Contabo VPS onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 18:57
Sinds vanochtend is mijn VPS bij Contabo onbereikbaar. Daarop draait al lange tijd een docker mailserver. Tot nu toe heeel stabiel, maar sinds vanochtend geen contact meer mee te krijgen.
Niet via VNC (op een apart ip-adres van Contabo) en niet via ssh, ping, mtr.

Contabo reageert amper en meldde me dat ze het doorschuiven naar de technische afdeling. Maar inmiddels ben ik al zeker 14 uur offline. Heel vervelend.

Ik heb vanochtend de volgende mtr gedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/morZQN1RQP6IABItBInTWIuXYpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dT7hVCCJcmcHJshk3CQziCsU.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
traceroute 194.163.xxx.xxx
traceroute to 194.163.xxx.xxx (194.163.xxx.xxx), 30 hops max, 60 byte packets
 1  fritz.box (192.168.188.1)  3.118 ms  2.970 ms  2.895 ms
 2  001-154-128-083.dynamic.caiway.nl (83.128.154.1)  10.477 ms  10.413 ms  10.349 ms
 3  62.45.255.193 (62.45.255.193)  10.401 ms 62.45.255.131 (62.45.255.131)  10.216 ms 62.45.255.193 (62.45.255.193)  10.151 ms
 4  cn-asd-kbw-cr15-be3.caiw.net (62.45.254.18)  10.205 ms adm-b4-link.ip.twelve99.net (213.248.95.78)  10.024 ms  9.960 ms
 5  adm-bb2-link.ip.twelve99.net (62.115.132.160)  10.012 ms *  9.887 ms
 6  ddf-b3-link.ip.twelve99.net (62.115.135.147)  9.825 ms  9.976 ms *
 7  anonymous-ic-378570.ip.twelve99-cust.net (213.248.100.207)  9.754 ms anonymous-ic-359931.ip.twelve99-cust.net (62.115.171.185)  14.689 ms anonymous-ic-378570.ip.twelve99-cust.net (213.248.100.207)  14.582 ms
 8  * anonymous-ic-359931.ip.twelve99-cust.net (62.115.171.185)  14.521 ms *
 9  anonymous-ic-378570.ip.twelve99-cust.net (213.248.100.207)  3161.413 ms !H  3161.385 ms !H anonymous-ic-359931.ip.twelve99-cust.net (62.115.171.185)  3161.239 ms !H

Dit lijkt toch bij Contabo te liggen?
Zeker als ik ook geen beeld krijg met VNC?

Mijn eigen isp is Delta, maar ook via Vodafone krijg ik geen verbinding.

[ Voor 56% gewijzigd door ahbart op 11-12-2023 09:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:34
Ik denk dat je niet enkel het screenshot wil censureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Als het vanaf twee verschillende providers niet werkt is het wel veilig aan te nemen dat het issue bij hen ligt ja. Kun je er ook niks mee via hun control panel op de website?

Heb je ook afspraken met Contabo over uptime garantie? Zo niet dan zul je braaf moeten wachten op hun technici.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
BlackMonkey schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:14:
Ik denk dat je niet enkel het screenshot wil censureren.
Ik zie geen prive informatie meer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
nelizmastr schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:17:
Als het vanaf twee verschillende providers niet werkt is het wel veilig aan te nemen dat het issue bij hen ligt ja. Kun je er ook niks mee via hun control panel op de website?
Nee niets. Als ik de server herstart, of start, krijg ik een melding: "There has been an error while processing your request."
Dan wacht ik nog even hun reactie af. Wat kan ik anders
nelizmastr schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:17:
Heb je ook afspraken met Contabo over uptime garantie? Zo niet dan zul je braaf moeten wachten op hun technici.
Tja, volgens mij bieden ze wel een uptime garantie in de voorwaarden. Maar dat zie ik zo niet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:34
ahbart schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:52:
[...]

