Bedieningspaneel Ahrend elektrsich bureau.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-04 11:03
Goedenavond iedereen,

Ik zit met een lastig probleem en ik hoopte dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ik heb een tweedehands elektrisch in hoogte verstelbaar bureau gekocht van Ahrend, alleen werkte het bedieningspaneel niet goed. Het bureau wou wel omlaag, maar niet meer omhoog (heel, heel zeldzaam wou die wel een keer omhoog).

Het leek erop dat het knopje op het bedieningspaneel voor omhoog niet goed werkte. Ik kon die namelijk die knop ingedrukt houden wat ik wou, maar het bureau deed niks. (het bedieningspaneel heeft een time-out functie, en wanneer ik de omhoog knop ingedrukt hield, ging op een gegeven momenten het display uit, wat zou kunnen beteken dat het geen signaal van de omhoog knop ontving.

Ik dacht dat ik het misschien kon proberen te maken, maar zoals je al kan raden, dat is finaal verkeerd gelopen, terwijl het bureau op de allerlaagste stand staat. Het kabeltje van de knopbediening naar het bedieningsbordje is gescheurd, en kan niet gemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPHRbisaiZ2OPK44xtqRxAO8_cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HFcHHKY3Wj9V4WBpYqx1J9g.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben gelijk naar de website van Ahrend gegaan, en ik heb ze een mailtje gestuurd. Maar ik ben bang dat ik of geen antwoord ga krijgen, of een antwoord ga krijgen dat ze mij niet kunnen helpen.

Ik heb daarom geprobeert om een nieuw bedieningspaneel online te vinden, maar dat lijkt ook geen resultaat te geven. Ik heb wel deze website kunnen vinden die het verkoopt, wat precies op de bedieningspaneel van mijn bureau lijkt. Maar die verkoopt alleen aan bedrijven en niet aan particulieren, dus daar schiet ik niks mee op.

Ik hoopte daarom dat iemand van jullie mij kan helpen met dit probleem. Ik heb nog een foto van de controllerbox gemaakt, in de hoop dat dat ook nog kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrdoOW1BjoNaiZr__JftK0qQFcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7196VnRiIxlGLv15fcvJPgoW.jpg?f=fotoalbum_large

Het hoeft niet eens dezelfde bedieningspaneel te zijn, zolang ik er maar de controllerbox mee kan bedienen. In een handleiding heb ik wat informatie over de kabelplug kunnen vinden van het bedieningspaneel waarmee je het op de controllerbox kan aansluiten. Misschien dat dat ook nog kan helpen met het zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HojGfrgQGaVSKqfTOwEhOKaVaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tyNUFTWRmmkFa7mnlk5u5FBb.png?f=user_large

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen, en ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen. Want het zou zonde zijn als ik het bureau hierdoor niet meer kan gebruiken.

Beste antwoord (via Yusunoha op 19-12-2023 14:38)

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:23
Als je het bedieningspaneeltje al hebt gevonden, kan je misschien aan een Arend leverancier (kantoor/boekhandel) vragen om die voor jou te bestellen.

Ik vond op deze link nog een "hoog / laag bediening. Misschien toepasbaar op jouw tafel? (Het bedrijf Viking zit in Venlo.)

Een 2e mogelijkheid is om met dat bedieningspaneeltje naar een RepairCafé te gaan in jou omgeving. Daar zitten mensen die dit soort reparaties kunnen uitvoeren. Je moet dan alleen eventueel gebruikte onderdelen betalen en meer niet. (Als het niet lukt, laat het mij weten. Ik denk dat jouw kastje te repareren is.)

Vaak zijn deze kastje niet meer dan een "mooi uitgevoerde wipschakelaar" om de tafel naar boven- en beneden te laten gaan. Echter deze "elektronische" kastjes hebben niet het eeuwige leven. Het geheel kan altijd gerepareerd worden met een ouderwets gestuurde schakeling, die beide schroefspindels / actuators d.m.v. een relais aanstuurt. Het enigste wat je in de gaten moet houden is het te schakelen vermogen van 27V en 9A gelijkspanning.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Als je het bedieningspaneeltje al hebt gevonden, kan je misschien aan een Arend leverancier (kantoor/boekhandel) vragen om die voor jou te bestellen.

Ik vond op deze link nog een "hoog / laag bediening. Misschien toepasbaar op jouw tafel? (Het bedrijf Viking zit in Venlo.)

Een 2e mogelijkheid is om met dat bedieningspaneeltje naar een RepairCafé te gaan in jou omgeving. Daar zitten mensen die dit soort reparaties kunnen uitvoeren. Je moet dan alleen eventueel gebruikte onderdelen betalen en meer niet. (Als het niet lukt, laat het mij weten. Ik denk dat jouw kastje te repareren is.)

