet niet hoger komen dan nu.

Nou ben ik op zoek naar tips op de volgende punten:
  • Waar moet ik op letten bij het aanvragen van offertes en het verdelen van de werkzaamheden over partijen? Ik denk dan aan sloop, aanhelen, frezen, vloerverwarming leggen, dichtsmeren, egaliseren, lamelparket (verlijmd) vastleggen. Welke dingen kunnen het beste door dezelfde partij gedaan worden?
  • Zijn er nog verschillen in de aansturing/regeling van het systeem waar ik rekening mee moet houden? Bijv. qua verdeler.
  • Aan het huis zit de entree, met minder isolatie dan elders. Moet ik daar rekening mee houden, of gaat dat op dezelfde manier mee als de andere ruimtes?
  • Andere tips zijn uiteraard ook altijd welkom!

[ Voor 0% gewijzigd door asvogel op 11-12-2023 20:55 . Reden: Oppervlakte toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Vermeld nog even de vloeroppervlakte.
Entree gaat een heel stuk meer verwarming nodig hebben dan de rest, dus daar moet meer flow komen of een dichtere HOH dat zou je moeten uitrekenen want het ligt aan het warmte verlies.

Boven zou ik trouwens T22 nemen die geven een heel stuk meer warmte af wat je nodig gaat hebben als er maar max 40 graden doorheen wilt laten lopen ipv de 80~ die je nu hebt.

Met de rest kan ik je niet helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Maak het meteen warmtepomp-proof als je toch bezig gaat:
- hart-op-hart (HoH) afstand max 100mm
- 16mm buizen
- groepen kort houdem, niet langer dan 100m, ik hou zelfs 70m aan.
- een verdeler die later om te bouwen is naar pomploos.
(dit klinkt heel wat allemaal maar kostte nauwelijks extra geld)

Met zo'n setup hou ik de boel tot nu toe warm met max. 28 graden en dat is nu al lekker met de CV en straks/ooit voordeliger met een warmtepomp.

Gebrek aan isolatie bij de entree zou je kunnen opvangen door daar een kortere groep en/of kortere HOH te nemen. Of accepteren dat het daar wat kouder wordt. Zelf heb ik door stukje granito vloer in de gang daar geen vloerverwarming en dat is best OK.

Bij overige raampartijen waar je te maken hebt met koudeval, kun je overwegen ook daar de slangen wat korter op elkaar te leggen. Ik heb daar 75mm aangehouden maar vraag me af of dat nodig is met mijn triple glas, wellicht was het daar niet nodig geweest.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
@asvogel laat de aanvoer en retour minimaal 26 mm kunststof zijn of liever 32 mm kunststof met het oog op de toekomst. met 32 mm kan je eigenlijk 10-15 kw verwararmen. lijkt me meer dan geoneg als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06

DukeBox

loves wheat smoothies

Smeer het af met warmte geleidende epoxy/egaline, niet met zand/cement. Ik ben niet bekend met lamelparket maar over het algemeen is verlijmen het beste. Zelf zou ik PVC overwegen gezien hout niet goed met koeling werkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Je zegt infrezen, maar hou er rekening mee dat soms de hele dekvloer eruit komt als je tegels gaat bikken. Dat is geen ramp, maar dan wordt het geen infrezen meer, maar nieuwe dekvloer met VVW.

Dikke slangen gebruiken levert veel op, want ze geven per meter meer warmte af (grotere hoh maat mogelijk) en hebben minder weerstand, waardoor er meer water doorheen past en daardoor kun je langere groepen leggen.

De entree en evt WC ga je niet warm krijgen omdat je daar veel minder m2 vloer hebt per m2 gevel. Ik zou daar de radiatoren lekker laten zitten. Je kunt ze altijd uit laten als ze er zitten, maar niet andersom.

Zet de wc en entree op een aparte eigen groep die niet ook een stukje woonkamer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
NicoHF schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:47:
Vermeld nog even de vloeroppervlakte.
Entree gaat een heel stuk meer verwarming nodig hebben dan de rest, dus daar moet meer flow komen of een dichtere HOH dat zou je moeten uitrekenen want het ligt aan het warmte verlies.

Boven zou ik trouwens T22 nemen die geven een heel stuk meer warmte af wat je nodig gaat hebben als er maar max 40 graden doorheen wilt laten lopen ipv de 80~ die je nu hebt.

