CV ketel permanent laten draaien, levensduur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-05 15:37
Ik ben wat aan het experimenteren met mijn CV ketel ivm toekomstige warmtepomp.

Ik heb een Bosch HRC35 met aan-uit thermostaat. Het ding stond op vol vermogen en 80 graden watertemperatuur.

Ik heb nu de pompsnelheid terug gesteld, de nalooptijd iets verlengd en het maximale vermogen op de laagste stand gezet, ca 10kW bij deze ketel. Temperatuur op 45 graden.

De draadloze thermostaat staat in onze niet geïsoleerde halfsteens keuken. Met de lage temperaturen van afgelopen week lukt het dan niet meer om het hier op de ingestelde temperatuur van 20 graden te krijgen.
Verder dan 18,9 komt hij niet. Dit vinden we eigenlijjk wel prima, want in de huiskamer en badkamer wordt het dan makkelijk 20 graden.

Doordat de temperatuur niet gehaald wordt blijft de ketel dus continu branden, de brander draait dan 24 per dag. En dit levert een sterk verhoogd stroomverbruik van de ketel op. Ik heb geen stroommetingen van voor de aanpassing, maar hij verbruikt nu bij continu draaien ca 2 kWh per dag, wat ik vrij veel vind.

Mijn vraag is eigenlijk of het slecht is voor de ketel dat de brander 24 uur per dag aan staat, de pomp en de ventilator in de ketel de hele dag ook? Het gasverbruik lijkt aanzienlijk minder dan in de oude instelling. Ik doe nu geen nachtverlaging meer, want opwarming is nu natuurlijk extreem traag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@prijsstunt er - waarom zou een cv-ketel niet continu mogen/kunnen branden,
het liefst op een zo laag mogelijk vermogen? Daarvoor zijn ze ontworpen.
Hier onder tweakers is juist het streven mogelijkst lange branderlooptijden.

Ik neem aan dat de kamerthermostaat in de woonkamer hangt met 20,0°C als instelling,
dus de gewenste kamertemperatuur wordt gehaald.

Dat het in andere kamers (of de keuken) nu minder warm is ligt aan de max. 45°C aanvoertemperatuur.
Hiermee is de hangende warmteafgifte waarschijnlijk te laag voor deze ruimtes.

Als je dat wil verhelpen is dit soms makkelijk mogelijk,
soms moet je de radiator/convector door en grotere vervangen.

Ketelinstellingen: Je zou i.p.v. 10 kW misschien 12-14 kW kunnen kiezen dan heb je waarschijnlijk voldoende reserve voor lage temperaturen van -7°C en als de keteltemperatuur de 45°C bereikt gaat hij sowieso terug naar het minimum vermogen.

suc6

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 09-12-2023 09:33 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
10 kW continu is zo'n 24 kuub gas per dag. Grote kans dat de ketel gewoon afslaat als de maximale watertemperatuur bereikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
Ja, ofwel dat die 2 kWh niet hetgeen is waar je je qua kosten druk over hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
We hebben een draagbare thermostaat. Als we die in de huiskamer neerzetten slaat de ketel inderdaad af, omdat de ingestelde temperatuur gehaald wordt.
Dan is het in de keuken echter maar 18 graden. Dus hebben we hem in de keuken gezet, dan lukt 18,9 graden, en schiet de huiskamer iets door naar 20,7.
Ik kan wat extra boosters onder de te kleine radiateuren in de keuken plaatsen vandaag, om te kijken of dat wat scheelt.
We verwarmen alleen huiskamer, keuken en badkamer.

