Welke snelheid heb je nodig voor cloudgaming via de xbox ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Een nichtje van mij heeft kpn glasvezel 200/200 voor ongeveer 50 euro. Omdat ze elke maand maar een paar tientjes overhoud wil ze kijken waar nog wat te besparen valt. Ze wil graag met behulp van de xbox cloud gamen.

Ze heeft het idee dat daar 200/200 niet snel genoeg voor is. Ik waag dat te betwijfelen aangezien ik vorig jaar spelletjes heb gespeeld met google stadia over een 75/10 verbinding van ziggo. Ik vond niet dat dat te langzaam was. Volgens mij is het bij cloud gamen dan er eigenlijk alleen beeldinformatie (fullhd) downstream komt en de upload wordt gebruikt voor de handelingen van de speler. Waarbij ik denk dat de downstream te vergelijken is met kijken via streamings diensten.

KPN biedt 1000/1000 voor 2,50 euro meer en 100/100 voor 7,50 euro minder. MIjn voorkeur zou zijn om te downgraden naar 100/100 in plaats wisselen van glasvezel provider. Ze denkt zelf aan odido, maar ik weet niet of dat een goede provider is. Ziggo valt een beetje af omdat geen tv kijkt en alleen gebruik maakt van streaming diensten.

vraag 1: klopt mijn beeld dat 100/100 genoeg is voor cloudgaming ?
vraag 2: welke glasvezel internet provider over het kpn glasvezel netwerk is een goed alternatief in deze context ?

extra info/aannames:
@PatrickH89 het is een 2 persoons huishouden met 1 tv, dus het is niet gamen en streamen tegelijkertijd.
ik neem aan dat kpn 100/100 niet minder stabiel is dan 200/200
@Fraggert Ze hebben geen vaste telefoon. het is een puur internet verbinding. Dus dat is geen optie meer.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 11-12-2023 10:06 ]

Beste antwoord (via W1ck1e op 12-12-2023 15:15)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:03
Voor (cloud) gaming is vooral netwerk stabiliteit en betrouwbaarheid erg belangrijk.
Denk aan een hele constante latency.
Dat is veel belangrijker dan snelheid.

Je kan makkelijk terug naar een 100 Mbps of evt 50.
Echter, KPN staat wel bekend om een super stabiel netwerk met hele goede consistentie en lage latency.
Ik denk niet dat andere providers dat beter doen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 21:17
1. Ja, het wordt hooguit wat ingewikkelder bij het delen van de verbinding, maar stabiliteit is het belangrijkst
2. Odido is hoogstwaarschijnlijk ook prima, net als de meeste glasvezelproviders. Prijs lijkt me hier leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

https://allesineenpakkett...netsnelheid-heb-ik-nodig/

even outside the box.......wij hebben laatst onze vaste lijn eruit geflikkerd.

Is dat allicht nog een optie?

Nu wil het zo zijn dat wij ook géén TV-abbo hebben (kijk alleen stremingdiensten) maar zo kon ik met korting naar 1Gbps glasvezel via KPN.

Nu is dat voor haar ook niet nodig maar allicht wordt je keuze wat groter als je de vaste lijn ook saneert.

Vele kleintjes maken 1 grote :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 11-12-2023 10:04 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:03
Voor (cloud) gaming is vooral netwerk stabiliteit en betrouwbaarheid erg belangrijk.
Denk aan een hele constante latency.
Dat is veel belangrijker dan snelheid.

Je kan makkelijk terug naar een 100 Mbps of evt 50.
Echter, KPN staat wel bekend om een super stabiel netwerk met hele goede consistentie en lage latency.
Ik denk niet dat andere providers dat beter doen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Cloudgaming gaat eenvoudig op 100/100. Snelheid heeft geen invloed op stabiliteit. Enige kleine maar is dat een ander apparaat de snelheid volledig kan benutten en je dat kan merken.
Latency is veel belangrijker en die is doorgaans zeer goed bij KPN.