Met de rest kan ik je niet helpen.
Oppervlak (50 m2) toegevoegd. Ik stook nu met 60 graden (65 als het goed vriest).[quote][b]

De entree is nu ook kouder dan de rest - dat vind ik prima. Waarom moet daar dan meer flow komen?
Wuursj schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:03:
Maak het meteen warmtepomp-proof als je toch bezig gaat:
- hart-op-hart (HoH) afstand max 100mm
- 16mm buizen
- groepen kort houdem, niet langer dan 100m, ik hou zelfs 70m aan.
- een verdeler die later om te bouwen is naar pomploos.
(dit klinkt heel wat allemaal maar kostte nauwelijks extra geld)

[...]

Bij overige raampartijen waar je te maken hebt met koudeval, kun je overwegen ook daar de slangen wat korter op elkaar te leggen. Ik heb daar 75mm aangehouden maar vraag me af of dat nodig is met mijn triple glas, wellicht was het daar niet nodig geweest.
Dank voor de tips! HoH max 10cm stond al op mijn lijstje, maar nog wat dichter bij elkaar bij de ramen (HR++) kan vast geen kwaad.
miciel schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:24:
@asvogel laat de aanvoer en retour minimaal 26 mm kunststof zijn of liever 32 mm kunststof met het oog op de toekomst. met 32 mm kan je eigenlijk 10-15 kw verwararmen. lijkt me meer dan geoneg als ik eerlijk ben.
Je bedoelt de leidingen naar de verdeler?
DukeBox schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:30:
Smeer het af met warmte geleidende epoxy/egaline, niet met zand/cement. Ik ben niet bekend met lamelparket maar over het algemeen is verlijmen het beste. Zelf zou ik PVC overwegen gezien hout niet goed met koeling werkt.
Dank voor de tip van de epoxy/egaline - ik zal het meenemen in de offertetrajecten! Koelen met lamelparket is inderdaad minder goed te doen, maar tot nog toe heb ik die behoefte niet zo gehad.
Paul C schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:11:
Je zegt infrezen, maar hou er rekening mee dat soms de hele dekvloer eruit komt als je tegels gaat bikken. Dat is geen ramp, maar dan wordt het geen infrezen meer, maar nieuwe dekvloer met VVW.

Dikke slangen gebruiken levert veel op, want ze geven per meter meer warmte af (grotere hoh maat mogelijk) en hebben minder weerstand, waardoor er meer water doorheen past en daardoor kun je langere groepen leggen.

De entree en evt WC ga je niet warm krijgen omdat je daar veel minder m2 vloer hebt per m2 gevel. Ik zou daar de radiatoren lekker laten zitten. Je kunt ze altijd uit laten als ze er zitten, maar niet andersom.

Zet de wc en entree op een aparte eigen groep die niet ook een stukje woonkamer doet.
Ja, hoe schoon die tegels eruit komen is even afwachten. Maar de gaten vullen en dan frezen is allicht minder werk dan de hele laag eruit bikken en dan schoon beginnen.

Wat is een dikke slang? 16 mm?

WC zit niet bij de entree, maar midden in het huis. Daar hangt nu helemaal geen radiator. Over kou maak ik me daar geen zorgen. Waarom op een aparte groep? Kun je die dan nog los regelen, of is dat zodat daar voldoende vermogen heen kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Aparte groep is voor los regelen. Uit zetten. Als je dat ooit wil, dan zit je tenminste niet met een koude hoek in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14
16mm, 10cm HOH is prima.
Bekijk even wat het kost om afval te verwijderen. Hier heb ik het zelf gedaan, 40m2 pastte in mijn kleine auto, stuk of 10 vuilniszakken stof.
Maak fotos waar eea ligt en meet het ongeveer af van de muren mocht je ooit ergens een kabel of doorvoer willen maken in het beton. Ik zou de gangradiator laten hangen, hier vinden we die erg fijn met natte jassen etc. Aanvoer min 22mm liefst nog wat groter.

Check de isolatiefactor van je parket. Hier hadden we ook parket. Dat ligt nu boven want hout isoleert best prima en dat wil je juist niet. Je zou ook naar (kwaliteits) pvc kunnen kijken zoals therdex.

Zorg dat ze afsmeren net een middel dat daarvoor geschikt is, bijv uzin. Zandcement niet doen dat is veel te weinig dikte.

Voor prijsjes kijk eens bij vloerverwarming lodewijk daar staat eea op zn site. Verder geen ervaring mee maar dan weet je een beetje een richting qua €

Check waar je aan en afvoerleidingen zitten en of daar nog wat mee moet, zo ja eerst loodgieter inschakelen (of zelf doen)

Zoek de geoffreerde pomp op, bij onduidelijkheid vraag typenr. Zoek max vermogen op. Pomp draait 24/7 dus veel stroom (nvt bij warmtepomp)

Stopcontact nodig

[ Voor 30% gewijzigd door FitTiv op 12-12-2023 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
asvogel schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:10:
[...]

