Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:41
Ik (alleenstaande) zit 18 maanden voor mn pensioen en kan nu al maandelijks een gedeelte van mijn pensioen laten uitbetalen.

Inkomen nu +/- €60.000,p.j = +/-€3500 p.m.

Als ik mijn pensioen nu laat uitkeren komt er netto €1700 p.m bij, gaat mijn inkomen naar +/- €100.000 in 2024 = €5200 p.m .

Ik kom dus boven de €73.031 uit hoe wordt alles boven die €73.031 belast, wat gaat mij dit extra € kosten is dit aan te geven.

Nog een kleine hypotheek, ga ik niet versneld aflossen, laat ik zo als het is.

Zitten er nog nadelen aan als ik mijn pensioen zoals boven beschreven laat uitkeren, of wellicht voordelen?

De reden om het nu al eventueel uit te laten keren, ben nu nog gezond en heb zo iets van nu al vast zoveel mogelijk uit mn pensioenpot halen, je weet wat de toekomst brengt, qua gezondheid of regelgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Pak er een calculator van internet bij, en je weet hoeveel extra inkomstenbelasting je gaat betalen :)

voordeel is idd dat je iets eerder je pensioengeld hebt, nadeel is dat het wat minder is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Als ik wist hoe dat te berekenen had ik de vraag hier niet gesteld, inderdaad heb ik dan straks als ik met pensioen ben minder, zo,n €150 p.m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
@ramrodwillem
Neem contact op met je pensioenfonds, die kunnen precies uitleggen welke constructie het handigste is. Je kunt bijv. ook kiezen om bij start pensioen al extra te laten uitbetalen. En zo zijn er nog vele constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:15
chrisborst schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:10:
@ramrodwillem
Neem contact op met je pensioenfonds, die kunnen precies uitleggen welke constructie het handigste is. Je kunt bijv. ook kiezen om bij start pensioen al extra te laten uitbetalen. En zo zijn er nog vele constructies.
Dit is het beste, maar kijk dan ook naar belasting 'middelen' zeker als je een schijf hoger uitkomt, kan dit nog wel eens aantrekkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Dat weet ik maar ik vraag specifiek naar deze situatie, zij geven geen belasting advies alleen de mogelijkheden tav pensioen mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:15
Alles boven die € 73.031 gaat tegen 49,5%. Denk ook aan de heffingskortingen die inkomensafhankelijk zijn en dus lager uit kunnen vallen.

Verder eens met hierboven. Neem contact op met het fonds. Die kunnen echt wel uitrekenen wat jouw nettoloon wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
@ramrodwillem
Ben je lid van de vakbond? Zou je ook kunnen worden, die geven namelijk ook belastingadvies.
Of betaal iemand met verstand hiervan.
Want dit is best complexe materie wat ook in ieder persoonlijke situatie anders zal zijn.

Maar misschien wel de belangrijkste vraag, waarom zou je nu al je pensioen willen laten uitkeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
En vooral bedenken of je echt iets wilt gaan doen met dat extra geld. Want als je het alleen op een rekening gaat zetten kun je het beter op de normale manier uit laten betalen omdat je dan meer krijgt. Maar als je er echt een plan mee hebt kan het een prima idee zijn om nu al een gedeelte uit te laten betalen.

Verder is de impact voor nu redelijk makkelijk te berekenen, op het internet zijn wel wat tools te vinden die je een goede inschatting geven. Wat de impact is voor de rest van je pensioen is echter wat lastiger. Het pensioenfonds zou die impact wel duidelijk moeten kunnen vertellen/berekenen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
ramrodwillem schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:01:
Als ik wist hoe dat te berekenen had ik de vraag hier niet gesteld, inderdaad heb ik dan straks als ik met pensioen ben minder, zo,n €150 p.m
Hier op een forum ga je geen getallen krijgen, want ik neem aan dat jij niet alle gegevens die je voor een loonberekening nodig hebt op internet gaat delen.

Start eens met informeren bij HR/salarisadministratie. Daar zitten mensen die veel weten van box1 belasting. Wellicht dat zij je willen helpen om een berekening te maken met jou.

Gezien je inkomen nu verwacht ik niet dat je toeslagen ontvangt, dus dat is al simpel, was nul, blijft nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
- Wat de impact is voor de rest van je pensioen is echter wat lastiger.

Nee dat is het juist niet voor mij, is duidelijk aangegeven op mijn pensioen site , kan ik allerlei senario,s invullen.

Gaat mij om wat het extra inkomen belasting technisch doet daar geeft een pensioenfonds geen antwoord op, een belasting adviseur wel, hoop dat er hier iemand zit met een belasting achtergrond die dit kan uitleggen.

Inderdaad geen toeslagen of i.d .

