Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukWillems97
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-01 13:37
Beste tweakers,

Ik ben een beetje aan het spelen met ubakus gezien onze verbouwplannen.

Op advies van professionals op de volgende opbouw van ons dak gekomen van binnen naar buiten:

gipsplaat 12,5mm
dampremmende folie miofol 125s
vuren rachels 69x45 hoh 30cm (met luchtspouw)
rockwool plaat 50mm (tussen gording)
rockwool plaat 100mm (tussen gording)
rockwool 70mm (tussen keperlaag van 69x50)
damp-openfolie
tengellatten
panlatten
dakpannen

Dit geheel heb ik ingevoerd, zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDBbtUYB7HviMNylFU5XJOEV2oQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eyYvf69dIDPMfYG4q02H7tgY.png?f=fotoalbum_large

Dit roept bij mij de volgende vragen op:

1) begrijp ik het goed dat het dauwpunt in mijn isolatielaag zit volgens deze berekening?
2) zijn de folies niet voldoende om dit te voorkomen?
3) indien vraag 2 nee is, wat kan ik doen om dit wel te voorkomen?

Vervolgens wil ik ook graag onze buitenmuren isoleren door middel van een voorzetwand, we hebben een spouw maar 4 bedrijven raden spouwmuurisolatie af ivm koudebruggen en adviseren onderstaande constructie van binnen naar buiten:

stuclaag 15mm
gipsplaat 9,5mm
OSB plaat 18mm
dampremmende folie miofol 125s
PIRplaat 70mm tussen houtskeletbouw van vuren 69x45
baksteen 110mm
spouw 60mm
baksteen 110mm

Dit heb ik ook in ubakus ingevoerd en daar komt het onderstaande uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymbVn41tJ7G64apvGnUxowu-AI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STUs9eUczQS75sLfU8YzBTmD.png?f=fotoalbum_large

Ook hier heb ik een aantal vragen:

4) begrijp ik het wederom goed dat het dauwpunt in mijn isolatielaag zit volgens deze berekening?
5) klopt de berekening gezien ik de RC waarde maar vreemd vind?
6) iemand advies over de juiste opbouw?

Veel vragen over een onderwerp waar ik zelf niet zoveel verstand van heb. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Alvast bedankt!

Groet Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
1 klopt 2 klopt 3 zorgen voor dampopen folie naar buitenn toe / dampdichte folie naar binnenn toe.

Als er alsnog vocht zit zorgen voor betere ventilatieschacht

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 10-12-2023 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:19
1/2/3 Het dauwpunt in de isolatie is gebruikelijk en wenselijk (want dan heb je goede isolatie). Dit zegt iets op het punt waarop het ZOU condenseren, maar dat doet het natuurlijk niet vanwege je folies. De volgorde van de folies lijkt mij goed. Dampopen naar buiten.

5/6/7 Hier klopt inderdaad iets niet aan je RC-waarde. Het veld van de dikte van je PIR plaat is ook rood. Het lijkt mij dat Ubakus deze niet meeneemt in de berekening. Wellicht door je regelwerk oid. Ik zou wat experimenteren in Ubakus zodat je RC-waarde aannemelijker wordt.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06 21:14
Een moderne professional zou bio based materiaal adviseren.
Dat heeft betere vocht bestendigheid en houd de zolder koeler in de zomer
Dan evt ook damp open werken wat een beter binnenklimaat geeft

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuukWillems97
storeman schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:11:
1/2/3 Het dauwpunt in de isolatie is gebruikelijk en wenselijk (want dan heb je goede isolatie). Dit zegt iets op het punt waarop het ZOU condenseren, maar dat doet het natuurlijk niet vanwege je folies. De volgorde van de folies lijkt mij goed. Dampopen naar buiten.

5/6/7 Hier klopt inderdaad iets niet aan je RC-waarde. Het veld van de dikte van je PIR plaat is ook rood. Het lijkt mij dat Ubakus deze niet meeneemt in de berekening. Wellicht door je regelwerk oid. Ik zou wat experimenteren in Ubakus zodat je RC-waarde aannemelijker wordt.
Dank voor je reactie, ik heb echt werkelijk al van alles geprobeerd maar de RC veranderd totaal niet.
Is de opbouw zoals beschreven in orde? of moet ik een folie/spouw tussen het isolatiemateriaal en de baksteen aanbrengen?

EDIT: ik heb de luchtspouw aan de binnenzijde in beide berekeningen naar niet geventileerd vervangen. Nu krijg ik en een kloppende berekening van de voorzetwand en is ook meteen het vocht uit de berekening van het dak, bij de voorzetwand is het nog minimaal aanwezig (0,0016 kg/m²).
BarryH schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:14:
Een moderne professional zou bio based materiaal adviseren.
Dat heeft betere vocht bestendigheid en houd de zolder koeler in de zomer
Dan evt ook damp open werken wat een beter binnenklimaat geeft
Welk materiaal moet ik dan aan denken? Bij de voorzetwanden is ruimteverlies ook van belang. Vandaar de keuze voor PIR ipv bv minerale wol.

[ Voor 9% gewijzigd door LuukWillems97 op 10-12-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:19
Voor voorzetwanden zou ik ook voor PIR/PUR gaan ivm zo hoog mogelijke isolatiewaarde en zo dun mogelijke wand.

Voor de zolder zou je bijvoorbeeld vlas kunnen gebruiken, zoals BarryH aangeeft. Dan moet je wel dampopen naar binnen en dampdicht naar buiten. Hierdoor heb je een constantere luchtvochtigheid volgens mij.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuukWillems97
Dank beiden voor de input. Houtvezelisolatie was mij onbekend maar klinkt interessant! Ga ik verder onderzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:25
Als ik het goed zie heb je in Ubakus een damprem met sd=10 toegepast, De Miofol 125s heeft een vochtweerstand van sd=40. Dat zal nogal schelen in de berekening.
En de isolatie gewoon tegen het dakbeschot duwen, spouw zou ik daar weglaten.

[ Voor 19% gewijzigd door Pejdref op 10-12-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:25
Bij de voorzetwand ga je met binnenlucht de koude kant van je isolatie ventileren, hierdoor krijg je daar dus condens.
Ventileren kan vocht afvoeren, maar kan ook vocht toevoeren en is dus niet altijd gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
nu op npo2 ter inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En mocht je toch voor olie gebaseerd isoleren gaan, dan is er nog een pir variant die 10 % beter is dan normaal

Pagina: 1