Opleverpunt nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02 10:32
Beste medetweakers,

Afgelopen zomer is mijn nieuwbouwappartement opgeleverd. Ik had weinig opleverpunten, maar één ervan was een kras in mijn raam.

Dit raam is vervangen, maar bij het vervangen zijn er beschadigingen opgetreden in het kozijn (zie foto).
Ik heb een foto gemaakt tijdens het vervangen. Wanneer het raam er in zit, is dit niet te zien omdat die kozijn planken er voor zitten.

De hoofdaannemer heeft iemand van een extern bedrijf gestuurd om het te maken, en deze kwam aanzetten met een tube lijm omdat ik eerder een foto had gestuurd. Hij zei niet te weten dat het aan de binnenkant zat, en heeft besloten dit niet te maken omdat de lijm toch weer los zou schieten en het verder geen invloed had. Optisch was niets te zien en ondanks die scheur zat het raam er even stevig in vanwege alles dat er verder omheen zit. Hij gaf aan dat het vaak voorkomt en ongetwijfeld bij meerdere appartementen zo zou zijn dat er daar een scheurtje zit.

Hij gaf verder aan dat het hele (enorme) prefab kozijn vervangen zou moeten worden om dit wel te fixen en bleef benadrukken dat dit niet nodig was. Ik weet niet of dit een tactische reactie van hun was om de hoge kosten niet te hebben of dat het echt klopt.

Ik weet niet zo goed wat nu te doen. Aan de ene kant zit er een scheurtje in een steunlat die er niet voor niets zit. Aan de andere kant is het bijna onmogelijk een nieuw kozijn hierin te krijgen en waren mijn muur en vloer al beschadigd (en ook hersteld) door de aannemer bij het vervangen van dat raam. Al dat gedoe als dat niet nodig is gaat wel ver. Ook de isolatie is nu goed, en omdat ik naast een drukke weg en een ambulance woon is dat echt heel belangrijk.

Hebben ze gelijk dat ze het niet hoeven te repareren?
Zo nee, is het handig/nodig hier werk van te maken? Kan het echt geen kwaad? Ik zou willen voorstellen om akkoord te gaan het niet te vervangen onder de voorwaarde dat ze een overeenkomst met mij aangaan dat ze tot in de eeuwigheid garant staan voor schade die ontstaat door die scheur. Als ze er zo zeker van zijn dat het geen kwaad kan dan zou dat een optie moeten zijn.
Of zouden jullie staan op reparatie/compensatie?

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie?

Bedankt.

Thomas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0yUQqYRzB0Z6s8mlzTBm5NKLBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqvzlC8L6PKpaL9Doa9K48tF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik heb geen idee waar ik naar zit te kijken. Heb je ook een foto van het gehele kozijn? Wat ik nu zie lijkt niet heel constructief te zijn en dus niet echt een probleem.

Ik zou persoonlijk niks doen en lekker gaan genieten van de zaterdag. Als dit de opleverpunten waren mag je niet klagen denk ik. Ik had er wel wat meer, waaronder ook een gekraste ruit :D

[ Voor 36% gewijzigd door Himalaya op 09-12-2023 11:08 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Draai het eens om; wat nu als het kleine defect zometeen of over 3 jaar ineens groter wordt of hierdoor buitengeluid zou verwegeren?

De toon van je startpost is al dat je je hebt laten inpakken door de aannemer; bel die eens op en vraag of hij zijn eigen kozijnen ook zo zou willen hebben.

Ik zou staan op reparatie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
Himalaya schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:06:
Ik heb geen idee waar ik naar zit te kijken. Heb je ook een foto van het gehele kozijn? Wat ik nu zie lijkt niet heel constructief te zijn en dus niet echt een probleem.

Ik zou persoonlijk niks doen en lekker gaan genieten van de zaterdag. Als dit de opleverpunten waren mag je niet klagen denk ik. Ik had er wel wat meer, waaronder ook een gekraste ruit :D
Thanks. Als jij of iemand anders zekerheid kan geven dan zou dat heel veel schelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG_WaFfWXzxQOG3U_mkgusDKio8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AM8chjghJal2QzfM248Wi9G.jpg?f=fotoalbum_large
MAX3400 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:06:
Draai het eens om; wat nu als het kleine defect zometeen of over 3 jaar ineens groter wordt of hierdoor buitengeluid zou verwegeren?

