Afvoer badkamer maakt lawaai bij doorspoelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:00
Beste Tweakers,

Sinds kort loop ik tegen een probleem aan. Sinds een aantal weken wonen wij in onze nieuwe woning. Dit betrof een woning uit 2010. Al na enkele dagen roken wij af en toe een nare rioollucht op de badkamer en bovenverdieping.

Ook merkte wij dat het toilet en de gootsteen niet altijd goed afliep, ook borrelde het toilet na doorspoelen af en toe. Ook hoorde ik na doorspoelen regelmatig gebonk afkomstig van de afvoer (?) ter hoogte van de meterkast op de begane grond, waarachter de afvoer van boven loopt.

Dus belde ik de loodgieter. Deze kwamen een dag later en konden in eerste instantie niks bijzonders waarnemen, ze hoorden ook geen gebonk. Uiteindelijk hebben ze toch met een ontstoppingsveer de leidingen gereinigd want ze ontdekte dat de wastafel niet goed afliep. Er werd uiteindelijk met een kabel tot 24 meter diepte alles gepolijst. Men voelde geen weerstand of verstopping. Wel ontdekte ze een grote hoeveelheid kalksteen in het toilet. Dit werd verwijderd.

Inmiddels borrelt het toilet niet meer en de nare geur is helemaal weg. Ik hoor echter nog steeds a
De afvoer af en toe klapperen na het doorspoelen boven. Ik kan niet duiden of dit normaal is en bij het huis hoort of dat het duidt op een probleem. Maar voordat ik weer een dure loodgieter laat komen wil ik het hier even bespreken.

Nog wat relevante info:
- De afvoerpijp van boven (zie foto) loopt achter een dun houten plankje in de meterkast. Dat je deze beter hoort lijkt mij misschien ook niet gek?

- Het klapperende geluid is er niet altijd. Soms hoor ik een knal, dan wacht ik tot de vlotterbak weer vol is en spoel ik opnieuw door. Vervolgens hoor ik gewoon enkel water afspoelen zonder knal.

- ook tijdens het douchen kan het zijn dat ik de leiding "ineens" even hoor lawaai maken. Het lijkt dus niet enkel bij het toilet te gebeuren. Echter is het alleen wanneer er boven water wordt gebruikt. Bij waterverbruik op de benedenverdieping hoor ik nooit iets geks.

- kan het zijn dat ik het water gewoon op een hoek of bocht hoor slaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxGQEOs22eoPE985B_pOujRShgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9aawpUQXXLrDipH2lR6olSr.jpg?f=fotoalbum_large ( de vermoedelijke afvoerbuis)

[YouTube: afvoer lawaai]

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:31
Ik zou eerst 100% uitsluiten dat het geen verstopping is. Vraag bij de gemeente waar de controleput zit, graaf hem op en kijk of er water instaat. Als dit het geval is dan is er een verstopping in het gemeentelijke riool, zo niet dan zou ik ervanuit aan dat je geen verstopping hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 21:50
Borrelen en een rioollucht kan ook komen door een lekke sifon of afvoer ergens.

Wij hebben een douche met Easydrain. Daarin zit een plastic sifon dat af en toe schoongemaakt moet worden. Als deze daarna niet goed terug in de afvoer gedrukt wordt sluit hij niet meer goed af. Het gevolg is dat de afvoer van de wastafel (!) borrelt en de hele badkamer naar riool ruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
huppelepups schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:40:
Ik zou eerst 100% uitsluiten dat het geen verstopping is. Vraag bij de gemeente waar de controleput zit, graaf hem op en kijk of er water instaat. Als dit het geval is dan is er een verstopping in het gemeentelijke riool, zo niet dan zou ik ervanuit aan dat je geen verstopping hebt.
Dank, ik heb de vraag bij gemeente uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
euchromatic schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:50:
Borrelen en een rioollucht kan ook komen door een lekke sifon of afvoer ergens.

Wij hebben een douche met Easydrain. Daarin zit een plastic sifon dat af en toe schoongemaakt moet worden. Als deze daarna niet goed terug in de afvoer gedrukt wordt sluit hij niet meer goed af. Het gevolg is dat de afvoer van de wastafel (!) borrelt en de hele badkamer naar riool ruikt.
Dank voor de reactie. Dit heb ik inderdaad ook al nagekeken. De douchedrain is schoon en alles sliit goed aan. Er borrelt ook niks meer en de geur is weg.
Enkel de afvoer (niet de waterleiding) maar soms een "knal" wanneer er boven doorgespoeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:25
Als het gaat om de laatste seconden van je video dat "toktok", dat klinkt meer als iets in het toiletmechanisme dat niet goed zit. Kan je dat eens controleren? (Plaat eraf en kijken of alles netjes loopt). Het klinkt ook alsof het toilet nog even blijft doorlopen ookal is de knop " terug".

Op je foto zie ik een waterleiding en iets anders maar geen afvoer.

Zou kunnen dat je leiding niet goed geborgd is?
Is er een verschil met veel toiletpapier of weinig?

Een camera inspectie zou je kunnen overwegen, kost 150-250 euro heb je wel duidelijkheid over lekkage of niet.

Klinkt niet echt als waterslag -in mijn ervaring- maar dat zou het ook nog kunnen zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door FitTiv op 11-12-2023 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb dit probleem ook. Ik vermoed bij mij alleen dat het probleem zit in de ontbrekende ontluchting / beluchting.

Dat verwacht ik niet bij een woning uit 2010, hier zit bijna altijd een fatsoenlijke ontspanningsleiding die boven op het dak ergens uitkomt.

Het zou wel kunnen zijn dat deze verstopt zit en daardoor niet fatsoenlijk kan beluchten.
Dan trek je uiteindelijk een van de sifons leeg en krijg je geborrel, klapperen en als die droog komt te staan een rioollucht.
Het kan soms helpen een extra beluchter te plaatsen, of even te onderzoeken of de ontspanningsleiding tot buiten in zijn geheel vrij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:31
Frez schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:51:
[...]

Dank, ik heb de vraag bij gemeente uitgezet.
Vergeten te zeggen:
als je de put hebt geopend moet je natuurlijk ook even doorspoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afnay
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XumYeIii-IvmJDpfDM1z3egF_90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6pjSiY3VNw9HyMiXu7cMFnv.jpg?f=fotoalbum_large

Dat kloppende lawaai hebben we ook in een nieuwbouw huis gemerkt. Blijkt dat de afvoerbuis al heel vroeg geinstalleerd werd, vast aan de achterkant van de meterkast. Door verkeerde bevestiging had je bij doorspoelen hetzelfde geluid als waterslag. Door het losmaken van twee beugels aan de achterkant van de meterkast rond de afvoerbuis is het lawaai bijna verdwenen gedurende een aantal maanden, nu is het lawaai achter de meterkast terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
BlueKeenan schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:17:
Ik heb dit probleem ook. Ik vermoed bij mij alleen dat het probleem zit in de ontbrekende ontluchting / beluchting.

Dat verwacht ik niet bij een woning uit 2010, hier zit bijna altijd een fatsoenlijke ontspanningsleiding die boven op het dak ergens uitkomt.

Het zou wel kunnen zijn dat deze verstopt zit en daardoor niet fatsoenlijk kan beluchten.
Dan trek je uiteindelijk een van de sifons leeg en krijg je geborrel, klapperen en als die droog komt te staan een rioollucht.
Het kan soms helpen een extra beluchter te plaatsen, of even te onderzoeken of de ontspanningsleiding tot buiten in zijn geheel vrij is.
Wat jij beschrijft past heel erg bij de problemen die ik ervaar. Vanavond trok ik het toilet door en hoorde onder flinken knallen en daarna hoorde ik voor het eerst de wc weer borrelen. Ik liet de bak vollopen en trok opnieuw door. Weer harde knallen onder en deze meer trok het sifon van het toilet helemaal droog. Na enkele seconden vulde deze zich weer vanzelf. Ik liet de bak vollopen en trok nog eens door: niks geks.

