Zorgen voor voldoende vermogen voor laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-07 17:42
Hopelijk is dit het goede subforum.

Momenteel sta ik voor een keuze: elektrische auto of conventionele benzine auto.
Daarbij wil ik ook de kosten van het aanpassen van de meterkast meenemen. Echter.. Hier vind ik weinig over. Ik weet dat het per woning kan verschillen maar zoek een kosten indicatie.

Situatie: jaren 80 woning, 2 kapper, 1 fase aansluiting (1x35ampere), zonnepanelen die ook gebaseerd zijn op 1 fase. Als ik het goed heb begrepen kan ik daarmee 3,7 kwh bieden aan de laadpaal. Dat is echt te weinig.

Wens: 3 fase systeem om 11kwh te kunnen bieden aan de laadpaal.

Ik heb via de netbeheerder al begrepen dat er door hen een aanpassing moet worden gemaakt a €300,-. Maar wat komt daar nog bij voor de meterkast/groepen? Heeft iemand een soortgelijke aanpassing gemaakt en wat wat je toen kwijt?

Nb uiteraard heb ik onze installeur om een offerte gevraagd maar die kan pas over een week komen kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door BPTBPTBPT op 10-12-2023 09:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:38

Aardedraadje

Met kabelschoen

Een foto van de meterkast is wat we in dit geval echt nodig hebben :)

Al zal je sowieso een verzwaring nodig hebben naar driefase denk ik zo.

1x35. Kook je nu al elektrisch? Kun je achterhalen welke kookplaat je hebt en of die geschikt is voor twee/driefase-aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:47
BPTBPTBPT schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:28:
Hopelijk is dit het goede subforum.

Momenteel sta ik voor een keuze: elektrische auto of conventionele benzine auto.
Daarbij wil ik ook de kosten van het aanpassen van de meterkast meenemen. Echter.. Hier vind ik weinig over. Ik weet dat het per woning kan verschillen maar zoek een kosten indicatie.

Situatie: jaren 80 woning, 2 kapper, 1 fase aansluiting (1x35ampere), zonnepanelen die ook gebaseerd zijn op 1 fase. Als ik het goed heb begrepen kan ik daarmee 3,7 kwh bieden aan de laadpaal. Dat is echt te weinig.
Wens: 3 fase systeem om 11kwh te kunnen bieden aan de laadpaal.

Ik heb via de netbeheerder al begrepen dat er door hen een aanpassing moet worden gemaakt a €300,-. Maar wat komt daar nog bij voor de meterkast/groepen? Heeft iemand een soortgelijke aanpassing gemaakt en wat wat je toen kwijt?

Nb uiteraard heb ik onze installeur om een offerte gevraagd maar die kan pas over een week komen kijken.
Volgens jaar mei komt mijn elektrische auto ook als alles goed verloopt (zakelijk lease)

Wij hadden ook een 1 fase groepen kast maar de groepen kast had ik 10 jaar geleden wel met het kopen en verbouwen van het huis vervangen en voorbereid met een 3 fase schakelaar.
Dus de hoofdzekering was nog 1 fase
Ook onze woning is van de jaren 80

De netbeheerder heeft een maand geleden 3 fase aangelegd voor €335.

Je moet zelf zorgen dat je groepenkast de 3 fase binnenkant laten komen met een 3 fase hoofdschakelaar.
Is dit al het geval gelijk de netbeheerder laten komen.
Anders eerst de installateur een 3 fase hoofdschakelaar laten aanleggen waarop de netbeheerder later je 3 fase op kan laten aansluiten.

De netbeheerder kun je online regelen via
mijnaansluiting nl

Ik regel zelf nog een extra kast naast mijn groepenkast waar de aansluiting voor het laden komt. En later elektrische koken en L/L warmtepomp etc.
3 fase schakelaar met aardlek ingebouwd.
Maar dat kun je door een installateur of het bedrijf van een laadpaal laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J27
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

J27

Ik was in 2017 rond de 1400,- kwijt voor het vervangen van de groepenkast van 1 naar 3 fase plus het aansluiten van de laadpaal aan de gevel. Inmiddels koken we op inductie en niet meer op gas en liggen er ook zonnepanelen, dus fijn dat daarvoor geen aanpassingen meer nodig waren. Daarnaast is het leuk om met een dynamisch contract 11kWh uit de muur te kunnen trekken als de stroomprijs een paar uur negatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Je zou ook nog een laadpaal op 25A kunnen zetten. Of zelfs 32a. Met loadbalancing erbij. 5,4 of 7,2kwh opladen is zat. In een nachtje zit je dan echt wel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:15
Groepenkast naar 3 fase is afhankelijk van hoe ie er uit ziet 200 - 1000 euro (alleen hoofdschakelaar bijplaatsen tot nieuwe groepenkast)

Laadpaal installeren volledig afhankelijk vd situatie... standaard zon 400 - 1000 euro zonder laadpaal

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-07 17:42
Makrolon schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:26:
Groepenkast naar 3 fase is afhankelijk van hoe ie er uit ziet 200 - 1000 euro (alleen hoofdschakelaar bijplaatsen tot nieuwe groepenkast)

Laadpaal installeren volledig afhankelijk vd situatie... standaard zon 400 - 1000 euro zonder laadpaal
Hmm dus tot €2000 als het tegenzit?
😣
Ik was eerst uitgegaan van zo'n €300 (Enexis) plus €600 (installateur, aanpassing meterkast). Een kleine €1000, dus.
Echter de installateur vroeg of ik zonnepanelen had (ja, en gebaseerd op 1 fase) en zei dat dat misschien nadelig kon uitpakken voor de kosten omdat er dan nog meer moest worden aangepast. :(
Wat precies kon hij niet zeggen, daarvoor is een afspraak gemaakt. Maar goed, een echt goed beeld heb ik nu nog niet dus.

[ Voor 4% gewijzigd door BPTBPTBPT op 10-12-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:15
BPTBPTBPT schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:38:
[...]

Hmm dus tot €2000 als het tegenzit?
😣
Ik was eerst uitgegaan van zo'n €300 (Enexis) plus €600 (installateur, aanpassing meterkast). Een kleine €1000, dus.
Echter de installateur vroeg of ik zonnepanelen had (ja, en gebaseerd op 1 fase) en zei dat dat misschien nadelig kon uitpakken voor de kosten omdat er dan nog meer moest worden aangepast. :(
Wat precies kon hij niet zeggen, daarvoor is een afspraak gemaakt. Maar goed, een echt goed beeld heb ik nu nog niet dus.
Alleen als je een omvormer hebt hangen van meer dan 5500 watt. Anders kan het gewoon zo blijven. Als je een foto plaatst kunnen we hier veel meer zeggen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:40
@BPTBPTBPT
Volgens mij moet je je denkwijze omdraaien. Je gaat een investering doen wat zich vanzelf gaat terugverdienen. Je kan extra zonnepanelen bijplaatsen (zijn nu echt goedkoop geworden, 9 jinko 420wp panelen voor 800 euro) zodat je het extra stoomverbruik van je auto kan compenseren. Niet meer tanken maar voordelig eigen zonnestroom gebruiken. Las dat volkswagen de ID serie een update gaat geven zodat je je auto als accu kan gebruiken, nog een interessante optie erbij.
Persoonlijk zou ik je dak maximaal volleggen met zonnepanelen, 3-fase aansluiting nemen en nieuwe meterkast en een slimme laadpaal zodat je maximaal kan profiteren van je auto opladen met zonnestroom.

Kortom, even door de zure appel heen bijten en je concentreren op de voordelen.

ps; Weet je al hoe je je auto gaat gebruiken? Als je gemiddeld per dag maar 30 km rijdt (landelijk gemiddelde) kan je zelfs met een 3.7 kW aansluiting al prima verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:44
Bij 100 km p dag voldoet ook de granny charger op een buiten stopcontact

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:54
In de praktijk laad ik thuis meestal met 6 kW (3-fase begrensd). Is in 2 jaar tijd nog niet voorgekomen dat dat te weinig was voor een auto met 77 kWh accu.

Met 1x 35A en loadbalancing is die 6 kW prima haalbaar. Dat is gemiddeld 25A, daarmee houd je nog 10A over voor andere verbruikers.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:34
ik snap ook niet waarom 3,6 kW onacceptabel is als je weinig geld uit wilt geven. Nieuwe 3-fase meterkast is wat geld en een laadpaal ook. Zal wel rond de 1500 tot 2000 euro totaal zijn (laadpaal is snel zo'n 900 euro, 500 euro spullen nieuwe meterkast en dan nog wat arbeid)

Maar ik zou als het budgetair past echt kiezen voor elektrisch, dat is zoveel toekomstbestendiger dan een benzine-wagen. Laadpaal is mooi maar niet verplicht, tenzij je elke dag 400km wilt rijden en tussendoor niet op kunt laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Hoe veel km wil je dagelijks rijden?

Als je per dag 12 uur kan laden, dan krijg je ca 40 kWh er bij, en dat is goed voor ca 200km per dag.

Ik heb afgelopen 7 maanden 22000km gedaan met mijn Y-tje. 90% thuis geladen aan 4 kW. Het gebeurt uiterst zelden dat ik meer nodig heb.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Uiteraard kan het geen kwaad om de meterkast een keer een update te geven, en misschien al voorbereid te zijn op uitbreiding zonnepanelen, warmtepomp, inductie en elektrische auto. Dat is nu een investering, maar je kan hem dus voor meerdere verbeteringen inzetten.

Voor wat betreft je auto: hoe lang staat je auto stil, en hoeveel kilometer wil/moet je dan bijladen?
Heel kort door de bocht; 100km is 20kWh.
* teacher heeft overigens al jaren een 1fase 16a laadpunt.

Kijk voor een idee vwb je groepenkast eens op https://www.groepenkastbestellen.nl/
Die hebben ook montageservice: https://www.groepenkastbestellen.nl/groepenkasten/montage/

Bedenk wel dat als je naar 3 fasen wil, je eerst de groepenkast (en dan specifiek de hoofdschakelaar) moet vervangen, anders doet de netbeheerder niets.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 11-12-2023 08:43 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1