Paar vragen over Knauf Fill & Finish

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 17:12
Mijn vraag

Goedemiddag,

Ik heb een emmer Knauf Fill & Finish opgehaald vandaag. Ga er gipsplaat naden (na plakken gaasband) en schroefgaten mee dingen van recent geplaatste wanden van gipsplaat. Echter, ik wil er ook 1 plafond mee gladstrijken die nu niet mooi is.Ik heb een paar vragen, hopelijk kunnen jullie me helpen:

- Op instructiefilmpjes heb ik gezien dat als je het wilt rollen (wat ik dus wil doen bij dat plafond gladstrijken) ik wat water moet toevoegen aan de pasta om het wat smeuïger te krijgen en beter te rollen is, max een liter aan de hele emmer. Maar als ik water toevoeg, dan is de hele emmer "rol-klaar" terwijl ik slechts een deel wil gebruiken voor het plafond, de rest gewoon puur voor de naden en schroefgaten. Hoe doe ik dat? Of is eenmaal water toegevoegd, de rest van de emmer ongeschikt voor de naden en schroefgaten?

- Ook ivm het plafond: Op de instructiefilmpjes zie ik voor het afstrijken een finishing Blade. Ik heb spanmessen in meerdere breedtes, kan ik die ook gewoon gebruiken hiervoor?

- Ook ivm het plafond: Ik lees nergens dat een ondergrond (zuigend of niet) voorgesproken moet worden voordat ik fill & finish gebruik. Dat hoeft dan dus ook niet?

Dank jullie wel!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Knauf Fill & Finish 🙂

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Instructie video’s bekeken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:35
Ik ben vandaag op stucadoors cursus geweest (geen grap) met een docent uit de praktijk (40+ jaar) en daar kwam toevallig deze vraag voorbij maar persoonlijk denk ik dat dit proces in zijn totaliteit niet goed gaat, afhankelijk van je reactie.

Wat mij niet helder is: Is de muur gestuct en ziet het er niet uit? Of ben je direct gaan verven over een gipsplaat? Zijn namelijk allemaal andere behandelingen. In dat geval moet je opnieuw beginnnen met stucen en een hechting in de vorm van voorstrijk.

Over de ondergrond moet je duidelijker zijn in je reactie is het echt een gipsplaat of is het een stuc plaat? De eerste moet je altijd voorbewerken met een voorstrijk (geen diepgrond en ook geen primer, die zijn weer voor andere ondergronden. Is het een stucplaat, dan hoef je niet voor te strijken.

Gaasband, 10 cm ipv 5 cm was vandaag de tip i.v.m. werking & scheuren.

Schroeven wegsmeren is onzin want dat pakt de stuclaag op, wel de naden en hoeken goed afwerken met een profiel, voor een plafond hoeft dat niet maar wel gaasband in de hoeken met de muur of kitten (werd afgeraden ivm verkleuring als je de muur een kleur geeft).

Fix & Finish kan je gebruiken als het stucen niet is gelukt een dag later om de laatste gaten/oneffenheden op te vullen maar dat is niet een goede basis laag omdat het zo dun is. Fill & Finish lijkt een beetje op fix & finish maar dan al kant en klaar en is dus echt voor de laatste laag om de laatste oneffenheden weg te werken. Die kan je met water verdunnen in verhouding, aanbrengen op de stuclaag zonder voorstrijk en vervolgens afmessen en zonder te sponsen.

En normering is dat je met een afrijlat plat om je stucwerk kan houden, als je hebt gesponst / gemest, zonder grote bobbels te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mister9 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:19:
Mijn vraag

Goedemiddag,

Ik heb een emmer Knauf Fill & Finish opgehaald vandaag. Ga er gipsplaat naden (na plakken gaasband) en schroefgaten mee dingen van recent geplaatste wanden van gipsplaat. Echter, ik wil er ook 1 plafond mee gladstrijken die nu niet mooi is.Ik heb een paar vragen, hopelijk kunnen jullie me helpen:

- Op instructiefilmpjes heb ik gezien dat als je het wilt rollen (wat ik dus wil doen bij dat plafond gladstrijken) ik wat water moet toevoegen aan de pasta om het wat smeuïger te krijgen en beter te rollen is, max een liter aan de hele emmer. Maar als ik water toevoeg, dan is de hele emmer "rol-klaar" terwijl ik slechts een deel wil gebruiken voor het plafond, de rest gewoon puur voor de naden en schroefgaten. Hoe doe ik dat? Of is eenmaal water toegevoegd, de rest van de emmer ongeschikt voor de naden en schroefgaten?

