Trina vs Suntech .. zelfde Wp, andere geschatte opbrengst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 18:32
Hi,

Ik sta op het punt zonnepanelen te laten plaatsen en zoek nog even wat bevestiging die ik hopelijk hier van wat ervaringsdeskundigen kan krijgen!

Zo'n 3jr geleden heb ik eens gekeken naar zonnepanelen en een aantal installateurs langs laten komen om een advies uit te brengen. Conclusie was destijds dat ik uit m'n hoofd iets van de helft van m'n eigen gebruik kon opwekken op jaarbasis. De kosten stonden niet in verhouding maar inmiddels ziet de wereld er anders uit.

Nu krijg ik te horen dat het absoluut wel mogelijk is en zelfs veel meer kan opwekken. wat mij betreft gaat dit dan ook asap gebeuren. investering in PV (en overigens ook warmtepomp) is geen probleem.

Ik noem alleen overstap op warmtepomp omdat dat voor mij een reden is om maximaal panelen te plaatsen. na wat leeswerk hier begrijp ik dat later uitbreiden altijd kostbaarder is dan direct doen en is ook logisch.

Budget = geen maximum, zo lang terugverdientijd redelijk is.

Wat data:

- vrijstaande woning midden nederland (±190 m2, 690m3)
- Huis is volledig geisoleerd.
- verbruik 6800kwh per jaar
- verbruik 1350m3 gas per jaar gemiddeld de afgelopen jaren

Om tot een maximum te komen moeten er ook panelen op suboptimale plekken gelegd worden en dus snap ik dat de opbrengst daar niet ideaal zal zijn, echter wel rendabel.

Nu heb ik twee offertes van bedrijven die beide bekend zijn hier en kwalitatief erg goed werk leveren. Het legplan is bij beide bedrijven vrijwel identiek echter is de opbrengst op jaarbasis zo'n 500-600kwh verschillend.

Het enige verschil zit 'm in de panelen;

1) Trina Solar Glas-Glas 430Wp Vertex S+ == ± 9200kwh
2) Suntech paneel 430Wp == ± 8700kwh

Beide leveranciers claimen dat ze deze opbrengst vrijwel altijd halen.

Hoe is dit verschil te verklaren?

Is dit de software die ze gebruiken om tot de schatting te komen of zit er een verschil tussen de netto opbrengst van de panelen? Beide oplossingen gebruiken overigens de zelfde micro omvormers. (Enphase)

Mocht het relevant zijn, zie legplan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JMP42TYb3COhojFV-K5MMfg0oc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7msn0YAJbqw3QQt0fuIDoHua.png?f=user_large

Bedankt alvast! Ondertussen ga ik maar eens verder lezen over warmtepompen.. vroeger was energie een stuk makkelijker... :X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
pipo de C schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:48:
Hoe is dit verschil te verklaren?

Is dit de software die ze gebruiken om tot de schatting te komen of zit er een verschil tussen de netto opbrengst van de panelen?
Exact dit. Opbrengst indicaties zijn precies dat… niet te vergelijken indicaties.

Bij gelijke prijs zou ik de Trina doen.
Welk type micro’s en wat zou je betalen?

Dit dak is er met deze configuratie een voor micro’s, heel misschien solaredge

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Ronald schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:07:
[...]

Exact dit. Opbrengst indicaties zijn precies dat… niet te vergelijken indicaties.

Bij gelijke prijs zou ik de Trina doen.
Welk type micro’s en wat zou je betalen?

Dit dak is er met deze configuratie een voor micro’s, heel misschien solaredge
Dank voor de snelle feedback! Waarom Trina als ik vragen mag?

De offerte met Trina panelen is zo'n EUR3000 duurder wat ik op basis van opbrengst en rendements garanties niet kan verantwoorden.

Trina offerte ± 16K
Suntech offerte ±13K

Ik heb overigens nog geen feedback gegeven op de offertes en weet niet in hoeverre er rek in zit. Kan zijn dat het verschil kleiner gemaakt kan worden.

Omvormers zijn de Enphase IQ8MC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik zie er al bij bij gelijke prijs ;-)

Glas glas is steviger, maar is niet ze veel geld extra waard.

De zuid liggende panelen die niet west naast Het huis en die bovenop zuid liggen zou ik met een iets krachtigere micro doen. 330W omvormer voor een 430W paneel gaat nergens over. Op oost en beschut is het minder erg

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Ronald schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:30:
Ik zie er al bij bij gelijke prijs ;-)

Glas glas is steviger, maar is niet ze veel geld extra waard.

De zuid liggende panelen die niet west naast Het huis en die bovenop zuid liggen zou ik met een iets krachtigere micro doen. 330W omvormer voor een 430W paneel gaat nergens over. Op oost en beschut is het minder erg
de Enphase IQ8HC zou een betere keuze zijn?

Volgens de specs zou die een maximaal continue vermogen van 380W moeten doen. Moet zeggen dat het me verbaasd in negatieve zin dat dit niet direct is aangeboden dus bedankt voor het spotten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Enphase zet belachelijke dingen op de datasheet… en installateurs volgen braaf met de krappe omvormers.

