Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-04 14:55
Eind februari 2024 komt de serie Shogun uit van het gelijknamige boek Shogun van James Clavell.

Vertaald vanuit het Engels;
"Piloot-majoor John Blackthorne en wat er nog over is van zijn Nederlandse bemanning arriveren in mei 1600 in Japan. De piloot, die de Japanners ‘Anjin-san’ noemen, wordt in een wereld van gevaarlijke politiek en intriges gestort tussen rivaliserende Japanse krijgsheren, het regentschap, de katholieke Kerk, en de rijken van Spanje en Portugal. Met de hulp van een mooie jongedame navigeert hij door de verraderlijke wateren onder auspiciën van een van de machtigste mannen van Japan; Yoshi Toranaga"

Erg interessant, ik heb het boek inmiddels al 2 keer gelezen :*)

https://youtu.be/sXB6RC6UMZ4?si=2fcdPqWbdmpAId6c
In principe Game of Thrones in Japan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techkeizer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYhFkfUltWGMJVcdfG8GiTFriJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jS7WutYzbGoAhv7ieES53Hnh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan ook het boek sterk aanbevelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09
Ik vond vroeger, 1980, de serie van Paramount met Richard Chamberlain een hele goede.
Heb de serie in al die tijd een keer of drie gezien.
Hopelijk doet deze serie het net zo goed.

https://www.imdb.com/title/tt0080274/

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techkeizer
apollo13 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:34:
Ik vond vroeger, 1980, de serie van Paramount met Richard Chamberlain een hele goede.
Heb de serie in al die tijd een keer of drie gezien.
Hopelijk doet deze serie het net zo goed.

https://www.imdb.com/title/tt0080274/
Ja die was erg goed, alleen anno 2023 verouderd en niet echt tijdloos. Maarja dat was 40 jaar geleden haha. Ik hoop dat deze dichtbij komt, al zie ik wat "minpunten".

Geen blonde Blacktorne met blauwe ogen.
Mariko die als een samoerai vecht?

Verder echt tevreden met de acteur van Toranaga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-04 08:05
Nu de eerste 2 afleveringen gezien. Verhaal volgt het boek niet chronologisch. De serie uit 1980 volgt precies de tijdlijn uit het boek. Daarom wel een tegenvaller dat deze remake er heel losjes mee omgaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
Webarcher schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:36:
Nu de eerste 2 afleveringen gezien. Verhaal volgt het boek niet chronologisch. De serie uit 1980 volgt precies de tijdlijn uit het boek. Daarom wel een tegenvaller dat deze remake er heel losjes mee omgaat
Ik ken het verhaal niet, maar ben de serie wel aan het volgen. De eerste 2 afleveringen vond ik erg goed. Moest er wel even inkomen en het acteerwerk is niet altijd even sterk van de westerlingen, maar het verhaal en ook de setting maken veel goed. Hier ga ik mij wel mee vermaken de komende weken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-04 18:08
Eerste afleveringen zeer vermakelijk, ik blijf voorlopig kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-04 16:52
Ik ben in het algemeen wel fan van een feodale japanse setting, en heb heel lang geleden de originele serie wel gezien al kan ik me daar niets van herinneren. Daarom sprak deze remake me vooraf wel aan. En de eerste twee afleveringen stellen zeker niet teleur. Mooie locaties en decors, en voorlopig ondoorgrondelijke personages.

Ik heb toen ik een jaar of 10 was een poging gewaagd om het boek te lezen, maar dat ging toen niet zo lekker, wellicht dat ik dat nu weer eens moet proberen.

