Opzetten Ubiquiti Unifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nucl3us_90
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-04 20:50
Hallo,

Mijn Netgear XR-700 router is stuk en wil overgaan naar Unifi. Wij hebben een huishouden van 5 waarin er veel gestreamd en gegamed wordt.

Mijn beginpunt zou deze USG zijn.

Vanuit daar zou er 1 LAN naar de 1e verdieping gaan voor de aansturing naar 3 AP's + 1 managed switch
De managed Switch stuurt dan de 3 AP's aan en gaat er 1 LAN terug naar beneden voor de aansturing van HUE, EUFY, TV en zonnepanelen.
1 LAN gaat naar zolder naar nog een managed switch voor een PC, PS5 en TV.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Alvast bedankt voor jullie moeite en advies.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40
Tenzij je die USG tweedehands koopt, zou ik voor de nieuwe UXG-Lite gaan: uitvoering: Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite

Daarnaast heeft de USG / UXG-Lite maar 1 LAN poort, dus dat gaat niet. Je zal dus al eerder een switch nodig hebben, voor de splitsing.
In plaats van een USG zou je ook een Dream machine kunnen nemen, daar zit de switch (en de controller software) al in.

Die laatste managed switch hoeft geen POE te zijn, aangezien er geen POE devices aan hangen.

Ik zou WIFI 6 AP's nemen en ook geen Pro's die heb je niet nodig.
Hoe ver hangen die 3 AP's uit elkaar, echt op losse verdiepingen? Anders klinkt het wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nucl3us_90
Thanks voor je snelle reactie.

- AP in woonkamer
- AP hal 1e verdieping
- AP zolder
Ik denk dat ze hemelsbreed misschien 3 meter van elkaar verwijderd zijn? Ben meer op zoek naar de zekerheid dat ik per verdiepding gewoon dekking heb.

Ik heb de Dream machine wel langs zien komen, wat is/vindt jij beter?

WIFI 6 AP, is dat deze?

[ Voor 9% gewijzigd door Nucl3us_90 op 11-12-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is de reden waarvoor je voor de AP Pro gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nucl3us_90
Nou eigenlijk niet echt specifiek een reden. Zag de prijs. Maar ben nu gewezen op de WIFI 6 AP. Weet niet of er een reden zou zijn om voor de pro te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31
Wat is je functionele doel?
Een unifi boot instappen kan leuk zijn maar sommige stappen die boot in terwijl ze iets anders zoeken.

Welke provider heb je? Welk modem/router zit daarbij?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40
Nucl3us_90 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:45:
Thanks voor je snelle reactie.

- AP in woonkamer
- AP hal 1e verdieping
- AP zolder
Ik denk dat ze hemelsbreed misschien 3 meter van elkaar verwijderd zijn? Ben meer op zoek naar de zekerheid dat ik per verdiepding gewoon dekking heb.

Ik heb de Dream machine wel langs zien komen, wat is/vindt jij beter?

WIFI 6 AP, is dat deze?
Er is zoiets als teveel AP's. Het zijn radio zenders en ontvanger, die kunnen elkaar verstoren.
Ik zou beginnen met 1, en eerst kijken waar je dekking mist en dan nog een 2e toevoegen. En kijken wat de beste plaats zou zijn (met een lange UTP kabel op verschillende plaatsen proberen, let wel op de hoogte en oriëntatie, kan wel uitmaken).

Nouja, de UDM is een router, switch en controller software in 1. Dat heeft voor en nadelen. Je hoeft de controller software niet 24/7 te draaien, maar het is wel handig. Als je de controller niet wil draaien, maar je hebt nog wat extra switch poorten nodig is de combinatie van een uxg-lite en een non-poe switch goedkoper en een UDM weer overkill.

Ja die. Heb er zelf één, voor de bovenste 2 verdiepingen, en een oudere Mimo voor de begane grond. Met samen 40 clients (veel wifi home automation), werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is allemaal zeker niet verkeerd maar als je het zelf niet begrijpt zou het niet meteen mijn eerste keus zijn. Zeker als je ook nog switches nodig hebt, wordt het niet echt goedkoop.
Mijn advies zou zijn maak eerst een tekening met al je apparatuur erin, wat je hebt en wat je eventueel verwacht. Ik heb zelf goed ervaring met Fritzbox om de simpele reden switch en AP ineen of repeater makkelijk te beheren en uit te breiden. Een keer de master instellen dan kan je nieuwe uitbreiding simpel adopten (overigens net zo makkelijk als Unifi) maar het kan vooral ook goedkoper, en meer dummyproof.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nucl3us_90
laurens0619 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:51:
Wat is je functionele doel?
Een unifi boot instappen kan leuk zijn maar sommige stappen die boot in terwijl ze iets anders zoeken.

