Welke netwerkkabel heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-04 10:34
Vraagje. Ik wil netwerkkabel van mijn huis naar mijn schuur trekken. In de grond, in een mantelbuis. In de schuur ligt al Cat6, verder geen idee wat voor kabel want heeft de aannemer gedaan.

Wilde eigenlijk voor cat7 gaan maar dat heeft dan neem ik aan geen zin als er al cat6 in de schuur ligt?

En moet ik nog opletten of het u/utp of s/ftp is? ik raak de draad kwijt als ik online lees welke soorten er allemaal zijn.

advies is zeer welkom! Ik ga sowieso geen aparte kabel voor buitengebruik leggen want ik gebruik al een mantelbuis. Het gaat me dus vooral om de vraag wat voor soort netwerkkabel.

Beste antwoord (via ThomasBHJensen op 12-12-2023 14:36)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-04 08:02
ThomasBHJensen schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:13:
Vraag is dus, volstaat Cat6 en wat voor versie kabel moet dat dan zijn? (variabelen als UTP SFTP/twisted,100% koper, al die varianten) Het liefst koop ik een kant en klare kabel online zodat ik niet hoef te klooien met de connectors.
Standaard UTP voldoet. CAT6 voldoet. Lengte geeft geen problemen. Zou geen kant en klare kabel kopen. Dat gaat niet echt werken met het trekken van kabels. Gewone kabel en dan met keystones en opzet muurcontactdozen werken. Keystones heb je ook versies waarbij je geen gereedschap nodig hebt. Ik gebruik zelf voor mijn hele netwerk keystones, wandozen en patchpaneeltjes.

O ja: Mantelbuis: gewoon minimaal een diameter 50mm nemen. En trek meerdere kabels als je bezig bent. Dat kan altijd handig zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 19:25
Als je geen kantoor in je schuur gaat bouwen is CAT5a ook wel voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-04 21:56
biomass schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:15:
Als je geen kantoor in je schuur gaat bouwen is CAT5a ook wel voldoende?
Cat5a moet je mij eens vertellen wat dat is want die ken ik nog niet.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Communicon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 19:25
@Dyckie dat is aluminium CAT5e? Vergeef mij licht koortsig te zijn? :) @ThomasBHJensen de kabel die er al ligt is prima tenzij aannemer CAT6 voor binnen gebruik heeft gebruikt en er vocht bij kan. Andere reden dat de kabel niet zou kunnen voldoen is te weinig afscherming voor de lengte en er zou te veel instraling zijn van zonnepanelen in de omgeving bijvoorbeeld. In alle andere gevallen gewoon laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:46
@ThomasBHJensen
Over welke afstand gaat het? En wat wil je gaan aansluiten?
Zolang het geen 10-tallen meters is en je geen serverfarm er gaat neerzetten is eigenlijk elke normale netwerkkabel wel geschikt. Richting de toekomst zou ik minimaal voor CAT6 gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Aangezien er al cat6 ligt. Pak cat6 prima voor thuis.

Belden pakken dat is 100% koper

https://www.netwerkwinkel...nder-dan-305m-s_1687.html

Als je wilt kun je nog speciaal voor de outdoor variant gaan.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Je zou ook eens kunnen kijken of je met een glasvezel kan werken, heeft toch wat minder last van elektromagnetische inwerking.

Weet zo niet wat gangbare prijzen zijn voor de langere patch kabels en of je daar genoeg aan hebt maar 2 mediaconverters wordt je niet arm van.

https://tweakers.net/pric...dia-converter-mc220l.html

[ Voor 16% gewijzigd door k-janssen op 10-12-2023 19:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Beetje zinloos om voor zoiets glas te gebruiken.
En al helemaal als argument minder last van elektromagnetische inwerking.
Cat6 utp met stugge aders is gewoon het beste als de afstand kleiner dan 100m is.
Wel 100% koper nemen en dus beslist geen CCA kabel nemen.
Wel netjes aan beide kanten afmonteren op een wcd en niet gaan prutsen met aanknijpen van Rj45's

Utp staat voor Unshielded Twister Pair, waarbij de twist in de aderparen ervoor zorgt dat de invloed van magnetisch interferentie volkomen nul is.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 10-12-2023 19:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:44
Netwerkkabel hebben een temparatuurbereik, bij de betere winkels staat deze bij de specificaties genoemd.
Nu vermoed ik dat dit in Nederland niet zo snel een rol gaat spelen.

