Razer Blade 15 2020 opeens dood

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 23:29

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een Razer Blade 15 uit 2020 welke zomaar ineens niets meer doet. Ik gebruik deze als Windows machine voor als ik die spontaan een keer nodig moet hebben en om af en toe een spel te spelen (wat er nooit van is gekomen). De laatste keer dat ik hem gebruikt heb was er totaal niets aan de hand en had hem ook netjes afgesloten en terug in zijn laptoptas gedaan.

Een week geleden wilde ik hem weer even opstarten, maar hij doet helemaal niets meer. Geen fan, geen led, geen scherm, geen lichtjes achter het toetsenbord, gewoon zero nada noppes :?

Dus dan maar aan de slag. Waar ligt dit aan? Er waren totaal geen tekens van dat er iets aan de hand zou zijn de laatste keer, dus ik ben echt een beetje flabbergasted.

Ok, wat heb ik allemaal geprobeerd?

- Eerst natuurlijk op Google gezocht en ik kwam uit op een Razer support pagina die mij adviseerde de aan/uit knop tien seconden ingedrukt te houden totdat er een ledje aan de voorkant knippert. Gedaan, en yup, idd, een wit ledje begint aan en uit te gaan. Maar dat was het dan ook. Totaal geen leven.
Dan moet ik de procedure opnieuw doen, maar ditmaal met stroomadapter eraan en nadat het ledje gaat branden, de adapter er weer uit en de aan/uit knop zeker een minuut ingedrukt houden. Totaal geen leven.

- De multimeter er maar bij gepakt en de output van de adapter gemeten welke 19v zou moeten zijn en dat is correct. Dus de adapter is in orde.

- De backcover eraf gehaald en zover mijn slechte ogen het konden zien zag ik niks geks, Maar goed, een microscoop zou meer kunnen zien natuurlijk. Toen maar begonnen met troubleshooten:

- De batterij losgekoppeld van moederbord en gekeken of het met alleen de adapter wel opstartte: nope
- De extra ssd die ik erin heb gezet eruit gehaald: nope
- Een rammodule eruit gehaald: nope. Andere eruit gehaald en vorige weer terug: nope. Rammodules van plaats verwisseld: nope

En daar houdt het voor mij toch wel even op. Ik wilde nog de portjack van de adapter testen, maar aangezien deze aardig solid op het moederbord vast zat, durfde ik het niet aan met de multimeter pinnen te gaan kloten.

Ik ben volledig verbaasd, want ik snap niet hoe dit zo ineens kan komen. Heb ook niet de adapter dagenlang er aan gehangen ofzo of laten vallen of liquid geknoeit.

1 ding verbaasde mij wel. Als ik de adapter erin heb en ik ga met mijn vingertoppen over de achterkant van het scherm, dan voelt het alsof ik over ribbeltjes wrijf (alsof er spanning op de case zit). Beetje raar uit te leggen, maar als ik de adapter eruit haal en ik veeg dan met mijn vingertoppen op de achterkant van het scherm, dan voelt deze dus smooth aan. En ja, iets zit er dus niet snor naar mijn mening.

Wellicht hebben jullie nog tips, anders moet hij naar Razer verstuurd worden. En zonder garantie meer zal dat wel lekker oplopen :(

Of weet iemand van jullie wie er hier aan laptop repair doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:06
is het een alu case op een ongeaard stop contact bv dan kan er spanning staan op de case.

Bij laptops wil de voeding nog wel eens kapot gaan,dikke kans dat dit het geval is,kan je dus alleen testen met een reserve voeding.

Aangezien die vrij prijzig zijn, is denk ik nu de goedkoopste optie de laptop terug te sturen omdat dit onder garantie gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2023 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yzord schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:12:
I

1 ding verbaasde mij wel. Als ik de adapter erin heb en ik ga met mijn vingertoppen over de achterkant van het scherm, dan voelt het alsof ik over ribbeltjes wrijf (alsof er spanning op de case zit). Beetje raar uit te leggen, maar als ik de adapter eruit haal en ik veeg dan met mijn vingertoppen op de achterkant van het scherm, dan voelt deze dus smooth aan. En ja, iets zit er dus niet snor naar mijn mening.

