Thermostaatkranen vervangen voor waterzijdig inregelen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey1993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-05 19:44
Hallo Allemaal.

Ik ben mij aan het inlezen voor nieuwe thermostaatknoppen om mijn installatie waterzijdig in te gaan regelen.
Ik zie dat er momenteel knoppen zijn met Automatische debietcompensatie zoals de Danfoss RA-DV, Honeywell kombi trv of de Heimeier Eclipse.

Nu heb ik hierover de volgende vragen.

Ik lees op veel sites dat je deze kranen alleen kunt gebruiken als je alle radiatorkranen gaat vervangen voor deze types. Ik heb hier een aantal design radiator met een voetventiel als ik deze zou inregelen doormiddel van het voetventiel zou dit dan voldoende zijn? of moet ik deze kranen ook vervangen.

Welke kraan zouden jullie adviseren van deze types?
De Honeywell kombi TRV is het goedkoopste maar hierin ook de beste keuze?

Alvast bedankt.

Groeten Jeffrey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15
Voor zover ik weet heb je geen speciale radiatorkranen nodig om je radiatoren waterzijdig in te regelen. Je moet het voetventiel namelijk afstellen op de radiatorknop. Zo staat het ook bij de Consumentenbond op de website:
Het regelen van de waterstroom door de radiator doe je met de instelbare radiatorkraan. Dit doe je via de stelschroef in het binnenwerk. Niet door aan de knop zelf te draaien. Je kunt dit ook doen via de voetventielen onderaan de radiator in de afvoerleiding. Al kan dit wel verstopping veroorzaken als het cv-water vuil is.
Als je echter kranen gaat vervangen dan kan het zo zijn dat je ook het voetventiel moet vervangen. Maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:22
Waterzijdig inregelen betekent dat je de flow van water door de radiator beperkt. In de meeste cv-installaties is de flow veel te hoog, waardoor het water zo snel door de radiatoren stroomt dat er geen tijd is om de warmte af te geven. Hierdoor komt het warme water weer terug bij de ketel, waardoor die gaat moduleren of pendelen. In een extreem geval kan dit ervoor zorgen dat radiatoren die verder van de ketel zitten, onvoldoende warm water krijgen en daardoor dus niet warm worden.

Wat je wilt is dat het water met een zodanige flow door je radiatoren vloeit, dat er precies genoeg tijd is om de warmte af te geven. Dit moet je per radiator instellen, want de flow is afhankelijk van allerlei factoren. In het ideale geval is de delta-T (temperatuursverschil tussen aan- en afvoer) over de radiator zo groot mogelijk. Dat heeft ook nog eens tot gevolg dat het rendement van je ketel hoger wordt.

De manier waarop je de flow beperkt maakt eigenlijk niet uit.
  • Je kunt de voetventielen gebruiken, als je installatie deze heeft.
  • Je kunt een radiatorkraan met instelbaar debiet gebruiken, dit is de mooiste oplossing omdat die een mechanisme hebben om de flow altijd gelijk te houden.
  • Je kunt zelfs de gewone radiatorknop gebruiken. Dat is echter niet handig, omdat huisgenoten hier vaak aan draaien als ze het te kod of te warm hebben. En dan is je instelling naar z'n moer.
Het lijkt me dat je niet alle radiatoren op dezelfde manier hoeft te regelen, als je voor elke radiator maar een manier hebt om de flow te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrey1993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-05 19:44
Bedankt voor de uitleg.

Eigenlijk hoor ik wat ik al dacht. Je moet gewoon op elke radiator de flow begrenzen. De manier maakt dus niet veel uit. Had even bevestiging nodig omdat de sites van de fabrikanten staat dat alles op de zelfde manier moet ;)
Ik heb nu inderdaad het probleem dat er 2 radiatoren niet goed warm worden in mijn installatie en hoop dat het hier mee opgelost word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

Er zijn hier meerdere tweakers die goede ervaringen hebben met Heimeiers. Ik overweeg ze zelf ook. Inderdaad vanwege de drukonafhankelijkheid. Maar in eerste instantie regelen met de ventielen kan al een hoop schelen, in comfort, kosten en werk.

Let erop dat niet alles per se meer geknepen hoeft te worden. Hier waren convectoren geplaatst waarvan sommigen vanuit de bouw helemaal dicht stonden. Kan dus ook zijn dat de radiatoren die niet warm worden, te veel zijn geknepen.

Let er ook op dat sommige binnenwerken na lange tijd in een bepaalde stand te hebben gestaan, wel eens een beetje willen gaan lekken wanneer je er aan zit. Die mazzel heb ik gehad met een oud Jaga ventiel :')

[ Voor 48% gewijzigd door Aardedraadje op 12-12-2023 04:23 ]