Welke provider heb je? Welk modem/router zit daarbij?
Ik zit bij Odido nu met een DSL van 100mbps. Maar, als het niet meer uitgesteld wordt, januari glasvezel beschikbaar. Heb dit ook in bestelling staan. 1Gb.

Mijn functionele doel is de zekerheid dat me kinderen in huis zonder gezeur een goede dekking hebben, waar ze ook zitten. Verder wil ik voor mijzelf, als gamer en grootverbruiker met o.a. Plex, en multi-play games, het gewoon soepel moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 11:39

mutsje

Certified Prutser

Sowieso red de oude USG de 1Gbs throughput niet maar stagneert op 800Mbs up/down. Dan is de nieuwe beter of een usg pro. Heb je al nagedacht waar je de controller wil hosten? Want de apparatuur moet aangestuurd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nucl3us_90
Frogmen schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:13:
Het is allemaal zeker niet verkeerd maar als je het zelf niet begrijpt zou het niet meteen mijn eerste keus zijn. Zeker als je ook nog switches nodig hebt, wordt het niet echt goedkoop.
Mijn advies zou zijn maak eerst een tekening met al je apparatuur erin, wat je hebt en wat je eventueel verwacht. Ik heb zelf goed ervaring met Fritzbox om de simpele reden switch en AP ineen of repeater makkelijk te beheren en uit te breiden. Een keer de master instellen dan kan je nieuwe uitbreiding simpel adopten (overigens net zo makkelijk als Unifi) maar het kan vooral ook goedkoper, en meer dummyproof.
Nou de stof zelf is me niet helemaal onbekend, alleen vindt ik het lastig inschatten met wat ik wil, wat er dan nodig is. Bij mijn vorige werkgever ben ik in aanraking gekomen met Fritz, mijn ervaring daarin was niet top. Maar dit is natuurlijk subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nucl3us_90
mutsje schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:05:
Sowieso red de oude USG de 1Gbs throughput niet maar stagneert op 800Mbs up/down. Dan is de nieuwe beter of een usg pro. Heb je al nagedacht waar je de controller wil hosten? Want de apparatuur moet aangestuurd worden :)
Ik lees onderstaande op een Unifi forum:
Voordeel van een USG is dat je je netwerk helemaal eigen maakt. Dus niet via de DHCP van je provider loopt. Daarnaast kan je je netwerk (virtueel) onder verdelen voor bijv. gasten en/of zakelijk gebruik. Ook kan je je apparatuur scheiden van het overige netwerk, zoals slimme apparaten, mochten die door een fout of hack beïnvloedbaar worden, vormen die geen gevaar voor je prive data.
Dit is absoluut iets wat ik wil hebben.

De vraag over de host, die begrijp ik niet helemaal. Waar host ik wat? Nu wordt t mij wel een beetje onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:26
SiErRa schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:51:
[...]

Er is zoiets als teveel AP's. Het zijn radio zenders en ontvanger, die kunnen elkaar verstoren.
Ik zou beginnen met 1, en eerst kijken waar je dekking mist en dan nog een 2e toevoegen. En kijken wat de beste plaats zou zijn (met een lange UTP kabel op verschillende plaatsen proberen, let wel op de hoogte en oriëntatie, kan wel uitmaken).
We praten niet over honderden AP's die in elkaars range hangen. Met deze setup van 3 stuks (of desnoods 10) is het geen enkel probleem. Hoe meer hoe beter zou ik juist zeggen in dit geval. Laat de devices en AP's vooral lekker zelf bepalen wie met elkaar wil praten. Minstens 1 AP per verdieping is absoluut een goed uitgangspunt in dit geval. Wellicht zelfs beneden nog een extra punt in de buurt van de tuin, al kan een beetje strategisch plaatsen op de 1e of 2e etage dat ook prima oplossen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik zou niet naar de AC Pro kijken, hoewel deze prijstechnisch wel interessant kan zijn is het ook een achterhaald AP. Als je nu moet kiezen zou ik gaan voor de U6 Lite of Pro. Met 100Mbit internet en weinig eisen is de U6 Lite voldoende verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Heb je al nagedacht waar je de controller wil hosten? Want de apparatuur moet aangestuurd worden :)
Dat is niet perse nodig, maar het maakt het leven en de configuratie wel een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 11:39

