Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:21
Situatie
  • Huis (zelf) gebouwd in 2017.
  • Zolder verdieping in 3 delen verdeeld, middelste moet verwarmd worden.
  • Ruimte werd tijdens de koude dagen recent zo'n 16c zonder verwarming.
  • Eerste verdieping heeft geen verwarming (op badkamer na ofc)
  • Geen buitenmuren in deze ruimte, enkel schuindak met 2 grote dakramen (oost/west) ~100x150cm. De tuin ligt pal op het zuiden
  • dakisolatie: Recticel 150mm PIR platen (Rd=6,50 – Lbw=0,023). Dak zelf is van hout gemaakt
  • Ruimte is 5,2m breed, 3,7m breed, 3,7m hoog. Schuindak is 45c. Heb aan de zijkanten wandkasten gemaakt die ongeveer 1.1m hoog zijn
  • Bestemmingen voor deze ruimte: werkplek & race sim
Mijn doel
  • Verwarmen & verkoelen wanneer nodig.
Opties
  • Ik verwarm momenteel met een electische kacheltje met een slimme stekker ertussen. Op de laagste stand verbruikt deze 800W en laat deze elke 15min aan en uit gaan omdat het anders te warm/koud wordt.
  • Losse airco. Goedkoop, maar altijd bezig met slang in/uit het raam in de achterste ruimte en dan moet die deur open staan (ziet dom uit op webcam voor werk). In de zomer is die ruimte warm omdat die pal op het zuiden ligt.
  • IR Panelen. Doelgericht voor werkplek, maar indien bestemming veranderd niet erg praktisch.
  • Airco Monoblock. Geen optie vanwege geen directe buitenmuur verbinding.
  • Airco Split unit. Unit op de garage/overkapping of evt aan de muur (veer?) en leiding over de muur. Idee was om de unit in de achterste ruimte uit te laten komen, over de muur te laten lopen en dan door de muur in de middelste ruimte uit te laten komen (zie profischets 8)7 ).
  • ???
Zelf gevonden
  • De ruimte is ~45m3 (3.7*5.2*1 + 3.7*5.2*(3.7-1)*50%)
  • Daarmee kom ik rond de 2KW / ~7000 BTU uit, het zal dus een vrij lichte unit worden.
  • Degelijke kwaliteit (hoeft geen top of the line, maar wil ook geen prul)
Mijn vragen
  • Wat is de meest efficiente / aangename manier van verwarmen?
    Ik verwacht een split unit, maar hoor graag wanneer jullie dit anders zien.
  • Welk merk/model/type zijn aanraders (en welke juist afraders) iets met bomen en bos?
    Daikin (Sensira 2.5kw / Perfera 2.5kw), MHI (SRK/SRC 20ZS-W 2.0kw), LG (Standard 2.5kw / S09ET), Panasonic, Samsung?
Mijn eisen/wensen
  • Het liefst eentje die 'milieuvriendelijk' is, dus geen zware koelmiddelen en beetje energiezuinig
  • Een smart app is handig (kan ik vanuit bed alvast voorkoelen/verwarmen) of check of ik hem niet perongeluk aan heb laten staan
  • Enigzins stil, zowel binnen als buiten unit
  • Looks maken niet al te veel uit, een beetje 'stylish' is niet erg uiteraard.
  • Aangezien ik begin dit jaar voor mezelf ben begonnen kan ik een eventuele investering via de zaak kopen wat kostentechnisch interessant is.
  • The usual; zuinig, stil, goede kwaliteit, alle opties, goedkoop |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hmOVuqb8kClg2-v2e7ucUQ_C9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/blmFGsph2dLLNwux0dWXXVFt.png?f=fotoalbum_large
ps. Simrig, staat dus in de middelste ruimte.

Pano foto (zojuist genomen, don't mind the mess)
https://photos.app.goo.gl/C1xZsbE3S9h4rfrm6

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
Als je het kunt betalen, Mitsubishi airco, verreweg beste kwaliteit

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-11 23:31
Split unit airco, heb je hele jaar plezier van.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met dit soort isolatiewaarden lekker een infrarood paneel. Die airco verdien je nooit terug en levert je wel lelijke leidingen op de muur op.

