Vraag over Energiecompensatie blokaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-06 06:28
Beste Tweakers,

Hopelijk plaats ik mijn vraag op de juiste plek.
Wij wonen in een complex met blokaansluiting. Hier wonen wij al vanaf 2017.
Al vanaf 2017 betalen wij 100 euro per maand voor gas/electra.

De woning zelfs hebben geen meter. Vanaf 2017 tot op heden hebben wij van de verhuurder nooit een aanslag of teruggave ontvangen.

In 2022 waren de energiekosten torenhoog voor de verhuurders. Per 1 Jan, 2023 wilden ze de voorschot van 100 euro verhogen naar 400 euro. Hier zijn wij (en alle andere bewoners van het pand) niet mee akkoord gegaan.

Inmiddels zijn wij eind Dec. 2023, de verhuurders hebben de compensatie blokaansluiting aangevraagd en deze ook toegewezen gekregen. Ze hebben ons nooit op de hoogte gehouden heirvan.
Ik heb gebeld om te vragen of deze onder de bewoners verdeeld zal worden volgens https://www.rijksoverheid...%20voor%20hen%20aanvragen

De verhuurders hebben mij laten weten dat dit niet voor ons is maar voor hen. Zij houden dit geld om te compenseren wat zij over 2022 en 2023 betalen. Inmiddels zijn er ook meters in de woning geplaats om electra gebruik te meten.
Het gaat hier om particulier verhuren.

Gezien ons contract gewoon 100 euro aangaf voor gas/electra/warmte. Klopt het dat de verhuurders de volledige compensatie mogen hoden van alle bewoners?

Ik heb gebeld met de Geemente, die hebben mij doorverwezen naar het Rijksoverheid, die wijzen mij nu door naar Consuwijzer.

UPDATE:
Wellicht heb ik ergens aangegeven dat ik all-in huur betaal. Dit klopt niet. Ik betaal gewoon een voorschot g/w/l
...

[ Voor 3% gewijzigd door sakurakilla op 10-12-2023 19:51 ]

Beste antwoord (via sakurakilla op 10-12-2023 20:48)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
sakurakilla schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:51:
[...]

Wellicht is de verwarring aan mij kant in mijn opening post. Dit is aangepast met een update
Goed geen all-in dus, maar een voorschot dan wordt het een heel andere zaak.

Dan is het heel simpel, dan heb je recht op een jaarlijkse afrekening. Bij sociale huur tot 2,5 jaar teug, bij vrije sector 5 jaar terug.

Er staat geen straf op het niet verstrekken van de jaarafrekeningen behalve dan dat het voorschotbedrag niet verhoogd mag worden tot de meest actuele jaarafrekening is overhandigd. (Jij moet namelijk in staat worden gesteld om te controleren of de verhoging redelijk is.)

Als je verhuurder weigert om ze te verstrekken dan zijn er 3 opties.

1: Je vindt het wel prima zo en 100,- voor gas en elektra klinkt leuk en je laat het zo.
2. Je stapt naar de huurcommissie (kan alleen bij een sociale huurwoning)en die kan indien nodig de servicekosten vaststellen (dit is bindend) dit kun je doen voor elke jaarafrekening die nog niet 24 maanden te laat is verstrekt.
3. Je huurt vrije sector en moet zelf een advocaat inschakelen.

En houdt er rekening mee dat als je een advocaat of een huurcommissie inschakelt dat dit ook kan eindigen met dat jij en bij moet betalen en je maandbedrag omhoog gaat.

Aangaande de compensatie blokaansluiting, die is voor jullie en dient volgens een verdeelsleutel over alle huurders op jullie aansluiting verdeelt te worden, dat kan aan de hand van verbruik, of simpelweg hoofdelijke verdeling.