Ik zie geen prive informatie meer staan.
Prima. Maar ik zie informatie die in je screenshot geblurd is, maar niet in je trace eronder (je eigen IP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
BlackMonkey schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:41:
[...]
Prima. Maar ik zie informatie die in je screenshot geblurd is, maar niet in je trace eronder (je eigen IP).
Mijn eigen ip staat daar niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Vanochtend na meer dan 24 uur is de vps weer bereikbaar.
Zou ik hierdoor mail misgelopen zijn? Of blijft die mail verzonden worden totdat de bestemming gevonden is?
Of krijgt de verzender een melding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
ahbart schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:24:
Vanochtend na meer dan 24 uur is de vps weer bereikbaar.
Zou ik hierdoor mail misgelopen zijn? Of blijft die mail verzonden worden totdat de bestemming gevonden is?
Of krijgt de verzender een melding?
Normaal gesproken probeert een mailserver het wel een aantal keer. Maar de kans is vrij groot dat sommige afzenders een bounce mail hebben gekregen.

Als je het heel belangrijk vind om je mail te ontvangen zou ik sowieso kijken of je mail voor je eigen domein nog wel zelf zou willen doen.

En als je het zelf wilt blijven doen, kijk dan ook eens of je een fallback smtp server kunt regelen. Als dan je primaire server eruit ligt dan gaat de mail naar de fallback en die kunnen dan mail bewaren voor langere tijd (bv 72 uur ofzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Kalentum schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:53:
[...]

Normaal gesproken probeert een mailserver het wel een aantal keer. Maar de kans is vrij groot dat sommige afzenders een bounce mail hebben gekregen.

Als je het heel belangrijk vind om je mail te ontvangen zou ik sowieso kijken of je mail voor je eigen domein nog wel zelf zou willen doen.

En als je het zelf wilt blijven doen, kijk dan ook eens of je een fallback smtp server kunt regelen. Als dan je primaire server eruit ligt dan gaat de mail naar de fallback en die kunnen dan mail bewaren voor langere tijd (bv 72 uur ofzo)
Dat is wel een goed idee. Ik zal eens kijken of ik een fallback kan instellen op mijn Intel Nuc met Debian thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Kun je niet inloggen bij je hoster op een controle paneel en de VPS een reboot geven of een reset? Of ergens een console?

[ Voor 10% gewijzigd door Turdie op 11-12-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Turdie schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:41:
Kun je niet inloggen bij je hoster op een controle paneel en de VPS een reboot geven of een reset? Of ergens een console?
Nee dat ging niet. Die gaf ook een foutmelding. Vanochtend stond er een melding van Contabo dat er ongepland onderhoud had plaatsgevonden. Er zat niet iets fout in mijn vps, maar ergens in de onderliggende infrastructuur. Het lijkt dus opgelost, hoewel de mtr nog wel een hoge package lost laat zien op 1 van de servers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p495MaB524ojRHEF8KXLigHMuoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jRDBjW205gtZ2MZJ5t4U5vyn.png?f=user_large
Geen idee wat dat betekent, maar ik lijk er geen hinder van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
ahbart schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:40:
[...]

Nee dat ging niet. Die gaf ook een foutmelding. Vanochtend stond er een melding van Contabo dat er ongepland onderhoud had plaatsgevonden. Er zat niet iets fout in mijn vps, maar ergens in de onderliggende infrastructuur. Het lijkt dus opgelost, hoewel de mtr nog wel een hoge package lost laat zien op 1 van de servers.
[Afbeelding]
Geen idee wat dat betekent, maar ik lijk er geen hinder van te hebben.
Zou misschien een overbelaste verbinding kunnen zijn, veel network verbindingen die na de storing weer communiceren en achterstand willen inhalen zoals een service bus . Met
code:
1
ping -c 50 google.com
kun je kijken of er nog steeds last van hebt (op de vm zelf) .

Ter indicatie op mijn server in Azure krijg ik uiteindelijk dit
code:
1
2
3
--- google.com ping statistics ---
50 packets transmitted, 50 received, 0% packet loss, time 49046ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.767/1.058/5.287/0.863 ms

Mocht je de capaciteit ervoor hebben dan zou je wellicht zelf een monitor vm kunnen inrichten, die wat dingen in de gaten houdt.