Nu heb ik even (voor jou) een aantal vragen :)
- waar vind ik mijn ontluchter/beluchter? :') de thematiek is helemaal nieuw voor me.
- als het de beluchting was, had de loodgieter dit afgelopen week moeten ontdekken? Of kan ik de loodgieter hierin niks verwijten.
- als de beluchter verstopt is, hoe los ik dit op? Of wie moet ik hiervoor benaderen. De loodgieter?
- zie onderstaande foto, dit staat op mijn zolder. Is dat iets relevants mbt de beluchting?
- kan de regenachtige periode iets bijdragen aan de problemen?
- wat zegt het dat het lawaai/borrel probleem zich ALLEEN voordoet wanneer er vanuit de badkamer boven water (toilet/douche) wordt doorgespoeld. Wanneer we het toilet of ander water onder gebruiken is er NOOIT overlast. En een verstopping is uitgesloten met een veer van 24 meter.

Verder wacht ik bericht af van de gemeente over waar mijn controle put zich bevindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFjwTEDceS508Zq-_rpjHQYCSdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3CAUCDrnHNSegXD1JczcEqe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Frez op 11-12-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
afnay schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:16:
[Afbeelding]

Dat kloppende lawaai hebben we ook in een nieuwbouw huis gemerkt. Blijkt dat de afvoerbuis al heel vroeg geinstalleerd werd, vast aan de achterkant van de meterkast. Door verkeerde bevestiging had je bij doorspoelen hetzelfde geluid als waterslag. Door het losmaken van twee beugels aan de achterkant van de meterkast rond de afvoerbuis is het lawaai bijna verdwenen gedurende een aantal maanden, nu is het lawaai achter de meterkast terug.
Dank. Maar ik begrijp dat het probleem dus terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
FitTiv schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:52:
Als het gaat om de laatste seconden van je video dat "toktok", dat klinkt meer als iets in het toiletmechanisme dat niet goed zit. Kan je dat eens controleren? (Plaat eraf en kijken of alles netjes loopt). Het klinkt ook alsof het toilet nog even blijft doorlopen ookal is de knop " terug".

Op je foto zie ik een waterleiding en iets anders maar geen afvoer.

Zou kunnen dat je leiding niet goed geborgd is?
Is er een verschil met veel toiletpapier of weinig?

Een camera inspectie zou je kunnen overwegen, kost 150-250 euro heb je wel duidelijkheid over lekkage of niet.

Klinkt niet echt als waterslag -in mijn ervaring- maar dat zou het ook nog kunnen zijn.
De afvoer is volgens mij de buis achter het houten schot, omringd met aluminium. Kan me vergissen.
Heb het nagekeken maar het is niet het toiletz betreft echt de afvoer. Zie mijn reactie hierboven over wat er gisteravond weer gebeurde.
Een camera inspectie overweeg ik inderdaad en iemand om dus de beluchting na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Frez schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:18:
[...]

De afvoer is volgens mij de buis achter het houten schot, omringd met aluminium. Kan me vergissen.
Heb het nagekeken maar het is niet het toiletz betreft echt de afvoer. Zie mijn reactie hierboven over wat er gisteravond weer gebeurde.
Een camera inspectie overweeg ik inderdaad en iemand om dus de beluchting na te kijken.
Maar waarom zou je riool/afvoer geïsoleerd zijn? is dat geen buis van ventilatie oid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
No Hands schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:01:
[...]

Maar waarom zou je riool/afvoer geïsoleerd zijn? is dat geen buis van ventilatie oid?
Ik sluit het idd niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij ons gorcheld dat ook (huis uit '71) en dan rammelen de buizen even :) Maar geen rioollucht en het water spoelt goed weg dus ik stoor me er niet zo aan. Ik denk iets met de ontluchting.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
Dat ziet eruit als een binnenshuis beluchtingspijp waarom zit er geen dakdoorvoer aan? Heb je zonnepanelen oid?