Begrijp me niet verkeerd: het is een kwalitatief goed systeem, maar er wordt door installateurs een potje van gemaakt wat betreft matchen van vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:52
antwoord op.de vraag: panelen zijn vrijwel gelijk dus verschil.zit.m puur in de software/uitgangspunten. zou er geen waarde aan hechten.

wel.andere feedback:
26 panelen is heftig veel, je zegt je eigen gebruik.op te willen wekken. zou dan eerder naar 20 panelen kijken.

je kunt ze vragen wat de prijs wordt als je dat ene paneeltje op noord schrapt en die 3 op he schuine dak.op.west. De reden is dat extra dakvlakken veel gedoe is qua kabels en installatie (heb veel panelen gelegd) en daarmee.kan het net een klus worden voor 3 monteurs in 1 dag (als je dus dat dakvlak op noord en op west schrapt)

die trina-offerte is veel te duur, maar enphase is ook.rammend duur. Ik zou nog een partij vragen die je ~22 panelen met bijv.solaredge kan leggen in mijn voorgestelde configuratie. Dat moet voor 10k kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 09-12-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Solaredge zeer twijfelachtig met deze paneel aantallen per richting, @Fr33z .

Dan wil ik eerst de simulatie zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Maar welke zou je dan adviseren? Die HC variant?

het lijkt me erg zonde als omwille van een besparing op een omvormer er beperkingen optreden!
Ronald schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:58:
Enphase zet belachelijke dingen op de datasheet… en installateurs volgen braaf met de krappe omvormers.

Begrijp me niet verkeerd: het is een kwalitatief goed systeem, maar er wordt door installateurs een potje van gemaakt wat betreft matchen van vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Hc voor de vrij liggende zuid panelen. De oost west panelen pieken lager. Mogelijk mc genoeg.

Thomas Berger PV Calc kun je mee spelen (simuleer 1 paneel, 1 micro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Fr33z schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:27:
antwoord op.de vraag: panelen zijn vrijwel gelijk dus verschil.zit.m puur in de software/uitgangspunten. zou er geen waarde aan hechten.

wel.andere feedback:
26 panelen is heftig veel, je zegt je eigen gebruik.op te willen wekken. zou dan eerder naar 20 panelen kijken.

je kunt ze vragen wat de prijs wordt als je dat ene paneeltje op noord schrapt en die 3 op he schuine dak.op.west. De reden is dat extra dakvlakken veel gedoe is qua kabels en installatie (heb veel panelen gelegd) en daarmee.kan het net een klus worden voor 3 monteurs in 1 dag (als je dus dat dakvlak op noord en op west schrapt)

die trina-offerte is veel te duur, maar enphase is ook.rammend duur. Ik zou nog een partij vragen die je ~22 panelen met bijv.solaredge kan leggen in mijn voorgestelde configuratie. Dat moet voor 10k kunnen.
M'n eigen verbruik is rond de 6800KWh per jaar de afgelopen jaren. M'n doel is volledig gasloos te gaan en dus ook die 1350m3 gas die ik voor tapwater en verwarmen gebruik naar elektrisch te brengen middels warmtepomp. Dan kom ik (denk ik) met 8800-9200KWh nog steeds tekort.

Ik weet niet precies hoeveel vermogen een warmtepomp nodig zal hebben maar als ik op warmtepompvergelijker.nl al m'n gegevens invul kom ik op zo'n 3000KWh op jaarbasis uit.

Is EUR13K wel realistisch voor 27 (Suntech) 430Wp panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Is redelijk, Enphase is stervensduur.

3000kWh is redelijke indicatie voor 1350m3 gas, bij goed afgifte systeem als vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Ronald schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:45:
Hc voor de vrij liggende zuid panelen. De oost west panelen pieken lager. Mogelijk mc genoeg.

Thomas Berger PV Calc kun je mee spelen (simuleer 1 paneel, 1 micro)
Thanks, ga er zeker even naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Ook dat heb ik moeten ingeven op die site ja... (hoe ik momenteel verwarm) en deels is dat idd vloerverwarming. Niet gerelateerd aan de PV installatie maar de overweging is eventueel de radiatoren te vervangen voor airco als verwarming waar nu radiatoren staan (1e etage en zolder).

Ik heb me alleen nog niet verdiept in waar het kantelpunt gaat liggen tussen radiatoren en airco als in wanneer airco interessant wordt om de warmtepomp installatie te verkleinen en daar weet wat op te besparen. Qua ruimte moet alles sowieso wel passen.

Kortom: besluit om maximaal panelen aan te laten leggen is denk ik de juiste met oog op de plannen. Dit alles wat mij betreft korte termijn.
Ronald schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:53:
Is redelijk, Enphase is stervensduur.

3000kWh is redelijke indicatie voor 1350m3 gas, bij goed afgifte systeem als vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Je huis een riant, vrijstaand, maar gasverbruik is vrij netjes. Goede kans dat de nu inmiddels overgemeten radiatoren het redden, wellicht met wat fans (zie zelfbouw dbe en heatbooster topics)

LTV spul kost goud geld.

Pagina: 1