- Ook ivm het plafond: Op de instructiefilmpjes zie ik voor het afstrijken een finishing Blade. Ik heb spanmessen in meerdere breedtes, kan ik die ook gewoon gebruiken hiervoor?

- Ook ivm het plafond: Ik lees nergens dat een ondergrond (zuigend of niet) voorgesproken moet worden voordat ik fill & finish gebruik. Dat hoeft dan dus ook niet?

Dank jullie wel!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Knauf Fill & Finish 🙂

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Instructie video’s bekeken.
toon volledige bericht
How about gewoon eerst de naden en schroefgaten doen, en daarna pas verdunnen voor het plafond?

Het is makkelijk spul. Als je netjes werkt, en daarna licht opschuurt en dan verft, dan zien nog maar weinig mensen het verschil tussen gipsplaat met nette afwerking en alles laten stuccen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
wm1234 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:49:
Ik ben vandaag op stucadoors cursus geweest (geen grap) met een docent uit de praktijk (40+ jaar) en daar kwam toevallig deze vraag voorbij maar persoonlijk denk ik dat dit proces in zijn totaliteit niet goed gaat, afhankelijk van je reactie.

Wat mij niet helder is: Is de muur gestuct en ziet het er niet uit? Of ben je direct gaan verven over een gipsplaat? Zijn namelijk allemaal andere behandelingen. In dat geval moet je opnieuw beginnnen met stucen en een hechting in de vorm van voorstrijk.

Over de ondergrond moet je duidelijker zijn in je reactie is het echt een gipsplaat of is het een stuc plaat? De eerste moet je altijd voorbewerken met een voorstrijk (geen diepgrond en ook geen primer, die zijn weer voor andere ondergronden. Is het een stucplaat, dan hoef je niet voor te strijken.

Gaasband, 10 cm ipv 5 cm was vandaag de tip i.v.m. werking & scheuren.

Schroeven wegsmeren is onzin want dat pakt de stuclaag op, wel de naden en hoeken goed afwerken met een profiel, voor een plafond hoeft dat niet maar wel gaasband in de hoeken met de muur of kitten (werd afgeraden ivm verkleuring als je de muur een kleur geeft).

Fix & Finish kan je gebruiken als het stucen niet is gelukt een dag later om de laatste gaten op te vullen maar dat is niet een goede basis laag omdat het zo dun is. Fill & Finish lijkt een beetje op fix & finish maar dan al kant en klaar en is dus echt voor de laatste laag om de laatste oneffenheden weg te werken. Die kan je met water verdunnen in verhouding en vervolgens afmessen.

En normering is dat je met een afrijlat plat om je stucwerk kan houden, als je hebt gesponst / gemest, zonder grote bobbels te zien.
toon volledige bericht
Het gaat om gewone gipsplaten. Bij Fix & Finish hoef je ook niet voor te bewerken / voor te strijken. Maar hoe zit dat bij Fill en Finish.
Die gipsplaten wil ik enkel de naden afsmeren en en schroefgaten mee te dichten. Daarna voorstrijken en sauzen.

Daarnaast heb ik ook een plafond day ooit gestuct is maar niet mooi meer is. Daar wil ik dit mee doen om m glad te krijgen: YouTube: Gypsum Board Outside Corner Treatment

En vandaar dus ook m’n vraag ivm t water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:53:
[...]

How about gewoon eerst de naden en schroefgaten doen, en daarna pas verdunnen voor het plafond?

Simpel maar prima plan!! Als ik water heb toegevoegd en het plafond gedaan heb en ik heb nog over. Kan ik het daarna wegzetten en later nog een keer gebruiken voor wat anders?

Het is makkelijk spul. Als je netjes werkt, en daarna licht opschuurt en dan verft, dan zien nog maar weinig mensen het verschil tussen gipsplaat met nette afwerking en alles laten stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:35
Fill & Finish ook voorstrijken, als dat je enige laag is i.v.m. de ondergrond.

Persoonlijk denk ik dat het niet echt mooi wordt maar dat is uiteraard je persoonlijke afweging.

Als je water toegevoegd, gaat het uitharden en kan je het daarna niet meer voor iets anders gebruiken lijkt mij (anders zou het op je muur ook niet werken).

Het is wel een aardig experiment, laat even weten hoe het is gegaan!

[ Voor 9% gewijzigd door wm1234 op 08-12-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:26

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Doe uw eigen een plezier en ga voor uw gyproc jointfiller120 of speedline120 kopen voor uw naden.

