Lektest laten uitvoeren of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 17:03
Beste Mede-tweakklussers,

In het kort een situatie beschrijving:

2 weken geleden de sleutel gekregen van onze jaren 90 woning, super happy mee.
Na controle van de watermeter bleek dat we 3 liter water per dag kwijt waren, teveel dus!

Na controle bleken beide wc's toe aan een revisiebeurt, lekte lichtjes water in de pot, ook de elektrische boiler in de keuken had wat kalk sporen op de overloop combinatie.

Maar alsnog lekkage ergens balen! Daarna het volgende gedaan:
  • Beide kraantjes dicht toilet beneden en boven
  • Elektrische boiler uitgezet en dichtgezet
  • Kraan dicht naar leiding tuin.
Nog lekkage :( maar wat bleek nu! De wasmachinekraan was nat van binnen en na controle op de grond zag ik daar een goede natte plek. Ik kon de kraan nog een kwartslag sluiten en voila! de lekkage is voorbij.

Echter zit ik nu met het volgende:

Na 2 dagen niet in het huis te zijn geweest verliezen we alsnog tussen de 50ml - 80ml water. een goede vriend zegt dat dit verwaarloosbaar is, echter zit ik nu te twijfelen om alsnog een lek test uit te laten voeren,want straks lekt een leiding in de muur ergens en zit ik straks met meer problemen.

Wat denken jullie? is dit minimale waterverlies normaal?

In huis de volgende apparaten die aangesloten staan op het watercircuit.
  • CV ketel uit 2016
  • Elektrische boiler (staat uit en wordt vervangen door een quooker)
  • Remon waterontharder (nieuw aangesloten vorige week)
  • Twee wc's (staan beide dicht)
  • Douche etc.
Ik hoor graag jullie mening :>

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Beste antwoord (via Njay op 11-12-2023 14:28)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:26
Eigenlijk voer je al 24/7 een lektest uit op de waterleidingen in je huis, want er staat continue waterdruk op.
En je hebt de meterstanden over een periode al in de gaten gehouden, wat nu nog over is aan "lekkage" is zo klein dat het niet onwaarschijnlijk is dat het komt door temperatuurverschillen, door iets wat zo langzaam lekt dat het al verdampt is voor het neerdruppelt of bijvoorbeeld een meterafwijking. 50ml per dag zou ik zelf negeren. Dat is een liter per 3 weken of ruwweg een eetlepel per 6 uur.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:18
Hoe nauwkeurig is je watermeter? 50ml in twee dagen lijkt mij erg weinig, en zou wel eens ruim binnen de foutmarge van de meter kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Wat was de gemiddelde watertemperatuur van het water in de leidingen tussen de eerste en tweede meting? Je hoeft geen grandioze verschillen in temperatuur te hebben voor zo'n klein verschllletje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Kurma schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:47:
Hoe nauwkeurig is je watermeter? 50ml in twee dagen lijkt mij erg weinig, en zou wel eens ruim binnen de foutmarge van de meter kunnen zitten.
Foto van de meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4Yskq1FvbBus36bcL6_iqTUaKU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Gc2Un1S7VhlFnWFpO2M6WaE.jpg?f=fotoalbum_small
naftebakje schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:07:
Wat was de gemiddelde watertemperatuur van het water in de leidingen tussen de eerste en tweede meting? Je hoeft geen grandioze verschillen in temperatuur te hebben voor zo'n klein verschllletje.
Niks, ik was niet in de woning tussen de twee metingen. CV staat wel aan,echter de thermos staat uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Njay op 11-12-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:18
Het kleinste getal is één liter water. Hoe meet jij 50ml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Kurma schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:35:
[...]

Het kleinste getal is één liter water. Hoe meet jij 50ml?
Het rode radertje is toch ML? x0000.11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 09:42
De meter geeft m3 weer (zie rond 10u op de buitenring), 1000L dus. In het zwart zijn 1000tallen ('kuub'), in het rood zie je de liters. Huidige waarde is dus 481.011 liter.

