Slecht advies installateur hybride pomp, nu extra kosten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:52
Mijn vraag:
In mei hebben we na verbouwing een Daikin hybride warmtepomp 8kw laten installeren. Volgens de installateur zou dit ruim voldoende moeten zijn om ons huis volledig te kunnen verwarmen. Echter, het wordt in de woonkamer (vloerverwarming) niet warm. De installateur is langsgeweest, heeft wat aanpassingen gedaan en ipv 17 graden werd het 18 graden (nu het buiten iets minder koud is werd het vandaag 19 graden). De installateur wil nog eens langs komen om het nogmaals te bekijken maar hij zegt dat vrijwel zeker een buffervat nodig is. Hij gaat in ieder geval al een offerte opstellen.
Persoonlijk vind ik dit heel raar; op zijn advies hebben we de Daikin 8kw gekozen omdat deze volgens hem alles zou kunnen verwarmen en er is nooit gesproken over een buffervat. Maar nu de hybride pomp niet alles kan verwarmen moeten we dus extra betalen voor een oplossing. Ik voel me best genaaid: als hij dit direct had aangegeven dan hadden we ook voor een middenweg (hybride van 4 kw) kunnen gaan, dat was goedkoper en hadden we budget gehad voor buffervat.

Ik heb nu 2 vragen:
- wie draait uiteindelijk voor de kosten op van een buffervat? In feite heeft de installateur iets verkocht wat niet helemaal werkt waardoor het me logisch lijkt dat de kosten van de oplossing (buffervat) ook voor hem zijn. Hoe zien jullie dit?

- zouden er nog andere dingen kunnen zijn waarom de woonkamer slecht warm wordt?

Alvast veel dank!

Nog aanvullende info:
Onze 2onder1 kap (bouwjaar1972) hebben we begin dit jaar volledig verbouwd en verduurzaamd: overal hr++ glas, zonnepanelen, dak geïsoleerd, vloerisolatie en vloerverwarming.

De oude cv moest worden vervangen en het installatiebedrijf (die ook vloerverwarming heeft aangelegd) had 3 opties:
-nieuwe cv
-daikin hybride pomp 4 kw met zwaarder gas deel
-daikin hybride pomp 8kw en kleiner gas deel

Volgens de installateur zou elk van deze opties ons huis goed verwarmen. We hebben totaal geen verstand van warmtepompen en zijn uiteindelijk gegaan voor de hybride pomp van 8kw waarbij hij garandeerde dat we ins huis hiermee goed kunnen verwarmen. Over een buffervat heeft hij het nooit gehad.

De woonkamer met vloerverwarming wordt dus niet goed warm. De bovenverdieping en zolder hebben radiatoren en die worden wel goed warm.

De installateur is langsgekomen en heeft alles gecheckt en volgens hem werkt alles correct (vloerverwarming staat zelfs op 55 graden). Hij heeft de pomp voor vloerverwarming in hogere stand gezet en iets open gezet waardoor het uiteindelijk 18 graden werd.
Hij komt nog een keer langs maar zegt nu al dat we een buffervat nodig hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:08
Heb je een foto van de verdeler?

Verdeler vervangen door een pomploze verdeler en zorgen dat de leidingen tussen WP en verdeler voldoende diameter hebben zal meer oplossen dan een buffervat. Je vloer is al een enorme buffer.

[ Voor 75% gewijzigd door _JGC_ op 09-12-2023 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:08
55 graden aanvoertemperatuur icm een WP is erg hoog. Dat kan de WP niet leveren.

Of staat de ketel op 55 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:16
hoe groot is je huis? je zou t absoluut warm.moeten houden met 8kw bij de temperaturen van rond de 0 graden. Mijn slechter geisoleerde hoekwoning had 'maar' 4kW nodig afgelopen week om warm te blijven.

dit ligt niet aan de berekening maar aan vloerverwarming + instellingen. Gebruik je nachtverlaging? hoeve m2 vloerverwarming is er gelegd en wat voor buisafstand etc? (16mm buis en 10cm tussen de buizen is een mooi begin)

[ Voor 35% gewijzigd door Fr33z op 09-12-2023 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat was het gasverbruik op jaarbasis voordat de Daikin werd geinstalleerd? Ik ben benieuwd of je warmtepomp toereikend is om je huis te verwarmen, ook bij -10.

Een buffervat extra is onzin, zeker voor het probleem wat jij ervaart. Buffervat wordt gebruikt om een warmtepomp langer en rustiger te laten draaien en voor extra inhoud wanneer je buitenunit moet ontdooien.

Als het boven wel warm wordt en beneden niet dan zou ik het in eerste instantie zoeken in een flowprobleem naar je vloerverdeler toe, of in de vloerverdeler zelf.

