Nieuwe motor afzuigkap - (on)mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46
Voor een Galvamet Fontaniva T39.90.P afzuigkap ben ik op zoek naar een vervangende motor.
Dit is een oude, maar nog steeds prachtige RVS kap met een standaard(?) 4-knops bediening:
1. Verlichting
2. Afzuiging stand 1
3. Afzuiging stand 2
4. Afzuiging stand 3

De motor hebben we er inmiddels uit, het gaat hier om een 6-draads motor waarvan 2 draden zijn verbonden met een (aanloop?) condensator.

Nou is me al duidelijk dat de kap dermate oud is dat een 1-op-1 vervanging van de motor niet mogelijk is, dergelijke 6-draads motoren worden niet meer gemaakt.

De huidige motoren werken allemaal met 3 of 4 draden, waarvan ik al begrepen heb dat dit een compleet andere techniek is en een speciale printplaat nodig is om deze aan te sturen.

De keuken- en onderdelenboeren die ik tot nu toe benaderd heb hiervoor geven allemaal als standaardantwoord "Sorry, te oud. Vervang de complete kap maar." maar dat is natuurlijk je reinste verspilling aangezien de complete RVS kap + filters + verlichting + knoppen prima zijn en nog vele jaren mee zouden kunnen.

Mijn vragen zijn dus:
1. Bestaan er (generieke?) printplaten om bijv. een motor als deze aan te sturen? Of heeft elke motor altijd een specifieke printplaat die enkel en alleen te gebruiken is voor die specifieke motor?
2. Zou ik met een beetje knutselwerk de huidige knoppen kunnen blijven gebruiken via zo'n printplaat of moet ik dat absoluut niet willen?

Alle tips welkom!

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:23
Als ik dat type nummer Google zijn er 7 resultaten inclusief de link naar deze vraag...
Ik dacht even 'zoek eens op Marktplaats naar een tweedehands'; heel wat mensen gaan over op "Bora" ik geef je nu weinig kans, mss direct bij de fabriek vragen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
natural colour schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:14:
Als ik dat type nummer Google zijn er 7 resultaten inclusief de link naar deze vraag...
Ik dacht even 'zoek eens op Marktplaats naar een tweedehands'; heel wat mensen gaan over op "Bora" ik geef je nu weinig kans, mss direct bij de fabriek vragen.
Dank voor je reactie. Ik heb idd bij de Galvamet importeur al een vraag uit staan en bij de leverancier van de gelinkte motor, maar het antwoord daarop laat vooralsnog op zich wachten. In de tussentijd probeer ik me toch zoveel mogelijk te oriënteren op de mogelijkheden.
Marktplaats kan, maar twijfel of je nog wel een motor van die leeftijd 2e hands moet willen... Als ze überhaupt op Marktplaats terecht komen. De motor die we eruit gehaald hebben was me toch een partij smerig :r

• Petertje007
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-04-2024
Even wat gezocht kom er wel 1 tegen van een T29.
Maar je zou hier eens kunnen kijken.

https://fixpart.nl/nl/product/galvamet-r2110291-motor

Kwam dezelfde motor tegen ander merk maar door de zelfde fabrikant gemaakt die koste 85,- ipv 140,-

Zijn dus wel te vinden.

Sukses

Grt Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Petertje007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:06:
Even wat gezocht kom er wel 1 tegen van een T29.
Maar je zou hier eens kunnen kijken.

https://fixpart.nl/nl/product/galvamet-r2110291-motor

Kwam dezelfde motor tegen ander merk maar door de zelfde fabrikant gemaakt die koste 85,- ipv 140,-
Dank voor je reactie! De r2110291 gaat niet passen op het rechthoekige rookgaskanaal, vandaar dat ik voor die andere motor ging.

Inmiddels heb ik contact gehad met een Italiaanse fabrikant welke complete vervangingskits levert inclusief bediening voor precies de situatie met deze afzuigkap. In overleg met de eigenaren gaan we nu deze kit bestellen:
https://iltecnico.com/gru...lsantiera-cavo-adattatore

Hopelijk gaat het werken, zodra ik meer weet post ik de update.