Afstand tussen staanders houten regelwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-03 21:53
Hallo,

Ik ga een voorzetwand plaatsen in de woonkamer.
Ik lees verschillende verhalen.

Ik ga een houten regelwerk maken met daarin steenwol.
Hoe ver zouden jullie de staanders uit elkaar zetten?
De steenwol platen zijn 60cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe ga je de boel afwerken? Wanneer dat gips is moet je rekening houden met de breedte van het gips. Gipsplaten moeten dan op de helft van het regelwerk komen. Daarbij wil je vaak ook dat de gipsplaten in het midden vastgezet worden en niet alleen op de randen.

Mocht het op een andere manier afgewerkt gaan worden dan geldt bovenstaande niet en is het misschien handig om de info hier te delen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:39
30 cm uit elkaar, platen aan zijkanten en midden vastzetten

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:49
Met 5x7 balkjes houd ik altijd de helft van de breedte van gipsplaat aan, kom je ook mooi uit met evt. Isolatie. En wandje voelt ook net wat steviger en voller aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Japiooo op 10-12-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:32
H.o.h. 600mm, isolatie iets smaller snijden en de gipsplaten vastschroeven op de staanders.

Eventueel 9mm OSB erachter doen, kan makkelijk zijn in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSHG8897
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-04 11:15
Ikzelf heb ook hart-op-hart 60cm aangehouden. Bij de wanden zit er wel nog OSB tussen regelwerk en stucplaat. Plafond ook 60 hart-op-hart, en daar enkel stucplaten. Hangt nog steeds netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:29
Wordt het een belangrijk muurtje? Dan 30 cm.

Is het enkel sier muurtje, dan 60 cm.

60 cm is zwakker maar goedkoper / sneller neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Het is een steensmuur van 320cm hoog en 300cm breed.
Het is de enige verbinding in de woonkamer met de buren.
Dus ik wil daar een houten regelwerk maken met 10cm Steenwol erin en daarover heen een 12mm Osb plaat en daarover een stucplaat.
Maar het gaat mij erom of ik de isolatie kan/moet klemmen tussen de houten staanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16

FreakNL

Well do ya punk?

Die isolatie kun je gewoon bijsnijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
FreakNL schreef op maandag 11 december 2023 @ 06:30:
Die isolatie kun je gewoon bijsnijden :)
Dat snap ik maar dat is toch zonde aangezien ik er nog een osb plaat voorzet?
Mijn vraag is eigenlijk kan ik de 60cm isolatie klemmen tussen de staanders?
Dat ik tussen 2 staanders 58cm overhoud zodat ik de isolatie ertussen kan klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Steenwol kun je in de breedte prima indrukken. Hoe strakker dat spul zit hoe beter het op z'n plek blijft. Na het plaatsen van de steenwol heb je dan rustig de tijd om je beplating er tegenaan te schroeven zonder dat je de steenwol ook nog op z'n plekje moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
Voor wanden is 60cm hoh voldoende, voor een plafond is het 40cm.

Gipsplaten van 120cm zijn het makkelijkste vast te schroeven omdat je er dan 1'vol' in het midden kunt schroeven en je hoeft niet zo veel dicht te zetten,

Hoe is het met het optrekkend vocht? mogelijk is het verstandig om er nog een folietje tussen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:07

