Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-02 19:00
De ASRock RX 7900xtx Taichi functioneert op zich heel erg netjes: temperaturen blijven mooi laag en de delta is nagenoeg nooit hoger dan 18 graden en dat is al een uitzondering.

Maar tussen de 44-48% van het maximum rpm ontstaat een ratelend geluid (zie bijgevoegde video voor een fragment gecapped op 45%). Dit is ~1650-1750 rpm. Daaronder is hij muisstil en daarboven de normale blaasgeluiden van ventilatoren. Alleen binnen dat bereik ontstaat dit geluid. Ik heb één van de fans gestopt tijdens het draaien om te verifiëren dat dit inderdaad echt een fan-probleem is. De kaart hangt mooi horizontaal door de meegeleverde bracket (eigenlijk meer een stand). Ik heb de kaart er al eens verwijderd om te controleren op losse onderdelen, draden, etc., maar dat lijkt dit niet te zijn. Daarom heb ik twee vragen:
1) Is dit een (ernstig) probleem dat opgelost moet worden?
2) Wat is er volgens jullie aan de hand?

De leverancier geeft aan dat ik een RMA in mag dienen, maar dat zou voor mij de tweede keer zijn met deze kaart (de eerste is vervangen met het 110-graden-probleem). Ik sta er dus niet om te springen om wéér een RMA op te starten.

Voor nu de fan curve aangepast om of beneden dat bereik te blijven of binnen 5 graden erboven te pieken.

Hoor graag wat jullie ervan denken! Als er meer informatie nodig is, laat het me weten!

[Streamable: 20231210_092859]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
terug sturen in dit geval en als het al de 2de is ,dan zou ik voor een andere kaart gaan

[ Voor 112% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
Bedankt! En jammer - had gehoopt op, tegen beter weten in, dat er niets aan de hand was en dat ik me gewoon teveel stort op details.

Ik heb het vermoeden dat de leverancier de kaart wil repareren en dat ik niet voor een andere kaart mag gaan (wat ik nu wel zou willen, eerlijk gezegd). Dus dat het weer een RMA wordt. Even kijken wanneer ik die dan wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
hoe lang heb je de kaart in bezit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Of je lost het probleem gewoon zelf op. Kijken wat er aan de hand is, koeler lostrekken, ventilator iets meer ruimte geven om te zwabberen en het geratel zal waarschijnlijk weg zijn.

Je kunt, met de huidige delta-T, ook de ventilator gewoon stopzetten. De kans is vrij groot dat de overige twee de warmte prima kwijt kunnen raken.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 11-12-2023 15:53 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
freaky35 schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:48:
hoe lang heb je de kaart in bezit?
Vorige RMA is afgelopen maand afgehandeld, dus welgeteld 2,5 week.
M2M schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:53:
Of je lost het probleem gewoon zelf op. Kijken wat er aan de hand is, koeler lostrekken, ventilator iets meer ruimte geven om te zwabberen en het geratel zal waarschijnlijk weg zijn.

Je kunt, met de huidige delta-T, ook de ventilator gewoon stopzetten. De kans is vrij groot dat de overige twee de warmte prima kwijt kunnen raken.
Bedankt! En op zich wil ik best van alles uit elkaar trekken, niets leuker dan 't zelf fixen. Het is ook een (moedeloze) principekwestie: deze kaart heb ik nu dus 2,5 week en de vorige heb ik ook terug moeten sturen. Voor de prijs zou ik meer verwachten. Maar ook: wat als ik hem uit elkaar haal maar het probleem niet kan oplossen, kan ik dan nog aanspraak maken op dezelfde garantie? En liever nog dat de leverancier gewoon een goede kaart zonder defects levert, eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
momentopname schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:27:
[...]

Vorige RMA is afgelopen maand afgehandeld, dus welgeteld 2,5 week.

[...]

Bedankt! En op zich wil ik best van alles uit elkaar trekken, niets leuker dan 't zelf fixen. Het is ook een (moedeloze) principekwestie: deze kaart heb ik nu dus 2,5 week en de vorige heb ik ook terug moeten sturen. Voor de prijs zou ik meer verwachten. Maar ook: wat als ik hem uit elkaar haal maar het probleem niet kan oplossen, kan ik dan nog aanspraak maken op dezelfde garantie? En liever nog dat de leverancier gewoon een goede kaart zonder defects levert, eerlijk gezegd.
Hoe lang is het geleden dan dat je de kaart gekocht hebt

En je zegt het zelf al,dat je liever een kaart wilt zonder defecten,wat ik ook zou willen overgens.
En je hebt 2 keer een defect produkt gehad,je zou dan altijd wel je geld moeten terug krijgen of een ander merk/type kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
freaky35 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:35:
[...]

Hoe lang is het geleden dan dat je de kaart gekocht hebt

En je zegt het zelf al,dat je liever een kaart wilt zonder defecten,wat ik ook zou willen overgens.
En je hebt 2 keer een defect produkt gehad,je zou dan altijd wel je geld moeten terug krijgen of een ander merk/type kaart
De eerste kaart heb ik in maart gekocht - ik was heel laat met de eerste RMA. Dus dat is niet zo handig geweest. Ik weet dus niet zeker of ik wel recht heb op een creditering of dat ik alleen maar een RMA in mag gaan waarbij altijd eerst gekeken wordt naar reparatie of vervanging. De leverancier geeft het laatste aan. Ik heb geen vervangende kaart, dus dat zou een maand wachten betekenen. Op zich kan dat, maar ik koester niet de hoop dat een volgende kaart zonder gebreken is - dat vertrouwen heb ik niet (meer). Dus dan is de keuze: of toch RMA en misschien daarna nog een keer (etc.) of nu zelf proberen te repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

Je kan het altijd vragen, maar vziw moet de leverancier er alleen voor zorgen dat je een vergelijkbaar werkend product krijgt. Alleen als dit niet lukt krijg je je geld terug of kunnen ze een alternatief aanbieden. Restitutie is meer een gratie van de leverancier...

[ Voor 19% gewijzigd door Thomg op 11-12-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Ik zou 'm zelf repareren. Kaart is eigenlijk prima functioneel, behoudens een rateltje. Als je 'm terug stuurt ben je 'm lang kwijt en heb je geen garantie op een kaart waar niet toevallig een ander probleem in zit. Kost een hoop tijd, moeite en je leert er niks van. Zelf open maken en repareren wel :)

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• momentopname
Thomg schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:01:
Je kan het altijd vragen, maar vziw moet de leverancier er alleen voor zorgen dat je een vergelijkbaar werkend product krijgt. Alleen als dit niet lukt krijg je je geld terug of kunnen ze een alternatief aanbieden. Restitutie is meer een gratie van de leverancier...
Yep, zo ervaar ik het ook. Maar ach, niet geschoten is altijd mis.
M2M schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:08:
Ik zou 'm zelf repareren. Kaart is eigenlijk prima functioneel, behoudens een rateltje. Als je 'm terug stuurt ben je 'm lang kwijt en heb je geen garantie op een kaart waar niet toevallig een ander probleem in zit. Kost een hoop tijd, moeite en je leert er niks van. Zelf open maken en repareren wel :)
Zeker, heb je helemaal gelijk in. Alleen hangt er nu een prijskaartje van bijna 1300 euro en verouderde principes aan, waardoor dat pielen (repareren) net wat moeizamer gaat. Ik wacht nog even en probeer eerst nog wat via de leverancier en anders in het begin van het nieuwe jaar een RMA of tijdens mijn vakantie een reparatie.

Of ik leer uiteindelijk leven met het geratel en pas mijn fan curve zo aan dat ik er het minst last van heb. Maar dat zou mijn meest passieve optie zijn.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_witte
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-12-2023
Buyer beware!

Net discussie gevonden via Google.
Ik heb dezelfde kaart en had hetzelfde probleem met ratelende fan.

Daarnaast was er ook een probleem dat de kaart heel warm begon te lopen, en er ook een groot verschil zat tussen edge en hot spot temperatuur, over de 40° verschil.

ASRock tech support gaf zelf aan dat dit een RMA ging worden.

RMA nummer 1:
Kaart kwam na een maand terug. Er was helemaal niks aan gerepareerd, nog altijd ratelende fan, nog altijd heet (105-110°) en 40°+ verschil tss edge en hotspot. Er werd beweerd dat dit een andere kaart was (ander serienummer) maar deze had dan toevallig exact dezelfde problemen. Vreemd.

RMA nummer 2:
Contact opgenomen met sales en RMA van ASRock. Ik mocht de kaart nog eens terug sturen. Er werd een andere kaart opgestuurd, die na ongeveer 2 weken aankwam.

Deze kaart liep iets minder heet en had 29° verschil tss edge en hotspot. Nog een beetje aan de hoge kant, maar ok. Probleem met fan was ook weg.
Ook deze kaart met ander serienummer, maar ik merkte wel dat de plastic cover peel al eens van de backplate was afgetrokken en er terug op gekleefd. Vreemd.

Na een maand sporadisch Starfield spelen merk ik dat deze kaart ook weer naar 100°+ loopt, met een edge-hotspot verschil van ondertussen 43° (!).

Ik kan alleen maar besluiten dat er problemen zijn met het de coldplate of de thermische pasta die ze gebruiken.
Ik vermoed dat RMA afdeling een andere RMA kaart naar mij heeft gestuurd die met koelpasta werd gerepaste die niet geschikt is voor deze hete gpu die en dat de pasta er na een paar load cycles uit pompt waardoor er stukken van de gpu geen contact meer maken met de coldplate.

Ik maak mij nu klaar voor een nieuwe ronde RMA, nummer 3.

Ik denk niet dat ik ooit nog een ASRock product koop. :-((

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
Al met al ben ik ook nog niet enorm tevreden met de kaart. Ik start de RMA in het nieuwe jaar (na mijn vakantie) en ga aangeven dat ik een creditering wens. Hopelijk werkt dat, dan ga ik niet nog eens voor dezelfde kaart.

Wat die delta's betreft: ik heb de kaart nu ge-undervolt en de power limit naar -10%. Dat ga je direct terugzien in je temperaturen. Dat al eens geprobeerd,@de_witte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_witte
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-12-2023
O ja, draait altijd op UV. Scheelt inderdaad wel een pak voor temperaturen en draait ~5% sneller. Maar dan is het nog steeds te heet, 40°+ temp delta.

Ik bench op defaults voor cijfers voor RMA. Het kan niet de bedoeling zijn om een "OC" kaart te moeten UV om ze behoorlijk te laten draaien. Ik had eerder op UV + OC met +15% power budget gehoopt met die kaart... Maar zelfs op default draait ze te heet.

Ik heb zonet nog maar eens RMA aangevraagd.

Ik heb ook voorgesteld dat ze mij gewoon mijn geld teruggeven en dat ze hun kaart dan mogen houden. Twijfel dat ze er gaan op ingaan :-/

[ Voor 13% gewijzigd door de_witte op 17-12-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
de_witte schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:57:
O ja, draait altijd op UV. Scheelt inderdaad wel een pak voor temperaturen en draait ~5% sneller. Maar dan is het nog steeds te heet, 40°+ temp delta.
En ook de power limit naar -10%? Want 40 is dan wel echt extreem. Ik zie met mijn undervolt bij hoge uitzondering eens 30 graden, maar dat is bij slecht geoptimaliseerde games (in de menu's nota bene).
Ik bench op defaults voor cijfers voor RMA. Het kan niet de bedoeling zijn om een "OC" kaart te moeten UV om ze behoorlijk te laten draaien. Ik had eerder op UV + OC met +15% power budget gehoopt met die kaart... Maar zelfs op default draait ze te heet.

Ik heb zonet nog maar eens RMA aangevraagd.
UV is 't nieuwe OC, hoorde ik al eens. Maar je hoort hier echt verschillende verhalen over. Sommigen hebben geluk met deze kaart en spreken over delta's van max. 15 graden. Laat me weten hoe die RMA is gegaan, hopelijk heb je dit keer een betere of gewoon je geld terug.
Ik heb ook voorgesteld dat ze mij gewoon mijn geld teruggeven en dat ze hun kaart dan mogen houden. Twijfel dat ze er gaan op ingaan :-/
Haha, ik ga het ook proberen. Want ik verwacht gewoon dat ik een product krijg dat werkt. We kunnen continu een RMA blijven doen, en alles zal wel gerepareerd en vervangen kunnen worden, maar dan zijn we straks maanden verder en heb ik nooit met een goed werkende kaart kunnen gamen of zelfs niet kunnen gamen vanwege de RMA-tijden. Ik vind 2 keer een RMA echt het maximale; toont voor mij aan dat het product ondermaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niet wachten, maar gelijk doorpakken. je hebt het recht de koop te ontbinden, dit omdat men geen conform goed kan leveren. je hoeft geen RMA aan te maken. Beroep je op de wettelijke garantie bij consumentenaankoop. Dit is de 2e keer dat er geen conform goed is geleverd, je hoeft niet weer reparatie aan te gaan want je hebt inmiddels het vertrouwen verloren in deze kaart. Geheel aankoopbedrag terug en kijken voor wat anders. geen tegoedbon, geen gebruikskostenvergoeding, geld terug op de manier hoe jij de factuur hebt voldaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
Hackus schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:36:
Niet wachten, maar gelijk doorpakken. je hebt het recht de koop te ontbinden, dit omdat men geen conform goed kan leveren. je hoeft geen RMA aan te maken. Beroep je op de wettelijke garantie bij consumentenaankoop. Dit is de 2e keer dat er geen conform goed is geleverd, je hoeft niet weer reparatie aan te gaan want je hebt inmiddels het vertrouwen verloren in deze kaart. Geheel aankoopbedrag terug en kijken voor wat anders. geen tegoedbon, geen gebruikskostenvergoeding, geld terug op de manier hoe jij de factuur hebt voldaan.
Dat is hoe ik het ook had aangegeven richting de partij waar ik hem gekocht heb. Lange mailwisseling geweest, maar zij geven aan dat alleen de leverancier kan crediteren. En daarvoor moet dus eerst een RMA gestart worden.

Kortom: geen idee of dit gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

momentopname schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:12:
[...]

Dat is hoe ik het ook had aangegeven richting de partij waar ik hem gekocht heb. Lange mailwisseling geweest, maar zij geven aan dat alleen de leverancier kan crediteren. En daarvoor moet dus eerst een RMA gestart worden.

Kortom: geen idee of dit gaat lukken.
verkoper is 1e aanspreekpunt en moet conformiteit nakomen. hoe zij het evt. vergoed krijgen sta jij geheel buiten. Je hebt een commerciële overeenkomst met de fabrikant voor fabrieksgarantie, wettelijke garantie en evt verkopersgarantie met de verkoper. die moet dus conformiteit nakomen. RMA is de weg naar de fabrikant voor fabrieksgarantie, dat is iets anders dan Wettelijke garantie. (eigenlijk is RMA alleen bevestiging van retour, om welke reden ook. - Return Merchandise Authorization - )

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
Hackus schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:30:
[...]

verkoper is 1e aanspreekpunt en moet conformiteit nakomen. hoe zij het evt. vergoed krijgen sta jij geheel buiten. Je hebt een commerciële overeenkomst met de fabrikant voor fabrieksgarantie, wettelijke garantie en evt verkopersgarantie met de verkoper. die moet dus conformiteit nakomen. RMA is de weg naar de fabrikant voor fabrieksgarantie, dat is iets anders dan Wettelijke garantie. (eigenlijk is RMA alleen bevestiging van retour, om welke reden ook. - Return Merchandise Authorization - )
En toch krijg ik in een vicieuze cirkel steeds terug dat er eerst een RMA gestart moet worden omdat alleen de leverancier volgens hen tot creditering over kan gaan. Ik heb precies hetzelfde aangegeven als jij, namelijk dat ik een overeenkomst heb met hen en niet met de leverancier. En daarop wordt simpelweg weer aangegeven dat zij geen beslissing kunnen maken over de creditering. Dus net nog maar eens een mail gestuurd hierover. We zullen het zien. Bedankt in ieder geval, je geeft me wat extra munitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niet om verder te zeuren, maar eea staat hier wel uitgelegd
https://www.justitia.nl/consumentenkoop
https://www.consuwijzer.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
Thanks! De laatste site had ik inderdaad ook al bezocht - ik heb ze met wat extra informatie gemaild. Anders wordt 't een brief. Wel jammer dat 't zo moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

momentopname schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:50:
[...]

Thanks! De laatste site had ik inderdaad ook al bezocht - ik heb ze met wat extra informatie gemaild. Anders wordt 't een brief. Wel jammer dat 't zo moet gaan.
Helaas wordt dit bijna standaard tegenwoordig en schuilen veel verkoper zich achter de fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momentopname
Hackus schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:47:
[...]

Helaas wordt dit bijna standaard tegenwoordig en schuilen veel verkoper zich achter de fabrikant
Yep. Er wordt dus geen toezegging gedaan voordat een retour is toegezonden. Dus we gaan die route toch maar op - inhoudelijk wordt er niet gereageerd op citaten van de ACM en het beroep op de wettelijke garantie. Ondertussen zijn de ventilatoren niet het enige probleem: de temperaturen lopen ondertussen ook weer op. Ik zou iedereen afraden voor deze kaart te gaan.
Pagina: 1