Ik heb al een 8kW Haier warmtepomp (omdat je daar ruim geld op toe krijgt) klaar staan om eens te kijken tot welke temperatuur ik het hier warm kan krijgen daarmee. Heb ook nog een Daikin 3.5kW airco die ik in de keuken zou kunnen ophangen om er daar net twee graadjes bij te krijgen op de momenten dat we daar zijn.
Ik vind oncoventionele oplossingen prima, switchen tussen cv en warmtepomp met kranen (al dan niet via home assistant) ook geen probleem, maar misschien moet er een open verdeler tussen, dat moet ik nog uitzoeken. Het is allemaal nog nieuw voor me :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
Hoeveel gas gaat er op een dag door, bij welke temperatuur… zoek graaddagen op via mindergas.nl voor locatie dichtbij.

Als je het bij de temperaturen van afgelopen week niet red met 45 graden, of eigenlijk maar net aan, dan is er echt winst te halen uit afgifte verbetering. Bij warmtepomp is het rond 2% per graad watertemperatuur die je kunt winnen… en meer beschikbaar vermogen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Doe de test maar nog een keer en dan op 35c waar warmtepompen doorgaans op werken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
Ik hou het inderdaad al een dikke maand bij op mindergas. Zit rond de 21m3 per dag afgelopen maand, inclusief douchen en bad.
0.8m3 per graaddag
Bij 45 graden lukt het net wel/net niet.
Onze keuken zou geïsoleerd moeten worden, maar het is ingrijpend, het is grotendeels een heel lang geleden verbouwde garagebox.

Op 35 graden wordt het bij ons nu niks, op 40 lukt het ook al niet, dat heb ik al geprobeerd. Huiskamer dan nog steeds geen probleem.

Het is een huis uit 1955.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Klopt dat?

21 kuub per dag komt op 630 in de maand. Er zaten 415 graaddagen bij De Bilt, dus 1,5 per graaddag…

Ofwel :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
Ja, nu je het zegt.. Ik zie dat ik alleen de laatste paar dagen 20m3 gebruikte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8ayxo3HycQ2JbfODsBS5cEIwTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DbOl3oj4YuGdijdQ02WrcrPm.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door prijsstunt op 09-12-2023 10:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Radiator in de keuken vervangen door eenT33, ik had in onze uitgebouwde keuken een T22 van 60x90 hangen en vervangen door een T33 van 90x90, een wereld van verschil.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
Ik heb nu twee T21 van 200 x 50 cm en één T22 van 100x50 in de keuken.
Ik heb onder allebei de T21's 2 speedfans hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

prijsstunt schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:14:
Ik ben wat aan het experimenteren met mijn CV ketel ivm toekomstige warmtepomp.

Ik heb een Bosch HRC35 met aan-uit thermostaat. Het ding stond op vol vermogen en 80 graden watertemperatuur.

Ik heb nu de pompsnelheid terug gesteld, de nalooptijd iets verlengd en het maximale vermogen op de laagste stand gezet, ca 10kW bij deze ketel. Temperatuur op 45 graden.

De draadloze thermostaat staat in onze niet geïsoleerde halfsteens keuken. Met de lage temperaturen van afgelopen week lukt het dan niet meer om het hier op de ingestelde temperatuur van 20 graden te krijgen.
Verder dan 18,9 komt hij niet. Dit vinden we eigenlijjk wel prima, want in de huiskamer en badkamer wordt het dan makkelijk 20 graden.

Doordat de temperatuur niet gehaald wordt blijft de ketel dus continu branden, de brander draait dan 24 per dag. En dit levert een sterk verhoogd stroomverbruik van de ketel op. Ik heb geen stroommetingen van voor de aanpassing, maar hij verbruikt nu bij continu draaien ca 2 kWh per dag, wat ik vrij veel vind.

Mijn vraag is eigenlijk of het slecht is voor de ketel dat de brander 24 uur per dag aan staat, de pomp en de ventilator in de ketel de hele dag ook? Het gasverbruik lijkt aanzienlijk minder dan in de oude instelling. Ik doe nu geen nachtverlaging meer, want opwarming is nu natuurlijk extreem traag.
toon volledige bericht
lage temperaturen ?
volgens mij was het overdag niet eens onder 0.
2kWh per dag is ~50cent

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Platdak? Is niet geïsoleerd? Dan gaat heel veel warmte verloren.
Hier zit in de keuken (11m2) 2 lagen van 14cm glaswol in het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@prijsstunt die lijst getallen kan ik weinig mee.

