Laptop gebruiken met "slechte" batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanghelios
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-09 15:55
Uit praktische overwegingen heb ik een tweedehands laptopje gekocht dat ik maar af en toe moet gebruiken.
Volgens de verkoper ging de laptop nog zeker 4 uur mee op de batterij!
Helaas blijkt de batterij nog maar de helft capaciteit te bezitten.

Op zich is dat geen probleem voor mij omdat een uurtje batterij nog voldoende is voor mij.
Echter had ik gisteren plotseling een drop van 50% naar 6%.

Nu vermoed ik dus dat de batterij zijn beste tijd heeft gehad.
Ik ga wel nog eens proberen om kalibraties uit te voeren om te zien of dat iets wil helpen.

De vraag die ik mij echter stel is, hoe onveilig zijn batterijen tegenwoordig als ze al een tijdje meegaan.
Is het beter dat ik ze verwijder? Of kan ik de laptop veilig blijven gebruiken met deze batterij?
Een nieuwe is mij te duur voor hetgeen ik de laptop nodig heb dus dat is niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
Je kunt ook de batterij verwijderen en alleen met je adapter de laptop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De capaciteit van de batterij heeft geen directe invloed op de veiligheid. Sterker nog: Doordat de lading waarschijnlijk lager blijft is de opgeslagen energie dus lager.

Vooral op letten of de batterij niet bol staat of komt te staan, want dan loop je risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
boers706 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:37:
Je kunt ook de batterij verwijderen en alleen met je adapter de laptop gebruiken.
Dat kan maar kan soms vervelend zijn als de connectie tussen de lader en de laptop niet meer 100% is. En dat kan bij een oude laptop wel eens het geval zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

boers706 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:37:
klopt, maar mocht de stekker toch plots eruit getrokken worden is de laptop ook meteen uit. Niet zo tof als je dingen niet opgeslagen hebt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanghelios
Hann1BaL schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:38:
De capaciteit van de batterij heeft geen directe invloed op de veiligheid. Sterker nog: Doordat de lading waarschijnlijk lager blijft is de opgeslagen energie dus lager.

Vooral op letten of de batterij niet bol staat of komt te staan, want dan loop je risico.
De capaciteit misschien niet inderdaad.
Maar die plotse drop van 50 naar 6% maak ik me meer zorgen over, of is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sanghelios schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:41:
[...]

Maar die plotse drop van 50 naar 6% maak ik me meer zorgen over, of is dat normaal?
Die plotse drop is een calibratieprobleem. Sommige laptops hebben een calibratieprogramma in het BIOS maar volgens mij kan je anders proberen hem een aantal keer tot 100% opladen en dan helemaal laten leeglopen tot hij uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sanghelios schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:41:
[...]

Is moeilijk te zeggen, wat ik denk is dat je laptop geen idee meer heeft van de werkelijke capaciteit en maar in het wilde weg aan het gokken is, dan kan je dit soort gedrag krijgen.

probeer eens te kijken hoe lang die er over doet om van 6% naar zo leeg dat de laptop "uitvalt"
dan weet je of die "6%" ook echt "vrij leeg" betekend.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanghelios
mrc4nl schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:44:
[...]

Is moeilijk te zeggen, wat ik denk is dat je laptop geen idee meer heeft van de werkelijke capaciteit en maar in het wilde weg aan het gokken is, dan kan je dit soort gedrag krijgen.

probeer eens te kijken hoe lang die er over doet om van 6% naar zo leeg dat de laptop "uitvalt"
dan weet je of die "6%" ook echt "vrij leeg" betekend.
Yep lijkt inderdaad wel zoiets te zijn ja.
Zal m vanavond eens calibreren om te zien of ie dan wat minder verward is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 16:50
Heb je de laptop al eens open gemaakt? Oude accu's willen nog wel eens opzwellen en dan kan je die beter vervangen. Voor oudere laptops van mainstream merken zijn vaak nog wel (merkloze) accu's te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanghelios
euchromatic schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:53:
Heb je de laptop al eens open gemaakt? Oude accu's willen nog wel eens opzwellen en dan kan je die beter vervangen. Voor oudere laptops van mainstream merken zijn vaak nog wel (merkloze) accu's te krijgen.
Yep, batterij ziet er prima uit.
Er zijn inderdaad merkloze batterijen te vinden, maar zijn die betrouwbaar? Ik heb daar toch altijd een dubbel gevoel bij...
De originele zijn dan wel weer veel te duur, da's een feit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 16:50
Sanghelios schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:54:
[...]

Yep, batterij ziet er prima uit.
Er zijn inderdaad merkloze batterijen te vinden, maar zijn die betrouwbaar? Ik heb daar toch altijd een dubbel gevoel bij...
De originele zijn dan wel weer veel te duur, da's een feit :)
In mijn ervaring zijn merkloze accu's meestal prima, maar een enkele keer verliezen ze heel snel al veel capaciteit.
Pagina: 1