SR7008 + B&W 683 S2 weinig bas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-05 23:37
Mijn vraag
Ik heb al jaren de B&W683 aan mijn Marantz SR7008 staan.
Ik vind dat ze matig presteren qua bas.

Ook heb ik de HTM62 centerspeaker, diverse kef satelieten en een kef subwoofer.

De subwoofer doet zijn werk prima, maar ik mis de bas uit mijn fronts.

De B&W683 heb ik bi-amp aangesloten op de aangewezen 2 kanalen van de SR7008 per speaker.

Als je het volume opdraait merk je op een gegeven moment dat de bas achterblijft waar de midden en hoge tonen wel harder gaan. Dit geeft een flets geluid.

Nu ben ik ervan overtuigd dat de versterker het gewoon niet trekt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Marantz SR7008
B&W683 s2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb alle instellingen al nagelopen.
De crossover staat op 40hz, speakers staan op "groot".

Een eindbersterker voor alleen het bas kanaal van de speaker zou kunnen, dit zou dan de MM7025 zijn.

Maar qua specs lijkt die me niet beter dan de ingebouwde versterker in mijn SR7008.
Het wattage is niet significant meer.

Maar misschien let ik dan op de verkeerde parameters.

Zou de mm7025 wel een toevoeging zijn?
Of is er een andere eindversterker aan te raden?

Ik ervaar het vooral als "probleem" met een feestje, of ff lekker knallen als je alleen thuis bent.

Tijdens een avondje film/serie kijken staat het volume veel lager, en dan pakt de subwoofer ook wen hoop op.
(Met muziek lijkt die niet mee te doen)

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2023 11:14 ]

Beste antwoord (via FRANQ op 17-12-2023 18:41)

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
Als je Pure Direct gebruikt zal je subwoofer niet worden gebruikt. Gaat het op Stereo beter?

Heb je kamercorrectie gebruikt of doe je alles zelf? Wat zijn de gebruikte instellingen?

Hoe ver staan de speakers van de muur af? Als ze er nu vrijwel tegenaan staan, gaat het dan beter met bijvoorbeeld 30 cm van de zijkant en 20 cm van de achterkant?

Edit: 683 S2 zijn grote vloerstaanders met 3 woofers. Waarom mogen die geen laag doen van jou? Dacht even dat je boekenplankspeakers had en de subwoofer alles moest doen. Ik denk dat je crossover aanpassen en de speakers van de muur halen al veel kan doen. Aan de SR7008 ligt het niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Ample Energy op 10-12-2023 11:30 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
Als je Pure Direct gebruikt zal je subwoofer niet worden gebruikt. Gaat het op Stereo beter?

Heb je kamercorrectie gebruikt of doe je alles zelf? Wat zijn de gebruikte instellingen?

Hoe ver staan de speakers van de muur af? Als ze er nu vrijwel tegenaan staan, gaat het dan beter met bijvoorbeeld 30 cm van de zijkant en 20 cm van de achterkant?

Edit: 683 S2 zijn grote vloerstaanders met 3 woofers. Waarom mogen die geen laag doen van jou? Dacht even dat je boekenplankspeakers had en de subwoofer alles moest doen. Ik denk dat je crossover aanpassen en de speakers van de muur halen al veel kan doen. Aan de SR7008 ligt het niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Ample Energy op 10-12-2023 11:30 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dubbelcheck even hoe je crossover frequentie staat in stereo. Dat wordt namelijk per instelling bewaard en multichannel kan een andere zijn.
Crossover op 40hz en speakers op large zou goed moeten zijn, zeker voor stereo. Evt crux is of je idd in direct modus draait of niet als je stereo doet.

Verder LFE instellingen voor stereo en multichannel even nalopen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De B&W 683 S3 heeft een lage impedantie van 3 ohm tussen 100 en 500 Hz. De uitgangsvermogens van je receiver zijn alleen volledig gespecificeerd bij 8 ohm, bij 6 ohm wordt namelijk alleen de waarde op 1 kHz genoemd. De basluidsprekers belasten de receiver dus te zwaar op hoog volume. Het zou best kunnen dat de receiver dan de kanalen van de basluidsprekers afknijpt, om zichzelf te beschermen. Je zou dit kunnen controleren door de luidsprekers niet meer bi-wire aan te sluiten, maar gewoon de hele luidspreker op een versterkerkanaal. Als de luidspreker nu op hoog volume in balans blijft, dan was inderdaad de versterker de oorzaak.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 10-12-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:08
FRANQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:13:
Mijn vraag
I
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb alle instellingen al nagelopen.
De crossover staat op 40hz, speakers staan op "groot".
Bij film is het handiger om de speakers op small te zetten, bij gebruik van een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben vandaag helaas niet in de gelegenheid geweest om verder in de instellingen te duiken.

@Ample Energy
Volgens mij staat hij niet op pure direct, maar dat zal ik nog dubbel checken.

Ik heb de versterker initieel (in 2013, en na de verbouwing in 2020) met audyssey ingeregeld.
Daarna handmatig wat getweakt.

Ze staan ongeveer 15-20cm van de muur, dit is ook wat maximaal lukt ivm de doorloop.
De poort zit aan de voorzijde, dus deze heeft geen last van de muur. Maar ik weet dat het voor het geluid nog beter is ze wat verder naar voren te zetten.

Ik wil juist wel dat ze de bas gaan afhandelen.
De subwoofer geeft veel meer geluid door naar de slaapkamer boven.
Maar door de subwoofer merk je op laag volume tv kijken geen gebrek aan bas.
Met muziek is het vooral duidelijk.

@The Eagle
Crossover staat op 40, en de speakers op large.
Ik heb niet het idee dat ik meerdere plekken heb waar ik dat in kan vullen.
Ik mis naar mijn idee ook een menu optie met Trebble bass en dergelijke.
Maar misschien is dat onderdrukt door de audyssey.

@TBTL ja dat had ik ook gelezen over een CM8 speaker set, dat ze nogal veel vermogen vragen.
Daarom vermoed ik dat de versterker inkakt.

Je zegt de brug op de speakers weer erin zetten en dan uittesten.
Dat is makkelijk te doen, dus ga dat zeker proberen.

@Trichoglossus
Ik hoor geen/weinig verschil bij speakers op groot of small.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:44

FeaR

In GoT we trust

Maar die dippen zijn niet heel extreem. Richting de 3 Ohm zie je speakers wel vaker dippen. In combinatie met een extreem lage gevoeligheid zou dit een issue kunnen worden maar de opgegeven 89 dB van B&W blijft redelijk stabiel. Voor mijn gevoel is de SR7008 ook geen receiver die dit niet aan zou kunnen sturen, de SR7000-reeks was ooit de hoogste serie van Marantz. Misschien "één van de hogere", Marantz heeft ooit de 9000-serie gehad en ook iets als de 8000-serie komt soms ten tonele maar dan is de SR7008 nog steeds geen instap. Single Wire aansluiten zal twee eindtrappen ontlasten maar ik zie dat het verschil ook niet maken. Het is niet dat de versterker dan maar één keer (bijvoorbeeld!) 50 Watt verbruikt in plaats van 2 x 50 Watt met Bi-Amp.
The Eagle schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:32:
Crossover op 40hz en speakers op large zou goed moeten zijn, zeker voor stereo. Evt crux is of je idd in direct modus draait of niet als je stereo doet.
40 Hz lijkt mij juist erg laag . Sowieso, speakers op "LARGE" als er een subwoofer is? Vanwaar? Best practice is speakers op "SMALL" en dan een passende crossover vinden. Die crossover zou ik dan ook eerder op 60/70/80 Hz instellen dan een genoemde 40 Hz. B&W geeft voor deze speakers op dat ze 52Hz – 22kHz op ±3dB doen, dat is niet extreem laag.

Ik ben het dan ook niet met het volgende eens:
Ample Energy schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:26:
Edit: 683 S2 zijn grote vloerstaanders met 3 woofers.
Onder "grote vloerstaanders" schaar ik toch andere speakers. De B&W 683 S2 zijn normale speakers met een opzet die je vaker ziet. Er zijn overigens maar twee woofers, de andere is de mid-unit. Het formaat van de woofers is met 6,5" ook niet aanzienlijk groot. Groot zou ik het pas noemen vanaf een 10" (misschien 8"). Maakt ook niet uit aangezien "groot" subjectief is maar we moeten deze speakers niet spannender maken dan het is.

Mijns inziens is het vermogen van de Marantz het probleem niet. De instelling van de crossover is iets wat mijns inziens niet goed staat. Maar waar het fout gaat is het volgende:
FRANQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:13:
Ik ervaar het vooral als "probleem" met een feestje, of ff lekker knallen als je alleen thuis bent.
FRANQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:32:
De subwoofer geeft veel meer geluid door naar de slaapkamer boven.
Voor feestjes is HiFi niet bedoelt. Meer geluid naar andere kamers kan een ding met de akoestiek van de ruimte zijn. Die punten tezamen met te veel verwachtingen van het laag van de B&W zie ik eerder als het probleem dan te weinig vermogen. Mogelijk wordt een deel van het laag van de B&W ook wel opgeslokt door de ruimte.

Edit:
Welke KEF subwoofer hebben we het over? KEF heeft ook een subwoofer uitgebracht met 6,5" driver, leuk om dat als subwoofer te verkopen maar merkbaar laag wordt dan toch lastig.

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 13-12-2023 17:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:27
Om een defect in de apparatuur uit te sluiten zou ik terug gaan naar de basis.

- 2.0 op direct zonder sub. Laat je fronts full range spelen.
- single wire naar de speakers (bi-amp voegt überhaupt niks toe qua vermogen, als het uit dezelfde voeding komt)
- controleer de fase.

Daarnaast:

- hoe hard zet je de versterker?
- hoe is de akoestiek, heb je op andere luisterposities wel adequate lage tonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Sorry dat ik enige tijd niks heb laten weten.

Ik was niet in de mogelijkheid om uitgebreid te gaan testen op hoger volume.

De fronts heb ik op large gezet.
De subwoofer op alleen LFE gezet
En de crossover op de fronts op full spectrum.

Maar de versterker stond ook op pure direct (of zoiets) en dat uitzetten maakte echt waanzinnig veel verschil.

Muziek klinkt beter.
Maar vooral muziek en effecten in films..
Net alsof je in de bioscoop zit.

Zit nu met mijn kinderen Claus te kijken, en daar zit harry Potter stijl orkest muziek in, het is zo mooi vol geluid. Ik zit echt te genieten.

Thanks allemaal voor het meedenken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:44

FeaR

In GoT we trust

FRANQ schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:41:
De fronts heb ik op large gezet.
Does not compute...
FRANQ schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:41:
De subwoofer op alleen LFE gezet
Dat zou betekenen dat deze eerst op "LFE + MAIN" stond, dan zou de subwoofer met Pure Direct mee moeten spelen en zou het uitschakelen van die functie mijns inziens niet een dergelijke impact mogen hebben.

Technisch gekeken naar de initiële klacht, aanwezige hardware en gegeven verklaring heb ik toch vraagtekens bij het totaalplaatje wat in het begin geschetst is dan wel de oplossing. Waarbij het naar mijn weten best practice is om voor "small" te gaan zodra er een subwoofer toe wordt gevoegd. Mogelijk loop je toch tegen de akoestiek aan dat het geluid dan zo anders is.

[ Voor 57% gewijzigd door FeaR op 17-12-2023 19:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1