Chalet & Intergas & thermostaat op 230v & overcapaciteit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purpledragon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:08
Dit jaar hebben we een chalet aangeschaft. Deze is uitgerust met een Intergas Kombi Kompakt HR 22 A ketel. Volgens mij werkt het hier op propaan, maar dat is vooral van belang qua kosten.

Het chalet had een niet-slimme aan/uit thermostaat op 230v. Dat was de EPH CP4B, bijzonder genoeg geschikt voor OpenTherm, maar niet zo aangesloten als ik het goed heb. Die heb ik vervangen door een Tado thermostaat, ook in aan/uit stand. Dat werkt op zich prima, maar ik wil wel kijken of ik nog minder kan stoken.

De verbinding naar de thermostaat kwam en komt vanaf de X2-sectie van de ketel, op poortjes 1 & 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNI6U6nyBnEwxDmdTaSikFkbCTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G26kKS8QfQzgAYV5BrvlD7Ff.png?f=user_large

Mijn vraag is dan ook of ik die zomaar om kan zetten van de X2 (230v) naar de X4 (24v) kant?
En kan ik dan "gewoon" OpenTherm gebruiken (dan dus draden op X2 posities 11&12) zetten en de tado van stand R01 (relais) naar D01 (opentherm) zetten?

Vraag 2:

De CV ketel was gewoon geleverd met alles in "default" stand, zoals CV aanvoertemperatuur op 80°C...
De Intergas installatiehandleiding geeft aan dat de minimale doorstroom hoeveelheid 175 l/h bij een ingesteld vermogen van 6,1 kW bedraagt.
Nu heb ik diverse instellingen aangepast om te kijken of ik wat zuiniger kan stoken...
  • CV Aanvoertemperatuur = 70°C
  • 3 Maximaal CV vermogen (%) = 30 (volgens mij is dit 6,3kW en 180 l/h en dus de onderwaarde van de ketel)
  • c Minimum toerental tijdens CV bedrijf (%) = 20 (lager gaat niet)
  • c. Minimum capaciteit modulerende pomp = 15% (Kan nog naar 0, maar opmerking hierbij in de handleiding is: N.B. 0 = Niet toepasbaar voor toestellen met PWM gestuurde modulerende pomp)
  • F Starttoerental CV = 50 (laagst mogelijke waarde)
  • P Anti-pendeltijd tijdens CV bedrijf = 10 minuten
Ik denk dat ik de aanvoertemperatuur op 60°C zou moeten kunnen zetten en dan een retour van 40°C halen, maar dat valt nog wat tegen omdat de ketel dan nogal snel gaat pendelen (naar stand 1 "gewenste temperatuur bereikt" op het display) omdat de retourtemperatuur dan ook zo'n 60°C is geworden.

Nu vermoed ik dat de radiatoren, een 7-tal, in dit chalet van 48m2 maar zo'n laag vermogen nodig hebben en ook maar een klein debiet, dat de ketel als snel teveel vermogen levert voor wat er hangt. Zeker als je de radiatoren in de slaapkamers ook nog wat knijpt om het daar niet loeiheet te hebben.
Radiatoren: 6x plaat radiatoren type 21 (1 maal 200x30cm, 3 maal 40x60cm, 1 maal 100x60cm, 1 maal 60x60cm en 1 maal badkamer radiator 50x60)

Wat ik uitgerekend heb met de HyTools app is dat mijn radiatoren maar 2,8 kW en een debiet van 123 liter per uur nodig hebben bij een aanvoertemperatuur (Ta) van 60°C en retour (Tr) van 40°C bij een kamertemperatuur (Tk) van 18°C.
Zo laag gaat die ketel niet eens...
Bij Ta=70°C, Tr=50°C en Tk=20°C zou dat 4,5 kW en 200 liter per minuut voor het debiet zijn.
Ook dat zit nog onder het ketel minimum qua vermogen, maar wel net boven het minimum voor het debiet.