Klinkt inderdaad met je info van gister als een beluchtingsprobleem. Sifonnen die worden leeggezogen is een duidelijk gevolg. Mijn geld is op @BlueKeenan ;)

Kan je eens die witte kap
1) bevoelen als iemand doortrekt, zuigt er dan lucht?
2) witte kap eraf halen en kijken of het probleem minder is? (Zal dan naar riool gaan ruiken).

Edit: gevonden, is idd de beluchter volgens mij een wisa maxi studor https://www.lekrecherche.nl/beluchter-en-ontluchter-riool/

Eraf dus, kijken of het beter is en goed schoonmaken of vervangen, ding kost ca 100. Of gewoon een dakdoorvoer maken.

Kan je de diameter van de buis eens opmeten?

[ Voor 22% gewijzigd door FitTiv op 12-12-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
FitTiv schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:04:
[...]

Dat ziet eruit als een binnenshuis beluchtingspijp waarom zit er geen dakdoorvoer aan? Heb je zonnepanelen oid?

Klinkt inderdaad met je info van gister als een beluchtingsprobleem. Sifonnen die worden leeggezogen is een duidelijk gevolg. Mijn geld is op @BlueKeenan ;)

2) witte kap eraf halen en kijken of het probleem minder is? (Zal dan naar riool gaan ruiken).

Edit: gevonden, is idd de beluchter volgens mij een wisa maxi studor https://www.lekrecherche.nl/beluchter-en-ontluchter-riool/

Een dakdoorvoer is een flink onderbreking in je geisoleerde schil. Dat zal de reden zijn waarom dit nu zo is wellicht. Anders zou je die hele standleiding moeten isoleren anders gaat het weer condenseren aan de buitenkant van die pijp.
Eraf dus, kijken of het beter is en goed schoonmaken of vervangen, ding kost ca 100. Of gewoon een dakdoorvoer maken.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 12-12-2023 11:20 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
FitTiv schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:04:
[...]

Allereerst dank je voor je tijd en super fijne tips! Morgen ga ik ermee aan de slag.
Heb je tips om de beluchter er het beste af te krijgen? Heb t gevoel namelijk dat deze stevig vastzit, ik wil niet dusdanig hard gaan trekken dat ik schade aan de pvc buizen veroorzaak.

Ik heb in elk geval vanavond al gemerkt dat ik géén aanzuiging voel wanneer ik doortrek.

Morgen ga ik verder kijken en zal ik naar de diameter kijken. Dit betreft overigens een betere foto van het type beluchter. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spzjf6m9jv1-o_Dlj0ueNe18Jq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiVVysqEwGjz1w9gRf5czIzU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Frez op 12-12-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
No Hands schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:20:
[...]

Een dakdoorvoer is een flink onderbreking in je geisoleerde schil. Dat zal de reden zijn waarom dit nu zo is wellicht. Anders zou je die hele standleiding moeten isoleren anders gaat het weer condenseren aan de buitenkant van die pijp.
Bedankt voor je tijd en super advies!
Ga er morgen mee aan de slag als ik erachter kom hoe ik de beluchter op een vlotte manier verwijder. Hij lijkt erg vast te zitten en ik wil de pvc niet beschadigen.

Ik heb inderdaad zonnepanelen aldaar en het huis is goed geïsoleerd, vandaar wellicht dat er geen dakdoorvoer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
DN90 dus 90mm pijp. Zou voldoende moeten zijn.

https://studor.net/media/...00150D-01-0014-102022.pdf

Gewoon trekken dus. Ene hand de rioolbuis vast zodat deze niet loskomt, andere de maxi vent trekken. Pvc beschadigt niet zo snel en anders kan je een nieuw stukje zo bij de bouwmarkt kopen hoor.

