Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy93
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-05 09:03
Allereerst goed om te weten dat ik mijn eerste zelfbouw wil gaan doen. Op dit moment heb ik een oude game pc draaien, die een jaar of 16 geleden in elkaar is gezet door een duits bedrijfje. In de loop van de jaren zijn diverse onderdelen 'gesneuveld' en heb ik deze zelf vervangen (moederbord / cpu). Daarbij kwam natuurlijk ook het interne geheugen wat outdated was. De videokaart is een jaar of 7 geleden ook 'vernieuwd' met een 2e hands kaart van een collega. Al met al doe ik dus behoorlijk lang met een 'game pc'. Echter wordt het nu wel tijd om een gehele nieuwe pc te gaan samenstellen (dus ook kast + voeding, die dus al 16+ jaar zijn).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem wil ik weer aanschaffen zodat ik een flink aantal jaar weer vooruit kan. In het begin op hogere settings, later met de nieuwere games wat lager wat geen probleem is. Qua doeleinden is het eigenlijk een combinatie van wat gamen (niet de allerdikste games, maar dingen als Apex Legends, Fortnite, Fifa etc. op 1440p) en wat videobewerking via Adobe Premiere Pro (voor aftermovies na vakanties).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Videokaart heb ik al in bezit, de rest (deze lijst dus) zo rond de 900/1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een Videokaart is dus al aangeschaft, de MSI Geforce RTX4060 TI Ventus 2X Black 16G.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het spul van NZXT ziet er erg strak uit. Maar zit niet vast aan een bepaald merk. Prijs kwaliteit is belangrijkst, maar het mag er voor een paar extra tientjes ook mooi uitzien ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet perse. Een waterkoeling lijkt me erg interessant zeker omdat de kast dan wat "opener" is in plaats van een dikke luchtkoeling. Verder wat makkelijke kabelmanagement etc.

Ga je overklokken?
Niet eerder gedaan, maar kan me voorstellen dat ik hier wat ervaring mee ga opdoen om dit in de toekomst te doen.

Wat verwacht je van ons?
Een blik op het lijstje van de ervaren pc bouwers ;) met de wensen van een gamepc voor wat meer jaren te gebruiken, kan dit wat zijn? En ik heb nog enkele vragen:

- Wat is wijsheid qua processor op algemeen gebied. Dus zowel wat gamen als videobewerking, is het dan handig om voor de Ryzen 7 7800X3D, Ryzen 7 7700X of toch de wat goedkopere Ryzen 5 7600X?

- Qua NZXT case, daar zitten 3 RGB ventilatoren bijgeleverd, passen deze ook rechstreeks op het moederbord, of moet ik hiervoor ook een NZXT Fan Controller hebben om dit aan te sturen?

- En daarbij dan ook de vraag, met een waterkoeling hierbij, hoe wordt dat allemaal gecombineerd? Daar wordt een fancontroller meegegeven (3 poorts).

- De voeding van Seasonic, is een van de goedkopere van dit wattage. In mijn huidige pc heb ik een thermaltake tough power, die dus al over 16 jaar zn werk doet. Zelf ken ik seasonic niet, ervaringen?

Zelf heb ik al een korte wensenlijst bij elkaar geklikt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 219,90€ 219,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 202,-€ 202,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow RGB Zwart€ 155,05€ 155,05
1WaterkoelingNZXT Kraken 240 RGB Zwart€ 142,01€ 142,01
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 116,56€ 116,56
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 112,-€ 112,-
Totaal€ 947,52

Alvast bedankt voor de moeite

[ Voor 24% gewijzigd door jordy93 op 10-12-2023 19:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:12
Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding, videokaart fabrikanten gaan over op PCIe 5 stekker, als je zo'n voeding hebt kun je over een aantal jaar een upgrade doen. Voor een systeem aals dit is 500 Watt al voldoende, Thermaltake maakt nog steeds prima voedingen: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition.