Bose tv speaker vs bose solo series ii

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorttrack16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-01-2024
Ik zoek een?
Een kleine soundbar. Wij hebben een 32 inch tv en willen dat de soundbar breder is dan de tv. Een subwoofer is niet noodzakelijk. Onze vorige tv had degelijk geluid. Maar onze nieuwe tv heeft dat helaas niet. Wij hebben ooit al eens een home cinemaset gehad waarvan de subwoofer als eerst kapot ging. Het geluid was daarna gewoonweg slecht. Dus enkel een soundbar is een (klein) pluspunt. Dan kan er minder kapot gaan.
We willen vooral beter geluid dan onze tv. Maar de prijs kwaliteit moet wel goed zijn.

Wat is je budget?
Rond (maar liefst onder) de 200 euro. Daarom dat ik graag wat inzicht krijg over het verschil ingeluidskwaliteit tussen de bose tv speaker en de bose solo series ii

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Uiteraard voor een beter luister en kijkervaring op mijn tv. Mijn tv beschikt over een arc hdmi. Ik heb daar nog nooit mee gewerkt. Ik zie wel dat de bose tv speaker ook deze optie heeft. Is dit iets om echt te overwegen? zoals ik het begrijp kan ik het geluid gewoon met de afstandbediening van de tv regelen in plaats van met de afstandbediening van de soundbar zelf. Werkt dit altijd?
Het hoofdgebruik voor de toekomstige soundbar zal dus niet zijn om echt films te kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
De bose tv speaker en de bose solo series ii. Had ook de bose solo 5 gezien. Maar is niet meer in productie volgens mij. Heb mag ook zeker en vast een ander merk zijn hoor. Maar deze 2.0 soundbars komen het meest terug in de top 10 lijstjes. Ik ben nog te veel een leek op dit vlak om zelf onderzoek te doen hiernaar.
Een 2.1 soundbar of zelfs een 2.1 speaker systeems mag ook gerust van ons. Wij houden wel van een minimalistische strakke look. We willen er zeker niet mee pronken zal ik maar zeggen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben vooral ook benieuwd of iemand op dit forum een van beide soundbars heeft. En wat hun ervaring hiermee is. Beide soundbars hebben ook de dialoog functie. Als ik erover nadenk kijken wij het meest naar programma's waar veel in gepraat wordt. Dus dit lijkt me wel een handige funtie om alles gemakkelijker en rustiger te kunnen volgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:54
Voor € 200 koop je gewoon niet heel veel speaker. Je kunt er dan ook niet te veel van verwachten en er zal in die prijsrange ook niet al te veel verschil zijn in kwaliteit en features. Dat kan gewoon niet voor die prijs. Ik zou lekker die Bose tv speaker of series II kopen en kijken hoe je dat bevalt. Bevalt het niet, stuur je het weer terug. Bevalt het wel, dan heb je voor om en nabij de € 200 een leuke upgrade van het tv geluid. Volgens mij kun je je er niet echt een buil aan vallen.

Wat betreft ARC. Je kunt wel googlen wat dat is en hoe dat aan te sluiten. Hier toch wat info. ARC staat voor Audio Return Channel. Een HDMI poort van de TV is normaal gesproken alleen een input kanaal voor beeld. De tv ontvangt een signaal van een apparaat en geeft dat weer. Met een ARC poort kan de TV ook geluid terugsturen naar een externe speaker. Dus, sluit je apparaten (tv ontvanger, bluray/dvd, consoles etc) direct aan op de HDMI inputs van je tv. Sluit de HDMI ARC van de TV aan op de HDMI ARC van de soundbar. Stel dat ook zo in op de instellingen van de tv en het geluid verloopt via de soundbar.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 11-12-2023 11:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-04 15:05
Niet aan beginnen, is weggegooid geld.

Enige voordeel van de door jouw genoemde Bose soundbars is dat dialogen beter verstaanbaar zijn, verder voegt het niets toe.

Ook wanneer je de soundbar enkel voor regulier TV kijken gebruikt biedt een betere laagweergave meerwaarde. De middentonen zullen dan veel beter tot hun recht komen.

Wanneer de sounbar niet breder dan de TV mag zijn kun je imo beter het budget verhogen en de Samsung S60B kiezen voor een zo minimalistische mogelijke opstelling.

Een andere optie is een paar actieve boekenplank speakers, je kunt dan bijv. naar de Argon Audio FENRIS A4 kijken. Dit zal een betere stereoweergave/ soundstage bieden vergeleken met een soundbar.

Je betaalt met beide opties weliswaar ~ 1/3 meer dan het opgegeven budget echter krijg je er veel meer waar voor je geld voor terug vergeleken met de genoemde Bose soundbars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorttrack16
Freshouttheoven schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:00:
Niet aan beginnen, is weggegooid geld.