• Card Nox
Alle thanks voor de reacties.

@Lardman, ik lees inderdaad veel positiefs over de MHI.
@MarcoC, yes dat ik er eenvoudig mee kan koelen is zeker mooi meegenomen!
@Sethro, terug verdienen zal niet inderdaad, maar IR koelt zo lastig en dat is tijdens een warme zomer ook wel lekker.

Ik zie best wat prijs verschillen, van €600 tot €1.800 voor een 2.5kw model, dat is toch wel vrij fors. Enig idee wat ik aan installatiekosten zou mogen/kunnen verwachten gebaseerd op mijn schets?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16

BCC

Sethro schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:45:
en levert je wel lelijke leidingen op de muur op.
Zeker hier kun je de leidingen perfect verstoppen in een (zinken) regenpijp.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Card Nox
@BCC, goede tip, kunnen wij ook, niet eens aan gedacht.

(oude foto)
https://photos.app.goo.gl/yz3dD5gW3yo3aZHE8

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan ook een vloermodel nemen
https://www.vakhandeljans...split-inverter-warmtepomp

Leidinggoot is ook in kleur te krijgen
https://klimaline.nl/products/inoac-leidinggoot-ral-kleur
of in wat basis kleuren
https://www.vakhandeljans...iaal-airco/leidingkanaal/

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2023 21:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Card Nox
@AUijtdehaag, heb ik ook naar gekeken maar wandmodel is 'beter' indien mogelijk van wat ik zo heb gelezen? Is ook nog eens zo'n €650 goedkoper: https://www.vakhandeljans...airco-inverter-warmtepomp

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:05
Card Nox schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:25:
(...)
• Aangezien ik begin dit jaar voor mezelf ben begonnen kan ik een eventuele investering via de zaak kopen wat kostentechnisch interessant is.
[/list]
Dat zou ik even goed uitzoeken als ik jou was. Dat is namelijk meestal niet zo:
https://www.belastingdien...ent/hulpmiddel-werkruimte

iRacing Profiel

• Card Nox
Nog een concrete vraag mbt plaatsing van de buitenunit: Wat is 'beter' achterzijde (zuiden) of zijkant (oosten) van het huis?

Aan de achterzijde van het huis (boven het terras, houten dek onder een groot raam op de slaapkamer) en pal op het zuiden. Ik kan me voorstellen dat dit een positief effect heeft in de winter om warmte naar binnen te krijgen.
Aan de zijkant van het huis (oosten) boven de bijkeuken (betonnendek) is in de zomer juist beter omdat de unit dan niet de hele dag pal in de zon staat en daardoor beter koelte aan de lucht kan onttrekken.

Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

Ik neig naar deze unit:
Mitsubishi Heavy Industries SRK/ZSP-W Serie 3.5kW/12000Btu R32 COOL&HEAT, hier komt dan nog 100 euro bij voor WiFi.

Of zou deze versie toch geschikter zijn vanwege zijn capaciteit? Zelfde prijs.
Mitsubishi Heavy Industries 2.5kW/9000Btu SRK25ZS-W /SRC25ZS-W - R32 COOL&HEAT - WiFi

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Neem de 3.5, hier hangen ze alletwee maar de 3.5 loopt net iets beter.

Op het zuiden scheelt echt met verwarmen , zelfs tijdens een donkere januari dag. De energiekosten zitten toch in het verwarmen.

Zsp kan geen wifi op, zsw wel.

[ Voor 20% gewijzigd door digifun op 14-12-2023 15:53 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Card Nox
@digifun, de SCOP (4,4) is lager dan de SEER (7,3) dus meer energie nodig voor hetzelfde vermogen. Dan ga ik denk ik op het zuiden.

Thanks voor de ZSP vs ZSW, daar was ik me niet van bewust, thanks!

De beide units zijn dus 'niet goed' want de 3.5 heeft geen WiFi en die ZSW is 2.5.

EDIT: ze noemen ze het de ZSP-W... verwarrend :D

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 14-12-2023 17:00 ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

Heb je ook verse lucht nodig? Zo ja, waar haal je die vandaan?