Heb je een open vloerverdeler of een gesloten vloerverdeler? Grote verschil is dat een open verdeler in principe altijd water uit de retour terugmengt de aanvoer in. En als die teveel bijmengt kan je bij lage temperaturen ( van een warmtepomp ) comfortklachten krijgen.

Edit2: Heb je foto's van je installatie. Hangen je Daikin binnenunit en je CV ketel naast elkaar? En heb je foto's van je vloerverdeler.

Ik ben ook wel benieuwd wat de leidingdikte is naar je vloerverdeler toe.

[ Voor 94% gewijzigd door mkleinman op 09-12-2023 22:39 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:20
Exo81 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:00:

De woonkamer met vloerverwarming wordt dus niet goed warm. De bovenverdieping en zolder hebben radiatoren en die worden wel goed warm.

De installateur is langsgekomen en heeft alles gecheckt en volgens hem werkt alles correct (vloerverwarming staat zelfs op 55 graden). Hij heeft de pomp voor vloerverwarming in hogere stand gezet en iets open gezet waardoor het uiteindelijk 18 graden werd.
Dit komt over alsof het probleem niet in je warmte pomp/warmte toevoer zit, maar in een slecht (te weinig capaciteit oid) gekozen/aangelegde vloerverwarming. Alles wordt warm behalve de ruimte met vloerverwarming: dan zit daar je probleem. Niet in de warmtepomp.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 07:40
Voelen de buizen die de vloer in gaan überhaupt wel warm? 55 graden lijkt me niet maar ze zouden toch wel wat warmer moeten voelen dan de buizen die terug komen..
Als het boven met radiatoren zelfs warm wordt lijkt het mij dat
1 de vloer geen of te weinig warme aanvoer krijgt
Of 2 De vloerverwarming veel te weinig capaciteit heeft ( buizen bv te ver uit elkaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Als je vloer niet warm word even checken op welke temperatuur jouw warmtepomp water aanvoert. Als dit max 40 graden is dan de draaiknop helemaal open gooien op je verdeler.

Bij een hoog temp verdeler zal die idd niet goed werken bij lage temperatuur. Als je hem volledig open gooit gaat het al een heel stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik dat zo lees ben je sowieso niet goed voorgelicht, een niet hybride warmtepomp had ook wel gekund als je alles hebt geisoleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Als je alles gerenoveerd hebt en geïsoleerd hebt moet je je woning makkelijk warm kunnen houden met een 8 kW warmtepomp. Hybride had je überhaupt niet aan moeten beginnen je had direct het gas eruit moeten doen.

Waarom je de woonkamer niet warm krijgt kan ik je niet vertellen maar aan de capaciteit van je warmtepomp of het ontbreken van een buffervat zal het niet liggen, wel aan onkundige installatie en/of inregeling.

Het is best een sneu verhaal en het lijkt erop alsof de installateur niet de kennis heeft om een goedwerkend systeem op te leveren.

Er zijn genoeg kundige mensen hier die graag willen helpen maar om aan te kunnen wijzen waar het probleem zit zul je een hoop informatie moeten geven, foto's helpen ook veel.
Waar staat het buitendeel van de warmtepomp en hoe ver is dat van de verdeler op de begane grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
Beginnen met je vloerverwarming goed inregelen
Daarin moet je prima voldoende vermogen kwijt kunnen

[ Voor 36% gewijzigd door BarryH op 09-12-2023 23:14 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Beginnen met je vloerverwarming goed inregelen en het daikin topic lezen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Hij heeft de pomp voor vloerverwarming in hogere stand gezet[…]
De gasketel installateur strikes again. Een warmtepomp moet met een pomploze (=gesloten) verdeler hebben. Laat hem die buffer nog maar even thuis laten en een geschikte vloerverwarmingverdelr installeren. Zorg meteen dat het er een is met flowmeters per groep zodat je kunt zien dat er voldoende flow is door de groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Meerdere mensen hebben de verdeler al aangekaart. Hier ook een huis gekregen met hybride opstelling, maar wel een mengverdeler (dus met pomp) en krappe 15mm buizen. Nu met een open verdeler en 28mm hoofdleiding > 22mm leiding naar de verdeler loopt het al wat beter (alleen isolatie is nog een ding).

En goed waterzijdig inregelen + de warmtepomp zelf inregelen mbv de warmtepomp topics hier. Veel te lezen en te leren over het werken met warmtepompen, een Daikin zal ook meer dan genoeg over te vinden zijn. Installateurs maken er nog wel eens een puinhoop van. Onze stond gewoon op constant 60 graden ingesteld, we hebben flink moeten incasseren toen we aan het klussen waren en nog 0 info hadden over warmtepompen, waren geen leuke rekeningen in de afgelopen winter. Kunt beter zelf leren hoe zoiets werkt.