30 november was 20 graad dagen...

Dat rijmt nog steeds niet met 0,8 m3/graaddag.

Bij dit verbruik red die haier het denk ik niet... Bij net boven 0 hebben warmtepompen het moeilijk.
Je zal echt aan afgifte en isolatie moeten werken... Beide zijn echt niet voldoende

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 09-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dunklefaser schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:31:
@prijsstunt er - waarom zou een cv-ketel niet continu mogen/kunnen branden,
het liefst op een zo laag mogelijk vermogen? Daarvoor zijn ze ontworpen.
Hier onder tweakers is juist het streven mogelijkst lange branderlooptijden.
Dat is afhankelijk van het merk en type (wisselaar) ketel en of de fabrikant daarover iets zegt.
De oudere Quinta’s bijvoorbeeld kunnen door langdurig op hoog vermogen te stoken de nokjes in de wisselaar laten vervormen en op SWW vonden de ketels in het verleden ook niet zo fijn.
Remeha deed toen zelfs moeilijk met betrekking tot garantie.

Met betrekking tot de HRC staat hierover niks vermeld. :)

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 09-12-2023 10:42 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
misschien toch de hele keuken maar renoveren :-(

het is een lange ruimte van een meter of 10 en maar 3,5 breed. Dun betonvloertje op zand, halfsteens muren, geen dakisolatie.
Dat zou betekenen dat ik de ruimte helemaal leeg moet maken, uitgraven, schuimbeton en vloerverwarming denk ik. Één muur aan de binnenkant isoleren met zo dun mogelijk materiaal met acceptabele isolatie, de andere kant vanaf de buitenkant isoleren, daar is genoeg ruimtte. Het dak van binnenuit isoleren. En één enkel glas ruit van 80 x 200 vervangen door een hr++ of zo..
Flinke hap uit mijn spaargeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:59
Ik heb mij thermostaat 24/7 op 20 graden staan zodra het kouder is buiten en het binnen onder de 19 graden komt.
Beneden vloerverwarming.
Boven radiatoren, gewoon normale geen lage temperatuur spul ofzo.

Hoekhuis met de hoek op noordwest dus 0 zon in de winter.

Dus 20 kuub per dag is best wel veel en heb je nog wel wat te winnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZLOTsobkCjtQ3UTGEZdhKgMJH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQ9xb106McmlIpiglxwNpN7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTYeNmKk8hWiNZhnAo-aPVjJyCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYKtDFHBBfNTTX2Jsdh3e3uQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib4hNxEMaHz8NsY8WBWo3h5ClrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QvJeMVEN4oBBON2lPuElV6w.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. 4 puberdochters dus de douche is regelmatig lang bezet

[ Voor 2% gewijzigd door Turb0Turb0 op 09-12-2023 11:16 . Reden: Ps ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Tja je keuken is toen gemaakt met de kennis van toen: goedkoop gas en verwarmen met 80 graden water.
Wil je naar een warmtepomp toe dan gaat dat knellen en zul je moeten aanpassen.
Vloerverwarming en schuimbeton hoeft niet perse maar de muren en dak en raam zullen al heel veel verschil maken en zeker dan warm worden met een radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 12:41
prijsstunt schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:10:
Ik hou het inderdaad al een dikke maand bij op mindergas. Zit rond de 21m3 per dag afgelopen maand, inclusief douchen en bad.
0.8m3 per graaddag
Bij 45 graden lukt het net wel/net niet.
Onze keuken zou geïsoleerd moeten worden, maar het is ingrijpend, het is grotendeels een heel lang geleden verbouwde garagebox.

Op 35 graden wordt het bij ons nu niks, op 40 lukt het ook al niet, dat heb ik al geprobeerd. Huiskamer dan nog steeds geen probleem.