Als de afstand tot je schuur langer is dan 100 meter wordt het tijd voor glasvezel.

Verder ligt het eraan wat het doel is.
Meerdere 4K IP Camera's met nachtzicht aansluiten dan is CAT6a aan te bevelen omdat je dan 10Gbit bandbreedte nodig hebt.

Voor 1Gbit voldoet CAT5e
2.5Gbit en 5Gbit durf ik niet te zeggen
10Gbit kan ook over CAT6, echter de lengte moet tussen de 37 en 55 meter liggen.

Met betrekking tot de afkortingen bij netwerkkabels, hieronder een uitleg, verwacht niet dat het in jouw casus iets uitmaakt.
TP = Twisted Pair
U = Unshielded or Unscreened
F = Foil Shielding
S = Braided Shielding
A = Armour
Vrijwel alle kabels zijn twisted pair, dit helpt tegen interferentie.
Afhankelijk van de (verwachte) hoeveelheid interferentie zijn "U" kabels niet aan te raden.
Bij veel interferentie is Foil shielding aan te raden.
Braided Shielding helpt in de regel met de performance van kabels.
Gepantserde kabel heb je ook niet nodig dus die met een "A" erin vallen ook af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

k-janssen schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:45:
Je zou ook eens kunnen kijken of je met een glasvezel kan werken, heeft toch wat minder last van elektromagnetische inwerking.

Weet zo niet wat gangbare prijzen zijn voor de langere patch kabels en of je daar genoeg aan hebt maar 2 mediaconverters wordt je niet arm van.

https://tweakers.net/pric...dia-converter-mc220l.html
Zonder SFP modules kom je niet ver. Moet je ook nog erbij tellen (uitvoering: TP-Link TL-SM311LM) en 2x stroom.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbyTown op 10-12-2023 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:32
Cat 5e en cat 6 beide 1000mbit. Cat 6 kan ook over plus minus meter of 40 10gb. Zoek eens op hoeveel bandbreedte je voor alles nodig hebt, zul je snel zien dat 50mbit al meer dan zat is. Cat 6A kan sowieso 10gb over 100 meter maar connectoren en netwerkspul is prijziger.

Persoonlijk. Laat lekker die Cat6 zitten. Als je bang bent voor sluiting door onweer ofzo moet je even kijken of de kabel shielded is en eventueel aarden.

Wat men zegt pak een 100% koperen kabel. Zoek ook wat informatie op op YouTube eventueel.

Buitenkabel kan, in principe als de mantelbuis heel is, is de kans dat er wat gebeurd met huidige kabel nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:04
kan je het opschrift van deze kabel eens aflezen en noteren ?
als er bv een Draka of Nexans oid ligt is dat uitstekende kabel en is het eigenlijk gekkenwerk om te vervangen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
ThomasBHJensen schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:13:
Vraagje. Ik wil netwerkkabel van mijn huis naar mijn schuur trekken. In de grond, in een mantelbuis. In de schuur ligt al Cat6, verder geen idee wat voor kabel want heeft de aannemer gedaan.

.....

advies is zeer welkom! Ik ga sowieso geen aparte kabel voor buitengebruik leggen want ik gebruik al een mantelbuis. Het gaat me dus vooral om de vraag wat voor soort netwerkkabel.
Je hebt al een kabel naar de schuur liggen. En dan wil je die kabel vervangen door een andere kabel? Waarom? Wat is daar de reden van? Je hebt inmiddels een kabel liggen. Als het ding niet functioneert kan je kijken of de aansluitingen aan beide zijden wel correct is. Een goede kabel vervangen is eigenlijk gekkenwerk. Zeker als deze gewoon CAT6 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@RonnieKo die tussen huis en schuur ligt er toch niet? ik lees alleen in de schuur zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Hum... had gelezen als een kabel tussen huis en schuur Dan is cat6 ook meer dan voldoende. En iedere 100% koper volstaat goed als je aan het trekken bent is het nauwelijks meer werk om 2 of 3 kabels te trekken en een patchpaneeltje aan de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dewiss1993 schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:46:
Cat 5e en cat 6 beide 1000mbit. Cat 6 kan ook over plus minus meter of 40 10gb. Zoek eens op hoeveel bandbreedte je voor alles nodig hebt, zul je snel zien dat 50mbit al meer dan zat is.
Kanttekening: je wilt niet om de haverklap tuin openhalen om netwerkkabel te vervangen, en kabel dat je nu legt kan rustig 20 jaar vooruit.

Zoek dus niet alleen op wat je nu nodig hebt, maar probeer in te schatten wat dat in de te voorziene toekomst zou kunnen worden. Meerprijs van Cat6 (<55m) of Cat6A (55-100m) om 10GbE te kunnen als dat ooit nodig zou zijn is fractie van kosten om de boel open te breken en alsnog Cat6(A) te leggen.

Bij actieve netwerkapparatuur (switches e.d.) ben je dief van eigen portemonnaie om meer te nemen dan je nu nodig hebt, maar bij passieve infra, vooral als het weggewerkt is, geldt het omgkeerde.

Overigens is meer dan Cat6A onzinnig, want er is geen enkele standaard dat Cat7 vereist en hoewel 40GbE bestaat dat Cat8.1 vereist, is het vooralsnog sterk de vraag of het ooit in consumentenapparatuur verwerkt gaat worden ivm hoge stroomverbruik dat niet binnen CE-normering past. Ik vermoed persoonlijk dat UTP door glas binnenhuis vervangen gaat worden zodra we voorbij de 10Gbps gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Ok, ik zal even e.e.a. verduidelijken, want ik zie veel fijne maar ook verschillende reacties. En dan komt mogelijk doordat ik meer info had moeten geven.

Ik heb glasvezel internet (in huis). In de schuur (zo'n 20m verderop) is een thuiswerkplek gerealiseerd. Dus gewoon voor 2 mensen om thuis te kunnen werken. De aannemer heeft daar Cat6 kabels in de muur van de schuur getrokken tot aan de bureaus. Er moet 'alleen' nog een kabel getrokken worden van mijn internetverbinding/router (in huis) naar de schuur. Deze zal de grond in moeten. Hiervoor wil ik een mantelbuis gebruiken dus de kabel zal beschermd liggen. In totaal zal deze afstand max. zo'n 35 meter zijn.

Vraag is dus, volstaat Cat6 en wat voor versie kabel moet dat dan zijn? (variabelen als UTP SFTP/twisted,100% koper, al die varianten) Het liefst koop ik een kant en klare kabel online zodat ik niet hoef te klooien met de connectors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Boeren antwoord maakt niet zoveel uit, iets genuanceerder neem niet de goedkoopste vol koper is fijn. Zou in de schuur een switch of combi met AP plaatsen. En monteer het goed af.
Alle afscherming etc. is voor in je tuin echt overbodig zeker als deze in de grond ligt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ok, ik zal even e.e.a. verduidelijken, want ik zie veel fijne maar ook verschillende reacties. En dan komt mogelijk doordat ik meer info had moeten geven.

