Aardlek knalt eruit bij gebruik oven Boretti

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mi-La
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-12-2023
Goedemorgen,

Ik heb een Boretti gasfornuis met dubbele oven, een grote/normale oven en een kleinere waar onder andere een draaigrill inzit.
Nu knalt bij gebruik van de grote oven steeds de aardlek uit. Dit gebeurt niet bij gebruik van de kleine oven.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Alvast dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:09
Wat is de aansluitwaarde van de oven (Max vermogen)?. En op wat voor aardlekschakelaar zit de oven (Bijv. B16)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Is dit pas sinds kort? Of heeft het nooit gewerkt? Of is het fornuis nieuw? Wat heb je zelf al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:23
Klinkt heel stom (maar helaas uit ervaring)...
Is ie goed aangesloten? Ik had bij die van ons jaren geleden een fout gemaakt en op 1 punt nul en fase omgedraaid in de kookgroep. En die van ons deed toen exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarossa100
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-02 14:28
Heb dit ook eens gehad en toen was er een draad beschadigd die was tussen het draaiknopje gekomen
Ik heb de inox bovenplaat er afgehaald (2 schroefjes achteraan )en zag meteen dat die gekneld zat tussen de knop waar je kan kiezen tussen boven / onder verwarming , ventilator / verlichting ...
heb de kabel vrij gemaakt de beschadigde mantel gemaakt met een krimphoes en de oven werkte weer. heeft mij niets gekost.

Weet natuurlijk niet of dit hetzelfde probleem bij u gaat zijn.
Maar buiten een weerstand een ventilator en die draaiknop zit er eigenlijk niets in zo'n oven in...

vriendelijke groeten
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mi-La
Het gasfornuis is heel oud, bijna 24 jaar.
De beide ovens hebben altijd uitstekend gewerkt. Dit probleem is sinds kort. En omdat 1 oven wel werkt, weet ik niet zo goed waar het aan kan liggen.
De aansluiting is gedaan door een erkende monteur, destijds ingehuurd door de keukenboer.

De aansluitwaarde etc, moet ik nakijken.

Zelf proberen: ik durf niets te proberen, want echt alles slaat af. Ik moet dan simpele dingen als de thermostaat (die niet op batterijen loopt, maar aangesloten is op stroom) opnieuw instellen, alle digitale klokken opnieuw instellen, etc. Daarom durf ik niets te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mi-La
barbarossa100 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:42:
Heb dit ook eens gehad en toen was er een draad beschadigd die was tussen het draaiknopje gekomen
Ik heb de inox bovenplaat er afgehaald (2 schroefjes achteraan )en zag meteen dat die gekneld zat tussen de knop waar je kan kiezen tussen boven / onder verwarming , ventilator / verlichting ...
heb de kabel vrij gemaakt de beschadigde mantel gemaakt met een krimphoes en de oven werkte weer. heeft mij niets gekost.

Weet natuurlijk niet of dit hetzelfde probleem bij u gaat zijn.
Maar buiten een weerstand een ventilator en die draaiknop zit er eigenlijk niets in zo'n oven in...

vriendelijke groeten
Bart
Het afslaan gebeurt inderdaad zodra ik de knop omdraai! Dit klinkt heel aannemelijk. We gaan dit eerst proberen, kijken of het lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
Uiteindelijk gaat de isolatie in het elektrische verwarmingselement in de oven stuk, waardoor er een aardfout ontstaat. Zie je ook vaak bij oudere gourmetstellen, sneller als ze niet vaak gebruikt worden.

Ik zou daar de oorzaak zoeken.

Verder tikje naar HHW

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1