Het is een huis uit 1955.
Waarom hang je je thermostaat in een ongeisoleerde keuken? Je leeft neem ik aan toch grotendeels in de huiskamer? En die wordt wel netjes 20C of hoger bij 45C toch? Dan is er volgens mij niks aan de hand, behalve dat je de ruimtetemperatuur in een slecht geisoleerde ruimte meet en die als aansturing gebruikt. Of mis ik iets cruciaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
De keuken is de enige probleemruimte. Als we de thermostaat in de kamer zetten, blijft het in de keuken te koud.
Mijn vrouw is graag in de keuken, en tijdens het eten zitten we er.
Maar we zouden het kunnen bijverwarmen met de airco. Dat scheelt heel veel verbouwingskosten.
Al is het altijd goed om die isolatie aan te pakken natuurlijk.
Mijn vrouw zou de keuken het liefst helemaal verbouwen, alles nieuw. Dus die zou heel blij zijn. Ik denk alleen aan mijn pensioen wat ik zelf bij elkaar moet sparen :-) (en vind de huidige oude keuken eigenlijk wel leuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 12:41
prijsstunt schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:25:
De keuken is de enige probleemruimte. Als we de thermostaat in de kamer zetten, blijft het in de keuken te koud.
Maar we zouden het kunnen bijverwarmen met de airco. Dat scheelt heel veel verbouwingskosten.
Mijn vrouw zou de keuken het liefst helemaal verbouwen, alles nieuw. Dus die zou heel blij zijn. Ik denk alleen aan mijn pensioen wat ik zelf bij elkaar moet sparen :-) (en vind de huidige oude keuken eigenlijk wel leuk)
Helder. Isoleren is natuurlijk het beste, maar je zou kunnen overwegen om wat extra afgifte te creeeren, bv een (extra) T33 radiator erin, met wat heatfans. Dat gaat wel werken en die 1 a 2 graadjes verschil maken.

Als je toch gaat verbouwen, daar direct een vloerverwarming erin knallen.

Als je veel in de keuken leeft is denk ik een airco wat minder geschikt, het is toch hele directe warmte die anders (en vind ik een stuk minder comfortabel) aanvoelt dan indirecte warmte van radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@prijsstunt keuken verwarmen met de airco…

Dan de Haier voor de rest… zou het zomaar eens wel goed kunnen gaan.

Van bespaarde centjes dan die keuken aan pakken… want dat blijft warmte lekken als een zeef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Misschien heel suf, maar waarom stel je de thermostaat niet lager in? Bijv. Op 18,5/19.

Dan stopt de cv wel, maar is het volgens wat je zelf schrijft toch lekker in de woonkamer.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Dubbel.

[ Voor 96% gewijzigd door m-vw op 09-12-2023 12:03 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:36
.

[ Voor 99% gewijzigd door Appelpie3000 op 09-12-2023 12:41 . Reden: nvm goed gelezen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Een aangebouwde volledig ongeisoleerde keuken van 3,5 * 10m... dat is flink:
35m2 ongeisoleerde vloer
35m2 ongeisoleerd dak
~70m2 ongeisoleerde gevel
En enkel glas ramen...
140m2 verliesoppervlak zonder isolatie dus. Zou me weinig verbazen als je in die ruimte net zoveel warmte verliest als in een matig geisoleerde (jaren '80 zegmaar) tussenwoning.