Vaak zijn deze kastje niet meer dan een "mooi uitgevoerde wipschakelaar" om de tafel naar boven- en beneden te laten gaan. Echter deze "elektronische" kastjes hebben niet het eeuwige leven. Het geheel kan altijd gerepareerd worden met een ouderwets gestuurde schakeling, die beide schroefspindels / actuators d.m.v. een relais aanstuurt. Het enigste wat je in de gaten moet houden is het te schakelen vermogen van 27V en 9A gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
jovadca schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:36:

Inmiddels heb ik op Marktplaats een tweedehands Ahrend bureau voor een lage prijs op de kop weten te tikken. Het was wel een wat groter bureau wat ik nu heb, maar het ging mij alleen om die bedieningspaneel. Gelijk bij de tweede het bedieningspaneel losgeschroeft en op de eerste aangesloten en de bureau deed het meteen. Dus het oude bedieningspaneel was gewoon echt kapot.

Dus het bureau werkt weer, alleen nu heb ik een incomplete tweede Ahrend elektrisch verstelbare bureau, dus even kijken wat ik daarmee ga doen. Na wat verder zoeken ben ik erachter gekomen dat de controllerbox van de fabrikant Logicdata is. Inmiddels had ik hun ook al een mail gestuurd, en van alle mails die ik heb gestuurd waren hun de enigste die antwoorden, met in feite het antwoord "wij verkopen niks aan particuliere consumenten, neem maar contact op met Ahrend" :|

Maar in ieder geval bedankt voor het antwoord. Het is nu even kijken wat ik ga doen, misschien dat ik nog een keer een goedwerkende bedieningspaneel voor het tweede bureau kan vinden, zodat ik die weer kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Als ik jouw antwoord goed lees, heb je nu alleen de tafel (met hoog-laag motoren) over, want;

Alinea 1: Bedieningspaneel defect.
Alinea 2: Controllerbox defect.

Waarom zoek je dan in alinea 3 alleen een bedieningspaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
jovadca schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:05:
Als ik jouw antwoord goed lees, heb je nu alleen de tafel (met hoog-laag motoren) over, want;

Alinea 1: Bedieningspaneel defect.
Alinea 2: Controllerbox defect.

Waarom zoek je dan in alinea 3 alleen een bedieningspaneel?
Sorry als ik niet duidelijk ben geweest, maar alleen het bedieningspaneel van het eerste bureau is kapot.
Om het dus samen te vatten, ik heb nu:
  • 2 bureaus met hoog-laag motoren
  • 2 controllerboxen
  • 1 bedieningspaneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Okiedokie, nu is 't duidelijk.

Laat het kapotte bedieningspaneel eens bekijken door iemand op een RepairCafé bij jou in de buurt. Wellicht dat die gerepareerd kan worden, zodat je weer 2 complete tafels hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-04 12:59
Yusunoha schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:45:
[...]

Sorry als ik niet duidelijk ben geweest, maar alleen het bedieningspaneel van het eerste bureau is kapot.
Om het dus samen te vatten, ik heb nu:
  • 2 bureaus met hoog-laag motoren
  • 2 controllerboxen
  • 1 bedieningspaneel
Hoi Yusunoha,

Wat mooi dat ik dit topic tegenkom! Ik heb namelijk een Ahrend 500 bureau zonder een "controller box", maar wel hetzelfde ronde bedieningspaneel. De werking van de poten en het bedieningspaneel is mij helaas onbekend, maar er van uitgaande dat deze nog werken, zou ik heel blij zijn als ik die controller box van je kan overnemen!!!

Mocht dat geen optie zijn, ben ik erg geïnteresseerd in welke info je kan delen over de box, pinout van de stekkers naar de poten, en de motorspanning/stroom, zodat ik desnoods zelf iets kan bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
SuperKris schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Hoi Yusunoha,

Wat mooi dat ik dit topic tegenkom! Ik heb namelijk een Ahrend 500 bureau zonder een "controller box", maar wel hetzelfde ronde bedieningspaneel. De werking van de poten en het bedieningspaneel is mij helaas onbekend, maar er van uitgaande dat deze nog werken, zou ik heel blij zijn als ik die controller box van je kan overnemen!!!

Mocht dat geen optie zijn, ben ik erg geïnteresseerd in welke info je kan delen over de box, pinout van de stekkers naar de poten, en de motorspanning/stroom, zodat ik desnoods zelf iets kan bouwen!
Hey SuperKris, ik zal je hierover een berichtje sturen om te zien of we elkaar kunnen helpen.
Pagina: 1