[ Voor 13% gewijzigd door Het Vosje op 11-12-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njay
Het Vosje schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:26:
De meter geeft m3 weer (zie rond 10u op de buitenring), 1000L dus. In het zwart zijn 1000tallen ('kuub'), in het rood zie je de liters. Huidige waarde is dus 481.011 liter.
En die blijft wel stabiel staan in 2 dagen

echter deze is wel verplaatst in 2 dagen ook al is het minimaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vra92zbQcEWjqsc4o5VIFlkHSYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T84KADj94egbKl5AByKlr32t.jpg?f=user_large

Gaat van 8 naar 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@Njay
Toen ik mijn toilet ging verbouwen bleek er een koppeling in de muur te lekken. Was een muurtje van gips/gibo blokken en die kunnen blijkbaar een hoop vocht opnemen.
Wellicht dat er in jou woning ook ergens een leiding aan het lekken is. Gevoelsmatig zou ik dit in het achterhoofd houden bij alles wat je gaat aanpakken en komende jaren.
Maar bij deze hoeveelheid water zou ik mij niet heel erg druk maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Dat zou dus 100 ml zijn. Dus inderdaad 50 ml per dag. Dus 1/3e koffiebekertje.

Eigenlijk zou je dus even de huiskant moeten afsluiten en zien of het dan stopt. Dan weet je het.

Duppelende kraan met 1 druppel per 10 minuten levert dit getal. Dus kan goed zijn dat er ergens toch een kraan lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
chrisborst schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:44:
@Njay
Toen ik mijn toilet ging verbouwen bleek er een koppeling in de muur te lekken. Was een muurtje van gips/gibo blokken en die kunnen blijkbaar een hoop vocht opnemen.
Wellicht dat er in jou woning ook ergens een leiding aan het lekken is. Gevoelsmatig zou ik dit in het achterhoofd houden bij alles wat je gaat aanpakken en komende jaren.
Maar bij deze hoeveelheid water zou ik mij niet heel erg druk maken.
Barrycade schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:49:
Dat zou dus 100 ml zijn. Dus inderdaad 50 ml per dag. Dus 1/3e koffiebekertje.

Eigenlijk zou je dus even de huiskant moeten afsluiten en zien of het dan stopt. Dan weet je het.

Duppelende kraan met 1 druppel per 10 minuten levert dit getal. Dus kan goed zijn dat er ergens toch een kraan lekt.
Dat is de kraan na de watermeter of moet ik de hoofdkraan dichtdraaien?

Dus een lek test laten uitvoeren zou niet heel veel nut hebben volgens jullie? Ik wil niks verergeren door een lektest?

[ Voor 29% gewijzigd door Njay op 11-12-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Nou je zou als je kranen al een tijdje dicht staan even met je vinger langs de kranen kunnen gaan om te kijken of er ergens een druppel aan hangt.

En even alle wasbakken langs of er een spoortje loopt.

Kan goed een lekkend rubbertje zijn. Of toch een van je wc's waar het kraantje niet 100% afsluit.

Lektest is het systeem op druk zetten. Ik weet niet hoe ze het doen met waterleidingen, maar als dit je lekkage is en het zit ergens niet in het zicht vraag ik me af of je het gaat zien. Maar ik ken alleen lektesten van gasleidingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:26
Eigenlijk voer je al 24/7 een lektest uit op de waterleidingen in je huis, want er staat continue waterdruk op.
En je hebt de meterstanden over een periode al in de gaten gehouden, wat nu nog over is aan "lekkage" is zo klein dat het niet onwaarschijnlijk is dat het komt door temperatuurverschillen, door iets wat zo langzaam lekt dat het al verdampt is voor het neerdruppelt of bijvoorbeeld een meterafwijking. 50ml per dag zou ik zelf negeren. Dat is een liter per 3 weken of ruwweg een eetlepel per 6 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Barrycade schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:10:
Nou je zou als je kranen al een tijdje dicht staan even met je vinger langs de kranen kunnen gaan om te kijken of er ergens een druppel aan hangt.

En even alle wasbakken langs of er een spoortje loopt.

Kan goed een lekkend rubbertje zijn. Of toch een van je wc's waar het kraantje niet 100% afsluit.