Hierna zal je rioollucht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zo te horen de beluchter toch, even eraf halen en kijken of het probleem weg is als deze eraf ligt.
Die kun je, als het goed is, zo eraf halen.

Als het probleem dan weg is, zit het in de beluchter. Deze even goed schoonmaken of vervangen.

Als je dan nog geen lucht voelt trekken als die beluchter eraf ligt, dan moet je gaan kijken of er toch geen verstopping zit in de ontspanningsleiding. Dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien want daar komt alleen lucht.

Je zou dus bij doorspoelen van een toilet lucht aangezogen moeten voelen daar.

Verder om een beetje je vragen te beantwoorden. Ja een loodgieter had hier naar moeten kijken. Als dit de klachten zijn is dit een van mijn eerste belletjes die gaat rinkelen zodra er geen verstopping is. Kleine moeite om ook even dat stukje te inspecteren.

Regenachtige periode als temperatuur kan invloed hebben op de werking van het rioolsysteem. Maar in alle gevallen zou het gewoon 'goed' moeten zijn.

Wat betreft alleen boven, het kan soms zo zijn dat er een 2de beluchter in de woning is. Of dat je voldoende lucht in het systeem erboven hebt dat het prima kan weglopen zonder een sifon leeg te trekken. Het is natuurlijk zo dat rioolwater meer onderdruk crëert als je van een hoger gelegen verdieping naar onder straatniveau toe moet. Dus zo gek is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afnay
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-12-2024
Even een aanvulling met mijn nieuwbouw huis die hetzelfde lawaai gaf, waar oorspronkelijk werd verwezen naar te hard opgespannen beugels die de afvoerpijp vastzetten op de achterkant van de meterkast.

Goed nieuws : vandaag kwam eindelijk een nieuw iemand van het installatiebedrijf, die op mijn vraag even keek waar die ontspannings/ontluchtingsleiding eigenlijk loopt door het dak (die zat wat weggestoken achter een deel van de dakbekleding) en, die ontspannings/ontluchtingsleiding is de oorzaak.

Blijkt dat de ontspannings/ontluchtingsleiding door het dak een "wij-van-wc-eend" knik had in het ontwerp, en door regenwater instroom eigenlijk als een WC sifon was geworden, waardoor geen ontspanning/ontluchting meer gebeurden.

Na het verwijderen van een emmer water, is het lawaai gewoon weg !
"Root cause found",

Dus nu is een hoogtewerker nodig om langs de buitenkant te kijken hoe ze de water insijpeling gaan vermijden.

Maar dus geen lawaai meer na het ledigen van die leiding. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door afnay op 13-12-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
afnay schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:18:
Even een aanvulling met mijn nieuwbouw huis die hetzelfde lawaai gaf, waar oorspronkelijk werd verwezen naar te hard opgespannen beugels die de afvoerpijp vastzetten op de achterkant van de meterkast.

Goed nieuws : vandaag kwam eindelijk een nieuw iemand van het installatiebedrijf, die op mijn vraag even keek waar die ontspannings/ontluchtingsleiding eigenlijk loopt door het dak (die zat wat weggestoken achter een deel van de dakbekleding) en, die ontspannings/ontluchtingsleiding is de oorzaak.

Blijkt dat de ontspannings/ontluchtingsleiding door het dak een "wij-van-wc-eend" knik had in het ontwerp, en door regenwater instroom eigenlijk als een WC sifon was geworden, waardoor geen ontspanning/ontluchting meer gebeurden.

"Root cause found",

Dus nu is een hoogtewerker nodig om langs de buitenkant te kijken hoe ze de water insijpeling gaan vermijden.

Afnay, wat fijn dat je probleem is opgelost! En wat fijn dat je dit alles deelt. Super.

