Hi all,
Ik ben een beetje aan het kijken naar zonnepanalen. Maar het is wat lastig om door de online info te komen, er staat veel out-dated info op. Gelukkig is vinden van wat precies nodig is vrij eenvoudig. Maar dan nog, welke panelen zijn het beste, welke omvormer heb ik nodig? En dan nog welk merk? Dit is niet echt te vinden. Gelukkig zitten hier een hoop kenners
Beste plek voor de panelen is ons dakkapel en de schuur. De rechtse kant van de schuur zit op het zuiden en op het dakkapel kunnen we ze richting het zuiden plaatsen. Ik denk dat ik max 8 panelen kwijt kan. 2 rijen van 3 op de schuur (horizontaal geplaatst), en 2 op het dakkapel. Zie foto hieronder./f/image/gIXZjR5jkfdSEFgrYK9w2Zei.png?f=fotoalbum_large)
inhoud:
8x Trina Dual Glass 430WP panelen totaal 750
Omvormer Growatt 2500X MIC 307
Growatt Lan 19
Montage systeem 580
Rest is overige, kabels etc.
Ik dacht ik plaats de omvormer ook in de schuur, maar dan moet ik een kabel fixen van het dakkapel naar de schuur? Eventueel kan ik doormiddel van een PV-verdeler ook naar een wasmachine groep gaan, maar dan zit ik natuurlijk met de omvormer die in de schuur hangt. ..
Daarnaast de vraag zit er veel verschil in panelen? Heb begrepen dan glas-glas panelen the way to go is? Is Trina een goed merk?
De omvormer is mij ook vraagstuk, volgens mij heb ik aan die van Growatt voldoende maar er zijn nog veel duurdere van rond de 1k. Wat is daar dan het voordeel van? Ik wil best extra geld uitgeven maar dan moet het uiteraard wel meerwaarde hebben.
Dikte van bekabeling zit ook veel verschil in. Dikste is gewoon het beste?
Volgens mij heb ik zo wel voldoende info gegeven, als meer info benodigd is dan hoor ik het graag!
Alvast bedankt voor de reactie(s)!
Ik ben een beetje aan het kijken naar zonnepanalen. Maar het is wat lastig om door de online info te komen, er staat veel out-dated info op. Gelukkig is vinden van wat precies nodig is vrij eenvoudig. Maar dan nog, welke panelen zijn het beste, welke omvormer heb ik nodig? En dan nog welk merk? Dit is niet echt te vinden. Gelukkig zitten hier een hoop kenners
Beste plek voor de panelen is ons dakkapel en de schuur. De rechtse kant van de schuur zit op het zuiden en op het dakkapel kunnen we ze richting het zuiden plaatsen. Ik denk dat ik max 8 panelen kwijt kan. 2 rijen van 3 op de schuur (horizontaal geplaatst), en 2 op het dakkapel. Zie foto hieronder.
Foto's
/f/image/gIXZjR5jkfdSEFgrYK9w2Zei.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zit foto hierboven, ik denk dat aardig klopt.Schaduw
NeeJaarverbruik
3500Huidige elektriciteitsaansluiting
1 faseBudget en doel
Budget geen idee. Doel is om energie rekening omlaag te krijgen. Terugverdien tijd schijnt laag te zijn momenteel. Daarnaast verwacht ik over 2/3jaar elektrisch te rijden en de CV-ketel is ook 10jaar oud dus wellicht een warmtepomp over een jaar of 5.Wie gaat het project uitvoeren
Plaatsen wil ik zelf doen met wat hulp, heb daarnaast wel bekenden die goed zijn met stroom. Overigens ziet het er ook allemaal niet zo ingewikkeld uit. Ook wil ik in de toekomst de schuur gaan verbouwen en dan moeten de panelen er weer af. Vandaar dat het me het handigst lijkt om ze ook zelf te plaatsen.Bijhouden van data
Simpel appje is voldoende, geen ingewikkelde grafieken e.d.Reeds verkregen offertes
Niet, heb even gekeken wat een compleet set kost bij een leverancier en kwam op 2k ex btw.inhoud:
8x Trina Dual Glass 430WP panelen totaal 750
Omvormer Growatt 2500X MIC 307
Growatt Lan 19
Montage systeem 580
Rest is overige, kabels etc.
Regio
ZaltbommelIk dacht ik plaats de omvormer ook in de schuur, maar dan moet ik een kabel fixen van het dakkapel naar de schuur? Eventueel kan ik doormiddel van een PV-verdeler ook naar een wasmachine groep gaan, maar dan zit ik natuurlijk met de omvormer die in de schuur hangt. ..
Daarnaast de vraag zit er veel verschil in panelen? Heb begrepen dan glas-glas panelen the way to go is? Is Trina een goed merk?
De omvormer is mij ook vraagstuk, volgens mij heb ik aan die van Growatt voldoende maar er zijn nog veel duurdere van rond de 1k. Wat is daar dan het voordeel van? Ik wil best extra geld uitgeven maar dan moet het uiteraard wel meerwaarde hebben.
Dikte van bekabeling zit ook veel verschil in. Dikste is gewoon het beste?
Volgens mij heb ik zo wel voldoende info gegeven, als meer info benodigd is dan hoor ik het graag!
Alvast bedankt voor de reactie(s)!