De toon van je startpost is al dat je je hebt laten inpakken door de aannemer; bel die eens op en vraag of hij zijn eigen kozijnen ook zo zou willen hebben.

Thanks voor je reactie. Ik neig hier ook naar mocht het ook maar iets kwaad kunnen. Mocht ik hier die zekerheid niet krijgen, dan ga ik er zeker werk van maken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Kun je op die laatste foto nog even aangeven waar het scheurtje zit?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:27
Ik zou het lijmen en als het gedroogd is de glaslat er gewoon weer in zetten. Zou het niet zo laten als het nu is. Als dat stukje weer dicht zit is er ook niks meer aan de hand. Het is de rand waar je glaslat in zit, die rand is groter dan dat kleine scheurtje. Als de glaslat erin zit zie je het ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MAX3400 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:06:

Idd, reparatie dan wel vervangen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
Himalaya schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:15:
Kun je op die laatste foto nog even aangeven waar het scheurtje zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UItBR1mCUTD_9lHy1u2WMersuM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSJ6oTnf8FJoIIgS4OKz57Qg.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ongeveer. Er is alleen niets van te zien omdat het raam terug is geplaatst en die latten van het kozijn er weer voor zijn gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
_JGC_ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:17:
Ik zou het lijmen en als het gedroogd is de glaslat er gewoon weer in zetten. Zou het niet zo laten als het nu is. Als dat stukje weer dicht zit is er ook niks meer aan de hand. Het is de rand waar je glaslat in zit, die rand is groter dan dat kleine scheurtje. Als de glaslat erin zit zie je het ook niet meer.
Bedankt. Zou je misschien aan kunnen geven waarom?
Dan kan ik terugkoppelen richting de hoofdaannemer dat het toch niet zo goed zou zijn als ze doen voorkomen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Himalaya
Mijn menig is dat het een spanningsvrij stuk is en je er niets mee hoeft te doen. Als je het niet had gezien zou je er nooit iets van gemerkt hebben en nu lekker zorgeloos door de stad hebben gewandeld op zoek naar een leuk cafeetje voor een kop koffie.

Waarom trekken we nu allemaal de kennis van de monteur in twijfel, zijn we nu allemaal zo achterdochtig dat het om geld gaat. Dit soort dingen gebeuren en de kosten voor reparatie staan in geen verhouding tot het probleem. En je ziet het niet eens. Je moest eens weten welke dingen er tijdens de bouw nog meer fout zijn gegaan waar je niks van weet. Wat niet weet, wat niet deert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Himalaya schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:27:

...zijn we nu allemaal zo achterdochtig dat het om geld gaat. Dit soort dingen gebeuren en de kosten voor reparatie staan in geen verhouding tot het probleem. En je ziet het niet eens.
Als je elk los haakje, spijkertje, rafeltje zo ziet, dan is het idd centenwerk. Maar als je een nieuw huis koopt gaat het om individuele centen maar een complete package van enkele tonnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:27
tahomas schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:20:
[...]

Bedankt. Zou je misschien aan kunnen geven waarom?
Dan kan ik terugkoppelen richting de hoofdaannemer dat het toch niet zo goed zou zijn als ze doen voorkomen.
Op zich kan het geen kwaad, het is een paar centimeter op een strook van minstens anderhalve meter.
Functie is om de glaslat te laten klemmen. Zelfs met die scheur doet het dat nog steeds.
De binnenkant zit dicht, dus wind zal er niet doorkomen.

Ik zou het plakken met het idee "hoort niet zo". Maar denk wel dat de monteur gelijk krijgt, als je daar vervolgens een glaslat weer tussen slaat breekt het gewoon weer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:36

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ramen plaatser/na-service man hier :w

Dat maakt echt helemaal geen hol uit. :)

Dat rabat dient enkel om die glaslat vast te houden.

Je wilt niet weten hoeveel foutjes/schade er word weg gefoefelt tijdens het plaatsen. Zolang de stevigheid het niet aantast, de eindklant het niet ziet en al helemaal niet optisch is kraait er geen haan naar.

En is het alsnog optisch, bijvoorbeeld een kleine glasfout moet ik de fabrikant zelf laten komen, die gaan er een dikke 2m vanaf staan en als je het dan niet ziet, jammer dan.

[ Voor 58% gewijzigd door Jellabie op 09-12-2023 13:37 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Himalaya schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:27:
Waarom trekken we nu allemaal de kennis van de monteur in twijfel, zijn we nu allemaal zo achterdochtig dat het om geld gaat. Dit soort dingen gebeuren en de kosten voor reparatie staan in geen verhouding tot het probleem. En je ziet het niet eens. Je moest eens weten welke dingen er tijdens de bouw nog meer fout zijn gegaan waar je niks van weet. Wat niet weet, wat niet deert ;)
Omdat de helft van die figuren een lulverhaal ophangt om er maar van af te zijn. Is het niet de monteur die er geen zin in heeft en eigenlijk graag voor de spits naar huis wil, dan is het wel de verkoper die zijn bonus in rook op ziet gaan. Niet alleen de bouw hoor, in elke andere branche is men ook zeer bedreven in het ontkennen van fouten zodra iets tijd of geld kost.

Zo zonde want in dit geval lijkt 'ah mevrouwtje, daar ziet u straks niets meer van' daadwerkelijk een legitiem antwoord en als je eerlijk toegeeft dat iets fout is gegaan (of het zelfs actief meldt) is de klant sneller geneigd om het dan maar te accepteren zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@tahomas Bij nieuwbouwwoningen huur ik altijd iemand van Vereniging Eigen Huis in om tijdens de oplevering alles te laten nalopen. Die mannen hebben hebben er veel meer verstand van en zien ook altijd dingen die je wellicht zelf over het hoofd ziet. Ik weet dat het mosterd na de maaltijd is maar een tip voor de volgende keer ;)

https://www.eigenhuis.nl/...en/bouwtechnische-keuring

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Vraag het eens aan de vve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:53:
@tahomas Bij nieuwbouwwoningen huur ik altijd iemand van Vereniging Eigen Huis in om tijdens de oplevering alles te laten nalopen. Die mannen hebben hebben er veel meer verstand van en zien ook altijd dingen die je wellicht zelf over het hoofd ziet. Ik weet dat het mosterd na de maaltijd is maar een tip voor de volgende keer ;)

https://www.eigenhuis.nl/...en/bouwtechnische-keuring
Het is inmiddels 17 jaar geleden, maar wat een natte krant was die vent van VEH zeg. Hebben we niets aan gehad. Ja, een likje verf op een koplat, maar echte problemen deed hij niks mee. Meerdere bewoners hadden het idee dat hij onder één hoedje speelde met de bouwer. Ik zal je het hele verhaal besparen, maar VEH ben ik helemaal klaar mee. Ik huur een volgende keer wel iemand anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:46
De lat ligt tegenwoordig lager imho bij nieuwbouw tegenwoordig i.v.m. kosten en tijdsdruk. Het is ook geen probleem. Je hebt nog een overdekte balkon en raam is tochtdicht en waterdicht. Constructief blijft het ook wel staan.

Wij hadden een aantal opleverpunten die wel opgelost zijn, maar bij het oplossen daarvan werd het geheel uiteindelijk cosmetisch ook niet fraaier op, of werden andere zaken weer beschadigd. Achteraf gezien was het nog beter geweest om niks te doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Monkeydancer op 09-12-2023 14:39 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

*snip* Dit is geen HK

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 11-12-2023 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tahomas
Thanks allen.
Uit de reacties maak ik duidelijk op dat het weinig kwaad kan. Fijn om die bevestiging te hebben.

Ik heb contact gehad met de hoofdaannemer en ze gaan nog op papier zetten dat ze zelf veroorzaker zijn van de schade en dat ze bereid zijn garant te staan voor eventuele gevolgschade.
Zo heb ik ook de zekerheid op dat vlak en kan ik bij (ook eventuele andere) gebreken geen gezeik krijgen met de garantie omdat dat stukje gebroken is.

Ik snap sommige reacties hier ook wel, maar in elke business zijn er ook cowboys met een eigen belang en alles goed checken is denk ik altijd wel verstandig.

Ben gerust dankzij jullie hulp.
Pagina: 1