Overigens kwam de stem van de Blackthorne me bekend voor, maar ik heb de acteur nooit eerder ergens in gezien volgens mij. Vanochtend schoot me ineens te binnen dat ik hem vind lijken op de stem van Chris Hemsworth. Maar wellicht ligt dat aan mij..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guneyd
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-03 15:00
Aflevering 3 is inmiddels ook uit :). Voor mij is het een van de betere series van dit seizoen (tot nu toe).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techkeizer
Deze serie zal misschien de top 10 ooit ingaan zoals Band of Brothers bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malfunctions
Ik voorzie een risico dat ik hier elke week moet gaan schrijven hoe geweldig deze serie is. Net de 4e aflevering gekeken en die is ook weer briljant. Het lijkt wel alsof elke aflevering beter is dan de voorgaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:14
Malfunctions schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:12:
Ik voorzie een risico dat ik hier elke week moet gaan schrijven hoe geweldig deze serie is. Net de 4e aflevering gekeken en die is ook weer briljant. Het lijkt wel alsof elke aflevering beter is dan de voorgaande.
Mee eens. Ik kan niet wachten tot iedere nieuwe aflevering. Fenomenaal.
Laatste tijd zo veel goede content op Disney. Lukt mij niet om op te zeggen. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Ik vermaak mij prima met deze serie, maar wat heb ik er een hekel aan als ze zeggen dat ze een vreemde taal spreken (in dit geval Portugees) terwijl de acteurs gewoon engels praten. Dat slaat gewoon nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Tristan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:04:
Ik vermaak mij prima met deze serie, maar wat heb ik er een hekel aan als ze zeggen dat ze een vreemde taal spreken (in dit geval Portugees) terwijl de acteurs gewoon engels praten. Dat slaat gewoon nergens op.
Ja dat is echt een bijzonder slechte keuze.. ik vind de setting overigens erg mooi Het script is alleen wel heel erg voorspelbaar en Cosmo Jarvis als John Blackthorne vind ik niet echt een fijn karakter. Ik geef de serie voor nu een 7/10. En elke week 1 aflevering, zo probeert Disney klanten voor 3 maanden aan zich te binden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:59

D4NG3R

kiwi

:)

@Tristan Ik deel je mening, maar snap de keuze wel. Als ook het Portugees echt zou zijn, zou er maar weinig Engels overblijven, in een Amerikaanse serie. :P

Ik heb mij met de eerste twee afleveringen tot dusver goed vermaakt, kijken of ik ergens deze week tijd heb voor meer. :D

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat ze Engels spreken terwijl ze Portugees spreken is eerder grappig dom en begrijpbaar dan volledig sfeerbeperkend.
Daarentegen vind ik de zeer matige Disney ondertitels wel echt afbreuk doen aan de serie. Normaliter niet zo veel last van gezien ik wel Engels spreek, maar als ze dan in het Japans wat zeggen en de ondertitels vertraagd, versneld of onvolledig zijn heb ik mijn bedenkingen hierbij.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:42
Ik wacht wel op de volgende 5 afleveringen, elke week eentje is niks, je wilt meteen door naar de volgende.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 23:01

Eijkb

Zo.

De serie verloopt net zo langzaam als de interesse in dit topic.

De beelden zijn mooi.
De dialogen zijn soms interessant, soms een tegelwijsheid.
De weergave van de Japanse bureaucratische cultuur is interessant.
De verhaallijn is boeiend.

Maar al met al is het ook toch wel vooral saai.... het duurt en duurt. Ik ben wel van de uitgesponnen films met oog voor ieder character. Met een beetje film zit je dan zo op 3 uur en dat is "lang". Deze serie duurt inmiddels 8 afleveringen dus ruim 6.5 half uur aan karakteropbouw en verhaallijn. In het begin dacht ik ook wel dat het wellicht een top 10 serie zou kunnen zijn maar inmiddels daalt mijn "cijfer" per aflevering dat we weer thee aan het drinken zijn met 1 punt.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:44
Tot nu toe vermaak ik mij prima met deze serie. De setting, het verhaal, en de opbouw naar de actie die ongetwijfeld nog gaat komen. Aanrader wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-04 12:16
Eijkb schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:32:
De serie verloopt net zo langzaam als de interesse in dit topic.

De beelden zijn mooi.
De dialogen zijn soms interessant, soms een tegelwijsheid.
De weergave van de Japanse bureaucratische cultuur is interessant.
De verhaallijn is boeiend.

Maar al met al is het ook toch wel vooral saai.... het duurt en duurt. Ik ben wel van de uitgesponnen films met oog voor ieder character. Met een beetje film zit je dan zo op 3 uur en dat is "lang". Deze serie duurt inmiddels 8 afleveringen dus ruim 6.5 half uur aan karakteropbouw en verhaallijn. In het begin dacht ik ook wel dat het wellicht een top 10 serie zou kunnen zijn maar inmiddels daalt mijn "cijfer" per aflevering dat we weer thee aan het drinken zijn met 1 punt.
De VOC klaagde al over die vervelende Japanse bureaucratie en uitgebreide rituelen.
Een Nederlandse gezant kreeg een mandaat mee en er werd verwacht dat hij zelf dingen kon regelen- zorg dat het geld binnenstroomt en meer hoeven we niet te weten. Probeer geen andere Europeanen dood te schieten.