Oppervlak (50 m2) toegevoegd. Ik stook nu met 60 graden (65 als het goed vriest).[quote][b]

De entree is nu ook kouder dan de rest - dat vind ik prima. Waarom moet daar dan meer flow komen?

[...]

Dank voor de tips! HoH max 10cm stond al op mijn lijstje, maar nog wat dichter bij elkaar bij de ramen (HR++) kan vast geen kwaad.

[...]

Je bedoelt de leidingen naar de verdeler?

[...]

Dank voor de tip van de epoxy/egaline - ik zal het meenemen in de offertetrajecten! Koelen met lamelparket is inderdaad minder goed te doen, maar tot nog toe heb ik die behoefte niet zo gehad.

[...]

Ja, hoe schoon die tegels eruit komen is even afwachten. Maar de gaten vullen en dan frezen is allicht minder werk dan de hele laag eruit bikken en dan schoon beginnen.

Wat is een dikke slang? 16 mm?

WC zit niet bij de entree, maar midden in het huis. Daar hangt nu helemaal geen radiator. Over kou maak ik me daar geen zorgen. Waarom op een aparte groep? Kun je die dan nog los regelen, of is dat zodat daar voldoende vermogen heen kan?
ja ik bedoel de leidingen naar de verdeler toe. aanvoer en retour leiding naar de verdeler toe.
liefst 26 mm kunststof. deze kan 5-10 kw verzorgen. je vloer is 50m2 wat ongeveer 5 kw is. of 6 kw
met 20 mm kom je nu wel weg maar in de toekomst als je naar een warmtepomp of hybride wilt niet.

de vloerverwarming mag voor 50 m2 wel 16 mm met kortere groepen van 70-80 meter. (kom je wel mee weg)maar je kan ook 20 mm buis in je vloer doen met lengte van 70/80 meter als je meer opbrengst wil.

de entree op een aparte groep is inderdaad met idee die apart te kunnen regelen en voldoende vermogen
het is dus beide. je kan namelijk niet met afgekoeld water nog een deel van de woonkamer op gaan warmen. dan krijg je zeg maar inregelproblemen. het gaat eigenlijk om temperatuur en/ of vermogen.
dus liever een groepje extra voor de entree, die kan dan makkelijker knijpen als die te hard loopt.
eventueel kan je de entree nog hoh 75 leggen als je echt beng bent dat er veel warmte verlies is.
(en je kan er eventueel een radiator inhangen om de jassen te laten drogen zoals @FitTiv zegt)
(maar dat mag dan wel een kleintje zijn type 11 ofzo. rechtstreeks gevoed vanuit de cv ketel. )
(ook die slangen kan je eventueel laten infrezen maar die moeten wel wat dieper liggen met mantelbuis.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-09 20:41
asvogel schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:10:
gehad.

Ik heb een huis uit 77, destijds is er volgens de voeger slecht gemengd en volgens een andere buurtbewoner die heeft gebouwd veel zand gebruikt. Ik heb toilet tegels verwijderd, het zandcement verpulvert. De bovenlaag is nog wel hard, maar daaronder zand. In de woonkamer met frezen ging het net aan en bij de buurman lukt het niet meer want de deklaag liet los, beide geen tegels. Dus ik zou even een proef stukje nemen, bijvoorbeeld onder de keuken om te kijken hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 21:58

pietje63

RTFM

Iets Koudere entree is toch niet zo’n probleem?
Kom je van buiten: het voelt al snel warm (want warmer dan buiten)
Ga je naar buiten, dan ben je bezig met jas aantrekken enzo. Ook goed om vast wat te wennen.
Onze entree is in het geheel niet verwarmd, ondanks slecht isolatie, maar stoor me daar nooit aan. Heb wel de deur tussen entree en half dicht tochtvrij gemaakt en zo min mogelijk warmte vanuit het huis te laten gaan

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06

DukeBox

loves wheat smoothies

pietje63 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:59:
Iets Koudere entree is toch niet zo’n probleem?
Je wil het overal zo gelijk mogelijk hebben om luchtstromen en evt. condens te voorkomen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Al eens gaan kijken naar keramisch parket? Perfect voor vloerverwarming, en kan zeer mooi zijn.
Ik heb het zelf, en bezoek wil vaak even voelen of het toch geen hout is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asvogel
Dank iedereen voor de tips! Ik ga binnenkort bij vloeren- en vloerverwarmingsbedrijven kijken. Eens zien wat ze aanbieden en hoe ik jullie aanbevelingen kan meenemen!
Pagina: 1