Want met een Rc van 6.5 neem ik aan dat er al ergens WTW zit?

Ik heb een kleinere ruimte maar dan met Rc 4.5. Met 1 graden buiten, maakt puur alleen de PC het eigenlijk al te warm als ik de deur dicht laat. Dus ik heb achteraf een gat naar buiten gemaakt die de airco van verse lucht voorziet. (En zo de COP omlaag helpt.)

Maar ja... COP van de PC is oneindig want er gaat 300 Watt in en er komt weer 300W uit + plezier en werk uit... dus ja.

Maar ik heb de airco eigenlijk nog niet aan hoeven zetten in de winter, in de zomer wel.

Dus ik zou zelf zeggen bij jou: Geen ventilatie als je er niet bent in de winter, en de PC de ruimte laten verwarmen. (Ga wat minen, of eiwitjes vouwen).
En airco voor in de zomer, al dan niet met een raam ventilatie rooster open.

Of centrale lucht verwarming/ontvochtiging/koeling en alleen maar buisjes heen en weer trekken. (En nooit meer het raam open doen.)

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Card Nox schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:58:
@digifun, de SCOP (4,4) is lager dan de SEER (7,3) dus meer energie nodig voor hetzelfde vermogen. Dan ga ik denk ik op het zuiden.

Thanks voor de ZSP vs ZSW, daar was ik me niet van bewust, thanks!

De beide units zijn dus 'niet goed' want de 3.5 heeft geen WiFi en die ZSW is 2.5.

EDIT: ze noemen ze het de ZSP-W... verwarrend :D
Je bent meer energie voor verwarmen kwijt dan voor koelen. Ik gok zo'n beetje 90% tegenover 10%. Zo vaak hoef je niet te koelen, een beetje topkoeling is voldoende in de zomer.

Beide units zijn wel goed, ga je wifi echt gebruiken in de praktijk en een 2.5 verwarmt ook voldoende.

Mhi's zijn wel heel fijne machines en werken net iets beter dan de concurrenten. Defrosts waar je weinig van merkt, stil, zuinig. Wat je hier op het forum ook vaak leest dat er orkaankracht nodig is om de warmte te verspreiden dat hebben mhi's niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Card Nox
@Infant, verse lucht? De airco circuleert de lucht als het goed is? Heb overal WTW hangen en de ramen hebben een ventilatie stand zou het nodig zijn.

Ik werk overdag op een laptop, gemiddeld verbruik zo'n 60W voor laptop, scherm, lampen dus dat maakt niets warm. Als ik ga gamen merk ik ook dat de ruimte snel warm wordt (krijg het zelf natuurlijk ook warm door aan dat stuur te zitten trekken).

@digifun, dan klinkt het inderdaad logisch de unit op het zuiden te plaatsen, thanks!

WiFi no idea, meer een luxe dan noodzaak als ik eerlijk ben.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

Card Nox schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:24:
@Infant, verse lucht? De airco circuleert de lucht als het goed is? Heb overal WTW hangen en de ramen hebben een ventilatie stand zou het nodig zijn.
Perfect.

Een airco pompt lucht alleen rond inderdaad, hij ververst niks.

Ik heb zelf een SRK50 hangen. Ik had hem iets zwaarder, want nou kan hij mooi in de zomer ook wat meer dan die ene kamer koel houden.

Plus op de allerlaagste stand hoeft hij maar heel even aan. Dus ik zou hem een tandje zwaarder kiezen als nodig, als je toch bezig gaat.

• Card Nox
@Infant, overdimensioneren is niet perce goed toch? Je hebt liever dat de airco constant op een laag vermogen draait dan dat hij moet gaan pendelen (aan/uit/aan/uit). Als het minimum vermogen hoger ligt dan wat je minimaal nodig hebt gebeurd dat.

Ik heb maar 46m3, met factor 50 is dat 2,3 kW. 2,5kW is dan ideaal, 3,5 kan echter ook. De ruimte erachter is opslag, ervoor is geen verblijfsruimte. Eronder is de eerste verdieping (slaapkamers en badkamer), maar heb niet de illusie dat de airco daar iets aan de temperatuur gaat doen.
Pagina: 1