Wokschotel

Op 6 wielen

swijkman schreef op maandag 11 december 2023 @ 06:17:
Dus ik wil daar een houten regelwerk maken met 10cm Steenwol erin en daarover heen een 12mm Osb plaat en daarover een stucplaat.
Maar het gaat mij erom of ik de isolatie kan/moet klemmen tussen de houten staanders.
Ga je het afwerken met stucplaat of bedoel je gewoon gipsplaat? Want stucplaten zijn meestal 40 cm breed en gebruik je voor je plafond. Tegen de muur zou ik gewoon 60/120 cm gipsplaat gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40
Het lijkt erop dat iedereen van verticaal geplaatste gipsplaten uitgaat en dan zich 'druk' maakt over het kunnen wegschroeven in het midden van de plaat.
Dat probleem heb je niet als je ze horizontaal plaatst ;) Het lijkt mij dat er na het plaatsen van het gips er nog wel een laagje stuc overheen gaat dus dan maar het oriënteren van gips als niet uit. En overigens ook niet als er over de regels nog eerst OSB gaat.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
swijkman schreef op maandag 11 december 2023 @ 06:17:
Klinkt alsof dit vooral om het isoleren van geluid gaat. Dan moet je je eerst gaan verdiepen hoe je zo'n muur het beste kan opbouwen.
Je wil bijvoorbeeld de staanders NIET tegen de muur aanzetten, maar er vanaf. Ook zal je rondom het frame helemaal luchtdicht moeten maken, 1 gaatje en dan heb je direct een geluidslek.
En tegen geluid wil je ook veel massa hebben. Dus ik zou voor 2 lagen gipsplaat gaan en dan de 12mm versie.

Kijk voor de lol eens een paar filmjes van deze gast: https://www.youtube.com/@...ionDIY/search?query=sound

Wordt echt stap voor stap alles uitgelegd.

[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 11-12-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 16:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

swijkman schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:44:
Ik ga een houten regelwerk maken met daarin steenwol.
Waarom hout in plaats van metalstud? De houten staanders geven een isolatielek, terwijl je de metal stud staanders kunt opvullen met je isolatiemateriaal. Ongeacht of je nu gaat voor geluids- of koudeisolatie is metalstud wel de betere keuze.

Ik zou metalstuds pakken, hart op hart 60 cm. Dan kun je de platen van 60cm zonder bijsnijden in 1x kwijt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37

AMDFreak

Intel is zo..

Zou het ook helpen als je rondom je houtconstructie afdichtingsband zou plakken?
Bij metalstud wordt dit wel aanbevolen, maar ik denk dat het niet eens zo'n raar idee is, omdat bij je hout constructie ook te doen?

Product

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@AMDFreak
Dat is compriband, inderdaad een goede tip om dat toe te passen. De ligger (stud of hout) die je tegen het plafond/vloer of zijwand plaatst doe je 2 stroken compriband op die je vervolgens monteert. Alle gaten en kieren worden opgevuld door deze band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-04 10:21
Question Mark schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:58:
[...]

Waarom hout in plaats van metalstud? De houten staanders geven een isolatielek, terwijl je de metal stud staanders kunt opvullen met je isolatiemateriaal. Ongeacht of je nu gaat voor geluids- of koudeisolatie is metalstud wel de betere keuze.

Ik zou metalstuds pakken, hart op hart 60 cm. Dan kun je de platen van 60cm zonder bijsnijden in 1x kwijt.
Ligt aan welke isolatie je bedoelt, qua geluid zouden metal studs beter moeten zijn en qua temperatuur juist hout.
In dit geval maakt het volgens mij weinig uit, aangezien het een voorzetwand is.

Zelf vind ik hout fijner werken, maar dat is persoonlijk.
Vorig jaar een wand gebouwd op zolder van hout, met rockwool ertussen.
300mm hoh (want ook een vliering erboven gemaakt en dus wat draagvermogen), OSB en gips aan de slaapkamer kant en enkel gips aan de overloop kant (in de kamer schroeven we nog wel eens een plankje (oid) aan de wand en dat gaat dan lekker makkelijk).

