Datum berekenen aan de hand van dropdownmenu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarienW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-10-2024
SOFTWARE: Google Sheets

Mijn vraag is of het mogelijk is een datum te berekenen aan de hand van een dropdownmenu, afhankelijk wat ik in dat dropdownmenu aanklik de uitkomst van de datum zich daar op aanpast. Voorbeeld. Het is 01-01-2024 en ik klik op het dropdownmenu en klik op NAAM 1 waarna de datum dan 5 dagen vooruit gerekend wordt in een andere cel en dus de uitkomst 06-01-2024 is. Mocht ik daarna NAAM 2 kiezen dat dat dan 3 dagen vooruit rekent, wat dan als uitkomst 04-01-2024 is.

In het kort:
De datum zal ingevoerd worden doormiddel van de dropdown kalender.
In het dropdownmenu onder de specifieke NAAM 1 of NAAM 2 zit een cijfer die het juiste aantal dagen optelt.
Uiteindelijk in de toegekende cel de uitkomst van deze formule zichtbaar wordt.

Ik kan het moeilijk uitleggen maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Marien

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-05 08:12

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik ben geen kenner van Google Sheets, maar blijkbaar is de waarde van je pulldown menu dezelfde 'string' als de waarde die je hebt opgegegeven tijdens het creëren van je pull down menu.

Dus stel in Kolom A heb je allemaal pull downs met 2 opties "Naam 1" of "Naam 2"
In Kolom B heb je een datum ingevuld, in je eigen voorbeeld dus 1-1-24
In Kolom C kan je de volgende code plakken in cel C1 (en die doortrekken naar 'beneden'):
code:
1
=if(A1 = "", "", if(A1="Naam 1",B1 + 5,B1 + 3))

Uiteraard aanpassen naar je echte waarden en eventueel de verwijzing aanpassen.

Hier een voorbeeld:
https://docs.google.com/s...7WkkQ1Fs/edit?usp=sharing

[ Voor 0% gewijzigd door GRDavies75 op 11-12-2023 11:42 . Reden: verwijzing correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

MarienW schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:46:
In het dropdownmenu onder de specifieke NAAM 1 of NAAM 2 zit een cijfer die het juiste aantal dagen optelt.
Uiteindelijk in de toegekende cel de uitkomst van deze formule zichtbaar wordt.
Dit moet je even uitleggen. Hoe zit dat cijfer er in?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland