Waarschuwings pop up van instellingen is dat poging tot scam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athanor
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-01-2024
Mijn vraag
Ik krijg voortdurend pop ups, naar het lijkt van instellingen met een grote variatie van waarschuwingen voor malware stelen van gegevens lekken van informatie e.d. De vraag is om er op te klikken. Wat ik vermijd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mac OS Sonoma op een MacBook Air van 2021

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle cookies en geschiedenis op safari gewist.
KPN virusscan gedraaid die geeft aan dat er geen virussen zijn.
Inmiddels een upgrade naar Sonoma geïnstalleerd en pop ups verschijnen weer.
Melding aan Apple phishing desk gedaan
MacBook uitgeschakeld
Ik heb screenprints van de melding maar weet nog niet hoe die hier te plaatsen

Ik vind dit wel onrust gevend wat adviseren jullie?

Fons

Beste antwoord (via Athanor op 10-12-2023 22:33)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om deze melding te stoppen ga je in Safari naar de voorkeuren (CMD+,) en kies je voor het tabblad "Websites". Daar zoek je in de linker kolom naar "Meldingen". Onbekende of verdachte websites kun je daar verwijderen. Dit moet ook direct de valse meldingen stoppen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athanor
Toch een screenprint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-KRiqu3MqkpdUtgGgHN8eEjI0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RQbavGCKWbiPpvimlDeqHuA2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:20

DataGhost

iPL dev

Kan je niet zien welke apps verantwoordelijk zijn voor de notificaties? Verder zou ik ze in je browser in ieder geval uitschakelen, geen idee of ze daardoor komen maar daarmee is het wel erg makkelijk gemaakt om dit soort meuk te tonen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om deze melding te stoppen ga je in Safari naar de voorkeuren (CMD+,) en kies je voor het tabblad "Websites". Daar zoek je in de linker kolom naar "Meldingen". Onbekende of verdachte websites kun je daar verwijderen. Dit moet ook direct de valse meldingen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athanor
Dit heeft me zeker verder gebracht! Ik heb de toegang van deze site geweigerd. Nog even goed kijken of het hiermee nu opgelost is maar de site heeft hetzelfde icoontje van de pop-ups. Ziet er dus hoopvol uit.

Dank zover, ik ga het volgen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMYUvIxucPcj6GdSMaWBueRwW3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Wb7TSW1XqQNYKSxcEBHZBjA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Athanor Installeer ook eens een goede Adblocker zou ik zeggen, in de Appstore heb je bijvorobeeld AdGuard for Safari, dat scheelt ook al een heleboel en verder niet al te veel vage sites bezoeken ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1