Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemvk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-12-2023
Goeienmiddag iedereen,

Ik heb een Macbook Air uit 2011 die niet meer opstart. Er staan bestanden op die ik nodig heb en wil daarom de SSD (met een proprietary storage drive connector) eruit halen en deze proberen uit te lezen op een andere Macbook met een externe SSD reader.

Omdat ik hier bijzonder weinig verstand van heb, leek het mij een goed idee om hier om advies te vragen en te checken van wat ik allemaal van plan ben wel realistisch is.

Een aantal vragen:
1. Is bovengenoemde SSD reader compatibel met de SSD die in de Macbook Air 2011 zit?
2. Kan ik vervolgens de SSD gewoon uitlezen op een nieuwe Macbook? ofwel: aansluiten en dan zie ik de extrerne schijf? Of heb ik nog externe software nodig oid?
3. De Macbook Air 2011 is al erg oud en heeft dus oude OS, gaat dit een probleem zijn?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken,
JW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Aannemend dat de behuizing van Ome Ali de juiste aansluiting heeft gaat dat inderdaad werken.
De software die erop staat maakt niet uit, kweste van jezelf toegang verschaffen en de bestanden overkopiëren via de Finder.

Enige complicatie:
Als je er Filevault versleuteling op had staan moet je mogelijk daar het wachtwoord voor invoeren.
Mocht je daarom gevraagd worden en je hebt dat wachtwoord niet (meer) dan wordt ‘t een recovery bedrijf inschakelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemvk
nelizmastr schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:13:
Aannemend dat de behuizing van Ome Ali de juiste aansluiting heeft gaat dat inderdaad werken.
De software die erop staat maakt niet uit, kweste van jezelf toegang verschaffen en de bestanden overkopiëren via de Finder.

Enige complicatie:
Als je er Filevault versleuteling op had staan moet je mogelijk daar het wachtwoord voor invoeren.
Mocht je daarom gevraagd worden en je hebt dat wachtwoord niet (meer) dan wordt ‘t een recovery bedrijf inschakelen.
Heel erg bedankt voor het meedenken! Dit geeft mij wat meer vertrouwen dat dit misschien toch nog goed gaat komen _/-\o_

Zover ik mij kan herinneren geen Firevault gebruikt, dus dat zit mee.

Hopelijk levert Ome Ali wat hij belooft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Niet toevallig iemand in de buurt met een gelijke MacBook air uit 2011? Dan zou je zo de schijf even om kunnen ruilen, opstarten, je dingetje doen en daarna de boel weer in originele staat herstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemvk
sypie schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:53:
Niet toevallig iemand in de buurt met een gelijke MacBook air uit 2011? Dan zou je zo de schijf even om kunnen ruilen, opstarten, je dingetje doen en daarna de boel weer in originele staat herstellen...
Nee, helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:05
lesson learned = regelmatig backup van je files met time machine.
Pagina: 1