mutsje

Certified Prutser

@Drardollan nee klopt je kan het eenmalig via je laptop configureren maar een cloudkey gen2 maakt het leven wel gemakkelijker als je later ook nog camera's in je netwerk wilt knopen i.v.m. opslag. En het adopten van nieuwe ubiquiti goodies ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:52
Dit is niet waar, ik haal gewoon de max van mijn verbinding met een USG dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Maar ik zou hier ook even naar kijken uitvoering: Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite soort van next gen USG

Er is ook nog een express variant alleen daar kan je maar max 5 Ubiquiti devices aanhangen dus als je ooit wil uitbreiden is dat misschien een issue.

[ Voor 26% gewijzigd door Dracula op 11-12-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
mutsje schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:45:
@Drardollan nee klopt je kan het eenmalig via je laptop configureren maar een cloudkey gen2 maakt het leven wel gemakkelijker als je later ook nog camera's in je netwerk wilt knopen i.v.m. opslag. En het adopten van nieuwe ubiquiti goodies ook :)
Kan zelfs nog eenvoudiger via de mobiele app. Maar het is absoluut makkelijker met een Cloudkey (gen1 of dreammachine kunnen ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nucl3us_90 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:14:
[...]

Ik lees onderstaande op een Unifi forum:

[...]

Dit is absoluut iets wat ik wil hebben.

De vraag over de host, die begrijp ik niet helemaal. Waar host ik wat? Nu wordt t mij wel een beetje onbekend.
DHCP doet je router meestal of een andere server heeft niets met je provider te maken. Zo staat van mijn Fritz router DHCP uit omdat ik dit op mijn server draai, is slechts een keuze. VLAN's is zeker mooi maar niet simpel voor gasten is duidelijk. Maar thuis wil je al gauw ook alles bedienen met je telefoon of PC en het moet makkelijjk installeren etc. Met Vlan's kom je al gauw vele uitdagingen tegen, als het niet je hobby is of geld genoeg hebt om het te laten doen eigenlijk niet aan beginnen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nucl3us_90
mutsje schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:45:
Ik ben wel van plan volgend jaar wat meer in beveiliging te gaan investeren en om te beginnen een binnen en buiten camera. Dus moet dit dan wel in mijn achterhoofd meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31
Ik wil je toch even waarschuwen of dit wel de juiste setup voor je is. Klinkt misschien allemaal wat negatief mbt Unifi maar zo bedoel ik het niet. Unifi is leuk voor de juiste doelgroep.

In 2013 was:
- PRovider wifi brak en er bestonden geen multi-ap consumenten setjes. Unifi was relatief gezien een fantastische oplossing
- Provider routers brak (vollopende nat tabellen etc). Unifi had nog geen routers maar Ubiquiti wel in de vorm van een Edgerouter. Prima dingen. Unifi lijn wilde ook router waarna de USG kwam. Een soort Edgerouter alleen dan brak :P

Ik heb zelfs van 2015 - 2020 met veel plezier mn unifi & edgerouter X netwerk gehad :)

In 2023 is de wereld veranderd:
- Providers voelen zich niet alleen meer verantwoordelijk voor een snelle WAN verbinding maar ook een goede router en Wifi. Ze bieden daarom tegen prima prijzen goed spul aan. Tenslotte, als ze een brakke router zouden leveren dan stappen mensen over...

Dan nog even specifiek:

- Wil je VLANS dan moet je van begin tot eind vlan aware spul hebben. Je router, switches, wifi alles
- Wil je echt VLANS? Gastenwifi kan prima zonder vlans (ook op meerdere accesspoints). Vlans for IoT klinkt leuk maar je loopt er operationeel vaak mee te klooien en security technisch lost het niet zo heel veel op (tenzij je nas met open shares hebt locaal of unpatched windows apparaten)

Een unifi setup is leuk maar heeft, imho, best een hoog hobby gehalte. Het blijft getweak tussen firmwares/opties om het snel en stabiel te krijgen. Dat maakt het tegelijk super leerzaam en interessant maar ik zou het niet inzetten als netwerken je weinig boeien en je gewoon een simpel maar goed werkend wifi netwerk wilt. Dan heb ik het nog even niet over de kosten die erbij komen

De grootste reden dat wifi vaak brak is omdat mensen nog met 1 wifi punt vanuit de meterkast hun wifi vorm geven.