Wat kan ik daar nog aan doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 11:19
Als je ketel al vast staat op minimale vermogen dan voegt moduleren ook niet zo veel toe lijkt me.

Ta op 70 is niet het ergste als de Tr maar beperkt blijft. Zijn je radiatoren goed waterzijdig ingeregeld? Dwz worden ze allemaal ongeveer even snel warm?

Toen ik nog gas had, had ik de nadraaitijd zo getuned dat de ketel pompte tot al het hete water in de buizen nog net de radiatoren haalde en dan stopte. Vervolgens kwam de anti pendel pauze en dan weer een rondje stoken. Als je de nadraaitijd lang zet dan blijf je water mengen door koud retour water bovenin de nog warme radiator te gooien. Dan koelt je radiator veel sneller af en daarmee geeft hij minder warmte af aan de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purpledragon
Paul C schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:15:
Als je ketel al vast staat op minimale vermogen dan voegt moduleren ook niet zo veel toe lijkt me.

Ta op 70 is niet het ergste als de Tr maar beperkt blijft. Zijn je radiatoren goed waterzijdig ingeregeld? Dwz worden ze allemaal ongeveer even snel warm?

Toen ik nog gas had, had ik de nadraaitijd zo getuned dat de ketel pompte tot al het hete water in de buizen nog net de radiatoren haalde en dan stopte. Vervolgens kwam de anti pendel pauze en dan weer een rondje stoken. Als je de nadraaitijd lang zet dan blijf je water mengen door koud retour water bovenin de nog warme radiator te gooien. Dan koelt je radiator veel sneller af en daarmee geeft hij minder warmte af aan de ruimte.
Bij 60C is de Tr al snel ook 60C... Dus vooralsnog moet ik het met 70C doen.
Ik ga nog kijken naar de radiatoren.
Op het moment staan ze in het woongedeelte maximaal open en in de slaapkamers minimaal.
Ik zal kijken of er nog wat waterzijdig in te regelen valt...
Wat ik nog kan doen is de radiatoren in de slaapkamers verder open zetten zodat er meer flow is, waarbij de hoop is dat de afgifte dan toeneemt en dus de retourtemperatuur niet zo snel gelijk is aan de aanvoer temperatuur. Misschien kan ik dan de aanvoertemperatuur nog wat omlaag krijgen.
Misschien zelfs maar de ramen open zetten in de slaapkamers om de Tr wat langer laag te houden en dan de deuren dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
Pomp snelheid verlagen denk ik om een betere delta T te krijgen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purpledragon
BarryH schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:11:
Pomp snelheid verlagen denk ik om een betere delta T te krijgen
Volgens mij kan die niet lager...
c Minimum toerental tijdens CV bedrijf (%) = 20 (lager gaat niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 11:19
Maximum toerental verlagen?

Je zult blijven pendelen met een CV die een klein kasteel kan verwarmen in een chaletje van 48m2. Dat is niet anders. De truc is om de DeltaT te verhogen. Als je radiatoren in balans zijn en je hebt geen kortsluiting, dan betekent dat flow verlagen. Minder hard pompen en anders leidingweerstand toevoegen (kranen dichtdraaien).

Zou toch wel paar even moeten duren voor alles opgewarmd is (5-10min) vanaf koud. En daarna heb je een branderpauze van 10 min. Maar paar starts en stops per uur zul je houden met zoveel vermogen in een klein gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
purpledragon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:12:
[...]

Volgens mij kan die niet lager...
c Minimum toerental tijdens CV bedrijf (%) = 20 (lager gaat niet)
Dan toch op gele hoge temperatuur stoken anders kan je het minimale vermogen niet kwijt
Volgens mij kan je de ketel zo instellen dat ie soort van aan/uit gaat werken op minimum vermogen.
1 voordeel: kan kan wel royaal douchen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1