Ik heb glasvezel internet (in huis). In de schuur (zo'n 20m verderop) is een thuiswerkplek gerealiseerd. Dus gewoon voor 2 mensen om thuis te kunnen werken. De aannemer heeft daar Cat6 kabels in de muur van de schuur getrokken tot aan de bureaus. Er moet 'alleen' nog een kabel getrokken worden van mijn internetverbinding/router (in huis) naar de schuur. Deze zal de grond in moeten. Hiervoor wil ik een mantelbuis gebruiken dus de kabel zal beschermd liggen. In totaal zal deze afstand max. zo'n 35 meter zijn.
Helder.
U/UTP is prima voor in een mantelbuis, maar wel zorgen voor 100% koper. Verder moet je stugge kabel hebben voor installatie. Daar wil je nadrukkelijk geen connectoren op knijpen; het hoort afgemonteerd te worden op een patchpanel of contactdoos. Vervolgens gebruik je korte flexibele patchkabels (die je idd best kant-en-klaar koopt) om van contactdoos/patchpanel naar actieve component (switch, router, PC, dat soort ding) te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Standaard UTP voldoet. CAT6 voldoet. Lengte geeft geen problemen. Zou geen kant en klare kabel kopen. Dat gaat niet echt werken met het trekken van kabels. Gewone kabel en dan met keystones en opzet muurcontactdozen werken. Keystones heb je ook versies waarbij je geen gereedschap nodig hebt. Ik gebruik zelf voor mijn hele netwerk keystones, wandozen en patchpaneeltjes.

O ja: Mantelbuis: gewoon minimaal een diameter 50mm nemen. En trek meerdere kabels als je bezig bent. Dat kan altijd handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:04
Om met lekker concrete dingen af te komen...
koop een 100meter haspeltje Belden 7965EPE , en leg em gelijk dubbel ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Iedereen superbedankt. Ben er uit. Wordt Cat6 100% koper. Dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Nog een aanvullend vraagje.

Ik had al een kant en klare kabel gekocht. Dat blijkt idd niet zo handig zoals jullie al zeiden. Nou ga ik die terugsturen en losse kabel (op een rol) zonder connectoren kopen. Dat moet dan stugge kabel zijn en niet soepele.

Wat is dan de meest eenvoudige manier om zelf connectoren op de kabel te zetten? Zonder het risico dat ik het verkloot? Ik hoorde iets over conenctoren met een mesje of zo die je er op zet zonder dat je een tang nodig hebt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Neem keystones. Je hebt toolless keystones. Ik heb ze al jaren in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
De aannemer heeft daar Cat6 kabels in de muur van de schuur getrokken tot aan de bureaus.
Hoe is dat nu afgewerkt aan het andere uiteinde?

Het zou mooi zijn als alles op een patchpanel kwam ofzo, dan kan daar ook meteen de kabel naar de woning bij?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
RonnieKo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:00:
Neem keystones. Je hebt toolless keystones. Ik heb ze al jaren in gebruik
Maareh.... in mijn schuur heb ik van die wandpaneeltjes bij de pc's waar je een utp-kabel in kan klikken. Daar zitten keystones achter toch?

Vanaf daar (2 pc's dus 2 kabels) lopen de kabels naar een kast. Die kabels hebben rj45 connectoren. Dus die kunnen zo in een switch.

Als ik dan de kabel vanaf huis/buiten de schuur in laat komen, dan moet die ook in de switch, dus dan moetd aar toch gewoon ook een rj45 connector op? Als ik daar een keystone op zet dan kan hij de switch niet in toch Dus dan moet er weer een extra kort kabel van die kabel van buiten met keystone naar de switch, of snap ik m niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Xander schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:07:
[...]

Hoe is dat nu afgewerkt aan het andere uiteinde?

Het zou mooi zijn als alles op een patchpanel kwam ofzo, dan kan daar ook meteen de kabel naar de woning bij?
patchpaneel is me wat te profi lijkt me, voor een thuiswerkplek met 2 mensen met in totaal 2 pc's. Een eenvoudige switch zou toch moeten volstaan? Maar die kabels hebebn dus een rj45 connector aan het einde aan de kant waar de kabel uit huis binnen gaat komen en aan de andere kant zitten ze met van die wandpaneeltjes in de muur zodat je er een netwerkkabel van je pc in kan klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19
ThomasBHJensen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:30:
[...]

Maareh.... in mijn schuur heb ik van die wandpaneeltjes bij de pc's waar je een utp-kabel in kan klikken. Daar zitten keystones achter toch?

Vanaf daar (2 pc's dus 2 kabels) lopen de kabels naar een kast. Die kabels hebben rj45 connectoren. Dus die kunnen zo in een switch.