Ik denk zelf dat mijn probleem veroorzaakt wordt door de binnenhuis beluchter. Ik ga daar in een volgende reactie verder op in. Wil even de juiste personen quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
afnay schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:18:

"Root cause found",

Zie reactie hieronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frez
FitTiv schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:13:
DN90 dus 90mm pijp. Zou voldoende moeten zijn.

https://studor.net/media/...00150D-01-0014-102022.pdf

Gewoon trekken dus. Ene hand de rioolbuis vast zodat deze niet loskomt, andere de maxi vent trekken. Pvc beschadigt niet zo snel en anders kan je een nieuw stukje zo bij de bouwmarkt kopen hoor.

Hierna zal je rioollucht hebben.
@afnay @FitTiv
Jullie zijn werkelijk toppers. Allereerst echt veel dank voor jullie hulp en bijdrage.
Ik heb de binnenhuis beluchter verwijderd. De eerste 3 keren dat ik doorspoelde geen enkel probleem! De 4e keer hoorde ik wel weer de harde knallen in de afvoer. Daarna rook ik boven op zolder dus ook de vreselijke rioollucht. Daarna nog 10-15 keer doorgespoeld en de knallen zijn weg. Ze zijn op die ene keer na (de 4e keer doorspoelen) niet terug te komen! Wel lijk ik een "miniscule" borrel uit het toilet of leiding te horen. Maar die valt enkel op omdat ik er zo erg op let nu.

De binnenhuis beluchter lijkt dus inderdaad de oorzaak van het probleem!! Waanzinnig :)

Maar nu moet ik het probleem nog oplossen. Gezien de stank op mijn zolder is geen beluchter geen optie. Een doorvoer naar buiten zie ik niet direct zitten. Het dak ligt vol zonnepanelen en liever doorbreek ik de geïsoleerde schil niet.

De beluchter ziet er niet ernstig vervuild uit (zie foto). Dus wellicht plaats ik hem voor nu even terug en bestel ik een nieuwe. Misschien zit er een defect in? Ik ga er vanuit dat hij geplaatst is in 2010 tijdens de bouw.

Hebben jullie nog andere tips? Of zijn er tegenwoordig betere kwaliteit binnenhuis beluchters?

Overigens heb ik van de buren (2 onder 1 kap) vernomen dat zij niet dezelfde lawaai en droogtrekkende sifon problemen ervaren. Wel "klappert" bij hun af en toe juist de binnenbeluchter op de PVC buis, met name bij slecht weer. Dit lossen ze op door een keer door te spoelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyGM3SnTzPboXBBeRDYIBehwdLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDjjmkDIYktaGXM7YVESy679.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT 16:10 uur:
Bij warmteservice een gloednieuwe beluchter gehaald. De eerste keer dat ik doortrok met nieuwe beluchter was dezelfde knal in de afvoer weer te horen. Hierna nog een keer of 10 doorgetrokken en niets meer gehoord. Hopelijk blijft het weg en is het hiermee opgelost. Raar dat het die eerste keer wel terug was.

Edit 16:34 :

Het probleem is niet helemaal weg. De knallen komen veel minder vaak voor maar zijn er nog steeds af en toe met de nieuwe beluchter.

Betreft deze beluchter:
https://www.warmteservice...n1UV3DnGBJLQaAjyFEALw_wcB

PS: als dalijk alles echt opgelost is kom ik via PM even bij jullie op de lijn voor een kleine blijk van waardering :)

[ Voor 102% gewijzigd door Frez op 13-12-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 22:17
Ik zou hem er eens aftrekken idd. Als het stuk gaat kan je zo nieuw stukje eraan monteren. En als het het oplost zou ik direct een dakdoorvoer maken naar buiten. Dan ben je van de stank af en je probleem :)
Het kan wel gaan stinken als je hem eraf haalt, dus zou daar even rekening mee houden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
@Frez fijn dat het iig deels is opgelost. Heb je het zwarte rubber en dat oranje membraan ook vervangen? Lijkt erop dat dat aan de "pijp" zit en niet de beluchter op deze foto. Of zit dat niet aan de pijp?