De simpelste stap is om dan bekabeld een aantal accesspoint van je provider te kopen/huren en deze aan te sluiten. Dan managed je provider modem de wifi en doet deze ook mee.
Volgende stap kan zijn om het geheel te vervangen door een consumentvriendelijk systeem. Bijvoorbeeld een Fritzbox met Fritz repeaters of een Deco (X50 (poe)). Opnieuw allen bekabeld aangesloten.

Ben je wel op zoek naar een wat meer tweak oplossing? Dan zijn Unifi, Omada en Mikrotik leuke oplossingen om te bekijken

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 11-12-2023 16:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:27
Nucl3us_90 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:59:
[...]

Ik ben wel van plan volgend jaar wat meer in beveiliging te gaan investeren en om te beginnen een binnen en buiten camera. Dus moet dit dan wel in mijn achterhoofd meenemen.
Als je dan ook voor Ubiquiti spullen zou kiezen dan is wellicht de Dream Machine Pro als basis een goede optie. Nu in de aanbieding in de Ubiquiti Store. Dat is een prijs waarvoor ze ook tweedehands vaker aangeboden worden.
Maar, zoals door de vorige spreker aangegeven, het heeft een steile leercurve én een hoop specifieke instelmogelijkheden, waarvan je je moet afvragen of je ze nodig hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Masimo op 11-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nucl3us_90
Masimo schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:11:
[...]

Als je dan ook voor Ubiquiti spullen zou kiezen dan is wellicht de Dream Machine Pro als basis een goede optie. Nu in de aanbieding in de Ubiquiti Store. Dat is een prijs waarvoor ze ook tweedehands vaker aangeboden worden.
Maar, zoals door de vorige spreker aangegeven, het heeft een steile leercurve én een hoop specifieke instelmogelijkheden, waarvan je je moet afvragen of je ze nodig hebt.
Dit is eigenlijk wel een mooi prijsje er voor. Kan ik dan vanaf daar naar de AP's toe? Of is er dan nog wat extra nodig? En zit er dan hiervoor de USG?

Update 12-12 12:58. Ik heb hier nog een PoE switch tussen nodig zie ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Nucl3us_90 op 12-12-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leshen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 18:27
Ik heb de wifi (in mijn zaak en thuis) stapsgewijs verbeterd.

Na jaren tobben met Netgear en andere spullen, ben ik 2 jaar geleden overgegaan op Unifi. Allereerst heb ik het modem/router van mijn provider niet vervangen. Modem/router als wifi AP aangehouden. Het 2de AP zover mogelijk van de router geplaatst en kijken of er witte vlekken zijn. Ik heb redelijk snel daarna snel een 2de wifi 6 AP gekocht/aangesloten en de wifi op de router dicht gegooid.

Het kost veel tijd en lan snoer om goede plekken te vinden voor je wifi APs;

Uiteindelijk heb ik ook nog een cloud key erop aangesloten voor remote beheer.

Dit werkt al lange tijd prima en ben erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nucl3us_90 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:12:
[...]

Dit is eigenlijk wel een mooi prijsje er voor. Kan ik dan vanaf daar naar de AP's toe? Of is er dan nog wat extra nodig? En zit er dan hiervoor de USG?

Update 12-12 12:58. Ik heb hier nog een PoE switch tussen nodig zie ik.
De UDM Pro heeft een ingebouwde switch dus je kunt vandaar direct naar je AP's. Echter, die switch doet geen PoE dus daarvoor zou je dan injectors moeten gebruiken. Of, inderdaad, een aparte switch die wél PoE doet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Ubiquiti heeft slechte software en bugs lossen ze nooit op.
Zou maar eens daarop googlen.

Ze maken prima acesspoints maar zoals vaak met fabrikanten die prima hardware hebben is hun soft(firm)ware bagger.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:09:
Ubiquiti heeft slechte software en bugs lossen ze nooit op.
Zou maar eens daarop googlen.

Ze maken prima acesspoints maar zoals vaak met fabrikanten die prima hardware hebben is hun soft(firm)ware bagger.
Heb je 3 voorbeelden hiervan die je in het dagelijks leven tegengekomen bent?
Pagina: 1