Als ik dan de kabel vanaf huis/buiten de schuur in laat komen, dan moet die ook in de switch, dus dan moetd aar toch gewoon ook een rj45 connector op? Als ik daar een keystone op zet dan kan hij de switch niet in toch Dus dan moet er weer een extra kort kabel van die kabel van buiten met keystone naar de switch, of snap ik m niet?
Je hebt ook kleine patch panelen voor 8 keystones of minder of meer. En die kan je ook vaak wel op een muur schroeven en makkelijk de keystones erin klikken, Heb laatst zelf een rol ACT cat 6 kabel gehaald en wat ACT keystones, Er is ook veel spul te koop wat goedkoper is maar ik zie dan geen merk erbij staan bij sommige webshops.

De kabels die van jou werkruimte komen behoren normaal ook afgemonteerd te zijn met keystones, Ik neem aan dat die kabels ook een stugge kern hebben? Je zou de RJ45 stekkers ook kunnen laten zitten eerst als je daar tevreden mee bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
[...]
Soms wel, soms is het LSA-klemmen.
Dat kan inderdaad. Het is een wat simpeler manier. Ik zie het vaker gedaan worden door installateurs / aannemers. Kost iets minder werk (en geld). Wat al aangegeven is: met een kleine patchpaneel / wandcontactdoos is nog netter. Je hebt van die "doorlus"keystones met 2 x RJ45 waardoor je die kabels ook gewoon netjes in een patchpaneeltje kan verwerken.
Inderdaad een kort kabeltje gebruiken vanaf de patchpaneel / wandcontactdoos naar de netwerkswitch. Dat is de normale manier van aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 14-12-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Hopelijk willen jullie mij nog 1 stap verder helpen.

Ik heb de S/FTP kabel gelegd naar de schuur en daar een simpele switch neergezet. Vanaf daar een UTP-kabel naar mijn desktop. Alles werkt! Dus dat is mooi.

Verder heb ik van de switch ook 3 kabels naar de ethernet-punten in de muur. Als ik daar vervolgens mijn laptop aanhang met een UTP-kabel, krijg ik geen internet. Er kan geen contact gemaakt worden met de DHCP-server.

Moet ik eerst nog de modem/router opnieuw opstarten? Of de switch? of beiden en in welke volgorde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:12:
Hopelijk willen jullie mij nog 1 stap verder helpen.

Ik heb de S/FTP kabel gelegd naar de schuur en daar een simpele switch neergezet. Vanaf daar een UTP-kabel naar mijn desktop. Alles werkt! Dus dat is mooi.

Verder heb ik van de switch ook 3 kabels naar de ethernet-punten in de muur. Als ik daar vervolgens mijn laptop aanhang met een UTP-kabel, krijg ik geen internet. Er kan geen contact gemaakt worden met de DHCP-server.

Moet ik eerst nog de modem/router opnieuw opstarten? Of de switch? of beiden en in welke volgorde?
Aangenomen dat je een unmanaged switch aan hebt hangen of anders geen configuratie er op hebt staan en deze dus zeer waarschijnlijk als unmanaged werkt lijkt dit eerder aan de connectie tussen switch en client (laptop/PC) te liggen.

Test de verbinding eens met de werkende UTP tussen switch en client dus gebruik makend van dezelfde switchpoort maar zonder de bekabeling in de muur.

[ Voor 4% gewijzigd door k-janssen op 19-12-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:12:

Je hoeft niet opnieuw op te starten. In principe is het inprikken en de boel moet werken. Ik vermoed dat je de kabels mag gaan controleren of die wel op orde zijn. Als de laptop wel op de switch werkt dan zijn de kabels en de ethernetpunten de verdachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
k-janssen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:09:
[...]

Aangenomen dat je een unmanaged switch aan hebt hangen of anders geen configuratie er op hebt staan en deze dus zeer waarschijnlijk als unmanaged werkt lijkt dit eerder aan de connectie tussen switch en client (laptop/PC) te liggen.

