Doorslaand vocht of een ander probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-01 18:24
Zo”n twee weken terug constateerde ik vocht in onze kruipruimte. Enkele wanden van betonnen bak waarop onze woning staat alsook een deel van de betonconstructie die onder de vloer ligt was nat. Niet enorm, maar voldoende om zorgen te baren. Nu valt het op dat enkel de wanden waar de slagregen op staat nat waren en dat dit net nu gebeurt, nu er zoveel regen is gevallen.

Gezien deze wanden overal even nat zijn en op de hoogste plekken het meest ga ik uit van doorslaand regenwater. Kan die conclusie kloppen?

Zo ja, dan denk ik dat impregneren de logische optie is? Zou het dan volstaan om bijv. enkel de onderste meter van de wand te impregneren of moet ik de hele wand doen? Het is namelijk nogal een wand…

Ter infomercial ons huis dateert van 1992 en is gebouwd met tamelijk standaard bakstenen…

Alle reacties

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49
Heb je kruipruimteventilatie en is deze niet verstopt?
En zoiets zou ook nog een riool/hwa lekkage kunnen zijn (zelf aan de hand gehad). Rook je riool in de kruipruimte? Check eens je leidingen.

Wat is je ondergrond, zand, klei, ..? Zit je in een gebied met lichte verzakkingen (bijv bij de kust op klei)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dreadnought schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:50:
Zo”n twee weken terug constateerde ik vocht in onze kruipruimte. Enkele wanden van betonnen bak waarop onze woning staat alsook een deel van de betonconstructie die onder de vloer ligt was nat. Niet enorm, maar voldoende om zorgen te baren. Nu valt het op dat enkel de wanden waar de slagregen op staat nat waren en dat dit net nu gebeurt, nu er zoveel regen is gevallen.

Gezien deze wanden overal even nat zijn en op de hoogste plekken het meest ga ik uit van doorslaand regenwater. Kan die conclusie kloppen?

Zo ja, dan denk ik dat impregneren de logische optie is? Zou het dan volstaan om bijv. enkel de onderste meter van de wand te impregneren of moet ik de hele wand doen? Het is namelijk nogal een wand…

Ter infomercial ons huis dateert van 1992 en is gebouwd met tamelijk standaard bakstenen…
ik zou denken aan condens.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 14:22

Sebazzz

3dp

Condens in een kruipruimte is niet abnormaal hoor :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Dreadnought
Rioolwater durf ik wel uit te sluiten, de geur in de kruipruimte is voor een kruipruimte tamelijk firs. Lekkage van de HWA kan ik niet uitsluiten, al ben ik er tamelijk zeker van dat er geen leidingen lopen op het stuk (van enkele meters lang) waar het vocht zich bevindt. Condens… zou dat niet min of meer overal moeten zitten dan, niet slechts op een deel?

De ondergrond… geen idee eigenlijk. Ik woon in Zuid Limburg, daar komt klei het meest voor, al hoor ik wel eens dat HDR omgeving waar ik woon ook veel zandgrond kent…

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:51
Stuur eens wat foto's?

Met alle regen van afgelopen tijd kan hrt van alles zijn. Doorslaand vocht dat naar beneden zakt, tijdelijk hoger grondwater, of gewoon een hoge luchtvochtigheid.

Er zijn mensen die permanent een vijver onder hun huis hebben, dus zorgen maken over een wat vochtige fundering lijkt me niet direct nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door pentaw1nz op 10-12-2023 10:10 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Dreadnought
Gelukkig heb ik geen permanente vijver :).

Hier zijn wat foto’s. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXIcPO8UI8MZFQ6TgcuvKWV9m68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvwYbHGWjHQrKW8BAQMMTnWl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHsgVyqkDsJH4goE4NBA83dUhn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M927spDA4o2Qys1HHRWezXaj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_R-qxZbB3c13mfZoHwpTIo7hsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spc0xLWkqNAC0MbzBcfeZsQ3.jpg?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:51
Ik zou me hier niet zo druk om maken. Ik zie een kleine donkere rand en wat druppeltjes, waarschijnlijk door condens.

Is de kruipruimte goed geventileerd ? Zo niet, zorg daar dan voor. Maar dit gaat geen schade aanbrengen hoor.... gewoon een hoge RV.

Impregneren kan trouwens nooit kwaad, al is t alleen voor de levensduur van je metselwerk.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Pagina: 1