Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:42
Hallo,

We zijn aan het verbouwen en hebben daardoor nu letterlijk alles open liggen. Alles moet opnieuw, van elektra, tot leidingwerk, tot verwarming. Dit doe ik in eigen beheer. De aannemer stopt na de Ruwbouw.

Ter illustratie wat tekeningen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdCq-zGuS9VQ_yIPhHhHRaZJSco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJ2iMaF0GXI0J3vA65aO1ido.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHR3vCozq0jfFZ90yuhpqX7wYjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VImAzDpIeZxm0G7yF8AlDWVo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ66xEQ3u_dgCLDn8vvOJc5ssWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tt9GG0FvKayDsktFEvNfrThO.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alles open ligt leek het me een gemiste kans om geen WTW te gaan installeren. Ik heb nu geen budget om het allemaal te laten aanleggen, en ook de unit zelf moet nog even wachten.
Wel wil ik graag alles voorbereiden. Hier heb ik een paar vragen over.

Op de site van Vasco heb ik obv vierkante meter per vochtige ruimtes en verblijfruimtes/slaapkamers berekend dat ik een unit nodig heb met een debiet van ongeveer 360 m3/h. Zou dit kunnen kloppen?

Zit ik goed wanneer ik in de vochtige ruimtes (open woonkeuken, wc beneden, badkamer boven) de afvoer ventielen plaats ?
En in de woonkamer, bijkeuken, en alle slaapkamers de aanvoer?

Iets wat ik niet direct kan vinden is welke buizen ik nodig heb voor mijn situatie. De inbouwhoogte is beperkt, dus ik zal waarschijnlijk voor een wat plattere variant moeten gaan. Kan iemand me daar mee op weg helpen?

Aanvullend; ik ben een leek op dit gebied. Oorspronkelijk was er geen WTW begroot, maar dit vond ik een gemiste kans. Ik wil er nu dus toch zelf wat voorbereidingen voor treffen.

Hopelijk zijn er hier wat mensen die me verder kunnen helpen. Handige websites of documentatie zijn natuurlijk ook meer dan welkom.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
Zo te zien kan de wtw op de zolder, en kunnen daarnaar toe de verschillende toe en afvoer buizen gelegd worden, aan koven ontkom je niet.
Zo krijg je een toevoer kanaal/ (koof door de overloop, tegenover trap) naar de keuken met een aftak naar de woonkamer (zit wel een stalen ligger...), de bij-keuken krijgt zijn toevoer uit de keuken onder de deur...

De afvoer van woonkamer en keuken via buizen/ koven op de slaapkamers (slk 1 en slk 2 nabij de ramen) naar de zolder, via diezelfde buizen doe je aftakken voor de afvoer van de slaapkamers en douche.
Toevoer slaapkamers en douche vanuit de overloop kan via (geluiddempende) roosters boven de deuren.

De aanvoer naar de overloop kan via dezelfde buis als de aanvoer keuken en woonkamer, die toevoerbuis wordt dan wel groter...
Rest nog een afvoer buis vanuit de wc.. tja deze is lastig, de oude afvoer van de wc gebruiken mss; de afvoer van de bijkeuken kan mogelijk via de eerder genoemde koof op de slaapkamer 2

Gebruik zoveel mogelijk geïsoleerde (geluid en dat beetje warmte) overmaatse luchtslangen, begin bij 200mm bij de wtw unit, in de koven naar de begane grond neem je minimaal 150mm, neem T stukken met rubber, de slang schuif je met wat vet daarover heen en zet je vast met een slang klem.
Vergeet niet een riool afvoer en een stopcontact voor de wtw te maken!
Koven zijn heus niet saai: maak er gelijk wat spotjes in; geef ze een andere kleur... *O*

Neem een wtw met ingeboude CO2 sensor, als extra zijn deze enorm duur!, en ook standaard draadloze besturing, één wtw van 400m³ zal genoeg zijn.
Bestel koppelingen, hulpstukken beugels niet alles in één keer, gegarandeerd dat je nét iets anders nodig zal hebben...(eigen ervaring)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• pentaw1nz
Dank voor het meedenken!
Ik moet ook alle binnenmuren nog plaatsen, dus misschien kan ik koven daarmee voorkomen.

Jij zou dus geen aparte toevoer in de bijkeuken doen? In de woonkeuken had ik gedacht alleen 1 afvoer te doen. In de woonkamer 1 aanvoer.
Misschien moet ik het even proberen te tekenen.

Ik zie jou ook toevoer keuken, en toevoer douche noemen. Ik dacht dat ik vochtige ruimtes alleen moest afvoeren?

Je andere tips neem ik ook zeker mee.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
Niet gehinderd door enige kennis ben ik gaan kijken waar ik de inblaas en afvoer punten zou kunnen plaatsen.
Ik dacht hierbij aan het volgende.

Afvoer:
- 1 punt in badkamer
- 1 punt in wc beneden
- 1 punt in woonkeuken

Inblaas:
- 1 of 2 punten boven op de overloop (i.p.v. in iedere kamer apart)
- 1 of 2 punten in de woonkamer

Zou dit OK zijn? Of moet het echt in iedere kamer op de 1e verdieping?

En welke buizen kan ik het best gebruiken? Ik moet binnen overal nog de wanden zetten (houtskelet) waarbinnen ik e.e.a. kan verwerken. Andere optie is koven.
Daarnaas heb ik houten verdiepingsvloeren die nu volledig openliggen. Daar kan ik dus perfect van alles doorheen laten lopen, maar ook daar heb ik te maken met een beperkte hoogte. Het mooiste zou zijn als ik wegkom met balkdiepte.

Volgens mij kom ik dan al snel op de wat plattere buizen ipv spiro.

Alle advies is welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yel5JtHwFQnAqcjAlziWgkH47N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKLIHurYymTTKU7RHJceRVFL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 12-01-2024 12:06 ]