Mijn advies zou zijn om lekker passief terug te leunen want 100,- per maand over de afgelopen 2 jaar en voor de nabije toekomst lijkt mij een prima prijs. Aan de andere kant kun jij je eigen verbruik beter inschatten en weet jij ook vast wel wat voor verwarming het blok heeft. Als jij denkt dat je recht hebt op geld kun je dat recht natuurlijk uitoefenen de keuze is aan jou.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07 20:40
Het lijkt me fair dat deze voor jullie is als jullie ook nadien de werkelijke kosten hebben afgerekend.
Indien de verhuurder hogere tarieven heeft betaald en deze niet heeft doorgerekend dan lijkt het me terecht dat deze compensatie voor hun is. Wellicht heb je wettelijk gezien recht op de compensatie, maar dan moet je ook de narekening iig verrekend worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
Wat staat er 8n jullie contract over geld?

Normaal mag verhuurder die ALTIJD verhogen, naar gelang gebruik van bewoners. Dat kan je dus niet weigeren, enkel vragen hoe de berekening is.
Ik vind het dus bijzonder dat je die geweigerd hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Wat is de narekening? Tot en met 1 Jan, 2023 was er helemaal geen meter in de woning.
Waarom moet ik compenseren voor mijn buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
99ruud99 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:53:
Wat staat er 8n jullie contract over geld?

Normaal mag verhuurder die ALTIJD verhogen, naar gelang gebruik van bewoners. Dat kan je dus niet weigeren, enkel vragen hoe de berekening is.
Ik vind het dus bijzonder dat je die geweigerd hebt...
Dat klopt, de verhuurder mag deze verhogen naar gelang van de gebruik van de bewoners. Deze gebruik konden zij niet zeggen, omdat zij zelf niet weten. Wij hebben een specificatie gevraagd van onze daadwerkelijke kosten, deze konden zij niet geven.

Als ik meer verbruik is dat eerlijk dat ik deze ook betaal. Echter moest er rekening gehouden worden dan in 2022 veel mensen thuis aan het werk waren. Gezien ik in een cruciaal beroep was en gewoon aan het werk was is het niet eerlijk dat ik de kosten van mijn mede bewoners moet gaan betalen.

De verhuurders konden niet zeggen waarom de voorschot opeens van 100 euro naar 400 ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
Vandaar dat er nu voor ieder een kastje hangt, dan kan er achteraf afgerekend worden. Dan maakt het niet meer uit of je 100 of 400 voorschot hebt, je krijgt sowieso een najeffing (of teruggave). 100 euro per maand is relatief laag voor gwl, maar ik weet jouw verbruik natuurlijk niet. Hoe is de verwarming geregeld, want als je dit ook wilt specificeren moeten ook daar verbruiksmeters op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Verwarming in centraal, dit kunnen ze niet meten is mij verteld.
Ik betaal 100 euro per maand voor gas en electra. In de woning zelf gebeurd het koken op electra, alleen warm water en verwarming gebruikt gas.

Ik heb nooit de verwarming aan.

In her verleden betaalde de verhuurders 0.19 cent per kwh. Vanaf 2017 tot en met 2022 wist ik mijn verbruikt niet.

Vanaf 2023 betalen de verhuurders 0.66 cent per kwh. Dit is een contract die zij hebben afgesloten voor 3 jaar zeggen ze.

Vanaf 1 Jan 2023 tot en met 10 Dec 2023 (vandaag) is mijn kwh verbruik op 986 kwh (afgerond)

Simple reken sommetje
986x0.66=650.76

Ik betaal 100 euro voorschot.

Mijn verbruik is niet meer dan voorgaande jaren, ik ben meer op het werk dan thuis.

Er zijn meer mensen die in het pand wonen waaronder de 90 jarige vader van 1 van de verhuurders. Gezien zijn leeftijd help ik heb vaak met boodschappen naar zijn woning te brengen. Zodra ik in zijn woning ben lijkt het alsof ik op een tropisch eiland ben, verwarming staat altijd aan.

Nu zeg ik niet dat hij veel meer dan mij verbruikt. Maar zo zijn er meerdere bewoners die 100% thuis werken, geen werk hebben etc.

In 2021 en 2022 was er lockdown en moesten veel mensen noodgedwongen thuis blijven. Ik moest gewoon aan het werk.