Stel dat de gemiddelde warmtegeleiding van die oppervlaktes 2,5W/m2K is, dan zit je op een kleine 9kW bij 25 graden delta-T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hier een goedekope verbouwingssuggestie: iets grotere radiator in de keuken, thermostaatkraan er op, en instellen op 3 (20). Verder niks veranderen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:54

Tazzios

..

prijsstunt schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:04:
misschien toch de hele keuken maar renoveren :-(

het is een lange ruimte van een meter of 10 en maar 3,5 breed. Dun betonvloertje op zand, halfsteens muren, geen dakisolatie.
Dat zou betekenen dat ik de ruimte helemaal leeg moet maken, uitgraven, schuimbeton en vloerverwarming denk ik. Één muur aan de binnenkant isoleren met zo dun mogelijk materiaal met acceptabele isolatie, de andere kant vanaf de buitenkant isoleren, daar is genoeg ruimtte. Het dak van binnenuit isoleren. En één enkel glas ruit van 80 x 200 vervangen door een hr++ of zo..
Flinke hap uit mijn spaargeld..
Een paar XPS platen op je dak leggen volgens het omgekeerd dak principe zijn de kosten niet. Zal denk al veel helpen en ondertussen kun je door sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Paul C schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:31:
Een aangebouwde volledig ongeisoleerde keuken van 3,5 * 10m... dat is flink:
35m2 ongeisoleerde vloer
35m2 ongeisoleerd dak
~70m2 ongeisoleerde gevel
En enkel glas ramen...
140m2 verliesoppervlak zonder isolatie dus. Zou me weinig verbazen als je in die ruimte net zoveel warmte verliest als in een matig geisoleerde (jaren '80 zegmaar) tussenwoning.

Stel dat de gemiddelde warmtegeleiding van die oppervlaktes 2,5W/m2K is, dan zit je op een kleine 9kW bij 25 graden delta-T.
Heb mijn ‘70 tussenwoning in net niet originele staat (dubbel en hr++ glas) in de uwert rechner staan… kom niet eens boven de 7kW bij dT30…

Korte samenvatting: TS moet met zichzelf en wederhelft even gaan zitten nadenken hoeveel spaargeld ze in dat net niet gezonken schip willen stoken… want het ding acuut aanpakken gaat erg snel geld opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:28

wij

Ik kreeg vooral als tip om het vermogen terug te schroeven, maar de maximale temperatuur niet te laag. Anders kan je ketel teveel gaan pendelen, en dat is dan weer minder efficiënt, kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackSP
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 07:07
@prijsstunt

Wij hebben een ouder huis (1958), 180m2 gelijkvloers, waar alleen het licht schuine dak goed is geïsoleerd. De lage zolder (20cm tot 1.m20) is lekker warm, het huis zelf blijft koel, flink stoken om het in de avond op 19 graden te krijgen, overdag 18, 's nachts 16,5.

We gebruiken nu 2 kleine ventilatorkacheltjes van de Praxis, 2000w in de huiskamer en 800/1500w in de study.

Dit lost het directe warmtegebrek op, we zetten ze aan wanneer nodig. iets meer stroomverbruik en iets minder gasverbruik. In het voorjaar gaan we de isolatiemogelijkheden nog eens goed bekijken.

Zet zo'n ventilatorkacheltje in de keuken, werkt behoorlijk goed. Kost je 30 of 40 euro, niet goed, terugbrengen naar de Praxis. Heb je een maand de tijd voor. Infrarood kan natuurlijk ook maar ik verwarm liever de kamer met een paar stoten van een minuut of 5 warme lucht een paar keer per uur. Voelt goed en stroomverbruik blijft beperkt. Infrapaneel geretourneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Weer een mooi regen in de drup advies.

kWh warmte uit ventilator kachel kost het dubbele als een kWh warmte uit de CV.

Dit is een open keuken met net geen open verbinding met de buitenwereld. Dat wordt gruwelijk duur

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 09-12-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:59
Paar B keus/restanten XPS platen op het dak en een achterbak stoeptegels van gratis af te halen, dak is je ergste verlies.

Enkel glas, goedkoop is er raam folie over trekken. Dat zet je met dubbelzijdige tape vast en met een föhn trek je het strak. Esthetisch is het redelijk, nog geen HR maar voor 20,- klaar.