Test de verbinding eens met de werkende UTP tussen switch en client dus gebruik makend van dezelfde switchpoort maar zonder de bekabeling in de muur.
Ja, unmanaged switch idd. Wat jij voorstelt heb ik eerder getest. Dus de kabel die van de switch naar mijn desktop loopt en -wel- internet geeft, tussen de laptop en muurpunt geplaatst. Helaas dan geen internet. Dat zou dus betekenen dat de kabels in de muur c.q. de verbindingen met de wanddozen niet goed zijn. En dat zou zuur zijn ;-) Hoopte dat het nog aan iets anders zou kunnen liggen.

edit:

beiden hebben de aderparen overigens netjes in T568-B configuratie.

[ Voor 4% gewijzigd door ThomasBHJensen op 19-12-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Zou het nog kunnen komen door het volgende:

de hoofdkabel(s) van huis naar schuur zijn oorspronkelijk Cat6 S/FTP, maar alles afgeknipt en verwijderd zodat het gewoon als UTP werkt. Dus alleen de 4 aderparen overgehouden.

De kabels in de muren zijn CAT6 UTP.

Ik zou denken dat dat geen bal uitmaakt, zeker omdat er nog een switch tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:26:
[...]

Dus de kabel die van de switch naar mijn desktop loopt en -wel- internet geeft, tussen de laptop en muurpunt geplaatst. Helaas dan geen internet.
Dat was niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een verduidelijkende toevoeging, ik wilde eigenlijk dat je direct van de switch naar de laptop zou gaan met de kabel die op je PC wel werkt (dus zonder muur bekabeling) in de switchpoort die je ook met muur bekabeling gebruikt. De muur kabel er uit en de PC-UTP er in en die vervolgens op je laptop.

Met je eerdere toevoeging denk ik dat het resultaat is dat het dan wel werkt maar even testen is zeker weten.

Vooruit lopend op de zaken: Je muur bekabeling zou ik in de eerste instantie testen met een kabel tester, als de volgorde wel goed is dan moet er bijna wel iets mis zijn met de aderparen of zo iets dergelijks. ( 2x dezelfde aansluit fout zorgt wel voor een 1 op 1 connectie met een kabletester maar kan de aderparen redelijk uit elkaar trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
k-janssen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:44:
[...]

Dat was niet helemaal wat ik bedoelde maar wel een verduidelijkende toevoeging, ik wilde eigenlijk dat je direct van de switch naar de laptop zou gaan met de kabel die op je PC wel werkt (dus zonder muur bekabeling) in de switchpoort die je ook met muur bekabeling gebruikt. De muur kabel er uit en de PC-UTP er in en die vervolgens op je laptop.

Met je eerdere toevoeging denk ik dat het resultaat is dat het dan wel werkt maar even testen is zeker weten.

Vooruit lopend op de zaken: Je muur bekabeling zou ik in de eerste instantie testen met een kabel tester, als de volgorde wel goed is dan moet er bijna wel iets mis zijn met de aderparen of zo iets dergelijks. ( 2x dezelfde aansluit fout zorgt wel voor een 1 op 1 connectie met een kabletester maar kan de aderparen redelijk uit elkaar trekken)
Ok, dank voor je reactie. Hier kan ik wat mee. Fijn.

Ik heb de UTP-kabel die ik nu gebruik van switch naar mijn desktop, verplaatst van switch naar laptop. En, tegen de verwachtingen in, geen internet op de laptop. Wat op zich betekent dat ik nog kan hopen dat de kabels in de muur niet het probleem zijn.

ipconfig geeft: 'media disconnected' voor de ethernet adapter van de laptop.

Overigens had ik dat op de desktop eerst ook. Geen internet, en 'media disconnected'. Daarna kreeg ik een '169...ip-adres', omdat er geen verbindin met DHCP mogelijk bleek. Waarom, geen idee. Uiteindelijk ging het voor de desktop el werken, o.a. na de modem/router en de switch aanuit te hebben gezet. Maar of dat de oplossing is geweest en waarom, geen idee.

