Intergas Xtreme 36 koppelt niet met thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier Ubbink
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-12-2023
Hallo,

Net de nieuwe Intergas Xtreme 36 aangesloten, maar hij geeft geen licht in een thermostaat.

Ik heb er nu 3 geprobeerd waaronder een extra aangeschafte Intergas Touch.
Maar er komt geen leven in de thermostaten ... licht gaat niet eens aan.

De CV werkt verder prima, CV werkt als je de draden kortsluit.
Spanning heb ik gemeten op 23,4V uitgang, maar zodra aangesloten op een thermostaat zakt deze naar 15V.

Kan dit te maken hebben met een instelling ?
Of iets dat ik kan checken op een mogelijk defect ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de draad van de CV naar de thermostaat ook doorgemeten? Meestal zijn het stugge aders die misschien wel eens in de isolatie willen breken, daar waar je het niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier Ubbink
Ja heb ik ook gedaan, zelfde resultaat.
Ik heb de thermostaat met twee draadjes van 50 cm aan de CV gehangen.

Lijkt net als of door de lage spanning de thermostaat niet opstart, geen idee of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je zou kunnen proberen hem op de connector van de 2e thermostaat aan te sluiten of andersom, dus even de aansluiting op X12 en X13 wisselen. Weet niet of die een eigen voedingscircuit heeft, maar het lijkt me het proberen waard.

Spanningsval, heb je die gemeten bij de thermostaat of bij de Intergas? maw heb je uitgesloten dat je kabel defect is? Overheen gelezen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 10-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Zit je wel op de goede aansluiting? Voor een OpenTherm thermostaat moet je de OpenTherm aansluitingen hebben, en voor een aan uit thermostaat de aansluitingen die je kortsluit om de ketel te laten draaien.

Die Intergas Touch is vast wel OpenTherm ipv aan/uit, staat wel op de doos of in de handleiding.

Er zijn dus 2 verschillende thermostaat interfaces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Stokertje schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:26:
Zit je wel op de goede aansluiting? Voor een OpenTherm thermostaat moet je de OpenTherm aansluitingen hebben, en voor een aan uit thermostaat de aansluitingen die je kortsluit om de ketel te laten draaien.

Die Intergas Touch is vast wel OpenTherm ipv aan/uit, staat wel op de doos of in de handleiding.

Er zijn dus 2 verschillende thermostaat interfaces.
Op de Extreme is dit dezelfde aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:26
Aardedraadje schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:04:
[...]

Op de Extreme is dit dezelfde aansluiting.
Dat klopt helemaal. En via de instelling van parameter P057 vertel je de software van de ketel of hij moet luisteren naar OT-commando's of naar aan/uit commando's op die aansluiting.
De fabrieksinstelling is P057 = 1, wat betekent dat hij OT-instructies verwacht op die aanluiting (X13 1/2). De Comfort Touch communiceert via OT, dus dat moet goed gaan (tenzij die parameter een keer is gewijzigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Okay, dat wist ik niet, maar dan kan het dus nog in de menu instelling zitten als deze niet meer op de standaard instelling staat ipv fysiek verkeerd aangesloten te zijn.

Wel iets om even te controleren.

[ Voor 9% gewijzigd door Stokertje op 10-12-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier Ubbink
P057 staat op 1, ik heb een intergas touch (art 950024 uit 2022) maar die geeft geen licht ..

Inmiddels wel een oudere ronde digitale Honeywell aangesloten.
Daar reageert de CV wel op, maar nu springt het ww niet meer aan..

Denk dat ik een andere thermostaat nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Reinier Ubbink schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:53:
P057 staat op 1, ik heb een intergas touch (art 950024 uit 2022) maar die geeft geen licht ..

Inmiddels wel een oudere ronde digitale Honeywell aangesloten.
Daar reageert de CV wel op, maar nu springt het ww niet meer aan..

Denk dat ik een andere thermostaat nodig heb.
Volgens mij kan de thermostaat via OpenTherm het warmwater uitschakelen, mits de parameter op de ketel dat toestaat. Weet ik niet zeker zo uit m'n hoofd, maar wellicht de moeite waard om dat even te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:11
Hoe lang heb je gewacht, er zit een condensator en/of accu in die wellicht eerst een beetje opgeladen moet worden, daarom meet je ook ineens een spanningsval naar 15V.

Mogelijk moet je hem gewoon 1 uur even laten hangen en dat hij dan pas aan gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Heeft de installateur het niet werkend achtergelaten?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier Ubbink
Als ik P057 instel op 2 dan doet mijn Honeywell het net zo goed, de andere nog steeds niet.

Tip om alle instellingen uit te lezen en op te schrijven, dan weet je weer waar je staat.
En er zijn hier mooie tabelletjes te vinden met instellingen.
(ww was mijn eigen foutje :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Elke OpenTherm zou gewoon moeten werken. In het installatievoorschrift staan geen mitsen en maaren, gewoon dat een OpenTherm thermostaat zou moeten werken. Als een kleinere (Round) wel werkt, vermoed ik toch een brakke 24V-voeding.

X12 al geprobeerd? Kans dat die dezelfde voeding heeft, maar weet het niet zeker.
DutchKel schreef op maandag 11 december 2023 @ 05:09:
Hoe lang heb je gewacht, er zit een condensator en/of accu in die wellicht eerst een beetje opgeladen moet worden, daarom meet je ook ineens een spanningsval naar 15V.

Mogelijk moet je hem gewoon 1 uur even laten hangen en dat hij dan pas aan gaat.
Het zou direct moeten werken, de condensators zijn niet dermate groot dat je het opladen ervan zou moeten merken.

[ Voor 43% gewijzigd door Aardedraadje op 11-12-2023 09:13 ]

Pagina: 1