Wellicht hebben jullie nog tips, anders moet hij naar Razer verstuurd worden. En zonder garantie meer zal dat wel lekker oplopen :(

Of weet iemand van jullie wie er hier aan laptop repair doet?
Dat komt door niet geaarde WCD
Verder heb je als consument koper langer dan 3j garantie natuurlijk !
zou hem eerst eens uurtje in geaarde WCD steken, en dan kijken of het aan gaat.

[ Voor 55% gewijzigd door Hackus op 11-12-2023 14:06 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Het was idd een ongeaarde stopcontact. Ik ga hem even aan een goede hangen. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
freaky35 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:01:
is het een alu case op een ongeaard stop contact bv dan kan er spanning staan op de case.

Bij laptops wil de voeding nog wel eens kapot gaan,dikke kans dat dit het geval is,kan je dus alleen testen met een reserve voeding.

Aaangezien die vrij prijzig zijn,is denk ik nu de goedkoopste optie de laptop terug te sturen
De adapter heb ik getest en die zou goed moeten zijn (19v) volgens de multimeter. Wat zou kunnen is de poort waar de adapter op moet, dat die niet meer werkt, maar als ik de batterij los haal en de adapter erin steek dan geeft de laptop ook een knipperend ledje als ik de aan/uit knop 10 sec ingedrukt hou. Zelfde gedrag als alleen de accu de powersource is.

Heb hem nu aan geaard stopcontact hangen, maar er gebeurd vooralsnog niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:06
Yzord schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:21:
[...]

De adapter heb ik getest en die zou goed moeten zijn (19v) volgens de multimeter. Wat zou kunnen is de poort waar de adapter op moet, dat die niet meer werkt, maar als ik de batterij los haal en de adapter erin steek dan geeft de laptop ook een knipperend ledje als ik de aan/uit knop 10 sec ingedrukt hou. Zelfde gedrag als alleen de accu de powersource is.

Heb hem nu aan geaard stopcontact hangen, maar er gebeurd vooralsnog niet veel.
Ik bedoel vooral de spanning op de case dat is normaal(met een alu case merk je dat wel ) als die voeding in een ongeaard stopcontact zit.
Als deze laptop niet opstart dan is er wat mee mis.

Dan zal je vervangende hardware moeten hebben om te testen(reserve voeding bv)

En anders onder garantie terug sturen en door de leverancier laten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
De adapter heb ik getest en die zou goed moeten zijn (19v) volgens de multimeter
Het kan zijn dat de spanning helemaal inkwakt onder load. Sluit er een 50W 24V halogeen lamp op ofzo om te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 12-12-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
grasmanek94 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:22:
[...]

Het kan zijn dat de spanning helemaal inkwakt onder load. Sluit er een 50W 24V halogeen lamp op ofzo om te testen.
Moet dan de led op de adapter dan ook niet zwakker worden als het inkakt? En hoe test ik een halogeen lamp op de adapter. Dat is totaal nieuw voor mij haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Dat de led dan uit gaat of dimmer wordt kan een indicatie zijn, maar hoeft niet altijd.
Een halogeen lamp (of elk ander apparaat wat DC 20V accepteert, en een redelijk vermogen opneemt dat vergelijkbaar is met je laptop) heeft als het goed is (tenminste) twee terminals/pinnen, als je de lamp aansluit op de plekken waar je 19V meet, kan je kijken of deze gaat gloeien.
Kijk uit, doe dit kort, want in de handen kan de lamp zeer heet worden (en door vinger-olie kapot gaan, dus niet hergebruiken in ander apparatuur waar de lamp nodig is, zoals in een auto, tenzij je het goed schoonmaakt).
Zorg er ook natuurlijk ook voor dat je geen kortsluiting maakt, maar dat hoeft denk ik niet gezegd te worden.
Voor een halogeen lamp maakt +/- gelukkig niks uit, dus dat maakt het testen makkelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door grasmanek94 op 12-12-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Doet ie nu nog steeds niks ?
Kan ook zijn dat de laadpoort defect is, niet alleen adapter/voeding.

[ Voor 55% gewijzigd door Hackus op 12-12-2023 14:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Hackus schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:47:
Doet ie nu nog steeds niks ?
Kan ook zijn dat de laadpoort defect is, niet alleen adapter/voeding.
Ja dat zou ook kunnen. Er gaat een stekker naar het moederbord vanuit de laadpoort, maar ik durf er eerlijk gezegd niet met een multimeter op de klooien voordat ik nog meer kortsluiting maak :X
Pagina: 1