[ Voor 26% gewijzigd door Turdie op 17-12-2023 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Over het algemeen was ik wel positief over Contabo. Los van bovenstaande incident werkte het heel stabiel.
Tot vrijdag aan toe. Toen bleek mijn VPS nog wel te draaien. Te zien in het controlpanel van Contabo maar deze was niet meer bereikbaar. Gisteren heel even wel en vervolgens weer heel lang niet. Het hele weekend dus praktisch offline!

Het blijkt een routeringsprobleem te zijn binnen het netwerk van Contabo! En blijkbaar hebben ze het weekend geen deskundig mankracht beschikbaar om het op te lossen! Ontzettend balen. Want mijn mail draait daar op.

Toch maar uit kijken naar alternatieven. Ik zie Protonmail. Daar me maar even in verdiepen. Ik kan daar ook domeinen onder brengen.
Voor nu zou ik andere contabo niet aanraden als je zekerheid wilt hebben van beschikbaarheid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 15:27
Dit zou je toch niet moeten verbazen. EUR 4,50 per maand voor 4 vCPU / 6GB RAM / 100GB storage / 32TB traffic, met met deze SLA:
Clause 11: Performance undertakings

(1) The Provider will ensure that the physical connectivity of the object storage infrastructure, webspace packages, dedicated servers, virtual dedicated server and VPS is available at an annual average rate of 95%. This will not include periods in which the servers are unavailable online due to technical reasons or other problems that lie outside the Provider’s sphere of influence (force majeure, culpable conduct on the part of third parties or the customer, etc.), nor periods in which the Provider performs necessary maintenance work after giving timely advance notice.
M.a.w. je VPS mag 18 dagen per jaar onaangekondigd down zijn. Aangekondigd onderhoud en zaken waar ze een ander de schuld van kunnen geven tellen daarin niet mee.

[ Voor 6% gewijzigd door locke960 op 23-04-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
locke960 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:22:
Dit zou je toch niet moeten verbazen. EUR 4,50 per maand voor 4 vCPU / 6GB RAM / 100GB storage / 32TB traffic, met met deze SLA:

M.a.w. je VPS mag 18 dagen per jaar onaangekondigd down zijn. Aangekondigd onderhoud en zaken waar ze een ander de schuld van kunnen geven tellen daarin niet mee.
Ik moet zeggen dat ik tot december praktisch geen downtime had. Toch al wel een paar jaar inmiddels, maar sinds december zijn er problemen met routing. Nu de laatste 2 weken is het niet meer te doen. Ik vermoed haast dat ze inmiddels niet meer zo blij zijn met het VPS S pakket dat ik heb en dat ze me op een achteraf server/host hebben geplaatst. Want ik heb nu al voor de 3e keer in 2 weken tijd al de hele dag geen verbinding meer.
MTR. ping, traceroute falen ergens op de servers van Contabo.

Die downtime van 95% wordt nu dan wel heel reeel en vervelend. Ik ga op zoek naar een andere vps.
Nu maar hopen dat Contabo vps nog weer eens online komt, zodat ik zaken over kan zetten! Contabo is geen aanrader meer naar mijn mening!! Klantenservice reageert helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 14:35
Mijn VPS ook net down bij Contabo. Het issue lijkt ook te liggen op die twelve99-cust.net.

Vreemd wel dat https://contabo-status.com/ zegt
"We are experiencing a disruption in Dusseldorf Data Center, that's why VPS located in that data center may be unresponsive. We’re sorry for the inconvenience. Please follow the updates on contabo-status.com and avoid contacting support right now. We are all focused on resolving the issue."
Maar mijn VPS zit in Nuremberg volgens het control panel... Of zou dit een 'marketing fout' zijn en bedoelen ze heel Duitsland?