Wellicht eens een ontstoppingsmiddel van boven erin gieten voor de zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
FitTiv schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:26:
@Frez fijn dat het iig deels is opgelost. Heb je het zwarte rubber en dat oranje membraan ook vervangen? Lijkt erop dat dat aan de "pijp" zit en niet de beluchter op deze foto. Of zit dat niet aan de pijp?

Helder. Kan er nog eens een ontstoppingsmiddel in gieten. Anders houden de opties verder op denk ik. Ik overweeg nog een rioolinspectie te laten uitvoeren om zaken uit te sluiten. Zouden die lawaaierige afvoer geluiden kwaad kunnen? Anders kan ik me er prima in berusten dat ze af en toe wat lawaai maken, wetende dat het bij t huis hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:44

ViezeVis

Sample Text

FitTiv schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:26:

Kan dat zomaar? Door het beluchtingstraject loopt geen water als het goed is, dus ik vraag me af of je het ontstoppingsmiddel dan je gewenste doel bereikt.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:44

ViezeVis

Sample Text

@Frez Even check-check-dubbelcheck. Maar je trekt nu een aantal keren achter elkaar door. Heb je dat ook gedaan bij de 'oude' ontluchter en had je daar ander gedrag en continu knallen? Niet dat je straks 2 verschillende testmanieren hebt en verkeerde conclusies trekt.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frez
ViezeVis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:25:
@Frez Even check-check-dubbelcheck. Maar je trekt nu een aantal keren achter elkaar door. Heb je dat ook gedaan bij de 'oude' ontluchter en had je daar ander gedrag en continu knallen? Niet dat je straks 2 verschillende testmanieren hebt en verkeerde conclusies trekt.
Goeie vraag. Maar inderdaad.
Met beide beluchters testte ik door meerdere malen achter elkaar door te trekken.
Bij de oude beluchter hoorde ik bijna altijd lawaai (niet altijd).

Bij de nieuwe beluchter hoor ik bijna nooit lawaai. Ik denk hoogstens 1 op 10 keer. Is het dus volledig opgelost en weg? Nee. Is het beter? Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
ViezeVis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:22:
[...]

Kan dat zomaar? Door het beluchtingstraject loopt geen water als het goed is, dus ik vraag me af of je het ontstoppingsmiddel dan je gewenste doel bereikt.
in principe zit het systeem zo in elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.voornsehoek.nl/wp-content/uploads/2015/07/Standleiding.jpg

Als er dus om de een of andere reden ergens in de standleiding ooit vuil of iets is gevallen zou je dat hiermee weg kunnen halen. Het nadeel vanuit de wc/spoelbak doen is dat je eerst het goedje verdunt door restwater in bijv de sifon en dat het mogelijk is dat er een kleine verstopping zit die je daar niet mee weghaalt, maar via de standleiding wel.

@Frez je zei dat het zonder beluchter 1x is voorgekomen. Zou je dat nog eens goed kunnen testen (hoge waterrekening deze maand ofniet :+ ) want het zou dan wellicht een ontluchtingsprobleem kunnen zijn. Een beluchter ontlucht niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/12496_aansluiting_standleiding_12.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door FitTiv op 13-12-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
FitTiv schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:16:
[...]

in principe zit het systeem zo in elkaar:

[Afbeelding]

Als er dus om de een of andere reden ergens in de standleiding ooit vuil of iets is gevallen zou je dat hiermee weg kunnen halen. Het nadeel vanuit de wc/spoelbak doen is dat je eerst het goedje verdunt door restwater in bijv de sifon en dat het mogelijk is dat er een kleine verstopping zit die je daar niet mee weghaalt, maar via de standleiding wel.

@Frez je zei dat het zonder beluchter 1x is voorgekomen. Zou je dat nog eens goed kunnen testen (hoge waterrekening deze maand ofniet :+ ) want het zou dan wellicht een ontluchtingsprobleem kunnen zijn. Een beluchter ontlucht niet.

