Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

P1 lezer met PoE voeding gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vraag:
Vanwege de start van mijn Home Assistant avontuur ben ik op zoek naar mijn eerste uitbreiding: een P1 lezer die gevoed kan worden met PoE (802.3af)) en eventueel ook meteen de data via het netwerk door kan geven.

De reden hiervoor is dat ik mijn meterkast graag een beetje netjes houd, er hangt net een nieuwe groepenkast die al voor de nodige opruiming heeft gezorgd. Bovendien heb ik boven de meterkast een Unifi USW8 POE hangen met nog wat vrije PoE poorten. Daar wil ik graag gebruik van maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
De slimme meter die ik heb gekregen is een DSMR 2.2 versie, een ouder model dus. Het moet dus zo zijn dat de P1 lezer kan werken met DSMR versie 2.2.

Verder dus PoE (802.3af) voor het voeden van de P1 lezer. Het verwerken van de data moet via Home Assistant gedaan kunnen worden. Dat er eventueel een eigen webinterface op de P1 lezer zit is leuk maar zeker geen vereiste.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Praktisch het enige wat ik gevonden heb is een Raspberry Pi met een PoE hat of vergelijkbaar (Odroid bordjes?) en/of ESP32 bordjes die een PoE hat kunnen krijgen.

Het liefst zo compact mogelijk én met een goed project i.v.m. de code. Ik ben geen programmeur maar kan vast wel code op zo'n apparaat krijgen.

Alle reacties

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:09
https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/

Ik heb zelf de P1 dongle Pro met wifi. Leuk spul en open source firmware. Geen PoE maar wel klein en gevoed vanuit de P1 poort.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24
pascal-drewes schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:45:
https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/

Ik heb zelf de P1 dongle Pro met wifi. Leuk spul en open source firmware. Geen PoE maar wel klein en gevoed vanuit de P1 poort.
Voeding vanuit de P1 poort werkt voor zover ik weet niet met DSMR 2.2, alleen met 4 en 5.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45
Zat er zelf ook laatst aan te denken en ik kwam deze optie tegen voor een raspberry pi zero https://www.kiwi-electron...ub-box-for-rpi-zero-10822 dat icm met P1 monitor.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24
Er bestaan ook poe splitters waar je een USB apparaat mee kunt voeden overigens. Zoiets bijvoorbeeld

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 07:29
Volgens mij bestaan er geen modules met PoE.
Wat je wel kan doen is een Olimex esp bordje nemen met PoE en daarmee een P1 lezer maken.

Deze kan je mooi programmeren met esphome :)

https://www.olimex.com/Pr...-POE/open-source-hardware

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@pascal-drewes Die P1 dongle was ik tegengekomen. Helaas heeft die geen PoE en zoals al gezegd, met mijn oudere DSMR 2.2 heeft die losse voeding nodig. (zie onderaan dit bericht voor vervolg...)

@DVX73 Een RPi Zero in combinatie met die PoE HAT is een prima constructie. Nadeel is op zich wel dat de SD-kaartjes niet het eeuwige leven hebben.

@balk Verdulleme. Nooit aan gedacht dat die dingen ook bestonden. De andere kant op, PoE injectors, ken ik wel. Dit verandert natuurlijk wel het een en ander in de zoektocht.

@tolunaygul12 Ook deze was ik tegengekomen. Maar...

Nu ik de optie van de splitter er bij heb (🤦‍♂️) is de keuze een stuk makkelijker. Dan wordt het toch een plug & pray play apparaatje waar ik zelf zo weinig mogelijk aan hoef te doen.

Voor zover ik nu gezien, gelezen en vergeleken heb ga ik voor die van Marcel Zuidwijk: de P1 reader Ethernet. Ik ben voorstander voor USB-C en heb daarom een bijpassende splitter gezocht en gevonden. Uiteraard gaat er een behuizing om de P1 reader.
Pagina: 1