Ik ben op zich ook wel tevreden over Contabo, maar wel spijtig dat je buiten de melding van de storing geen updates krijgt en het control panel niet aangeeft "wegens storing is jouw VPS niet correct beschikbaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Het control panel is ook volledig onbetrouwbaar. Ik had mijn vps uit gezet. Het duurde even en toen gaf ook dit control panel aan dat de vps uit was, maar nu ontvang ik vanochtend toch berichten van de vps! Van Cron. Wat natuurlijk niet kan als deze inderdaad uit zou staan. (edit: ik zie nu dat ze hem weer aan hebben gezet.)
Vorige week ontving ik ook een bericht van Contabo dat de klantenservice / support alle meldingen niet aan kon. En dat beantwoording langer kon duren dan normaal. Ze hebben dus onvoldoende mensen voor support en/of ze hebben meer problemen dan ze aan kunnen.

Inmiddels meerdere reacties ontvangen dat ik mijn vps niet kan bereiken omdat ik zelf mijn firewall niet goed geconfigureerd zou hebben. Terwijl even later ik wel weer verbinding kreeg. Zonder enige actie van hun kant of mijn kant. Er was niets mis met de firewall. Het lijkt echt iets mis te zijn met routeren.
Inderdaad ook die twelve99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
Zijn er alternatieven in dezelfde prijsrange?

Zijn er eigenlijk goedkoper mail hosts waar ik gewoon een abonnement kan afnemen, mijn mx naar zetten en dat zij de rest doen? (geen pop3 - IMAP en webmail)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ik heb nu een strato vps genomen voor mijn Mailcow mailserver. Alternatieven vond ik erg duur.
Ik heb proton overwogen, maar dan mis ik de flexibiliteit om meer users aan te maken en toegang via imap.

[ Voor 53% gewijzigd door ahbart op 02-05-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 16:45

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als het enkel gaat om het hosten en in de lucht houden van een docker image, dan zou je ook eens kunnen kijken naar iets als Google Cloud Run. Die hebben een royale free tier waardoor je misschien wel gratis kan hosten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
ahbart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:04:
Ik heb nu een strato vps genomen voor mijn Mailcow mailserver. Alternatieven vond ik erg duur.
Ik heb proton overwogen, maar dan mis ik de flexibiliteit om meer users aan te maken en toegang via imap.
Hoe heb ik nog nooit over Mailcow kunnen horen? Ziet er prachtig uit!
Ik draaide Axigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Prince schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:42:
[...]

Hoe heb ik nog nooit over Mailcow kunnen horen? Ziet er prachtig uit!
Ik draaide Axigen...
Axigen had ik nog nooit van gehoord. betaalde dienstverlener en closed source? Zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
ahbart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:50:
[...]

Axigen had ik nog nooit van gehoord. betaalde dienstverlener en closed source? Zo te zien?
Er is ook een gratis licence tot 5 mailboxen. Je kan wel zoveel aliassen toevoegen als je wilt op die 5 mailboxen.
Maar gezien het een commercieel product is, is het wel erg volledig en automatisch. "it just works" -> wat bij een mailserver toch al iets wilt zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-03 22:01
Hier ook wederom een Contabo VPS die plat ligt. Begin feb hetzelfde issue gehad.
M'n serverman kreeg rond 19:15 een melding binnen dat de vps 66% van z'n cpu tijd kwijt was aan diskverzoeken. Paar keer gereboot, maar loopt vrijwel direct vast.

M'n kennis hierover is te weinig om het hele verhaal kloppend op te schrijven, maar het komt erop neer dat de disk van de host zeer mottig is. Dit was vorige keer ook zo, al blijft Contabo dit glashard ontkennen.

Direct maar weer een ticket in geschoten, maar dat kan erg lang duren bij hun. Ook maar even via X.com geprobeerd, maar ook daar nog wachtende op reactie.
In hun feed staat ook de ene na de andere ontevreden reactie.
Ik heb ook nog een VDS draaien bij hun, gelukkig nooit problemen mee gehad, maar mijn vertrouwen in de VPSjes is wel weg.