Hoe goed Odido is, is volgens mij ook sterk afhankelijk van locatie en gebruikte netwerk door Odido. Ik ga het begin januari zelf ondervinden.

Nu vind ik wel dat de besparing op de lagere snelheid abo’s al een stuk minder interessant is, dan bij 1Gbit/s

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 11-12-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Hann1BaL schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:06:
... Nu vind ik wel dat de besparing op de lagere snelheid abo’s al een stuk minder interessant is, dan bij 1Gbit/s
Bedoel je bij overstappen naar een andere provider ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

W1ck1e schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:21:
[...]
Bedoel je bij overstappen naar een andere provider ?
Ik doel inderdaad vooral op:
Ik ga van 1 GBit/s KPN naar 1 GBit/s Odido. Dat bespaart best wat.
Maar bij de lagere snelheden is het verschil in maandbedrag kleiner.

Echter heb je bij overstappen altijd een kortingsperiode die het dus interessant maakt om over te stappen.
En is Odido nog steeds 7,50 goedkoper per maand voor 100 Mbit/s

Indien ze ook nog een mobiel abo afstemt op de provider, dan neemt de korting toe (en meer bij Odido dan bij KPN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-06 12:58
@W1ck1e
Je kunt heel gemakkelijk geld besparen door regelmatig over te stappen van provider. Je wordt nu echt doodgegooid met 6 tot 12 maanden 50% korting.

Voor online gaming zou 100/100 voldoende moeten zijn. Xbox zelf geeft 20mbit aan: https://www.xbox.com/en-US/cloud-gaming

ps; ik zou mij wel zorgen maken over je nichtje als ze maar tientjes per maand overhoud en wel zoveel geld aan dit soort zaken wil uitgeven. Maar dat is je vraag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
chrisborst schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:33:
@W1ck1e
Je kunt heel gemakkelijk geld besparen door regelmatig over te stappen van provider. Je wordt nu echt doodgegooid met 6 tot 12 maanden 50% korting.

Voor online gaming zou 100/100 voldoende moeten zijn. Xbox zelf geeft 20mbit aan: https://www.xbox.com/en-US/cloud-gaming

ps; ik zou mij wel zorgen maken over je nichtje als ze maar tientjes per maand overhoud en wel zoveel geld aan dit soort zaken wil uitgeven. Maar dat is je vraag niet.
Ik houd zelf niet zo van wisselen van provider alleen vanwege de korting, als de kwaliteit van de verbinding goed is. Maar uiteindelijk is het haar keuze.
#ps: wij kijken wel mee met haar geldzaken, dus we zitten er boven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Je kan prima cloudgamen op 50/50mbit nog. Het gaat om de latency / ping, en die is uitstekend bij elke glasvezel verbinding.

Enige probleem waar je tegenaan kan lopen is als er iemand anders in het huishouden een download aan zet. Maar daar kan je ook met 200/200 tegenaan lopen. Daar zul je QoS goed voor in moeten stellen.

Ik heb een jaar op 50/50mbit gezeten, en eigenlijk nooit problemen ervaren behalve dat je downloads wat langzamer gaan. Niet leuk als je een nieuwe game van Steam af haalt die 80 gigabyte is, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@GarBaGe en de anderen: Dankjewel jullie allemaal voor de reacties. MIjn nichtje is overtuigd om te blijven bij kpn, maar dan met een langzamer (en daardoor goedkoper) abonnement. Daar moet ze wel even voor bellen. Dan bespreekt ze ook nog of ze korting kan krijgen op of vanwege de streamingsdiensten, die ze toch al gebruikt. Belangrijkste reden om niet te switchen van internet provider is wel dat ze tevreden zijn met kpn, en vorig jaar goed geholpen zijn met de aansluiting.

Er zijn ook nog 2 telefoon abonnementen van 18 euro waar nog wel wat op bespaard kan worden.
Pagina: 1