Wat ik nu iig nog kan doen is de desktop met de zelfde UTP-kabel aansluiten op het muurpunt. Als dat werkt, dan ligt het iig niet aan de kabels in de muur/connectoren/muurpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:38
biomass schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:15:
Als je geen kantoor in je schuur gaat bouwen is CAT5e ook wel voldoende?
Ik raadt iedereen aan om CAT6 te doen gezien de nihil prijsverschil en je nooit weet wat je er over 10-20 jaar mee gaat doen, dan hoef je niet opnieuw een kabel te trekken.

CAT6 gaat to 10gbit en CAT5e officieel tot gigabit, inmiddels hebben ze een plakbandje toegepast en CAT5e weten op te rekken naar 5 gbit.

Stel als er nu CAT5e lag dan mooi laten liggen en niet vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2023 12:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:14:
[...]

Ok, dank voor je reactie. Hier kan ik wat mee. Fijn.

Ik heb de UTP-kabel die ik nu gebruik van switch naar mijn desktop, verplaatst van switch naar laptop. En, tegen de verwachtingen in, geen internet op de laptop. Wat op zich betekent dat ik nog kan hopen dat de kabels in de muur niet het probleem zijn.

ipconfig geeft: 'media disconnected' voor de ethernet adapter van de laptop.

Overigens had ik dat op de desktop eerst ook. Geen internet, en 'media disconnected'. Daarna kreeg ik een '169...ip-adres', omdat er geen verbindin met DHCP mogelijk bleek. Waarom, geen idee. Uiteindelijk ging het voor de desktop el werken, o.a. na de modem/router en de switch aanuit te hebben gezet. Maar of dat de oplossing is geweest en waarom, geen idee.

Wat ik nu iig nog kan doen is de desktop met de zelfde UTP-kabel aansluiten op het muurpunt. Als dat werkt, dan ligt het iig niet aan de kabels in de muur/connectoren/muurpunten.
Zojuist de zelfde UTP-kabel (die eerst tussen switch en desktop zat) gebruikt tussen desktop en muurpunt 1 (er zijn 3 muurpunten) en ik heb internet. Dat is heel positief vind ik, want dan zijn de kabels in de muur iig prima.

Vraag blijft waarom het dan met de laptop niet werkt. Ga nu laptop ook aan muurpunt 1 hangen met diezelfde UTP-kabel. (eerder laptop op muurpunt 2 geprobeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
update:

Desktop aangesloten op muurpunt 1,2 en 3 met dezelfde UTP-kabel. Dan krijg ik internet op muur punt en 2, maar niet op 3.

Laptop aangesloten op muurpunt 1,2 en 3. Dan krijg ik op geen van de 3 muurpunten internet.

voorlopige conclusie is dat er iets niet goed izt bij muurpunt 3 en in de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:20:
[...]

Zojuist de zelfde UTP-kabel (die eerst tussen switch en desktop zat) gebruikt tussen desktop en muurpunt 1 (er zijn 3 muurpunten) en ik heb internet. Dat is heel positief vind ik, want dan zijn de kabels in de muur iig prima.
Een kabel / aansluiting die maar met 1 van de 2 geteste apparaten werkt zou ik niet "prima" willen noemen.

Ik zou de oorzaak zoeken in het werk van de aannemer, dus de aansluiting in de wandcontactdozen of stekkers of misschien zelfs wel in de toegepaste kabel. Installatiekabel afwerken met een stekker schreeuwt sowieso al "beunhaas", dit zal geen installateur zijn geweest die het aanleggen van netwerken als hoofdactiviteit heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
ThomasBHJensen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:32:
[...]

patchpaneel is me wat te profi lijkt me, voor een thuiswerkplek met 2 mensen met in totaal 2 pc's. Een eenvoudige switch zou toch moeten volstaan?
Een patchpanel is dan misschien wat overdreven ja. Gewoon een 4-voudige of 6-voudige opbouwbehuizing was natuurlijk ook prima geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXd5QU3MItRyW1XHlLozi88JZcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XTatVeZi06WQjXB6dPJJHYr.png?f=fotoalbum_large

Ja, dat kost je dan een paar korte patchkabeltjes voordat je de switch kan aansluiten, maar mits correct aangesloten weet je tenminste wel zeker dat het probleemloos werkt, nu maar ook nog over 25 jaar. RJ45 stekkers op installatiekabel met vaste kern blijken relatief vaak foutgevoelig.