Waarom krijg ik geen teruggave of energiecompensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:32
Als er geen meting is per huis, weet je dat je als zuinige gebruiker de klos bent.
Dat weet je al, als je het huurcontract ondertekend. Daar is nu niks meer aan te doen.
En dit geldt niet alleen voor Electra, maar ook voor gas en warmte.
Uithuilen, slikken en door.
Als je nog steeds voor 100 euro zit, mag je zoals de andere zeggen in je handen knijpen dat ze met de energiecompensatie jouw verhoogde rekening betalen.
Nadeel is ook dat je zelf geen contract kan afsluiten, die 0,66 zal wel inclusief vastrecht zijn, anders zou ik heel snel een ander zoeken. Dit jaar zit je ook nog met prijsplafond wat je niet ziet, omdat hun afrekenen.
Alleen de lusten en niet de lasten kan natuurlijk niet.
En dat er wat aan de strijkstok blijft hangen, daar kan je zeker van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Als je all-in huurt en de verhuurder de verhogingen voor zijn rekening heeft genomen is het natuurlijk logisch dat die ook de compensatie krijgt.

Als de situatie anders is zul je duidelijker moeten worden met je info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Dapdodo schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:16:
Dit jaar zit je ook nog met prijsplafond wat je niet ziet, omdat hun afrekenen.
Prijsplafond levert amper voordeel op bij blokaansluitingen. Omdat dit plafond normaal per aansluiting gebeurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Groningerkoek op 10-12-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-07 11:53
Voordeel is dat ze een energie contact van begin 2023 tegen minimale kosten op kunnen zeggen en kunnen oversluiten naar een meer concurrerend tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Groningerkoek schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:32:
Als je all-in huurt en de verhuurder de verhogingen voor zijn rekening heeft genomen is het natuurlijk logisch dat die ook de compensatie krijgt.

Als de situatie anders is zul je duidelijker moeten worden met je info.
Als ik All-in huur en ik gebruik minder stroom dan krijg ik geen geld terug wat wel zou moeten met een verbruiks specificatie. Dit wist ik niet en ben er nooit achteraan gegaan

Zie screenshot rijksoverheid, hier staat dat wij als bewoners op de hoogste gehouden moeten worden. Dit is nooit gebeurd, niemand weet hier wat van. Als zij de compensatie willen behouden omdat ze meer kosten aan hebben gehad vindt ik dat prima. Eerlijk is eerlijk. Maar er is helemaal geen transparantie. Hoeveel is er meer gebruikt? Wat hebben ze betaald? Wat als ze meer geld hebben ontvangen dan ze daadwerkelijk hebben betaald?

https://i.imgur.com/w2vMR3I.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:22
sakurakilla schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:16:
[...]

Als ik All-in huur en ik gebruik minder stroom dan krijg ik geen geld terug wat wel zou moeten met een verbruiks specificatie. Dit wist ik niet en ben er nooit achteraan gegaan

Zie screenshot rijksoverheid, hier staat dat wij als bewoners op de hoogste gehouden moeten worden. Dit is nooit gebeurd, niemand weet hier wat van. Als zij de compensatie willen behouden omdat ze meer kosten aan hebben gehad vindt ik dat prima. Eerlijk is eerlijk. Maar er is helemaal geen transparantie. Hoeveel is er meer gebruikt? Wat hebben ze betaald? Wat als ze meer geld hebben ontvangen dan ze daadwerkelijk hebben betaald?

Werk aan de winkel richting je verhuurder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
sakurakilla schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:54:
Verwarming in centraal, dit kunnen ze niet meten is mij verteld.
Ik betaal 100 euro per maand voor gas en electra. In de woning zelf gebeurd het koken op electra, alleen warm water en verwarming gebruikt gas.

Ik heb nooit de verwarming aan.

In her verleden betaalde de verhuurders 0.19 cent per kwh. Vanaf 2017 tot en met 2022 wist ik mijn verbruikt niet.

Vanaf 2023 betalen de verhuurders 0.66 cent per kwh. Dit is een contract die zij hebben afgesloten voor 3 jaar zeggen ze.

Vanaf 1 Jan 2023 tot en met 10 Dec 2023 (vandaag) is mijn kwh verbruik op 986 kwh (afgerond)

Simple reken sommetje
986x0.66=650.76

Ik betaal 100 euro voorschot.

Mijn verbruik is niet meer dan voorgaande jaren, ik ben meer op het werk dan thuis.

Er zijn meer mensen die in het pand wonen waaronder de 90 jarige vader van 1 van de verhuurders. Gezien zijn leeftijd help ik heb vaak met boodschappen naar zijn woning te brengen. Zodra ik in zijn woning ben lijkt het alsof ik op een tropisch eiland ben, verwarming staat altijd aan.

Nu zeg ik niet dat hij veel meer dan mij verbruikt. Maar zo zijn er meerdere bewoners die 100% thuis werken, geen werk hebben etc.

In 2021 en 2022 was er lockdown en moesten veel mensen noodgedwongen thuis blijven. Ik moest gewoon aan het werk.

Waarom krijg ik geen teruggave of energiecompensatie?
Dat kunnen ze zeker wel weten alleen dat doen ze kennelijk (nog) niet. Als ze op iedere radiator een ISTA metertje hangen (of van een andere partij) hebben ze een prima verdeelsleutel voor de kosten.

Overigens heb je gewoon recht op een afrekening van de servicekosten, voor 1 juli van ieder jaar...

https://www.juridischloke...uw%20huurcontract%20stopt.

Overigens is dat contact van € 0,66 (dus geen CENT, maar EURO) per KwH ook stom, zo duur is het maar even geweest en hadden ze in 2023 het prijsplafond van € 0,45 per kWh. Hadden dus beter tot eind 2023 kunnen wachten met het vastleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Backpacker op 10-12-2023 15:36 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:37
[...]

er is geen wereld waarin de verhuurder voor 100 euro per maand all-in elektra/gas/warmte whatever heeft kunnen doen afgelopen jaren en daar geld aan verdienen. Dus maak je geen zorgen, je verhuurder heeft echt meer kosten gemaakt dan compensatie gekregen.

verder klinkt de situatie heel onduidelijk en mogelijk in strijd met de wet. Als er een mogelijkheid is zou ik snel verhuizen eerlijk gezegd, hier gaat nog jaren gezeik van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
[...]

Dat wist jij niet omdat dit niet zo is. All-in betekent zeer simpel niet bijbetalen maar ook niets terug krijgen, ook hoeft een verhuurder je geen inzage te geven in de rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Groningerkoek schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:19:
[...]

Dat wist jij niet omdat dit niet zo is. All-in betekent zeer simpel niet bijbetalen maar ook niets terug krijgen, ook hoeft een verhuurder je geen inzage te geven in de rekeningen.
Volgens mij klopt dit niet, ik betaal een voorschot. Waarom een voorschot betalen?
Een voorschot betekent letterlijk, iets dat je vooruit betaald.

Wellicht is de verwarring aan mij kant in mijn opening post. Dit is aangepast met een update

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
sakurakilla schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:51:
[...]

Dan is het heel simpel, dan heb je recht op een jaarlijkse afrekening. Bij sociale huur tot 2,5 jaar teug, bij vrije sector 5 jaar terug.

Er staat geen straf op het niet verstrekken van de jaarafrekeningen behalve dan dat het voorschotbedrag niet verhoogd mag worden tot de meest actuele jaarafrekening is overhandigd. (Jij moet namelijk in staat worden gesteld om te controleren of de verhoging redelijk is.)

1: Je vindt het wel prima zo en 100,- voor gas en elektra klinkt leuk en je laat het zo.
2. Je stapt naar de huurcommissie (kan alleen bij een sociale huurwoning)en die kan indien nodig de servicekosten vaststellen (dit is bindend) dit kun je doen voor elke jaarafrekening die nog niet 24 maanden te laat is verstrekt.

En houdt er rekening mee dat als je een advocaat of een huurcommissie inschakelt dat dit ook kan eindigen met dat jij en bij moet betalen en je maandbedrag omhoog gaat.

Aangaande de compensatie blokaansluiting, die is voor jullie en dient volgens een verdeelsleutel over alle huurders op jullie aansluiting verdeelt te worden, dat kan aan de hand van verbruik, of simpelweg hoofdelijke verdeling.

