Ik wil je toch even waarschuwen of dit wel de juiste setup voor je is. Klinkt misschien allemaal wat negatief mbt Unifi maar zo bedoel ik het niet. Unifi is leuk voor de juiste doelgroep.
In 2013 was:
- PRovider wifi brak en er bestonden geen multi-ap consumenten setjes. Unifi was relatief gezien een fantastische oplossing
- Provider routers brak (vollopende nat tabellen etc). Unifi had nog geen routers maar Ubiquiti wel in de vorm van een Edgerouter. Prima dingen. Unifi lijn wilde ook router waarna de USG kwam. Een soort Edgerouter alleen dan brak
Ik heb zelfs van 2015 - 2020 met veel plezier mn unifi & edgerouter X netwerk gehad
In 2023 is de wereld veranderd:
- Providers voelen zich niet alleen meer verantwoordelijk voor een snelle WAN verbinding maar ook een goede router en Wifi. Ze bieden daarom tegen prima prijzen goed spul aan. Tenslotte, als ze een brakke router zouden leveren dan stappen mensen over...
Dan nog even specifiek:
- Wil je VLANS dan moet je van begin tot eind vlan aware spul hebben. Je router, switches, wifi alles
- Wil je echt VLANS? Gastenwifi kan prima zonder vlans (ook op meerdere accesspoints). Vlans for IoT klinkt leuk maar je loopt er operationeel vaak mee te klooien en security technisch lost het niet zo heel veel op (tenzij je nas met open shares hebt locaal of unpatched windows apparaten)
Een unifi setup is leuk maar heeft, imho, best een hoog hobby gehalte. Het blijft getweak tussen firmwares/opties om het snel en stabiel te krijgen. Dat maakt het tegelijk super leerzaam en interessant maar ik zou het niet inzetten als netwerken je weinig boeien en je gewoon een simpel maar goed werkend wifi netwerk wilt. Dan heb ik het nog even niet over de kosten die erbij komen
De grootste reden dat wifi vaak brak is omdat mensen nog met 1 wifi punt vanuit de meterkast hun wifi vorm geven.
De simpelste stap is om dan bekabeld een aantal accesspoint van je provider te kopen/huren en deze aan te sluiten. Dan managed je provider modem de wifi en doet deze ook mee.
Volgende stap kan zijn om het geheel te vervangen door een consumentvriendelijk systeem. Bijvoorbeeld een Fritzbox met Fritz repeaters of een Deco (X50 (poe)). Opnieuw allen bekabeld aangesloten.
Ben je wel op zoek naar een wat meer tweak oplossing? Dan zijn Unifi, Omada en Mikrotik leuke oplossingen om te bekijken
[
Voor 6% gewijzigd door
laurens0619 op 11-12-2023 16:29
]