[Afbeelding]
Ja, de waterrekening zal niet mis zijn deze maand. 🤣
Ik ga binnenkort het nog eens testen zonder beluchter. Heb de komende dagen even geen tijd om echt een goede test uit te voeren.

Stel ik zou dit uitbesteden, ik neem aan dat dit bij een loodgieter thuishoort. Hebben zij geen professionele testen om uit te sluiten wat dit probleem veroorzaakt, er vanuitgaande dat het met ont- of beluchting te maken heeft? Zo ja; dan ga ik dit wellicht doen. Maar heb het idee dat ik ze goed moet sturen voordat ze weer voorstellen de ontstoppingsveer van stal te halen.

Verder las ik dat mijn klachten in principe ook veroorzaakt kunnen worden door een verzakte leiding, dat zou naar zijn. Maar om het uit te sluiten leek een riool camera inspectie mij geen verkeerd idee. Al zou je zeggen dat je dan meer last moest hebben, ook op de beneden verdieping.

Tot slot wacht ik nog steeds op bericht van de gemeente over het controle putje. Morgen maar weer even achteraan bellen. Wil dat ter lering en vermaak toch eens bekijken.

Grts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Ja een inspectie kan geen kwaad. Dan check je ook gelijk het bochten en leidingwerk, of dat misschien vanwege 'redenen' creatief is vormgegeven waardoor je de problemen ervaart.

Het kost ff 150-250 euro maar ik denk wel waard voor je gemoedsrust en dan weet je zeker dat er niets kapot of verzakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frez
@FitTiv @afnay

Vandaag is de camera inspectie uitgevoerd. Graag deel ik de bevindingen zodat iemand er ooit misschien nog iets aan heeft.

Oorzaak ligt constructief en valt ook niet te verhelpen. Standleiding bevind zich direct langs het toilet. Het verloop voor het toilet incl. voetpijp is echter een kleine 2m.
Ontspanningsleiding DN75 is aanwezig en zou gezien koof eigenlijk moeten uitkomen op bovenzijde standleiding, dit is echter niet het geval. Standleiding valt met een haakse bocht omlaag.
Gehele badkamer stelsel ligt verzakt in betondek met 20-40% waterstand afhankelijk van welk punt je inziet.

Het stelsel kan niet goed be- ontluchten als gevolg met geborrel en geklok als resultaat. Ook snellere groei van urinesteen en dus verstoppingen kunnen voorkomen.

Volgens de loodgieter is het niet de moeite waard open te breken om de verzakking op te lossen. Zou verder gaan kwaad kunnen mits we periodiek (iedere 5 jaar) preventief laten reinigen en opletten met hoeveel papier er doorgespoeld wordt.

Verder wordt geadviseerd om bij de voorzijde waar de fundering uitkomt een "nep" hemelwater afvoer te plaatsen op een haaks t-stuk om een doorlopende luchtstroom te creëren zonder dat een buis zowel moet beluchten als ontluchten.

De oorzaak is duidelijk. Wij laten het erbij en gaan wellicht nog voor die extra beluchtingsbuis buiten.

Verder even kijken of we de verkopers aansprakelijk stellen hiervoor. Wij wonen er nog geen maand en dit probleem moet de vorige bewoners bekend zijn geweest, echter nooit vermeld.

• FitTiv
Pfoe wat een uitkomst. Fijn dat in ieder geval duidelijk is wat er aan de hand is. Sterkte met de afhandeling...

Is het nog steeds minder vaak aanwezig met de nieuwe beluchter?

[ Voor 23% gewijzigd door FitTiv op 28-12-2023 17:47 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55
Ik wilde net zeggen waarom meld je dit niet gewoon bij de verkopers.
Zoals je aangeeft dit is niet van de ene op de andere dag ontstaan en moet bekend zijn. Ze hebben dit mogelijk bewust niet gemeld. Is er een checklist overhandigt waar bijv. staat geen problemen met riolering?

Als je een aankoop makelaar hebt gehad zou ik daar eens mee overleggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 28-12-2023 21:33 ]

Pagina: 1