Gestolen auto en registratie buitenland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1976!
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik heb een vraag waar ik online niet het antwoord op kan vinden.

Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik bij een autobedrijf een auto gekocht die later als gestolen opgegeven is in het buitenland. Toen ik de auto kocht was de CarFax helemaal schoon en ook in Nederland geen reden voor alarmbellen.

Auto is door justitie in beslag genomen en daarop heb ik een klaagschrift ingediend omdat ik ter goeder trouw had gehandeld. Na de zitting is er een uitslag gekomen waarbij ik gelukkig de auto terug kreeg, waar ik uiteraard heel blij mee ben.

Het enige waar ik nu mee zit is dat de auto in het buitenland nog steeds als gestolen staat gemarkeerd en dus ook in CarFax.

Ik heb al contact gehad met CarFax en die geven aan dat de autoriteiten in het land van herkomst de auto nog steeds als gestolen zien.

Reactie vanuit de politie aldaar blijft uit en ik vraag mij af of die melding er uberhaupt uit zal gaan en zo niet, loop ik dan risico wanneer ik in het buitenland wordt aangehouden?

Vind het heel opmerkelijk dat de melding niet verdwijnt terwijl er een gerechtelijke uitspraak is geweest.

Iemand al ervaring gehad hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-06 16:12
Is de auto inderdaad gestolen geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik verwacht dat zoiets wel een risico zal zijn, immers wetten kunnen in het buitenland anders zijn en mogelijk nemen ze daar geen genoegen met het 'ter goeder trouw' argument dat we hier kennen. Of zijn de condities voor zo'n argument daar anders, waardoor je het daar opnieuw zal moeten bewijzen (wat dan mogelijk niet gaat).

Mocht je dus vaak met de auto in dat land moeten komen, of staat de auto internationaal gesignaleerd, dan zou ik toch 2x nadenken voordat je deze auto aan gaat houden. Een gerechtelijke uitspraak hier hoeft namelijk internationaal geen invloed te hebben. In dat opzicht vind ik het dus niet vreemd dat zo'n melding in het buienland niet verdwijnt omdat hier iemand er iets van gevonden heeft.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 20:53

Illusion

(the art of)

Ik zou proberen terug te gaan naar het autobedrijf en de koop ontbinden. Desnoods op grond van non-conformiteit. De auto bezit immers niet de eigenschappen “ongestoord kunnen rijden in binnen- en buitenland” die je ervan verwacht.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Met @Illusion mogelijk dat dit een goede route is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Maar als de auto pas na aankoop als gestolen is geregistreerd, dan is deze gewoon conform verkocht.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
GreatDictator schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:14:
Maar als de auto pas na aankoop als gestolen is geregistreerd, dan is deze gewoon conform verkocht.
Mogelijk niet wanneer het 'defect' zich binnen de levensduur van het product openbaart. Wat hier wel het geval lijkt te zijn.

Een televisie is ook geen conform product als deze het doet bij verkoop maar een probleem zich pas na enige tijd openbaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 20:53

Illusion

(the art of)

Volgens mij niet (ianal).
De auto was voor de verkoop reeds gestolen (want als hij na de verkoop was gestolen, dan had TS een heel ander probleem). Dus hij was reeds non-conform.
De nonconformiteit kwam pas later aan het licht “de registratie als gestolen”, maar ja daar kan TS niks aan doen.

Helaas lijkt non-conformiteit tóch niet van toepassing. Zie: https://www.hd-advocaten....g-op-de-uitzondering-etc/

Complexe materie dit.

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 10-12-2023 15:33 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gevoelsmatig gezien (en zeker volgens land van herkomst) is de auto nog steeds gestolen.
Dat jij daar nu (volgens Nederland) eigenaar van bent, betekent niet dat de originele eigenaar niet alsnog zijn auto terug wil.

Ik zou er alles aan doen om de koop terug te draaien, deze auto gaat bijna niet meer te verkopen zijn en naar het buitenland mee rijden is ook kans op problemen.

Laat de verkoper het maar uitvechten met de partij waarvan hij hem gekocht heeft.

Ik neem aan dat je al bij de verkoper hebt laten weten dat je graag hebt dat ze de auto terug nemen?
Maar dit klinkt meer als iets wat je bij een advocaat/rechtsbijstand (o.i.d) neer moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:09
Illusion schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:12:
Ik zou proberen terug te gaan naar het autobedrijf en de koop ontbinden. Desnoods op grond van non-conformiteit. De auto bezit immers niet de eigenschappen “ongestoord kunnen rijden in binnen- en buitenland” die je ervan verwacht.
Na anderhalf jaar? lijkt me dat je dat niet meer voor elkaar krijgt. Die ontbinding had 'ie meteen moeten doen op grond van dwaling: 'als hij geweten had dat de auto als gestolen geregistreerd stond, had hij deze niet gekocht'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 12:38
Dan had ofwel de autoverkoper geen recht om de auto als gestolen op te geven omdat hij niet meer de eigenaar was, of de verkoper verkocht je een auto die gestolen was en had zijn shit (bewust?) niet op orde. In beide gevallen treft ts geen blaam. Al moet hij uiteraard wel de buitenlandse overheid daarvan overtuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1976!
De auto was al aangekocht door mij toen er nog geen gestolen status op zat. De dealer is van geen kwaad bewust en ook ter goede trouw geweest. (Hun waren ook bij de rechtszaak betrokken)

Vind het zelf erg vreemd dat je dus in Nederland de uitspraak krijgt dat je de auto mag houden, maar dat er in het buitenland de melding blijft van gestolen.

Doorverkopen vind ik geen optie. Dan zou ik het probleem overdragen aan iemand anders en daar zal ik mij niet
Goed bij voelen.

Mocht ik echter in het buitenland staande worden gehouden, wordt dan het recht in dat land gevolgd of kan ik mij dan weer beroepen op het Nederlandse recht. Immers is daar al een positieve uitspraak geweest.

Blijf het toch heel vreemd vinden allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
StevenK schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:39:
[...]

Na anderhalf jaar? lijkt me dat je dat niet meer voor elkaar krijgt. Die ontbinding had 'ie meteen moeten doen op grond van dwaling: 'als hij geweten had dat de auto als gestolen geregistreerd stond, had hij deze niet gekocht'.
Maar hoe zou dat dan werken als TS de auto anderhalf jaar geleden gekocht heeft, maar deze bijvoorbeeld pas vorige maand opgehaald is door de politie (en TS dus pas vanaf dat moment op de hoogte was) en toen pas bepaald is dat TS ter goeder trouw was.

Ik zou namelijk geen tijdlijn behalve dat TS bevestigd dat toen de auto gekocht is deze nog niet als gestolen geregistreerd stond, en hij hier zo lijkt het pas achter is gekomen toen de politie / justitie op de stoep stond.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 10-12-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Marco1976! schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:11:
Vind het zelf erg vreemd dat je dus in Nederland de uitspraak krijgt dat je de auto mag houden, maar dat er in het buitenland de melding blijft van gestolen.
Zo vreemd is dat toch helemaal niet…. De auto is toch gewoon gestolen.

Dat een civiele rechter in NL vindt dat jij vanwege te goeder trouw aankoop de auto mag houden zal die eerdere eigenaar in het buitenland toch een zorg zijn.

Je bent neem ik aan bijgestaan tijdens dit proces, daar moet je de antwoorden op je vraag zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:09
Dennism schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:44:
[...]

Maar hoe zou dat dan werken als TS de auto anderhalf jaar geleden gekocht heeft, maar deze bijvoorbeeld pas vorige maand opgehaald is door de politie (en TS dus pas vanaf dat moment op de hoogte was) en toen pas bepaald is dat TS ter goeder trouw was.

Ik zou namelijk geen tijdlijn behalve dat TS bevestigd dat toen de auto gekocht is deze nog niet als gestolen geregistreerd stond, en hij hier zo lijkt het pas achter is gekomen toen de politie / justitie op de stoep stond.
Dan is dat zeker anders. Als je 'direct' als zoiets bekend wordt daarop handelt, sta je wel sterk. En 'direct', dat is in ieder geval binnen een maand of twee.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even twee dingen uit elkaar houden: dat de auto als gestolen is opgegeven, wil niet zeggen dat ie ook daadwerkelijk gestolen is :)
Voorbeeld: huurauto uit DE, wordt niet op tijd terug gebracht, opgegeven door verhuurder als gestolen. Wordt in NL van de weg geplukt, gaat naar politie, verhuurder verzuimt terug te halen. Gaat dan naar domeinen, wordt verkocht in NL, nieuw kenteken en is hier prima legaal. Alleen in DE staat er die melding nog op, en de verhuurder boeit het niks.