Enige voordeel van de door jouw genoemde Bose soundbars is dat dialogen beter verstaanbaar zijn, verder voegt het niets toe.

Ook wanneer je de soundbar enkel voor regulier TV kijken gebruikt biedt een betere laagweergave meerwaarde. De middentonen zullen dan veel beter tot hun recht komen.

Wanneer de sounbar niet breder dan de TV mag zijn kun je imo beter het budget verhogen en de Samsung S60B kiezen voor een zo minimalistische mogelijke opstelling.

Een andere optie is een paar actieve boekenplank speakers, je kunt dan bijv. naar de Argon Audio FENRIS A4 kijken. Dit zal een betere stereoweergave/ soundstage bieden vergeleken met een soundbar.

Je betaalt met beide opties weliswaar ~ 1/3 meer dan het opgegeven budget echter krijg je er veel meer waar voor je geld voor terug vergeleken met de genoemde Bose soundbars.
toon volledige bericht
Bedankt voor je antwoord.

300 euro is helaas toch wat veel. Ook al begrijp ik dat de prijs kwaliteit veel hoger zal liggen hier.

Ik had enkele jaren geleden al eens gekeken naar een goedkoper "upgrade" voor onze vorige tv. Was de naam vergeten van deze speakers maar heb ze toch terug gevonden. Het zijn de edifier r1280db 2.0 speakers.
Wat mij hier nog beter aan lijkt is dat er wel degelijk knoppen op het toestel zelf zitten. En voor het beluisteren van muziek (wat we eigenlijk via een andere installatie vooral doen) zal bij deze speakers ook beter tot zijn recht komen.

Het voordeel van de soundbar is dat we hem onder de tv aan de muur kunnen hangen. Bij de bose solo series ii zit er zelfs al een muurbeugel bij.

Ik ben overigens vandaag gaan luisteren in de winkel naar de bose tv speaker. Uiteraard klinkt dat veel dieper en rijker als mijn huidige tv. (Het geluid van mijn tv is echt ongelofelijk slecht. Maar dat zal aan het super platte design liggen uiteraard).
Desalniettemin denk ik wel tevreden te zijn met de soundbar. Ik ga er maar even vanuit dat de goedkopere bose series ii die niet op display stond in de winkel bijna even goed is als de bose tv speaker.

Maar met de edifier krijg ik toch meer bas de ik. Al had ik wel gelezen dat deze voor tv kijken niet "ideaal" zijn door het geluid wat ze geven. Maar zou dat bij zo'n goedkopere soundbar niet vergelijkbaar zijn? Gewoon beter dan de tv maar niet perse ideaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-04 15:05
Shorttrack16 schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:24:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

300 euro is helaas toch wat veel. Ook al begrijp ik dat de prijs kwaliteit veel hoger zal liggen hier.

Ik had enkele jaren geleden al eens gekeken naar een goedkoper "upgrade" voor onze vorige tv. Was de naam vergeten van deze speakers maar heb ze toch terug gevonden. Het zijn de edifier r1280db 2.0 speakers.
Wat mij hier nog beter aan lijkt is dat er wel degelijk knoppen op het toestel zelf zitten. En voor het beluisteren van muziek (wat we eigenlijk via een andere installatie vooral doen) zal bij deze speakers ook beter tot zijn recht komen.

Het voordeel van de soundbar is dat we hem onder de tv aan de muur kunnen hangen. Bij de bose solo series ii zit er zelfs al een muurbeugel bij.

Ik ben overigens vandaag gaan luisteren in de winkel naar de bose tv speaker. Uiteraard klinkt dat veel dieper en rijker als mijn huidige tv. (Het geluid van mijn tv is echt ongelofelijk slecht. Maar dat zal aan het super platte design liggen uiteraard).
Desalniettemin denk ik wel tevreden te zijn met de soundbar. Ik ga er maar even vanuit dat de goedkopere bose series ii die niet op display stond in de winkel bijna even goed is als de bose tv speaker.

Maar met de edifier krijg ik toch meer bas de ik. Al had ik wel gelezen dat deze voor tv kijken niet "ideaal" zijn door het geluid wat ze geven. Maar zou dat bij zo'n goedkopere soundbar niet vergelijkbaar zijn? Gewoon beter dan de tv maar niet perse ideaal?
toon volledige bericht
Graag gedaan.

Ondanks de beperkte vormfactor betreft soundbars kan er toch aardig wat verschil zitten m.b.t. de geluidskwaliteit. De Samsung S60B is geen geweldige soundbar, maar gelet op jullie eisen wel een van de betere onder de 300 euro.

Zoals gezegd zijn de genoemde Bose soundbars een zeer slechte keuze.