Ik maak overigens backups in Google Drive, deze heb ik de vorige keer van m'n VPS in m'n VDS kunnen laden maar daarmee loop ik nu ineens tegen een Plesk melding aan:

code:
1
not enough values to unpack (expected 5, got 4)

Zegt iemand dit iets?

Edit:
sinds vanochtend 5-6u is de server weer op magische wijze online gekomen. Benieuwd of ze weer durven beweren dat het aan de VPS lag.

Ik ga me een beetje orienteren richting een andere aanbieder, heeft iemand tips? Prijs is van secundair belang, uptime en 24/7 support voor dit soort momenten is het meest belangrijk.

[ Voor 13% gewijzigd door joldemans op 04-05-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
De ellende met de combi vps/mailserver is gewoon dat je altijd aan het vechten bent tegen blocklists. Mailcow, mail-in-box, etc, werkt voor het ontvangen probleemloos, maar krijg je uitgaande e-mails maar zonder horten en stoten bij Gmail of Microsoft accounts.

Ik draai deels Proton en voor wat verschillende (minder cruciale) domeinen Synology Mailserver met als Sendgrid als smtp host. Privacy is dan wel een dingetje aangezien Sendgrid Amerikaans is en in feite al je uitgaande e-mail beheert.

Voor een goedkope (en 99.999% uptime) VPS pak ik meestal Digitalocean of Linode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
ouweklimgeit schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:35:
De ellende met de combi vps/mailserver is gewoon dat je altijd aan het vechten bent tegen blocklists. Mailcow, mail-in-box, etc, werkt voor het ontvangen probleemloos, maar krijg je uitgaande e-mails maar zonder horten en stoten bij Gmail of Microsoft accounts.

Ik draai deels Proton en voor wat verschillende (minder cruciale) domeinen Synology Mailserver met als Sendgrid als smtp host. Privacy is dan wel een dingetje aangezien Sendgrid Amerikaans is en in feite al je uitgaande e-mail beheert.

Voor een goedkope (en 99.999% uptime) VPS pak ik meestal Digitalocean of Linode
Daar heb ik met mailcow geen problemen meer mee. Wel heb ik mijn domeinen geregistreerd bij Postmaster.google.com. Dat scheelde.
Ook van Microsoft geen problemen. Mogelijk door de dkim, spf, etc.
Kortom, als de VPS draait en bereikbaar is dan ben ik tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-06 15:53
Ook mijn VPS bij Contabo is sinds een week niet langer bruikbaar, kennelijk door een technisch probleem op hun server in Düsseldorf. Ik kreeg gisteren een email dat mijn probleem was opgelost en dat mijn ticket daarom was afgesloten. Maar het probleem is er nog steeds: de status van de VPS (met een standaard Debian Linux OS) is "stopped"; elke poging om the (her)starten krijgt de boodschap dat de gevraagde actie tijdelijk niet mogelijk is; zelfde voor herinstalleren.
Nieuwe ticket ingeschoten, en verder wachten maar...

Update een dag later: ze hebben nu snel gereageerd op mijn laatste ticket en alles is wel. Het is hier al eerder ter sprake gekomen dat af en toe een weekje downtime er voor de prijs bij hoort...

[ Voor 15% gewijzigd door hkoster1 op 09-05-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
hkoster1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:40:
Ook mijn VPS bij Contabo is sinds een week niet langer bruikbaar, kennelijk door een technisch probleem op hun server in Düsseldorf. Ik kreeg gisteren een email dat mijn probleem was opgelost en dat mijn ticket daarom was afgesloten. Maar het probleem is er nog steeds: de status van de VPS (met een standaard Debian Linux OS) is "stopped"; elke poging om the (her)starten krijgt de boodschap dat de gevraagde actie tijdelijk niet mogelijk is; zelfde voor herinstalleren.
Nieuwe ticket ingeschoten, en verder wachten maar...
Draai eens een mtr naar het ip adres van je server? Het zou mij niet verbazen als het probleem niet bij je vps ligt, maar ook op de servers "er voor".
Pagina: 1