(Maar het kan uiteraard wel werken, ik zal niet ontkennen dat ik het thuis voor 2 vast gemonteerde accesspoints ook heb gedaan... ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Xander schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:37:
[...]

Een kabel / aansluiting die maar met 1 van de 2 geteste apparaten werkt zou ik niet "prima" willen noemen.

Ik zou de oorzaak zoeken in het werk van de aannemer, dus de aansluiting in de wandcontactdozen of stekkers of misschien zelfs wel in de toegepaste kabel. Installatiekabel afwerken met een stekker schreeuwt sowieso al "beunhaas", dit zal geen installateur zijn geweest die het aanleggen van netwerken als hoofdactiviteit heeft. ;)
Dank voor je reactie. Als het muurcontactpunt gewoon werkt met mijn desktop (heb internet, speedtest is prima), dan mag ik toch concluderen dat de aansluiting prima is? Waarbij ik met prima bedoel, misschien niet volgens best practise, maar de aansluiting is iig niet defect. Hij werkt. Dan moet het probleem dus gezocht worden in de laptop (software of hardware). Of is dat niet logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:56:
[...]

Dank voor je reactie. Als het muurcontactpunt gewoon werkt met mijn desktop (heb internet, speedtest is prima), dan mag ik toch concluderen dat de aansluiting prima is? Waarbij ik met prima bedoel, misschien niet volgens best practise, maar de aansluiting is iig niet defect. Hij werkt. Dan moet het probleem dus gezocht worden in de laptop (software of hardware). Of is dat niet logisch?
Ik had blijkbaar niet helemaal goed gelezen. Ik dacht dat je met de laptop wel verbinding kreeg als je deze met een patchkabel rechtstreeks op de switch aansloot, maar blijkbaar werkt dat ook niet. Als je helemaal geen link krijgt dan lijkt het er inderdaad op dat het bij de laptop fout gaat, aangenomen dat de patchkabel wel goed is. ;)

"Heb internet dus de aansluiting is prima" is wel wat simplistisch. Met slechts 4 van de 8 aders verbonden kun je nog steeds werkend internet hebben (maar dan wel maximaal 100Mbps, dat had je wellicht gemerkt met de speedtest). Ik heb ook wel vaker meegemaakt dat slechte kabels met sommige apparaten wel werken maar met andere niet, blijkbaar zijn sommige apparaten toch wat minder kieskeurig.

Heb je de laptop ook al eens binnen in huis bedraad aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Xander schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:07:
[...]

Ik had blijkbaar niet helemaal goed gelezen. Ik dacht dat je met de laptop wel verbinding kreeg als je deze met een patchkabel rechtstreeks op de switch aansloot, maar blijkbaar werkt dat ook niet. Als je helemaal geen link krijgt dan lijkt het er inderdaad op dat het bij de laptop fout gaat, aangenomen dat de patchkabel wel goed is. ;)

"Heb internet dus de aansluiting is prima" is wel wat simplistisch. Met slechts 4 van de 8 aders verbonden kun je nog steeds werkend internet hebben (maar dan wel maximaal 100Mbps, dat had je wellicht gemerkt met de speedtest). Ik heb ook wel vaker meegemaakt dat slechte kabels met sommige apparaten wel werken maar met andere niet, blijkbaar zijn sommige apparaten toch wat minder kieskeurig.

Heb je de laptop ook al eens binnen in huis bedraad aangesloten?
De snelheid is gelukkig prima. ik kom op 1GB/sec dus dat lijkt in orde.
De laptop bedraad aansluiten in huis, dat is iets waar ik nog niet aan heb gedacht, slim! Ga ik meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
In huis, direct op de modem/router krijgt de laptop ook geen internet. Dus daar is duidelijk iets mis met de ethernetkaart/poort. Dat is verder geen probleem. Die is oud en kan op de wifi. Rest nu slechts nog dat muurpunt 3 niet lijkt te functioneren. Dat ga ik nog ff uitzoeken. dank.
Pagina: 1