Setup versterker (2x200W) met 4 (120W) speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 429 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayokam
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 13:07
Beste tweaker,

Ik ben op zoek naar de juiste configuratie van versterker en speakers. En hoe deze correct aan te sluiten.

Volgende versterker heb ik in bezit: Power Dynamics PDC85. De fabrikant geeft aan dat deze 2x200W kan leveren (via kanaal rechts en links). Als ik ga zoeken naar de juiste hoeveelheden, spreken we dus over 2x100W power RMS en 2x300W max power. Helaas kan ik niet de juiste weerstand (ohm) terug vinden. Ik vermoed dat dit 8 Ohm zal zijn (volgens enkele Franstalige verkoopswebsites).

Graag had ik op beide kanalen telkens twee speakers aangesloten, namelijk de Power Dynamics BGO65. Deze speaker lever 45W RMS en 150W max power en een SPL @ 1W/1m van 89dB. We spreken hier over een 8 Ohm speaker.

Is het best dat ik zo'n 2 speakers in parallel op één kanaal zet (levert 4 Ohm op?) of beter in serie (levert 16 Ohm op?). Of zelfs alle 4 de speakers op 1 kanaal ipv 2 kanalen? Of kijk ik best naar andere speakers?

Ik heb reeds onderzoek gedaan op het web, maar krijg telkens verschillende meningen/informatie. Waardoor het heel verwarrend begint te worden.

Alvast bedankt voor jullie tijd/hulp!
Ayokam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Normaal kan je zonder iets stuk te maken het parallel aansluiten. Maar wat is het doel van de 4 speakers? Voor gewoon muziek te luisteren is 2 speakers beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Ayokam
In welke setting ga je deze setup gebruiken? Ik vermoed iets van een kantine.
Qua merk en specs van de versterker zou ik mij niet heel erg druk maken over wat je gaat aansluiten. Zeker als je speakers van het merk zelf erop aansluit komt er zeker geluid uit.
Ik zeg dit omdat het setje niet echt overkomt dat het voor muziek liefhebbers is gemaakt maar om gewoon een ruimte (voetbalkantine) lekker goedkoop te kunnen vullen met geluid. Het zal zeker niet slecht zijn maar heel denderend ook niet.

Wil je kwalitatief beter geluid zal je naar heel iets anders moeten gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:02
Ayokam schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:11:
Beste tweaker,

Ik ben op zoek naar de juiste configuratie van versterker en speakers. En hoe deze correct aan te sluiten.

Volgende versterker heb ik in bezit: Power Dynamics PDC85. De fabrikant geeft aan dat deze 2x200W kan leveren (via kanaal rechts en links). Als ik ga zoeken naar de juiste hoeveelheden, spreken we dus over 2x100W power RMS en 2x300W max power. Helaas kan ik niet de juiste weerstand (ohm) terug vinden. Ik vermoed dat dit 8 Ohm zal zijn (volgens enkele Franstalige verkoopswebsites).

Graag had ik op beide kanalen telkens twee speakers aangesloten, namelijk de Power Dynamics BGO65. Deze speaker lever 45W RMS en 150W max power en een SPL @ 1W/1m van 89dB. We spreken hier over een 8 Ohm speaker.

Is het best dat ik zo'n 2 speakers in parallel op één kanaal zet (levert 4 Ohm op?) of beter in serie (levert 16 Ohm op?). Of zelfs alle 4 de speakers op 1 kanaal ipv 2 kanalen? Of kijk ik best naar andere speakers?

Ik heb reeds onderzoek gedaan op het web, maar krijg telkens verschillende meningen/informatie. Waardoor het heel verwarrend begint te worden.

Alvast bedankt voor jullie tijd/hulp!
Ayokam
Heb je de vraag al bij de importeur van deze versterker neergelegd? Wanneer je versterker speakers met een impedantie van minimaal 8 ohm verwacht en je sluit er een belasting van 4Ohm (impedantie) op aan heb je kans dat je op hoger volume je versterker sloopt omdat er een hogere stroom gaat lopen dan bedoelt.
Waarschijnlijk kan je versterker prima met 4 ohm overweg (dat kunnen de meeste) maar een mailtje naar de importeur kan je zekerheid geven ;)

https://www.tronios.com/p...-amplifier-sd-usb-mp3-bt/

https://elacsound.nl/waar...0defecten%20kan%20leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Deze versterker wordt ook aangeboden in een set met 4 speakers, inclusief kabels, lijkt me sterk dat ze dat zo verkopen als dat problemen op zou leveren.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zon4net
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-03 20:34
Sorry, dit blijft vaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zon4net
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-03 20:34
raze88 schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:39:
[...]

Heb je de vraag al bij de importeur van deze versterker neergelegd? Wanneer je versterker speakers met een impedantie van minimaal 8 ohm verwacht en je sluit er een belasting van 4Ohm (impedantie) op aan heb je kans dat je op hoger volume je versterker sloopt omdat er een hogere stroom gaat lopen dan bedoelt.
Waarschijnlijk kan je versterker prima met 4 ohm overweg (dat kunnen de meeste) maar een mailtje naar de importeur kan je zekerheid geven ;)

https://www.tronios.com/p...-amplifier-sd-usb-mp3-bt/

https://elacsound.nl/waar...0defecten%20kan%20leiden.
Heb je antwoord op jouw vraag gekregen? Want ik zie 1 reactie die niet aansluit op jou serie/ parallel vraag stelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Topic starter heeft nooit meer gereageerd in zijn eigen topic dus dit draadje weer oppakken, is niet nodig. Bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.