BPI-R3 nog geen witte rook

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik heb 2 maanden geleden een Banana Pi BPI-R3 aangeschaft in onderdelen en in gebruik genomen.
Tot nu toe met wisselende resultaten, kan nog niet zeggen dat dit de router van de toekomst is, hij maakt het nóg niet waar...

De uitdaging en reden van aanschaf is de integratie met glas. er zitten 2 SFP poorten op en daar kan max 2,5 Gb/s doorheen. De SFP van mijn TP-link converter bleek hierop prima te werken, dus die gok was goed. SFP wordt wel warm, rond de 60 graden, is wat ik in Open-WRT zie.
Dus een heel mooi aanbod om alles geïntegreerd te hebben (krachtige router, WIFI6 (ik kan het spellen, dus nee, niet alle 6 standaarden zitten erin) en glas dus.

In elkaar zetten is een enorm priegelwerk, dus daar best een curve, maar dan heb je ook wat met 8 antennes (dikke spoilers?) die eruit steken (alweer, ik ben geen draadloze wizard, maar vermoed wel dat er aardig wat afgehandeld kan worden door die sprieten).

Ook de Open-WRT firmware ging niet vanzelf, via een USB console moest de software een hink-stap sprong maken om op de juiste storage terecht te komen.
Dus het begin is zeker uitdagend.

Ik heb gekozen voor het model met heatsink met geintegreerde FAN en dat zou voldoende koeling moeten bieden. Helaas werden maar 2 thermal pads meegeleverd, dus een rondje Amazon moest dat weer aanvullen zodat alle chips nu gekoeld worden.

Reden dat ik meer koeling wilde was dat het niet mogelijk blijkt om stabiel 4 SSID's actief te hebben (2 op 2,4 en 2 op 5 Ghz). Dit ook op het Openwrt forum als eerste neergelegd en daar bleek de verandering in opzet van Open-WRT best nog wat hobbels te hebben (ik draaide al Open-WRT maar de netwerk definities zijn behoorlijk veranderd in de afgelopen anderhalf jaar dus goede hulp gehad om alles netjes in te richten). Hier het nu doodgelopen draadje: https://forum.openwrt.org...-wireless-ssids/176734/18

Misschien niet echt meer nodig, maar ik draaide cake om zeker te zijn dat er voldoende bandbreedte voor prio verkeer beschikbaar zou zijn, heb juist gekeken naar een router die dat aan zou moeten kunnen in vermogen.

Dus nu alleen mijn primaire SSID actief en zelfs dan twijfel ik of ie het zo nu en dan wel volhoudt (Youtube moet soms bijladen in lange video's, hadden we vroeger nooit).
Snelheden haalt ie trouwens wel, bedraad al dicht tegen de gigabit aangezeten in speedtests (dat is mijn internet bandbreedte ook).

Wat kan ik doen om het ding wel de juiste kant uit te krijgen, wie heeft ervaring / ideeën, ofwel hellep?