Je zal mij dankbaar zijn.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met hierboven, Jointfiller en Knauf uniflott zijn veel sterker, waardoor je minder kans hebt op (krimp)scheuren. Dan kun je de fill en finish lekker voor het herstel doen (en evt als afwerklaag na de 2x uniflott)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
_ferry_ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:43:
Met hierboven, Jointfiller en Knauf uniflott zijn veel sterker, waardoor je minder kans hebt op (krimp)scheuren. Dan kun je de fill en finish lekker voor het herstel doen (en evt als afwerklaag na de 2x uniflott)
Ik wordt niet goed van de verschillende adviezen.

- fix & finish voor de naden
- Fill & finish voor de naden
- Uniflott voor de naden
- Hele wand met gipsplaten gewoon stucen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:26

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

mister9 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:15:
[...]

- Uniflott voor de naden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld2s2SREOr2HIzW35e12ayBlJfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wlvvrqil7Uzov9mvqtQ0jQZo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f4hTfKdqjHdOu3B1NOVHN9CAWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xkr5UW1Iav2uroVvro9xEB0p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxqLoy-_gJrMDYtgtSb01I1QgvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Tv7UD9T9PkH0oBDY0mGc3qJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDxK-fsumxf3_0evAMufR3BKzH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaEmqOuV4ZQZQIziMTSom4wA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVbhQAZi5sHdt18ejWp9W73-Z9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaZKYyJXV8E6Jgl4E2ECMcte.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmF2MstNpYd55c6bps0FDEtpzCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aWMdoSzUtwN1X1Q2DXEDqfo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5QoWzJK91bKhNvkbrYxB24yuEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWl0UUIqw6M31PBAji7hIbeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Moest het helpen, 2 lagen jointfiller120, 1 laag finisher, en enkel primer op de laatste fotos.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
[...]

- Uniflott voor de naden
Je hebt t al gekocht toch dus gewoon gebruiken.
Ik heb ook fill&finish gebruikt. Prima spul.

Voeg water toe. Als je niet alles in één keer wil gebruiken dan gewoon wat uitscheppen naar een tweede emmer en daar wat water bij doen.

Ik zelf vond het fijner werken als het wat dikker was.

Wel voorstrijken eerst.

Reden voor amateurs om fill&finish te gebruiken dan andere genoemde spul is de verwerkingstijd. Dit spul blijft simpelweg langer te “bewerken”. Wellicht iets minder sterk dan de rest, maar je krijgt iig acceptabele resultaat.

Ik heb trouwens een emmer direct gemengd met water en daarna mee gewerkt binnen een paar dagen. Zolang de deksel erop zat bleef het vloeibaar. Ik heb niet meer gekeken naar het restje, dat zit er al zo’n 2 weken in, maar volgens mij nog niet uitgedroogd. Ga ik morgens een controleren, want het lijkt mij stug dat het drogen een chemische reactie is zoals met beton/cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

- Uniflott voor de naden
laat foto's zien van je huidige situatie ..

Voor je zelf helpt het als je een lang stuk metaal (hoekprofiel) of lange waterpas (als de rand maar recht is) er tegen houd horizontaal/verticaal en eventueel licht aan 1 kant (schijnwerper van een telefoon oid) en je kijkt aan de andere kant .. dit doe je horizontaal/verticaal en schuin ..

Wat men hier voor de rest zegt = afhankelijk van de diepte (bijvoorbeeld 1-3) mm en oppervlakte = gebruik product x en bij diepte of situatie y doe een ander product

Stel je voor dat je met verfen van de muur /plafond opeens stukken plamuur op je roller ziet zitten dan ga je vloeken. of alles is ingericht en na 2 jaar tik je tegen de muur en zie je opeens een plek verschijnen ..

Iedereen geeft min of meer het zelfde advies .. alleen het is niet eenduidig omdat je situatie voor iedereen anders geinterperteert word dus ze doen een verschillende aanname

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoKalkman
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-05 23:24
Ik heb zelf ook fill en finish gebruikt om AK overgangen tussen gipsplaten vlak te maken. Dat gaat prima. Houd er wel rekening mee dat fill en finish volkomen ongeschikt is om eventuele diepe kieren tussen gipsplaten mee op te vullen. De reden is dat het in dat soort diepe kieren zeer traag droogt (meer dan een dag is mijn ervaring), en het krimpt best wel fors dus je blijft vullen. Ik heb die fout helaas gemaakt. Uniflott is wel geschikt, droogt sneller en krimpt niet zo.
Pagina: 1