De meeste Soundbars worden met een muurbeugel geleverd.

Edifier biedt veel bang for the buck echter ben ik er geen fan van, middentonen kloppen niet zelfde geld voor de lage tonen. Ga je er qua geluidskwaliteit op vooruit? Absoluut, helaas zul je hierbij met een omvormer moeten werken doordat jouw TV geen analoge uitgang heeft.

Dat de soundbar niet breder mag zijn dan de TV vormt een grote bottleneck, en is imo onlogisch. Esthetisch is het minder mooi wanneer je een soundbar onder een TV hangt die breder is echter kun je er ook voor kiezen om de soundbar op een TV-meubel te plaatsen, dit zou je tenslotte ook doen wanneer je keuze op een paar boekenplan speakers zou vallen. Je hebt dan veel meer keuze en krijgt meer waar voor je geld.

Met een budget van 200 euro is de Samsung Q60B onverslaanbaar qua geluidskwaliteit, wanneer je liever een alles in één soundbar hebt kun je naar de Yamaha YAS-109 kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shorttrack16
Freshouttheoven schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:10:
[...]

Graag gedaan.

Met een budget van 200 euro is de Samsung Q60B onverslaanbaar qua geluidskwaliteit, wanneer je liever een alles in één soundbar hebt kun je naar de Yamaha YAS-109 kijken.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik toevallig ook de yamaha sr-c30a tegen. 2.1 welliswaar maar goedkoper dan de bose. De soundbar zelf is zo goed als even breed als de bose.
Mijn vriendin vond de "stoffen" look mooier dan de plastic look van bose. Heb hem gisteren dan ook maar gewoon besteld. Dit omdat na enig research het voor de prijs zeker geen slechte soundbar bleek te zijn.

Heb hem vanmiddag binnen gekregen en ook maar meteen aangesloten en uitgetest. De sound is erg goed. Ik moet alleen nog een de plaatsing van de subwoofer beter bepalen. Hij stond eerst in de hoek van de kamer maar ondertussen staat hij naast de tv kast. Dit geeft voor mij een beter geluid.
De woofer geeft meer punch dan ik gedacht had voor zo weinig geld. Heb al andere soundbars gehoord die maar wat karige bass hebben. Deze geeft soms juist wat teveel misschien. Als we savonds film kijken worden de kinderen misschien wakker omdat heel het huis trilt. Gelukkig is het makkelijk aan te passen via de afstandsbediening.
De externe woofer neemt uiteraard ook weer plaats in beslag en ik ben aan het twijfelen of ik dat wel wil. Het opstellen van enkel de soundbar was zo eenvoudig en leuk om te doen. Het opstellen van de woofer zag ik iets meer tegenop. Vroeger had ik daar mee zin in.

Kwa bass denk ik dat de bose wellicht meer geschikt is voor ons. Die heeft geen woofer dus kan ook niet doordreunen. Dit doet hij voorlopig enkel wanneer ik een film kijken met veel explosies.
Er zitten 4 functies op van geluidsweergave. Voor mij is dat niet nodig. Een simpele seround of stereo optie is mee dan voldoende. Ik ga vaak te veel spelen met die functies waardoor het geluid niet goed meer klinkt. Vind het dan ook jammer dat er geen reset knop op de afstandbediening zit. Op onze vroeger homecinema set zat dat wel. Ideaal voor als de kinderen ongecontroleerd op alle knoppen beginnen duwen.

Handig me de yamaha is ook dat er meer dan 2 lichtjes op zitten en er ook wat tekst op staat. Zo zie je direct in welke stand de soundbar staat en wat je aan het doen bent als je op de knoppen duwt. Dat hebben de bose soundbars niet.

Ik weet nog van onze oude homecinema set dat we toch wel moesten wennen aan het nieuwe geluid. Dat is bij deze ook zo. Het geluid is natuurlijk 100 keer beter dan dat van de tv. Dus daar ben ik al zeke blij mee.

Vandaag en vanavond nog veel tv kijken. En morgen beslissen of we hem gaan houden. Voorlopig ziet dat er wel goed uit.

Nog bedankt voor de opties die je gegeven hebt van soundbars. Na deze yamaha hier in huis gezien te hebben denk ik toch dat een korte soundbar beter past hier. Maar dat komt uiteraard allemaal nee op smaak. Deze komt trouwens niet met een beugel. Er zitten gewoon direct gaatjes in de soundbar zelf om hem aan de muur te hangen. Maar ik denk dat ik dat niet ga doen. Je ziet dat deze soundbar gemaakt is om op het tv meubel te staan. Hij steek anders te ver uit de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door Shorttrack16 op 12-12-2023 16:08 ]

Pagina: 1