De geluidsisolatie had niet een hele hoge prioriteit, maar ik sta echt versteld van de demping. Dat is beter dan de prefab wandjes op de eerste verdieping, ik moet letterlijk de deur open zetten om mijn vrouw van de eerste verdieping te horen. En schrik me soms rot als ze ineens de deur open doet, omdat ik de trap niet meer hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DeMolT. schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:33:
[...]
In dit geval maakt het volgens mij weinig uit, aangezien het een voorzetwand is.
Het gaat hier om een voorzetwand richting de buren. Ik heb dan even de aanname gedaan dat het om geluidsiolatie ging. Zeker omdat er bewust gekozen lijkt te zijn voor steenwol. :)

Ik heb overigens beide wel gebruikt voor het zetten van wanden. Het ligt idd sterk aan de toepassing.

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 11-12-2023 10:04 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
chrisborst schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:27:
[...]Klinkt alsof dit vooral om het isoleren van geluid gaat. Dan moet je je eerst gaan verdiepen hoe je zo'n muur het beste kan opbouwen.
Je wil bijvoorbeeld de staanders NIET tegen de muur aanzetten, maar er vanaf. Ook zal je rondom het frame helemaal luchtdicht moeten maken, 1 gaatje en dan heb je direct een geluidslek.
En tegen geluid wil je ook veel massa hebben. Dus ik zou voor 2 lagen gipsplaat gaan en dan de 12mm versie.

Kijk voor de lol eens een paar filmjes van deze gast: https://www.youtube.com/@...ionDIY/search?query=sound

Wordt echt stap voor stap alles uitgelegd.
TS zegt al dat ie OSB en gips tegen elkaar gaat plaatsen, dat is imho beter qua geluidsisolatie dan gips-gips (twee verschillende materialen en massa's, zal een breder spectrum gaan dempen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@naftebakje
Tegen geluid heb je vooral massa nodig en OSB is veel lichter dan een gipsplaat. Persoonlijk zou ik voor 12mm OSB+ 2x 12mm gips gaan.
De functie van de OSB is vooral dat je later makkelijk iets in de muur kan schroeven en heel misschien dat het iets steviger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-04 10:21
Question Mark schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:03:
[...]

Het gaat hier om een voorzetwand richting de buren. Ik heb dan even de aanname gedaan dat het om geluidsiolatie ging. Zeker omdat er bewust gekozen lijkt te zijn voor steenwol. :)

Ik heb overigens beide wel gebruikt voor het zetten van wanden. Het ligt idd sterk aan de toepassing.
Ah, te snel gelezen, goed punt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swijkman
Top dankjewel voor jullie antwoorden.
2x een gipsplaat plaatsen is een goede tip en ga ik doen.
Er komt niets zwaar aan te hangen maar toch voor de zekerheid plaats ik er een 12mm Osb plaat voor.
Dus ik kan het beste kiezen voor 60cm hart op hart en daartussen kan ik dus zonder te snijden de Steenwol plaatsen?
Of zouden jullie toch voor een andere afstand kiezen omdat ik er toch een Osb plaat voor zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je er toch OSB voorzet, zou ik gewoon 60cm aanhouden. :)

Kijk nog wel even naar de tip over metalstuds. Als het om geluidsisolatie gaat is dat wel de betere optie. Zou zonde zijn als je een hele wand plaatst, en het effect te weinig is. Qua kosten is het verschil ook marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 08:53
swijkman schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:10:
Top dankjewel voor jullie antwoorden.
2x een gipsplaat plaatsen is een goede tip en ga ik doen.
Er komt niets zwaar aan te hangen maar toch voor de zekerheid plaats ik er een 12mm Osb plaat voor.
Dus ik kan het beste kiezen voor 60cm hart op hart en daartussen kan ik dus zonder te snijden de Steenwol plaatsen?
Of zouden jullie toch voor een andere afstand kiezen omdat ik er toch een Osb plaat voor zet?
Steenwol plaatsen tussen 60cm hoh gaat prima. De steenwoldekens die ik gebruikte hebben aan één kant pijlen, dat is de zachte kant en kan je het makkelijkste indrukken.

Gebruik verder voor het snijden een geschikt mes, dat scheelt heel veel ergernis.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Pagina: 1