Lektest is het systeem op druk zetten. Ik weet niet hoe ze het doen met waterleidingen, maar als dit je lekkage is en het zit ergens niet in het zicht vraag ik me af of je het gaat zien. Maar ik ken alleen lektesten van gasleidingen.
Ga ik nog proberen!
Groningerkoek schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:18:
Dan ga ik het zo laten denk ik, als ik verhuist ben gaat de watermeter toch aan de home assistant en kan ik het nog strakker monitoren :) >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10
Ik heb jaren geleden iets soortgelijks aan de hand gehad (alleen ging het hier om enkele liters per dag die leken te verdwijnen). Als je aandachtig keek, kon je het radertje in het midden van de meter (dat zwarte ding) zien bewegen. Ik heb toen contact met m'n verzekeraar opgenomen ("lekkage" was gedekt), en ze hebben voor mij een lekdetectiebureau ingeschakeld (op kosten van de verzekeraar).

Die doen dan dingen als leidingen onder druk zetten (niet alleen met water, maar ook met een gas, en dan gas proberen te detecteren), vochtdetectie op muren en vloeren, etc. Dit heeft allemaal niet opgeleverd.

Ik heb het er toen maar bij laten zitten. De watermeter laten vervangen zou kosten met zich meebrengen die veel hoger waren dan een paar jaar lang enkele liters per dag verspillen. Nadat de watermeters in de hele straat enkele jaren later vervangen zijn, is het probleem ook verdwenen. Het lag dus aan de watermeter. (En nee, ik snap ook nog steeds niet hoe een watermeter constant een radertje kan laten draaien, zonder dat er water stroomt...)

Concreet advies: neem contact op met je verzekeraar, of ze het een goed idee vinden om een lekdetectie te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik ken deze meter niet, maar zie links wel "17/06" staan. Week 17 uit 2006?
Dan zou het een watermeter van 17 jaar oud zijn, ik meen dat vervangingstermijn over het algemeen 10-15 jaar is. Belletje met het waterbedrijf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Homerius schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:58:
Ik heb jaren geleden iets soortgelijks aan de hand gehad (alleen ging het hier om enkele liters per dag die leken te verdwijnen). Als je aandachtig keek, kon je het radertje in het midden van de meter (dat zwarte ding) zien bewegen. Ik heb toen contact met m'n verzekeraar opgenomen ("lekkage" was gedekt), en ze hebben voor mij een lekdetectiebureau ingeschakeld (op kosten van de verzekeraar).

Die doen dan dingen als leidingen onder druk zetten (niet alleen met water, maar ook met een gas, en dan gas proberen te detecteren), vochtdetectie op muren en vloeren, etc. Dit heeft allemaal niet opgeleverd.

Ik heb het er toen maar bij laten zitten. De watermeter laten vervangen zou kosten met zich meebrengen die veel hoger waren dan een paar jaar lang enkele liters per dag verspillen. Nadat de watermeters in de hele straat enkele jaren later vervangen zijn, is het probleem ook verdwenen. Het lag dus aan de watermeter. (En nee, ik snap ook nog steeds niet hoe een watermeter constant een radertje kan laten draaien, zonder dat er water stroomt...)

Concreet advies: neem contact op met je verzekeraar, of ze het een goed idee vinden om een lekdetectie te regelen.
Goed idee dankjewel!
ThinkPad schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:05:
Ik ken deze meter niet, maar zie links wel "17/06" staan. Week 17 uit 2006?
Dan zou het een watermeter van 17 jaar oud zijn, ik meen dat vervangingstermijn over het algemeen 10-15 jaar is. Belletje met het waterbedrijf doen?
Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Toch nog een laatste vraag; Het lekdetectie bedrijf wil graag langskomen (snap ik commercieel gezien) en meld dat 50 tot 80ml per 2 dagen ergens een druppel is die lekt.

Mijn grootste zorg zit het ergens in de muren en wordt het straks niet erger. Ik neem aan dat als het lekt in de muren ik al ergens een natte plek zou moeten zien toch?

Pagina: 1