Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:08
Hi all,

Ik ben een beetje aan het kijken naar zonnepanalen. Maar het is wat lastig om door de online info te komen, er staat veel out-dated info op. Gelukkig is vinden van wat precies nodig is vrij eenvoudig. Maar dan nog, welke panelen zijn het beste, welke omvormer heb ik nodig? En dan nog welk merk? Dit is niet echt te vinden. Gelukkig zitten hier een hoop kenners :)

Beste plek voor de panelen is ons dakkapel en de schuur. De rechtse kant van de schuur zit op het zuiden en op het dakkapel kunnen we ze richting het zuiden plaatsen. Ik denk dat ik max 8 panelen kwijt kan. 2 rijen van 3 op de schuur (horizontaal geplaatst), en 2 op het dakkapel. Zie foto hieronder.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hATJk84Qpe7dJrfP6wQvlJ2EPTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gIXZjR5jkfdSEFgrYK9w2Zei.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zit foto hierboven, ik denk dat aardig klopt.
Schaduw
Nee
Jaarverbruik
3500
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Budget geen idee. Doel is om energie rekening omlaag te krijgen. Terugverdien tijd schijnt laag te zijn momenteel. Daarnaast verwacht ik over 2/3jaar elektrisch te rijden en de CV-ketel is ook 10jaar oud dus wellicht een warmtepomp over een jaar of 5.
Wie gaat het project uitvoeren
Plaatsen wil ik zelf doen met wat hulp, heb daarnaast wel bekenden die goed zijn met stroom. Overigens ziet het er ook allemaal niet zo ingewikkeld uit. Ook wil ik in de toekomst de schuur gaan verbouwen en dan moeten de panelen er weer af. Vandaar dat het me het handigst lijkt om ze ook zelf te plaatsen.
Bijhouden van data
Simpel appje is voldoende, geen ingewikkelde grafieken e.d.
Reeds verkregen offertes
Niet, heb even gekeken wat een compleet set kost bij een leverancier en kwam op 2k ex btw.

inhoud:
8x Trina Dual Glass 430WP panelen totaal 750
Omvormer Growatt 2500X MIC 307
Growatt Lan 19
Montage systeem 580
Rest is overige, kabels etc.
Regio
Zaltbommel

Ik dacht ik plaats de omvormer ook in de schuur, maar dan moet ik een kabel fixen van het dakkapel naar de schuur? Eventueel kan ik doormiddel van een PV-verdeler ook naar een wasmachine groep gaan, maar dan zit ik natuurlijk met de omvormer die in de schuur hangt. ..

Daarnaast de vraag zit er veel verschil in panelen? Heb begrepen dan glas-glas panelen the way to go is? Is Trina een goed merk?

De omvormer is mij ook vraagstuk, volgens mij heb ik aan die van Growatt voldoende maar er zijn nog veel duurdere van rond de 1k. Wat is daar dan het voordeel van? Ik wil best extra geld uitgeven maar dan moet het uiteraard wel meerwaarde hebben.

Dikte van bekabeling zit ook veel verschil in. Dikste is gewoon het beste?

Volgens mij heb ik zo wel voldoende info gegeven, als meer info benodigd is dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als je nu voor de makkelijkste weg kiest en 2x5 panelen in portret op de schuur legt. Heb je alleen een omvormer met 2 MPPT in de schuur hangen.

Huis is dus oost-west. Waarom niets aan de oostkant gepland?

• Arvado
Maar 2x 5 panelen in portret gaat niet passen volgens mij.

Oostkant is ook waar het dakkapel zit en daarboven 2 dakramen. Dus kan daar niet veel kwijt.

Daarnaast is dat allemaal nieuw en vind het te lelijk. Achter ons zit een openbare parkeerplaats waar je goed aan de achterkant op ons huis kijk.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
5 noord en 5 zuid wel.
2x3 noord en 2x3 zuid zal dan ook wel gaan.

Voorkant van het huis heeft ook veel ruimte.