Mijn advies zou zijn om lekker passief terug te leunen want 100,- per maand over de afgelopen 2 jaar en voor de nabije toekomst lijkt mij een prima prijs. Aan de andere kant kun jij je eigen verbruik beter inschatten en weet jij ook vast wel wat voor verwarming het blok heeft. Als jij denkt dat je recht hebt op geld kun je dat recht natuurlijk uitoefenen de keuze is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Groningerkoek schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:46:
[...]

Dankjewel dit advies helpt enorm.
Dit is waarom ik niet akkoord ben gegaan met de verhoging van 100 euro naar 400 euro begin dit jaar.

Mag ik vragen waar ik meer informatie kan vinden over "Bij sociale huur tot 2,5 jaar teug, bij vrije sector 5 jaar terug"

Wat betreft de blokaansluiting die jij aangeeft. De verhuurders hebben aangegeven dat zei deze behouden omdat dit voor hun is gezien de kosten die ze gemaakt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
sakurakilla schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:51:
[...]

Dankjewel dit advies helpt enorm.
Dit is waarom ik niet akkoord ben gegaan met de verhoging van 100 euro naar 400 euro begin dit jaar.

Mag ik vragen waar ik meer informatie kan vinden over "Bij sociale huur tot 2,5 jaar teug, bij vrije sector 5 jaar terug"

Wat betreft de blokaansluiting die jij aangeeft. De verhuurders hebben aangegeven dat zei deze behouden omdat dit voor hun is gezien de kosten die ze gemaakt hebben
Ik deed dit even uit mijn hoofd (wij hebben aan verhuur gedaan in Nederland en ik weet dat die wetgeving nog niet is veranderd), andere bronnen zijn het ermee eens:

https://www.hogh.nl/2023/...rekening-niet-of-te-laat/
https://www.juridischloke...huurwoning/servicekosten/

De verhuurder zit fout met de korting aangaande de compensatie blokverwarming, die is voor jullie. Maar ik weet niet of de huurcommissie daar wat mee doet of dat je dit zelf aanhangig moet maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Groningerkoek schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:01:
[...]

Ik deed dit even uit mijn hoofd (wij hebben aan verhuur gedaan in Nederland en ik weet dat die wetgeving nog niet is veranderd), andere bronnen zijn het ermee eens:

https://www.hogh.nl/2023/...rekening-niet-of-te-laat/
https://www.juridischloke...huurwoning/servicekosten/

De verhuurder zit fout met de korting aangaande de compensatie blokverwarming, die is voor jullie. Maar ik weet niet of de huurcommissie daar wat mee doet of dat je dit zelf aanhangig moet maken..
Is het logisch of naïef om te denken "ik weet dat ik minder hebt verbruik, dus ik heb eingelijk geen recht op de compensatie?"

Dit vraag ik omdat mijn collega op werk (zelfstandige woning) wel 190 euro kreeg voor Nov en Dec 2022 en zijn vebruik ook lager was dan zijn daadwerkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
sakurakilla schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:33:
[...]

Is het logisch of naïef om te denken "ik weet dat ik minder hebt verbruik, dus ik heb eingelijk geen recht op de compensatie?"

Dit vraag ik omdat mijn collega op werk (zelfstandige woning) wel 190 euro kreeg voor Nov en Dec 2022 en zijn vebruik ook lager was dan zijn daadwerkelijke kosten.
Weinig met logisch of naïef te maken, er is geld overgemaakt naar de verhuurder en daar hebben jullie recht op. Alleen weet je niet hoeveel gedoe het is om het te krijgen en je hebt geen idee welke verdeelsleutel wordt gebruikt. Als jullie het met 5 personen moeten delen blijft er weinig over, principes zijn leuk maar soms is wat minder geld en geen gezeik of gedoe ook best wel fijn :D

Ook weet je niet in hoeverre het de verhuurder motiveert om zo snel mogelijk met de jaarafrekeningen te komen en je voorschot flink omhoog te gooien. (wat de zeer waarschijnlijke uitkomst zou kunnen zijn)
Pagina: 1