Advies 3840x1600 voor productiviteit en gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mwdijkstra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-02-2024
Beste lezers,

Op dit moment heb ik een 3440x1440 build die al wat jaartjes mee gaat. Graag wil ik wat meer pixels in de hoogte en ben ik naar mijn mening ook wel aan een heel nieuwe build toe. Maar ik vind het lastig. Hopelijk hebben jullie wat tips. Uiteraard heb ik al een tijdje lopen neuzen op Tweakers en verder.

Mijn huidige systeem: https://tweakers.net/gallery/627336/wenslijst/

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

edit: onderbouwing voor scherm toegevoegd.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de computer om te gamen en een beetje productiviteit. Spellen die ik veel speel zijn Total War Warhammer III en Civilization 6. Total War is echt wel het zwaarste dat ik speel, spellen als RDR, GTA, Spiderman etc speel ik op de PS5. Het scherm koppel ik ook aan mijn MacBook voor het werk; productiviteit en een klein beetje programmeren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
3000 euro inclusief scherm zou fantastisch zijn, uiterlijk 3500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, het lijkt mij vrij verouderd. Maar mochten jullie een tip hebben dan hoor ik dat graag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve muis en toetsenbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken. Mijn huidige keuze komt voornamelijk uit het desktop advies. AMD lijkt mij goed omdat de socket nog even mee gaat, dus een upgrade over een paar jaar is mogelijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen. De geselecteerde kast lijkt me mooi maar als het echt nodig is om voor een andere te gaan (door grootte van videokaart bijvoorbeeld of enorme slechte ervaringen) dan ga ik prima voor een andere.

Ga je overklokken?
Nee, en als het mogelijk/nodig is dan minimaal. Maar het is geen hobby of wens.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een aantal twijfels en vragen waar jullie hopelijk aan mijn besluit kunnen bijdragen:
  • MB heb ik als eerste een vraag over: als ik hier toekomstvast wil kiezen is PCI-e 5.0 dan verstandig? En dan zie ik een ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI en ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI als mogelijkheden. Wat is de impact van de afwijkende chip? ROG heeft RGB en dat hoeft van mij niet, maar het kan ook uit, neem ik aan.
  • De CPU lijkt mij te zwaar voor mijn gebruik maar het geadviseerde alternatief 7700X scheelt slechts 20 euro.
  • De videokaart twijfel ik ook over. Een 7800XT is prima geprijsd maar ga ik er blij genoeg mee zijn? Een 7900XTX is de aanbeveling bij 4K, maar is dat niet te overdreven voor mij? 7900XT zou een leuke middenweg zijn, maar het prijsverschil van 100 euro is mij het dan weer niet waard.
  • Voor geheugen en schijf is elke tip, aanbeveling of link gewenst. Hier heb ik echt geen kaas van gegeten. Dus letterlijk uit de Best Buy overgenomen
  • Ik heb voor dit scherm gekozen omdat het een van de weinig schermen op deze resolutie is met aansluiting voor mijn MacBook en >60 Hz. De aansluiting is een must, de framerate is meer voor toekomstbestendigheid.
  • Voor lange termijn opslag heb ik nog wel een vraag, en dan bedoel ik foto's en administratie. Ik wil graag een aanvulling op iCloud en twijfel tussen een HDD en een NAS. Tips of links naar leesvoer zijn erg welkom!
Mijn wenslijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 364,-€ 364,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 202,-€ 202,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 587,-€ 587,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 126,99€ 126,99
1MonitorsLG 38WN95CP-W Wit, Zilver€ 1.133,89€ 1.133,89
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,89€ 57,89
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 115,56€ 115,56
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 158,20€ 158,20
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 2.865,43

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:25
De SHIFT voeding heeft zijn aansluitingen aan de zijkant, in een niet hele brede kast als de North past dat net, maar een traditionele voeding werkt beter. Met deze built heb je aan een Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition voldoende. Als je toch voor de 7900XT(X) kiest heb je voldoende aan 750 Watt (bv MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart).

De ventilatoren in de kast zijn volgens de recensie op deze site lawaaiig, vervang ze eventueel met wat stillere exemplaren zoals deze Noctua NF-A14 ULN, 140mm.

Hier kun je bekijken wat je op 4K kan verwachten in gaming met de RX 7800 XT.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7800-xt/images/average-fps-per-game-3840-2160.png
Een RX 7900 XT is wat comfortabeler met zware games
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7900-xt/images/average-fps-3840-2160.png
(bron)

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 09-12-2023 17:10 ]

• mwdijkstra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-02-2024
martyw schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:04:
De SHIFT voeding heeft zijn aansluitingen aan de zijkant, in een niet hele brede kast als de North past dat net, maar een traditionele voeding werkt beter. Met deze built heb je aan een Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition voldoende. Als je toch voor de 7900XT(X) kiest heb je voldoende aan 750 Watt (bv MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart).

De ventilatoren in de kast zijn volgens de recensie op deze site lawaaiig, vervang ze eventueel met wat stillere exemplaren zoals deze Noctua NF-A14 ULN, 140mm.

Hier kun je bekijken wat je op 4K kan verwachten in gaming met de RX 7800 XT.
[Afbeelding]
Een RX 7900 XT is wat comfortabeler met zware games
[Afbeelding]
(bron)
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben blij met je tips over de voeding en de kast, beide heb ik volledig gemist.

En fijn dat die site naar mijn resolutie kijkt. Civilization 6 is duidelijk niet bepalend maar Total War Warhammer neigt toch meer naar de XTX voor een goede framerate. Het geeft in ieder wel een beter beeld, dus bedankt!