[ Voor 4% gewijzigd door ramrodwillem op 11-12-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
Sammy_tukker schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:12:
[...]

Dit is het beste, maar kijk dan ook naar belasting 'middelen' zeker als je een schijf hoger uitkomt, kan dit nog wel eens aantrekkelijk zijn.
Kan niet meer.

Maar @ramrodwillem Pensioen eerder uitbetalen zal sowieso belastingtechnisch niet optimaal zijn. Maar als je het geld nodig hebt en wilt gebruiken, dan heb je het nodig. En dan maakt het ook niet zo uit of je wat meer belasting gaat betalen.

Maar als je nu 60K verdient gaat je pensioen misschien 45K zijn oid? Dan zit dan min of meer wel in de zelfde schalen, maar heb je bijv. meer algemene heffingskorting. En boven de 70K per jaar aan inkomen komt het in de hoogste belastingschaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:15
Hielko schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:33:
[...]

Kan niet meer.

Maar @ramrodwillem Pensioen eerder uitbetalen zal sowieso belastingtechnisch niet optimaal zijn. Maar als je het geld nodig hebt en wilt gebruiken, dan heb je het nodig. En dan maakt het ook niet zo uit of je wat meer belasting gaat betalen.

Maar als je nu 60K verdient gaat je pensioen misschien 45K zijn oid? Dan zit dan min of meer wel in de zelfde schalen, maar heb je bijv. meer algemene heffingskorting. En boven de 70K per jaar aan inkomen komt het in de hoogste belastingschaal.
zeker wel: 2022 2023 2024 is het laatste tijdvak waar je over kunt middelen: https://www.rijksoverheid...terk-wisselende-inkomsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
ramrodwillem schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:31:

Nee dat is het juist niet voor mij, is duidelijk aangegeven op mijn pensioen site , kan ik allerlei senario,s invullen.

Gaat mij om wat het extra inkomen belasting technisch doet daar geeft een pensioenfonds geen antwoord op, een belasting adviseur wel, hoop dat er hier iemand zit met een belasting achtergrond die dit kan uitleggen.

Je wilt weten wat het extra kost boven de € 73k? Dat heb ik een stuk omhoog geschreven. Waar ben je precies naar op zoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Sammy_tukker schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:46:
[...]

zeker wel: 2022 2023 2024 is het laatste tijdvak waar je over kunt middelen: https://www.rijksoverheid...terk-wisselende-inkomsten
Daar heb je weinig aan als je pensioen over een paar jaar ingaat (sowieso heeft middelen in veel scenario's weinig zin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als pensionado heb je een lager tarief in box 1 schijf 1. Wat het je nu extra kost is afhankelijk van de hoogte van je pensioen. Als die in schijf 1 valt ga je die nu verplaatsen naar de hoogste schijf en dan verdubbelt de belasting bijna die je moet betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Maar dat kun je toch simpel berekenen mits je je aftrekposten weet?
Schijf 1 < € 38.703 19,03%
Schijf 2 € 38.703 tot € 73.031 36,93%
Schijf 3 > € 73.031 49,50%

Gezien je inkomen zal je normaal gesproken in schijf1/2 zitten en krijg je door de extra betaling dat je over het bedrag boven de 73.031 dus zo'n 12.5% extra moeten betalen aan belasting.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ramrodwillem schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:01:
Via een website als berekenhet kun je het zelf narekenen waar het op uit komt:
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Als je zelf de tabellen wil weten kun je zoeken bij de belastingdienst zelf :)
https://download.belastin...d_nl_std_alg_20220101.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-12-2023 10:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
@redwing @YakuzA

Thx hier heb ik wat aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rogar
Dat schreef ik om 9:13 al… 🙄

En trouwens ook dat je je arbeidskorting waarschijnlijk kwijt raakt en wat andere kortingen die omlaag gaan.

Dus je wordt hoger belast en je heffingskortingen gaan naar beneden.

[ Voor 31% gewijzigd door Rogar op 11-12-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> Off-topic. Je geeft geen antwoord op de vraag van TS en je focussen op je eigen situatie, die sterk afwijkt van die van TS, voegt niks toe.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Voor een groot gedeelte met je eens hoor ga ik ook doen, maar dacht als er hier, ondanks dat het eigenlijk ooit een Tech forum was) als voorwerk iemand mij een beetje in de goede richting kan zetten, ben ik voor nu al geholpen, de uiteindelijke beslissing laat ik ook niet van een forum afhangen.

[ Voor 43% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kun je überhaupt pensioen laten uitkeren zonder (gedeeltelijk) met pensioen te gaan (= minder/stoppen met werken)? M.a.w. gaat je inkomen uit arbeid niet omlaag als je pensioen in gaat?