In Japan moest alles via de shogun want die vertrouwde terecht zijn eigen "onderdanen" niet en buitenlandse relaties hadden geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Ik vind het nog steeds een geweldige serie. Ik vind het jammer dat we alweer bijna aan het einde zijn. Rond aflevering 7-8 was er een klein dipje, maar aflevering 9 heeft dat weer ruimschoots goedgemaakt.

Past voor mij in het rijtje met Generation Kill en Chernobyl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techkeizer
Ben blij dat velen het een super serie vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizardz
Malfunctions schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:08:
Ik vind het nog steeds een geweldige serie. Ik vind het jammer dat we alweer bijna aan het einde zijn. Rond aflevering 7-8 was er een klein dipje, maar aflevering 9 heeft dat weer ruimschoots goedgemaakt.

Past voor mij in het rijtje met Generation Kill en Chernobyl.
Shogun doet mij juist veel meer denken aan de serie Marco Polo die op Netflix te zien was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 23:01

Eijkb

Zo.

Tja.

10 afleveringen toeschrijven naar een oorlog en dan loopt het in aflevering 10 alsnog met een sisser af omdat een 8? jarig manneke niet meedoet door een list.

Mooie serie, mooi inkijkje in het Japan uit die tijd. De katholieken, protestanten, Portugezen, Engelsen e.d. willen allemaal graag oorlog en Japan lost het op met bureaucratie.

Logisch dat ze deze premisse niet vooraf als teaser gebruikt hebben :+

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:34

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Eijkb schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:43:
Tja.

10 afleveringen toeschrijven naar een oorlog en dan loopt het in aflevering 10 alsnog met een sisser af omdat een 8? jarig manneke niet meedoet door een list.

Mooie serie, mooi inkijkje in het Japan uit die tijd. De katholieken, protestanten, Portugezen, Engelsen e.d. willen allemaal graag oorlog en Japan lost het op met bureaucratie.

Loopt in het boek niet helemaal met een sisser af alhoewel die hele strijd daarin in 4 zinnen beschreven wordt:

"Dat jaar, in de ochtend van de eenentwintigste dag van de tiende maand, de maand zonder goden, troffen de legers elkaar. Het was in de bergen bij Sekigahara, aan weerszijden van de noordelijke weg, bij slecht weer - mist, gevolgd door natte sneeuw. Laat in de middag had Toranaga de slag gewonnen en de slachting begon. Er werden veertigduizen hoofden genomen."

Daar volgt nog een alinea over het einde van Ishido:

"Drie dagen later werd Isjido levend gevangengenomen en Toranaga herinnerde hem minzaam aan de voorspelling en zond hem geketend naar Osaka ter aanschouwing voor het volk. Hij gelastte de eta de voeten van generaal heer Isjido stevig in de grond te planten, met alleen zijn hoofd boven de aarde, en alle voorbijgangers te verzoeken met een bamboezaag in de beroemdste nek van het rijk te zagen. Isjido kwijnde drie dagen en stierf aldus op hoge leeftijd."

Einde boek.

Ik heb genoten van deze serie! Nu maar wachten op het antwoord van Netflix met volgens de geruchten "The Last Samurai Standing" als serie

[ Voor 15% gewijzigd door Stormtrooper op 26-04-2024 14:11 ]

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
Eijkb schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:43:
Tja.

Ik moet eerlijk gezegd ook toegeven dat de laatste aflevering mij enorm tegenviel. Ik had wel verwacht dat het tot een clash zou komen, met dan een cliffhanger voor een volgend seizoen. Zonde dat het uiteindelijk daar niet toe kwam. Dan vond ik episode 9 toch veel beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:38
Hoewel de laatste minuten van de mini-series vlug het einde uit de doeken deed hebben ze na het kijkcijfersucces toch besloten om er nog twee seizoenen aan te breien:
https://www.hollywoodrepo...works-fx-hulu-1235901617/
Strikt genomen is het hele boek al verfilmd dus op het werk van Clavell kunnen ze niet meer steunen. Maar gelukkig is er nog het waargebeurde verhaal van Tokugawa Ieyasu dus ze kunnen het nodige doen om die gebeurtenissen in een fictief jasje te gieten en enkele namen te wijzigen.

Het is van hetzelfde team dus ik verwacht dat ze er uiteindelijk uit gaan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:48

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik ben woensdag ook begonnen aan Shogun en de eerste aflevering was echt top!
Seizoen 2 is gisteren aangekondigd! oOo *O*

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Pagina: 1