Question Mark schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:58:
[...]
Waarom hout in plaats van metalstud? De houten staanders geven een isolatielek, terwijl je de metal stud staanders kunt opvullen met je isolatiemateriaal. Ongeacht of je nu gaat voor geluids- of koudeisolatie is metalstud wel de betere keuze.
Ik zou metalstuds pakken, hart op hart 60 cm. Dan kun je de platen van 60cm zonder bijsnijden in 1x kwijt.
Ligt aan welke isolatie je bedoelt, qua geluid zouden metal studs beter moeten zijn en qua temperatuur juist hout.
In dit geval maakt het volgens mij weinig uit, aangezien het een voorzetwand is.
Zelf vind ik hout fijner werken, maar dat is persoonlijk.
Vorig jaar een wand gebouwd op zolder van hout, met rockwool ertussen.
300mm hoh (want ook een vliering erboven gemaakt en dus wat draagvermogen), OSB en gips aan de slaapkamer kant en enkel gips aan de overloop kant (in de kamer schroeven we nog wel eens een plankje (oid) aan de wand en dat gaat dan lekker makkelijk).
De geluidsisolatie had niet een hele hoge prioriteit, maar ik sta echt versteld van de demping. Dat is beter dan de prefab wandjes op de eerste verdieping, ik moet letterlijk de deur open zetten om mijn vrouw van de eerste verdieping te horen. En schrik me soms rot als ze ineens de deur open doet, omdat ik de trap niet meer hoor