[ Voor 23% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-12-2023 14:03 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ja dat kan bij mijn pensioenfonds., nu al je pensioen laten uitbetalen, 100% blijven werken zodat verdere pensioen opbouw gewoon doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Laatst online: 02-10 21:14
Hou daarnaast ook rekening met je partnerpensioen (als je een partner hebt) in dat geval. Ik heb namelijk zelf al pensioenzaken geregeld voor familie en er is een optie om je eigen pensioen te verlagen en partnerpensioen te verhogen in geval dat er iets met je gebeurd.

Ook was er een nieuwe wet die nog ingevoerd moet worden met betrekking tot pensioenen. Maar die is uitgesteld.

https://www.rtlnieuws.nl/...opnemen-kan-pas-juli-2024

Schakel adviseur in. Vooral als je veel pensioen gespaard hebt en vermogend bent. Ook gelijk alles vastleggen zoals erfenis etc.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan nog steeds als 2022 maar wordt meegenomen. Dus 2022, 2023 en 2024 kan ook nog gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:34:
Weer zo Penny wise pound foolisch topic, waarom blijven mensen vragen stellen die ze werkelijk duizenden euros zou kunnen kosten/schelen stellen op een tech forum waar geen financiël adviseurs zitten en als ze er wel waren geven ze echt niet voor gratis een advies
Da's ook wel kort door de bocht hoor. Er zitten op Tweakers voldoende gasten met specifieke expertises die wel degelijk "gratis" advies geven over de dingen die ze weten.
ik zie zelf elk jaar met mijn belastingaangifte dat er duizenden euros zijn weg te halen met allerlei interessante constructie daar betaal ik die beste man ook 150,- per uur voor maar de besparing is een veelvoud, ik ga echt niet zelf die formulieren invullen kost me letterlijk geld als ik dat zou doen.
En wat voor interessante constructies zijn dat dan? Dat is juist interessant om te delen hier, wellicht heeft iemand er wat aan :)

De gemiddelde belastingaangifte bestaat uit ja/nee vragen die bijzonder weinig ruimte bieden aan de creatieve boekhouder. Voor iemand die 'gewoon' in loondienst is en verder overal voldoet aan een normaal profiel, zijn er betrekkelijk weinig 'constructies' voor normale mensen, laat staan dat die maar zo meer geld schelen dan een financieel adviseur per uur vraagt.

Mocht dat niet zo zijn, dan is het voornamelijk interessant welke constructies er volgens jou bestaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Duizenden euro's... Ik moet zeggen dat ik heel benieuwd ben naar deze constructies O-)

[ Voor 60% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
ramrodwillem schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:47:
Ik (alleenstaande) zit 18 maanden voor mn pensioen en kan nu al maandelijks een gedeelte van mijn pensioen laten uitbetalen.

Inkomen nu +/- €60.000,p.j = +/-€3500 p.m.

Als ik mijn pensioen nu laat uitkeren komt er netto €1700 p.m bij, gaat mijn inkomen naar +/- €100.000 in 2024 = €5200 p.m .

Ik kom dus boven de €73.031 uit hoe wordt alles boven die €73.031 belast, wat gaat mij dit extra € kosten is dit aan te geven.

Nog een kleine hypotheek, ga ik niet versneld aflossen, laat ik zo als het is.

Zitten er nog nadelen aan als ik mijn pensioen zoals boven beschreven laat uitkeren, of wellicht voordelen?

De reden om het nu al eventueel uit te laten keren, ben nu nog gezond en heb zo iets van nu al vast zoveel mogelijk uit mn pensioenpot halen, je weet wat de toekomst brengt, qua gezondheid of regelgeving.
als je nu zoveel.mogelijk wilt doen voordat je 'oud' bent kun je beter gewoon 40% minder gaan werken, dan eventueel pensioen alvast uit laten keren als je per se rond die 3500 wil blijven nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

Kun je gewoon op “bereken het “ uitrekenen

Ik zou echter die 18 maanden uitzitten. Wat heeft het voor zin om nu extra belasting te betalen als je het over 18 maanden tegen een lager tarief kan laten uitkeren

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 13-12-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Rogar schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:56:
[...]

Duizenden euro's... Ik moet zeggen dat ik heel benieuwd ben naar deze constructies O-)
Is ook gewoon onzin.

Als je in loondienst bent met evt een koophuis en evt kinderen en evt fiscaal partner hoef je echt geen expertise te zoeken voor je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@ramrodwillem hier kan je een vlugge berekening doen van de verwachte belasting, en het voordeel wat je kan behalen met middeling over 2022-2024.
Als ik daar 60+60+100 invul voor die jaartallen, zie je dat middelen een voordeel van €1990 kan opleveren.