Glas-glas is idd een premium feature. Trina is een groot merk. Mensen geven vaak extra geld uit aan premium zonnepanelen, maar daar is zelden wat mee aan de hand. Als er iets kapot gaat dan zijn het de omvormers. Panelen zijn cheap en worden nog steeds beter en goedkoper. 13 jaar geleden zelf de aller goedkoopste panelen gekocht van een no-name Chinees merk en het geld wat we daarmee bespaard hebben kunnen we nu 2-3x zoveel vermogen voor kopen, maarja die cheapo panelen doen het nog prima. Enkel beetje achterhaalde techniek inmiddels.

Kabeldikte; dikker heeft minder verlies, maar is ook duurder. Kies iets zinnigs. 4mm2 meestal.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:53
Ik zou het dak van je huis vol leggen o--w en dan je schuur zuidkant vol leggen. Dan heb je verspreid over de dag mooi wat opbrengst.

West is nuttiger dan oost, want avondzon (meeste mensen zijn savonds wel thuis en smorgens niet + koken savonds)

• Arvado
Ja het dingetje is dat ik niet echt kan wennen aan de “zonnepanelen look” op huizen. We hebben verbouwd en mooie nieuwe pannen op het dak laten leggen. Ik wil daar geen panelen overheen leggen. Zuidkant schuur en dakkapel zie je bijna niet dus dat is oké. Vandaar die locaties.

De Trina panelen zijn dus prima. Dan gaan we ook voor glas-glas.

Wat over ze omvormer? Is die prima? Of waar op te letten. Zit groot verschil in alleen mij niet echt duidelijk waar dat nu in zit. Wat zijn de voor en nadelen?

En als ik ze dus leg op schuur en dakkapel heb ik dan ook 2 omvormers nodig?

• Uszka
  • Nu online
Arvado schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:22:
Maar 2x 5 panelen in portret gaat niet passen volgens mij.

Oostkant is ook waar het dakkapel zit en daarboven 2 dakramen. Dus kan daar niet veel kwijt.

Daarnaast is dat allemaal nieuw en vind het te lelijk. Achter ons zit een openbare parkeerplaats waar je goed aan de achterkant op ons huis kijk.
Panelen zijn 172x113cm. 5 breed in portret is 172x565cm. Gaat prima op een dak van 632 breed.

• Paul C
Je hebt niet perse twee omvormers nodig, maar je zult wel met kabels vanaf beide sets naar de omvormer moeten in dat geval.

Het is wel aan te raden bij sets op aparte MPPTs te zetten áls dat kan qua spanningsbereik en beschikbaarheid van MPPTs.

• Arvado
Uszka schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:25:
[...]

Panelen zijn 172x113cm. 5 breed in portret is 172x565cm. Gaat prima op een dak van 632 breed.
Ja maar wil enkel de zuidkant van het dak doen, aan de noord kant komen in de toekomst ook nog dakramen.

Volgens mij kan ik er 6 kwijt als ik 2 rijen van 3 landscape doe.
Paul C schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:29:
Je hebt niet perse twee omvormers nodig, maar je zult wel met kabels vanaf beide sets naar de omvormer moeten in dat geval.

Het is wel aan te raden bij sets op aparte MPPTs te zetten áls dat kan qua spanningsbereik en beschikbaarheid van MPPTs.
Want dat is beter voor het rendement? Ik zie net wel dat de gekozen omvormer dat niet kan...

EDIT: Van de omvormer bestaat ook een TL-XE variant en die kan het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Arvado op 11-12-2023 12:29 ]

• Paul C
Ja vanwege het verschil in hellingshoek en in mindere mate schaduw is het beter voor het rendement.

Check vooral ook of je met twee panelen binnen het werkbereik van die extra MPPT zit.

• Arvado
Paul C schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:46:
Ja vanwege het verschil in hellingshoek en in mindere mate schaduw is het beter voor het rendement.

Check vooral ook of je met twee panelen binnen het werkbereik van die extra MPPT zit.
Ohja goede tip! Zal ik ook even naar kijken. Zit er ook een limiet van lengte kabels? Want denk dat van dakkapel naar omvormer wel 20m gaat zijn.

• Uszka
  • Nu online
Arvado schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:24:
[...]

Ja maar wil enkel de zuidkant van het dak doen, aan de noord kant komen in de toekomst ook nog dakramen.

Volgens mij kan ik er 6 kwijt als ik 2 rijen van 3 landscape doe
Dakramen in de schuur?

• Arvado
Ja :)
Pagina: 1