Voor het waterzijdig inregelen een goedkope IR thermometer kopen en je delta T bij elk onderdeel checken. Ik heb radiatoren enorm moeten knijpen om zoveel mogelijk flow in de vloer te krijgen. Een kwartslag met de inbus was soms al te veel, dan kreeg ik een delta T van 3 ipv 5 graden waar de warmtepomp op ingesteld staat. Na het inregelen ben ik van een flow van ongeveer 1.25l/m naar 2.5l/m per lus op de vloerverwarming gegaan.

Dan rest nog de vraag hoe is de situatie? Wat is je hoofdleiding diameter, wat gaat er naar de verdeler, is het met/zonder pomp, hoeveel groepen, wat is de hoh afstand en groepslengtes, hoeveel m2 woonkamer, welke diameter vvw buizen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wat één gemiste kans!

Je had prijstechnisch beter gelijk full electric kunnen gaan, zal mij niks verbazen als de installateur ook nog de hoofdprijs heeft gevraagd terwijl die de ballen verstand er van heeft.

Begin inderdaad met een geschikte vloerverwarming verdeler met lagere aanvoer temperature. Dan heeft je warmtepomp ook meer vermogen tot z’n beschikking.

Daarnaast alles goed waterzijdig inregelen, veel installateurs weten niet dat dit soort dingen key problemen zijn.

Nu je installateur alleen nog overhalen, of bij iemand anders aankloppen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
DutchWing schreef op zondag 10 december 2023 @ 02:16:
Wat één gemiste kans!

Je had prijstechnisch beter gelijk full electric kunnen gaan, zal mij niks verbazen als de installateur ook nog de hoofdprijs heeft gevraagd terwijl die de ballen verstand er van heeft.

Begin inderdaad met een geschikte vloerverwarming verdeler met lagere aanvoer temperature. Dan heeft je warmtepomp ook meer vermogen tot z’n beschikking.

Daarnaast alles goed waterzijdig inregelen, veel installateurs weten niet dat dit soort dingen key problemen zijn.

Nu je installateur alleen nog overhalen, of bij iemand anders aankloppen.
is gelukkig wettelijk verplicht als je een nieuwe warmteopwekker plaatst (waterzijdig inregelen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:52
Ontzettend veel dank voor al jullie reacties! En voor een leek zoals mij is het ook fijn dat er consensus is dat een buffervat niet nodig is en dat er nu eerst naar de verdeler moet worden gekeken en dat het vervolgens nog goed waterzijdig moet worden ingeregeld. Ik heb net wat filmpjes over waterzijdig inregelen bekeken en volgens mij hebben zit dit niet gedaan; ze hadden alles geïnstalleerd en aangezet en zodra de vloerverwarming iets begon te doen, zijn ze gegaan.
Wat betreft de verdeler gaven o.a. @Paul C en@_JGC_ aan dat het een pomploze verdeler moet zijn, dat is nu niet het geval, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiFkqIvkNKLj5zv_Qhy5DQOU6K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8RYj4HlO1KIVMPqPcfdPmKe.jpg?f=fotoalbum_large

Afgezien van de pomp, is dit wel een juiste verdeler icm hybride warmtepomp of is het zoals Paul C zegt "de cv installateur strikes again"?

Ik ga in ieder geval maandag contact opnemen met de installateur, benieuwd wat zijn reactie zal zijn.
Nogmaals dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wel even opletten: zolang je een gasketel in het systeem hebt zitten die over de 50 graden water aanmaakt, moet je je vloer beschermen tegen te hoge temperatuur.

Heb je het daikin topic al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Exo81 schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:06:
Ontzettend veel dank voor al jullie reacties! En voor een leek zoals mij is het ook fijn dat er consensus is dat een buffervat niet nodig is en dat er nu eerst naar de verdeler moet worden gekeken en dat het vervolgens nog goed waterzijdig moet worden ingeregeld. Ik heb net wat filmpjes over waterzijdig inregelen bekeken en volgens mij hebben zit dit niet gedaan; ze hadden alles geïnstalleerd en aangezet en zodra de vloerverwarming iets begon te doen, zijn ze gegaan.
Wat betreft de verdeler gaven o.a. @Paul C en@_JGC_ aan dat het een pomploze verdeler moet zijn, dat is nu niet het geval, zie foto:
[Afbeelding]

Afgezien van de pomp, is dit wel een juiste verdeler icm hybride warmtepomp of is het zoals Paul C zegt "de cv installateur strikes again"?