(zoals eerder aangegeven, de middeling regel is vervallen, maar je kan nu nog wel 2022-2024 middelen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rogar
FreakNL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:27:
[...]

Is ook gewoon onzin.

Als je in loondienst bent met evt een koophuis en evt kinderen en evt fiscaal partner hoef je echt geen expertise te zoeken voor je aangifte.
Ik ben zelf fiscalist en had al een donkerbruin vermoeden dat ik geen antwoord ging krijgen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:34:
Weer zo Penny wise pound foolisch topic, waarom blijven mensen vragen stellen die ze werkelijk duizenden euros zou kunnen kosten/schelen stellen op een tech forum waar geen financiël adviseurs zitten en als ze er wel waren geven ze echt niet voor gratis een advies. Natuurlijk kan je wel het een en ander zelf uitzoeken maar ik zie zelf elk jaar met mijn belastingaangifte dat er duizenden euros zijn weg te halen met allerlei interessante constructie daar betaal ik die beste man ook 150,- per uur voor maar de besparing is een veelvoud, ik ga echt niet zelf die formulieren invullen kost me letterlijk geld als ik dat zou doen.
Die belastingadviseur lacht zich rot. Je hoeft niets anders te doen dan even langs alle opties in het aangifteprogramma te lopen om alle mogelijkheden te zien en uit te proberen. Binnen een half uur heb je wel gezien wat voor opties er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb ook vrienden, die hebben;

1) Geen schulden
2) Geen beleggingen
3) Geen lijfrente
4) Geen crypto
5) 1 hypotheek (ook echt maar 1 hypotheekdeel), afgesloten in 2018, volledig annuitair
6) Twee kinderen
7) Geen geld boven de VRH

Allebei in loondienst, geen zorgkosten, geen opleidingen, etc etc..

En elk jaar weer 350 euro betalen aan een adviseur voor de aangifte. Knettergek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

FreakNL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:59:
En elk jaar weer 350 euro betalen aan een adviseur voor de aangifte. Knettergek.
<knip> De HK is een paar deuren verder.

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 16:57 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> Off-topic. Als je een fiscalist zoekt, moet je dat niet via dit forum doen.

[ Voor 119% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
<knip> Quote en reactie verwijderd, off-topic. Dien liever 'n TR in dan te reageren.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 16:59 ]

Verwijderd

<knip> Off-topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
<knip> Quote en reactie verwijderd: off-topic. Dien liever een TR in.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:18
Twee dingen spelen hier:
  • de hoogte van de pensioenuitkering
  • de belastingdruk
De penisoenuitkering wordt hoger naarmate je deze later laat ingaan

Als je de AOW leeftijd hebt behaald betaal je in 2023 tot 38.704 slechts 19,03% ten opzichte van 36.93%
Hiernaast zijn de heffingskortingen anders, deze zijn waarschijnlijk per saldo hoger.

Los daarvan als je geen inkomen en vermogen hebt kan het zinnig zijn om eerder uit te laten betalen.
Als je verwacht niet oud te worden dan is eerder uitbetalen ook te overwegen.
Maar iedere situatie is anders daarom is het handig dit met een pensioenadviseur te bespreken, kan vaak via werkgever of vakbond.

Verwijderd

<knip> Eind van het jaar weer terug gaan we verder. Nee, dat gaan we niet. Het is nog steeds off-topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
<knip> Quote en reactie verwijderd. Off-topic.

[ Voor 102% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
<knip> Quote en reactie verwijderd. Off-topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
<knip> Quote en reactie verwijderd. Off-topic en op de man.

[ Voor 99% gewijzigd door Ardana op 15-12-2023 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:15
FreakNL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:59:
Ik heb ook vrienden, die hebben;

1) Geen schulden
2) Geen beleggingen
3) Geen lijfrente
4) Geen crypto
5) 1 hypotheek (ook echt maar 1 hypotheekdeel), afgesloten in 2018, volledig annuitair
6) Twee kinderen
7) Geen geld boven de VRH

Allebei in loondienst, geen zorgkosten, geen opleidingen, etc etc..

Zelfs met die dingen (2, 4 en 7) is het nog extreem simpel in NL en kan je niet heel creatief zijn. Ja, tijdens de overgangsperiode was het even rekenenen wat gunstig was voor box 3, maar of het nou crypto of beleggingen zijn, de belastingdienst kijkt er gewoon hetzelfde naar :P verzamelwaarde 1/1 en gaan maar.

In Amerika, daar betaalde ik wel voor een adviseur omdat je allemaal dingen kon en mocht doen met verliezen aftrekken, long term en short term capital gain etc etc maar hier in NL is het relatief zo simpel.
Pagina: 1