Laatst nog een situatie op TV gezien waarbij dit het geval was. Dus kan allemaal prima.

De vraag is waar dat ding als gestolen geregistreerd staat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 23:47

Wvr

mmm die carfax ken ik niet, wat zegt de RDW https://ovi.rdw.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Wvr schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:09:
mmm die carfax ken ik niet, wat zegt de RDW https://ovi.rdw.nl/
Ik weet niet of de RDW ook internationaal doet (nog nooit een import auto gehad).

Maar Carfax is een partij die dat soort gegevens internationaal in een rapport kan gieten.

https://www.carfax.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1976!
Anoniem: 1986520 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:53:
[...]

Zo vreemd is dat toch helemaal niet…. De auto is toch gewoon gestolen.

Dat een civiele rechter in NL vindt dat jij vanwege te goeder trouw aankoop de auto mag houden zal die eerdere eigenaar in het buitenland toch een zorg zijn.

Je bent neem ik aan bijgestaan tijdens dit proces, daar moet je de antwoorden op je vraag zoeken.
Ik ben niet bijgestaan bij dit proces dus kan daar ook niemand wat vragen. Openbaar ministerie heeft ook geen antwoorden hierop.

Uiteindelijk heb ik de auto mogen behouden omdat de eigenaar nalatig is geweest door de auto in cosignatie te geven bij een bedrijf en ook meteen de sleutels en papieren mee te geven. Dus de auto is door fraude afhandig gemaakt en dat schijnt weer anders te zijn dan dat de auto gestolen is.

Ik heb ook alle papieren, sleutels en extra onderdelen bij de auto

Lijkt er nu bijna op dat ik wel een auto heb, maar die eigenlijk onverkoopbaar is geworden.

Terug naar de dealer na zo’n lange tijd heeft ook geen zin. Hun zijn ook gevrijwaard door de rechtbank en er zit al wat tijd tussen omdat ik
Vooralsnog nooit
Nagedacht had over de openstaande melding in het buitenland.

Bij de RDW staat de auto niet als gestolen te
Boek en ook niet in het Europese Gestolen Register van Digitpol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Marco1976! schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:21:
[...]

maar die eigenlijk onverkoopbaar is geworden.
Blijkbaar ben jij eigenaar volgens nld recht. En daarmee klaar.
Omdat je typed dat jij niet in het Europees register staat, uit welk land komt je wagen? En is hij ook in dat land gestolen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 13:18

Coach4All

I'm a Coach 4 All

En als hij niet in het Europese register staat, weet je dan wel heel zeker dat de Carfax informatie actueel is. (Wellicht is met de uitspraak van de rechter de registratie hierin wel gewist)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1976!
jack zomer schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:45:
[...]

Blijkbaar ben jij eigenaar volgens nld recht. En daarmee klaar.
Omdat je typed dat jij niet in het Europees register staat, uit welk land komt je wagen? En is hij ook in dat land gestolen?
“Gestolen” in Finland en Carfax geeft per mail aan dat de auto aldaar nog wel als gestolen aangemerkt is, maar internationaal verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Marco1976! schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:24:
[...]

“Gestolen” in Finland en Carfax geeft per mail aan dat de auto aldaar nog wel als gestolen aangemerkt is, maar internationaal verder niet.
Maar ga je daar ooit nog weer heen dan? Anders zou ik me er denk ik niet al te druk om maken, als deze niet internationaal meer gesignaleerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 12:38
Dennism schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:04:
[...]

Maar ga je daar ooit nog weer heen dan? Anders zou ik me er denk ik niet al te druk om maken, als deze niet internationaal meer gesignaleerd staat.
Dit dus. Als het alleen in Finland zo staat en niet in internationale databases, dan zou ik er geen seconde langer van wakker liggen (of je moet iedere week naar Finland rijden uiteraard). Het is geen Duitsland of Belgie oid.

Ik ben wel benieuwt hoe die auto als gestolen is opgegeven door iemand die ook op papier toen geen eigenaar meer was. Ik kan toch ook niet random kentekens opgeven als gestolen en die allemaal geflagged krijgen?
Pagina: 1