Ik ga in ieder geval maandag contact opnemen met de installateur, benieuwd wat zijn reactie zal zijn.
Nogmaals dank voor jullie reacties!
Tijd om de verdeler te vervangen inderdaad. Dat is een mengverdeler met pomp, met een thermostaatkraan en retourventiel. Die twee dingen hebben een enorme beperking in de flow, vervolgens wordt er ook nog afgekoeld retourwater gemengd met het aanvoer water van al een lage temperatuur.

De diameter van de buis naar de verdeler lijkt mij 22mm te zijn? Kan misschien ook krap zijn voor voldoende flow met 7 groepen. Maar het kan misschien ook goed gaan. Als het niet al te veel moeite is zou ik het leidingwerk naar de verdeler aanpassen met 28mm.

Uiteraard ook de cv beperken tot 40 max 45 graden, zodat er niet te heet water in kan stromen. Heeft ook nog eens een hoger rendement met een HR ketel.

Zoiets zou je moeten hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYFg8VpBnp2DwVBUtMoZRQvnI1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nl6dp6o9haAILe1JWzZnOoKM.jpg?f=user_large

Nu zijn ze waarschijnlijk de voetpunt en eindpunt aan het aanpassen zodat er warmer water door je vloer gaat. Leuk, maar funest voor je rendement en portemonee.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 10-12-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@Exo81 Die installateur gaat waarschijnlijk zeggen dat dit wel de juiste verdeler is, omdat er een gasketel in het spel is. Daar valt iets voor te zeggen want deze verdeler beschermt de vloer tegen te heet water door de temperatuur terug te mengen. Maarja dat is precies wat je niet wil om een warmtepomp een beetje efficiënt te gebruiken. En dat is toch waar je die 8kW voor hebt gekocht, zodat die WP de bulk (waarschijnlijk zelfs alles) van het werk kan doen.
Lastig spagaat… voor de installateur die zichzelf met deze oplossing beetje in zijn voet heeft geschoten.

Zoals anderen hier al hebben geopperd kun je de vloer ook beschermen door de max temp van de ketel te limiteren. Echter is dat een instelling waar de gebruiker bij kan, dus een installateur die zijn verantwoording neemt zal ook een secundaire bescherming aanbrengen. (Een doe-het-zelf-er kan dat met zichzelf afspreken.)

Wat mij betreft kan dat ook een duidelijke waarschuwing op de ketel zijn dat die aanvoertemp nooit te hoog ingesteld mag worden. Of zijn aansprakelijkheidsverzekering het daar mee eens is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 12:10
Paul C schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:07:
@Exo81 Die installateur gaat waarschijnlijk zeggen dat dit wel de juiste verdeler is, omdat er een gasketel in het spel is. Daar valt iets voor te zeggen want deze verdeler beschermt de vloer tegen te heet water door de temperatuur terug te mengen. Maarja dat is precies wat je niet wil om een warmtepomp een beetje efficiënt te gebruiken. En dat is toch waar je die 8kW voor hebt gekocht, zodat die WP de bulk (waarschijnlijk zelfs alles) van het werk kan doen.
Lastig spagaat… voor de installateur die zichzelf met deze oplossing beetje in zijn voet heeft geschoten.

Zoals anderen hier al hebben geopperd kun je de vloer ook beschermen door de max temp van de ketel te limiteren. Echter is dat een instelling waar de gebruiker bij kan, dus een installateur die zijn verantwoording neemt zal ook een secundaire bescherming aanbrengen. (Een doe-het-zelf-er kan dat met zichzelf afspreken.)

Wat mij betreft kan dat ook een duidelijke waarschuwing op de ketel zijn dat die aanvoertemp nooit te hoog ingesteld mag worden. Of zijn aansprakelijkheidsverzekering het daar mee eens is?
Ik heb zelf een mengverdeler vervangen voor een pomploze verdeler icm met warmtepomp en cv ketel. Ik heb de max temperatuur teruggezet van de ketel. Als veiligheid heb ik een maximaal thermostaat aangesloten op de warmtepomp, schijnen ze allemaal wel een contact voor te hebben. Schakelt de max thermostaat in dan schakelt de warmtepomp af en daarmee ook de cv.

Daarnaast denk ik dat het excuus van veel installatie bedrijven is dat de rest van het afgiftesysteem niet geschikt is voor lage temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Paul C schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:07:
Daarvoor heb je speciale pomp groepen met driewegklep, geen onnodige bijmengen indien niet nodig, wel een extra pomp met de nodige energie verbruik.
Handig als je één laagtemperatuur en hoog temperatuur systeem hebt, maar voor woonhuizen veelal onnodig (complex) en niet van toepassing.

Overigens een cv-ketel begrenzen op 40 graden en tussen de stekker een maximaal thermostaat plaatsen op de aanvoerleiding is ook niet heel complex.
Hopelijk is het een leerschool voor de installateur ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 10-12-2023 20:54 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1