Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• edhedh
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik ben een leek op het vlak van electriciteit.

Huis gebouwd in 1998
Standaard monofase aansluiting.
Wel aparte (verzwaarde?) zekeringen voor oven, kookplaat, ...

Is het mogelijk om een 11kW inductiekookplaat aan te sluiten op deze installatie ?

De informatie die ik tot nu toe gekregen heb is verwarrend.
Een bepaalde inductie kookplaatleverancier had gezegd dat ik het inductiemodel dat we voor ogen hadden (90cm breed, 5 kookzones, 11kW) monofasig konden aansluiten.
Andere bronnen zeggen dan weer dat dit onmogelijk is en dat als er 11kW bijstaat zowieso een 3 fasen aansluiting nodig is, wat zou betekenen dat Fluvius werkzaamheden moet komen uitvoeren, dat elektricien meterkast zal moeten aanpassen/vervangen en nieuwe leiding (?) met aangepast stopcontact (?) moet leggen naar plaats waar inductie kookplaat zal komen, ...?

Kan iemand klaarheid scheppen ? :)

Eigen vraag => eigen topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 09-12-2023 17:56 ]

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met 1 fase heb je maximaal 7,4 kW in je perilex stopcontact. Er worden 2 groepen van 16a gecombineerd in je perilex stopcontact. 2x 16a 230v = 7.360 W en afgerond is dat 7,4 kW.

Je zal je aansluiting moeten verzwaren naar 3 fase.

Maar sommige platen kunnen wel gewoon op een 2x16a (2L2N) alleen heb je dan wat minder power als je alle pitten wil gebruiken. Maar dat staat in de handleiding.

Ey!! Macarena \o/

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zal afhangen van welke kookplaat het exact is en dat überhaupt ondersteund of niet. En hoeveel amp je huidige aansluiting is. In Nederland zal dat normaal 35A of 40A zijn en dus geen 11kW. Maar weet even niet wat gebruikelijk is in BE.