Dan heb je de allerergste warmte lekken goedkoop aangepakt. 2de hands T33 radiator voor extra vermogen en dan doorsparen om het echt op te lossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijsstunt
Iedereen hartelijk bedankt voor zoveel reacties!

Nu het buiten weer een graad of 7 is gaat het allemaal wat makkelijker. Aanvoertemp nu op 38 graden, en de thermostaat in de huiskamer gezet. In de huiskamer nu 20 graden, in de keuken 19,2. Ik heb daar nog 4 extra speedfans onder de radiatoren gehangen.

De ketel blijft nu ook niet meer continu draaien.

Bij dit soort temperaturen denk ik dat de Haier het wel gaat trekken en redelijk efficient kan draaien.

Ik ga mijn Daikin FTXM35R/RXM35R airco in de keuken hangen voor als het kouder is of als we tijdelijk snel wat meer warmte willen.

Ik denk dat ik het dan zonder extra isolatie al op temperatuur kan houden ook rond het vriespunt. En dan al een flinke besparing tov gas haal. De CV-ketel blijft ook gewoon hangen voor warm water, en zou ook de warmtepomp kunnen meehelpen indien nodig.

Ik ga de keuken isoleren. Eén van de lange buitenmuren kan ik voor een groot deel van buiten isoleren aan de onzichtbare achterkant, de andere muren vanaf de binnenkant, maar daar heb ik maar 10cm ruimte in totaal, dus dat wordt geen topisolatie. Één van de korte zijden is al één hele grote HR++ ruit.
Ik vervang de losse enkel glas ruit nog door een HR++.

Het dak kan ik vanaf de binnenkant doen, snel en makkelijk of vanaf de buitenkant. De dakbedekking is twintig jaar oud en zal toch ooit wel een keer aan vervanging toe zijn, en ook de boeien zijn niet fantastisch meer, dus misschien is het verstandig dit in één keer goed aan te pakken.

De vloer is het lastigste, ik heb hem nog eens goed bekeken. Het is een betonplaat waar de voormalige garage op staat, en de vorige eigenaar heeft daar een dekvloer van een centimeter of zes overheen gegoten, en de verwarmingsbuizen daar een beetje doorheen laten slingeren voor een soort vloerverwarmingseffect.
Als ik dat goed wil aanpakken moet de volledige keuken leeg, dus dat wordt duur, en veel werk. Misschien moest ik de vloer er maar bij laten zitten, en de rest wel aanpakken.

Op zich ben ik gewend veel te betalen voor mijn verwarming, toen ik het huis in 2008 kocht was alles nog véél erger, dus het wordt alleen maar langzaam beter :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzTuxXqK_nL3bfqWyvF85jf6gg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uK3od0NUTIjfeMNNABh51D32.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
je kunt.ook beginnen met het 'ergste', dat raam.en het dak. Afhankelijk van hoeveel je zelf wilt/kunt klussen is dat raam wel voor ~500 euro te vervangen door HR++ (bijv glasmaatje.nl ). Het dak kun je waarschijnlijk al veel beter maken door er van buitenaf 12cm XPS op te leggen (is hier een.topic over op tweakers). Kun je meestal.zo op plat dak leggen aan de buitenkant, kost iets van 20 eur/m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:17
Ik zou in een keer door de zure appel bijten. Pak eerst die keuken aan, zorg dat deze deftig geïsoleerd is (in ieder geval in lijn met de rest van het huis). Iedere dag dat je er niets aan doet, blijf je geld over de balk gooien.

Dus pak het dak aan, pak de wanden aan, maar pak ook de vloer aan. Die vloer is niet lastig, die moet er gewoon uit. Een ongeïsoleerde vloer op zand met een vorm van vloerverwarming is een warmtelek van jewelste. Doet 1x pijn, maar daarna zit je er warmpjes bij (en verwarmt je warmtepomp je huis op zijn sloffen).

Als je met pensioen gaat, ben je gebaat bij lage maandlasten ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 10-12-2023 16:44 ]

Pagina: 1